”WRC-förare är crazy”, Opel-Lennart med en riktig trotjänare i MSR, tufft startfält i Årjäng, RS-DM på Svampabanan och häng nu på tjejer!

De där WRC-förarna är ”crazy” men talangfulla! Orden kommer från regerande WTCR-mästaren Gabriele Tarquini som i samband med WRC Rally Sardegna fick tillfälle att både åka med Andreas Mikkelsen men även köra en sväng med WRC-Hyundaien.

Första gången jag körde på grus och jag blev verkligen imponerad. Accelerationen, stabiliteten, bromsarna ja allt var annorlunda mot vad jag är van vid, konstaterade Gabriele imponerat.

När han körde på grussträckan var det Hyundai-bossen Andreas Adamo som satt vid sidan av racingikonen, något Tarquini inte förstod hur han vågade.

– Andrea var så lugn när han åkte med mig medan jag trots att Mikkelsen är så rutinerad, var livrädd när jag att i hans högerstol!

Några planer på att låta WTCR-föraren prova på en WRC-tävling finns inte, lika lite som att Adamo själv ska prova att vara kartläsare.

Gabrielle ska nog hålla sig till racing medan jag ska fortsätta med mitt nuvarande jobb, slog Adamo fast.

Kul med lite skojgrejor i den här tuffa och dyra motorsporvärlden. Extra kul också att Mikkelsen ser riktigt glad ut på bilden, tråkigt nog inte så ofta man ser detta nuförtiden… 

*

I morgon onsdag rullar Midnattssolsrallyt igång och den för många lite oklara startordningen bringar tävlingsledare Kalle Andersson klarhet i.

Midnattssolsrallyt har bara tre etapper, onsdagen sträcka och torsdagen är etapp ett, fredagen etapp två och då blir lördagen etapp tre, förklarar Kalle.  

Först ut är Stig Blomquist med Hagmans Porsche 911 och sedan rullar onsdagen på i startnummerordning efter ”Mäster”. Torsdagen inleder Regularity i startnummerföljd medan ”Historic” går ut med startnummer 172 som första bil och följaktligen Blomquist allra sist. På fredagen och lördagen fortsätter Regularity i nummerföljd medan man seedat om fortåkarna så att långsammast kör först och snabbaste ekipage sist.

*

Att analysera startfältet kommer jag inte att göra med vissa undantag förstås. Ett sådant är Lennart Eriksson/Thomas Sjöberg, Sotenäs MK som min kompis Pierre Skytt träffade häromdagen. Pierre berätta om mötet.

” Att överge salta bad och soldränkta klippor i Bohuslän för några dagars rally i Örebro är melodin för Opel-förare Lennart som startar Midnattssolsrallyt för fjärde gången. Denna Opel Ascona B som tillhört Opel Team Sweden som både Gunnar Fagerlind från Falköping, Björn ”Nalle” Johansson och Mats Jonsson rattat. Mats som tog SM-titel i bilen innan Lennart blev ägare till den 1986.

Det är vår fjärde start i Midnattssolsrallyt, men har inga förväntningar, säger Lennart som hellre blir 9:a än 5:a och kommer hem med hel bil.

Lennart som har 35 år som blåljuschaufför i ambulans i ryggen har ändå känsla för hög fart lär väl ändå ha några snabba sträcktider att vänta. Bilen har gått i 7 länder, där Lennart bidragit till att har kört den ibland annat Danska Mästerskapet med 6-8 deltävlingar per år. Den har dessutom fått ny motor till i år.

Motorrenoveraren sa att det bör renoveras och bytas delar efter 3-4 år, men vi har kört  den i 34 år med samma motor, skrattar Lennart och det märks att det varit snälla chaufförer på bilen då det är samma kaross sedan Mats SM-titel.

 Kartläsare Tomas Sjöberg är trogen bisittare hos Lennart, rattar själv både Svenska Rallycupen, SM-sprinten senast i Volvo 240. Tomas har åkt med varje gång midnatten körts och ser givetvis fram emot äventyret även denna gång.”

Att det är en trotjänare visar mina bilder först från South Swedish Rally där Mats Jonsson  tog sin allra första seger 1983 samma år som han blev svensk mästare för första gången. Andra bilden är hämtad från TV-Svängen 1985 där han, Johnny Johansson och ERS 246 tog första av hitintills tre segrar. De två senaste dock i Mazda respektive WRC-Focus.

I  detta sammanhang kan jag inte heller bortse från mina klubbkompisar Peter Strid/Ulf Lind som nu gör tredje starten i en äkta Opel Manta 400:a med gener rakt ner i tyska Opels tävlingsavdelning. En exakt likadan bil, Björn ”Nalle” Johansson använde faktiskt Peters Manta som mall när han byggde den ”Strid-kopia” som körs av ”Lottakåren” eller Lotta Lundqvist och Lotta Wennberg.  

Mer Opel och nu gör Mats Lundholm, Tjust Mk ett nytt försök med sin Opel Ascona B. Vi minns hur illa det gick för Mats 2017 då han rullade kraftigt, men bara upp i sadeln igen. Den här gången har  han J-WRC-rutinerade kartläsaren Johan Johansson till höger i Asconan. Samtidigt sätter sig hans ordinarie förare, Dennis Rådström sig i pappa Arnes våldsamma Volvo 262 och där är nog seger målsättningen om jag känner de värmländska vinnarskallarna rätt. Ovanligt tunt med skånska ekipage i årets upplaga förutom Peter Strid är det bara Hässleholmsduon Christer Carlsson/CG Wilke som har rätten att sätta rödgul flagga på sin Volvo Amazon.

*

Som vanligt sänder Rallyradion Live från rallyt och följer detta schema hälsar Sebastian Bourghardt.

Trucknet Radio, Radio 94,3 FM och Rally Live – med mig och Per Johansson.

Preliminära sändningstider:

Onsdag 10/7: 18.00 – 20.00 

Torsdag 11/7: 07.30 – 18.00 

Fredag 12/7: 07.30 – 18.00 

Lördag 13/7: 07.30 till rallyts avslutning.

Här får du löpande resultat och intervjuer hela dagen. 

Lyssna på www.trucknetradio.se, SBFplay.se, i appen SBFPLAY Radio och Radio 94,3 FM.

https://sbfplay.solidtango.com/live/midnattsolsrallyt-2019

*

Dock står inte rallysverige helt stilla utan på fredag är det rallyliknande aktiviteter i såväl Årjäng som på rallycrossbanan i Tomelilla.  I Årjäng är det årliga ”Hästkraftshelgen” vilket innebär rallysprint på fredag. Inget dåligt startfält heller med Pontus Tidemand, PG Andersson och ERC-åkande Mattias Adielsson. Ett lite plus för PG som kör sin Skoda WRC medan Tidemand och Adielsson kör R5-versionen.

I 2WD-klassen sätter jag en slant på KMS-mekanikern Andreas Levin. Normalt sett sköter han Johan Kristofferssons R5-Polo men  på fredag  väntar ratten på hans egen segerrika Nissa Sunny. Finns många utmanare och kanske en av dessa heter Thomas Bryntesson,  Grupp H-Volvo 240? Hade tävlingen körts för 30 år sedan tror jag att alla hade fått känna sig blåsta på segern. Men nu körs den ju på fredag och då begära att 70-plussaren Bror Danielsson i sin Ford Escort ska matcha ungtupparna är nog för mycket begärt…

*

Samtidigt är det deltävling i Södras RS-DM med ÖsterlensprintenTomelillas rallycrossanläggning ”Svampabanan”. Strax över 60 anmälda och där 4WD-åkaren Rolf Grybb med Tobias Grybb, Hässleholm till höger i R5-Cittran får bära favoritskapet. Men där finns motstånd, som Stefan Wereén som sätter GN Motorsport-basen Rickard Nilsson i den hyrda R5-Fiestan. Senast det begav sig i Temahallen Grussprint var det faktiskt bara segraren Stoffe Nilsson som var snabbare, varning utfärdas härmed. Kanske är det Peter Blomquist från Hörby som får mer och mer ordning på körningen i den röda Mitsuibshin, handikappad som han är med bara ett ben att sköta allt med.

I 2WD-klassen är det nog Toyota mot Volvo som gäller och i Toyotan sitter SMK Hörbys Joachim Kristiansson. Motstånd torde främst bjudas av Volvo-duon Johan Kastenman, Kristianstad och Pontus Berglund, Hörby. Såvida inte nyblivne Grupp H-åkaren Ola Wingren får till det hundra procent och med massor av bensindoft i hytten (se bilden). 

Ett par som inte setts i årets RS-DM är fjolårets stora profiler, Hässleholms Björn Hansson och Lyn anDersson. Anledningen till detta är att den segerrika Mazda 323:an pensionerats och det byggts ny vinnarbil ”Grupp F”, en Peugeot 206 GTI 16V. Premiärdags på fredag från japanskt till franskt…

Första start klockan 15.30 och därefter väntar fyra varv gånger tre innan det är färdigkört.

*

Ingen säger väl emot mig när jag hävdar att det behövs ännu fler tjejer i motorsport. Därför  blir jag lite besviken när jag ser att inte SBF lyckats fylla det ambitiösa ”Tjejlägret 2019”Bosön. Lägret arrangeras den 31/8-1/9 och riktar sig till tjejer födda 2004 eller tidigare. På Bosön får man tillfälle att provköra SBF:s simulator, lära sig vikten av fysisk träning och mycket annat. Inte minst viktigt, knyta kontakter. Anmälningstiden är förlängd till den 27 augusti, så häng nu på tjejer! 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *