WRC-chock att Ford lämnar, bättre Porsche satsat på rally, skåningarna sviker Sverige-Serien och underbarnet Emil!

Ett nytt chockbesked kom sent i måndagskväll, Ford drar sig ur WRC efter sexton raka säsonger. Nåja, chock o chock redan ifjol gick ryktet att ”The blue oval” tänkte lämna rallyts finrum och satsa på annat. Men då lyckades Malcolm Wilson få höjdarna att ändra sig och säkrade årets säsong, men nu verkar det vara kört. Efter 225 VM-starter och 52 segrar lämnar man i januari över scenen till Citroén och VW, kanske med lite support från Hyundai och Mini.
Nej, riktigt så blir det nog inte ändå, för Mr Wilson har inga som helst planer på att lägga sig ner och dö utan tänker kämpa för att M-Sport kommer till start redan från början i Monte Carlo-Rallyt.
– Först måste vi säkra WRC för 2013 och detta har så klart högsta prioritet, förklarar Wilson för Autosport och fortsätter.
– En utmaning som vi ser fram emot och när detta är gjort ska vi fokusera på framtiden!
Nu sticker inte Ford helt utan kommer även i fortsättningen att utveckla och leverera bilar till M-Sport, men plånboken är inte längre så öppen som den var förut. Nu måste man skaffa fler egna sponsorer för att ro det hela i hamn och detta ställer naturligtvis högre krav på de som ska köra i teamet till nästa år. Ingen penningpåse i ryggsäcken innebär i klartext, ingen styrning och då tror jag tyvärr att Petter Solbergs tid hos Ford är över. Istället öppnas nog garageporten för ryssen Evgeni Novikov och norrmannen Mads Östberg som båda verkar ha börsarna i ordning…
I den här tunga stunden för rallysporten går mina tankar så klart till den store Fordfantasten Ulf Olofsson i nordväst Skåne. Ulf har garanterat samma blå färg på blodet som flyter i ådrorna som ”ovalen” och beskedet kan omöjligt ha inneburit annat än ”fosterställning” på garagegolvet för Ulf…
En som lämnar WRC redan nu är min favorit Nasser Al Attiyah oc hRally France blev hans sista WRC-tävling med den Qatar anmälda Cittran. OS-medaljören fokuserar nu helt på nästa års Dakar Rally och i Rally de Italia körs bilen av Thierry Neuville medan för mig helt okände holländaren Hans Weijs tar över till spanska WRC-finalen.
Ett rykte gör nu gällande att Porsche planerar att börja tävla i Formel 1. Senast det begav sig var med Footworks-Sauber 1991 och detta blev inte lyckat, inte en enda poäng under hela säsongen. Men nu har man byggt ny anläggning och dessutom anställt en massa ”know how-folk” från F1-branschen, bland annat flera mekare från Sauber-teamet. Hade varit bättre att satsa på WRC kan jag tycka…
I helgen avslutades Sverige-Serien med Rally X-plosion i Västerås eller ”SM för VOC:are” och vann i A-klassen gjorde MK Rattens Arne Rådström före Bodens Thomas Lathi. Bland B-förarna var även där en Ratten-kille värst, Pär Nordahl före Alexander Cruse, Kils MK. Patrik Adolfsson, Säffle vann C-klassen och där Hälleforsarna Per Kvarnström och Emil Karlsson slutade på samma poäng men där Per blev tvåa i särskiljningen.
Det jag noterar är att skåningarna verkar ha övergett Sverige-Serien, av de 155 som tog poäng i serien var bara tio från Skåne. Kollar man närmare ser man att nästan samtliga har poäng enbart från Dackefejden i Växjö. Bara Ola Wingren i ”Silver-Grisen” körde vinterdelen och blev också bäste skåning med sin 10:e plats i B-klassen. Men vad är det som gjort att skåningarna lämnat serien? För inte så många år sedan så var det både Todde Johansson, Gary Kajson, bröderna Mårten och Per-Martin Persson, Anders Strömbeck och inte minst Henrik Levin som alla var ”pågar” som var uppe och högg i toppen. Men nu nästan ingen, kan det vara att tävlingarna är för långt norrut?
Mer VOC och då ”underbarnet” Emil Bergkvist från Hofors. I juni fyllde han 18 år och tre månader och två veckor senare är Emil A-förare. Måste vara något av rekord och ser att han slutade på femtonde plats i Sverige-Serien för C-klassen med två segrar. Sedan var det uppklassning och två nya segrar i Sverige-Seriens B-klass innebar en fjortonde placering där. I finalen i Västerås tog han så den sista poängen till A-klassen genom att bli tvåa totalt 0,9 sekunder efter Rådström. I finalen rasade växellådan i första kurvan men det räckte ändå till en andra plats. Efteråt plockades Emils bil ut för efterkontroll och allt var OK. Men för att få den sista poängen behövde han köra även på söndagen. Då lånade Ingmar Thelander ut sin bil och trots att Emil hade svårt att nå fram till pedalerna grejade han den sista poängen. Tror faktiskt att det kan bli något av Emil…
I

11 svar på “WRC-chock att Ford lämnar, bättre Porsche satsat på rally, skåningarna sviker Sverige-Serien och underbarnet Emil!

  1. Det var väntat att Ford skulle dra sig ur. Hur man har misslyckats år efter år att utveckla en bil som kunnat utmana Cittran? Wilson har varit mer sugen på att få in betalande chaffisar än kompetenta chaffisar som både är snabba och KAN utveckla bilar. Nu har tiden hunnit ikapp Wilson. Min kritik är stenhård mot Latvala och Hirvonen. Dom har inte varit tillräckligt bra helt enkel. Nu ser Ford att deras bilar kommer att vara en ”köbil” då det kommer nya hungriga aktörer. Bättre att ta sin Mats ur skolan då än att förödmjukas på bästa sändningstid. Folka gör ett stort misstag om man väljer Latvala som andra chaffis. Välj Mikkelsen, Hänninen , Pg eller Östberg.

  2. Tyvärr Staffan! Din analys andas endast det som skvallrarna pratar om. de som nte vet tillräclligt…
    Med den budget Ford haft har de faktiskt lyckats bra! Hirvonen kör – som Du kanske inte visste – i Citroen i år – och har inte lyckats helt, nej, men Latvala och Solberg har kört så det ryker, ja mest ryker, men med Loeb med i spelet så blir det som det blir.
    Fiestan kommer att utvecklas vidare och vara en konkurrent till både Citroen och VW nästa år. sanna mina ord!!

    1. Hej.
      Tror att du har ungefär samma uppfattning i detta som jag. Att denna Loeb finns med är, eller har varit det största problemet…
      MVH
      Tommy

  3. Perpersan// Jag vet mycket väl att Hirvonen har kört för Cittra iår. Likväl så har han som 1:a chaffis i märket under en rad år INTE kunnat ge Fords tekniker den input som gjort Forden till vinnarbil. Tidigare då Saintz och Mc Rae körde för märket så var bilen oftast en vinnare, då med flera märken som konkurent än varit fallet nu.
    Men som sagt det är tur att det finns olika åsikter, världen skulle vara tråkigare om alla tyckte lika.

    1. Må vara att chaufförerna de sista åren inte har varit kompetenta nog att göra Ford till en vinnarbil. Men varför blev inte Sainz eller McRae världmästare i Ford? Svaret är att INGEN blir världmästare i en Ford, förutom de levande legenderna Vatanen (1981) och Waldegård (1979). Waldegård körde samma år även MB450 SLC. Vatanen blev nog inte världsmästare för att han satt i en Ford, utan just för att han var bäst! Klart att man finner läget ganska hopplöst om man inte har tagit en förar-VM-titel på över 30 år.

    1. Hej
      Du har nog rätt, virket är annorlunda norrut. Där är man mer van vid att åka långt sedan, om det gäller lördagsdansen eller rally spelar mindre roll.
      Allt hade varit lättare om Sverige varit lite rundare…
      MVH
      Tommy

  4. Inte så konstigt att voc-förarna från söder skiter i sverigeserien när cupledningen meddelar de sista tävlingarna efter halva säsongen och att de krockar med ett antal av SSRC tävlingarna… Vidare blir ju samarbetet genom hela landet lidande pga att vi har en notskrivare i söder som i stort sett bara själv tycker hans noter är bra medans andra hade valt Barths noter alla gånger även om även han skriver fel ibland.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *