WRC-Andreas blir tv-stjärna, Varvloppet ställs in, skeptisk till rallyträning och grönt ingen hit!
”Long time no see” men nu är allt handbollande och andra störningsmoment avklarade. Då kan jag konstatera att WRC har fångat tv-producenten Pro Siebens intresse. Dokumentärserien ”Wild ones-Young heroes” ska framöver skildra Andreas Mikkelsens liv, allt ifrån familjen, hobbys och så klart hans tävlande i WRC-Polon. Andra ”wildones” i serien blir freeskiern Bene Mayr, motocross stjärnan Ken Roczen, freestyle mountainbikern Peter Henke och ”stor våg” surfaren Maya Gabeira. Känns nästan som Andreas är den minst vilde i det gänget och bara att hoppas att SVT eller någon annan kanal köper in serien.
*
Det blev ingen start för Mattias Adielsson i öppnings tävlingen i Brittiska Rallymästerskapet, Rally North Wales. För få anmälda gjorde att arrangören fick kalla fötter och ställde in och detta för andra året i rad.
Arrangören Wolverhampton & South Staffordshire Car Club var oroliga att förlora över hundratusen kronor när färre än åttio förare var anmälda vid anmälningstidens utgång.
– Vi skulle behövt 106 anmälda för att få det att gå jämnt ihop och som det ser ut nu skulle vi förlorat runt tiotusen pund om vi kört, säger ordförande Guy Weaver.
– När vi fick ställa in i fjol kostade det oss hela kassan så vi har helt enkelt inte pengar att ens våga försöka köra…
För Mattias var detta såklart en stor besvikelse och i en intervju på ”Mera Motorsport” säger göteborgaren att han nu letar en ersättningstävling. Arrangören har försäkrat att han får tillbaka hela anmälningsavgiften på ur svensk synvinkel skyhöga 12 000 kronor ( kanske en anledning till det skrala intresset, motsvarar ju sex tävlingar i SSRC-serien t.ex). Men till England vill Mattias med Peugeoten.
– Vi letar efter en ersättningstävling samma datum. Båten till Kiel är bokad ändå. Men i nuläget har vi inget klart, säger Mattias Adielsson till Mera Motorsport.
*
När vi ändå är inne på detta trista kapitel med inställda tävlingar så ser jag att klassiska ”Varvloppet” i Vara också tvingas ställa in. Här är det brist på villiga och engagerade funktionärer som är orsaken. Själv har jag i otaliga blogginlägg förklarat vilken kris som rallysporten befinner sig i vad gäller ideella krafter. Funktionärsbristen är utan tvekan sportens största hot, även om det finns ett fåtal klubbar som hävdar att man inte känner av detta. ”Lycko er” säger jag men för majoriteten, dit jag även räknar min egen klubb är bristen på frivilliga krafter ett jätteproblem. Blir det ingen radikal ändring är jag mycket osäker på hur framtiden kommer att se ut för vår sport. Hjälper inte att göra som vissa, likt strutsen att stoppa huvudet i sanden, problemet finns och är bister verklighet. För SMK Hörby gäller det att som vanligt ”hjälpa” Simrishamns MK, Kristianstads MK och Hässleholms MK med att bemanna en sträcka, en hjälp som vi sedan får återbetalad. Tre klubbar, tre tävlingar eller med andra ord, samtliga rallytävlingar i Skåne kräver samarbete för att överhuvudtaget kunna genomföras. Är detta inte alarmerande så säg?
*
På Vara MK:s hemsida kommenterar sekreteraren Annica Essunger det tråkiga beslutet, tar mig friheten att återgälda det här,” En personlig kommentar om inställda Varvloppet: Sträckor finns det gott om samt ställen att vara på och de funktionärer som är ute på fältet är säkert jättemånga som ställer upp som tidigare (vilket är mycket glädjande i sig). Men när det kommer till tävlingsorganisation och liknande då finns det knappt någon. Möten är det regelbundet (ex månadsmöten) och när det gäller rallymöten, om man vill man vara med i kommittéer får man höra av sig och ansluta sig till detta. Detta kan vi inte jaga folk till, men när ingen kommer på dessa är de ju heller ingen idé att åka dit och låsa upp dörren. Kurser har Västra arrangerat åtskilda gånger för att folk ska utbilda sig och få licenser så att man kan ta en post i tävlingsledning, sträckchef osv. Men då finns det inget intresse. När 40 personer inom rally organisation var inbjudna till avgörande möte och det kom 4 personer, då är tävlingens vara eller icke vara ett faktum! Detta är följderna av svikande intresse från folk. Surt men sant! Vi tar nya tag och kommer igen, vi får lägga krutet på mindre event detta året.”. Frågor på detta?
*
Måste medge att jag oftast är lite skeptisk till ”rallyträningar” har alltför många minnen från sådan tillställningar där mycket plåtjobb väntat efteråt. I lördags körde jag om tre förväntansfulla Kristianstadsåkare från Vinslöv på väg till ”shake down” på välkända Käddarpsträckan vid Vångaberget. Bröderna Jesper och Hampus Larsson i ny Toyota respektive ”arvegods-Golfen” till Hampus. Längst bak i karavanen körde Andreas Larsson med nya Asconan på släpet. ”So far so good” som man brukar säga men någon timme sedan plingade det i min mobil som signal på ett nytt mail. Det var ”rookien” Hampus som ska göra tävlingsdebut nästa söndag i Hörby som mejlade. ”Hej. Käddarpsträckan är ingen bra sträcka för familjen Larsson. ( det var här Jesper rullade i fjol eftermålgång, min anmärkning). Blev ett rull för mig idag
Annars gick det väldigt bra för många och även för mig innan rullningen, men i slutet blev tempot lite väl så då slutade alla elva förare köra.
Jespers Corolla gick väldigt bra
Med vänlig hälsning, Hampus Larsson”.
Vad säger man mer än att det blir några sena kvällar för pappa Jocke hemma i garaget…
*
Brösarpsboende västgöten Kjell Larsson valde bort Vångaberget och stack istället till Österrike för att kolla på ”Rebenland-Rallye”.
”Tjänare Tommy!
Tog bara några enkla bilder så att jag kan skicka den en bild på en riktig rallybil, en Lancia. För att du skall bli nöjd blir det även en bild på en Opel.
Ett trevligt rally i enormt vackra vyer bland vinodlingarna. Fast de tävlande hade säkert fullt upp med smala krokiga och kuperade vägar. Ingen del av sträckorna var längre bort från tävlingscentrum är 7-8 km. Vid lunchtid på lördagen tog man ett matuppehåll 2½ timme så att tävlande och åskådare i lugn och ro kunde äta, på ortens matställen.”.
Verkar som man har en lite mer avslappad inställning till rally där nere än här hemma. Tänk att bryta för lunch i några timmar och sedan ”på det igen”…
*
I går var det handboll med IFK Kristianstad mot slovenska Tatran Presov som sabbade bloggen. Där på läktaren, käkande ”Ahlgrens Bilar ”satt två kartläsarprofiler från Tollarp. Den ene Jörgen Omelius t.v hade sin storhetstid för ”X-antal” år sedan medan Mats Jönsjö t.h fortfarande är ”med i matchen”. Närmast väntar dock rollen som förare i Falsterbosprinten på lördag med en lånad VOC 940. Nu kan man inte påstå att Mats är direkt varm i kläderna vilket han själv noga påpekar.
– Det ska bli kul, men det är 31 år sedan jag senast körde en riktig tävling…
Ett kraftigt handikapp har han också med den lånade Volvon.
– Grön bil är ingen hit, konstaterar Mats.