”Stålbad” väntar även för brittiskt rally, Falsterbosprinten i fara och VOC får mer stålar!

Se på f-n, nu har även britterna vaknat och förstått vilka problem som rallysporten står inför och då är de inte höstens WRC-tävling som är hotad. Istället är det på nationell nivå problemen finns, senaste beviset var så klart när premiären Rally North Wales BloggWalesfick ställas in. Nu har MSA, arrangören av mästerskapet vaknat och som det konstateras i brittisk media, ”när en av världens mest respekterade arrangörer talar om att det krävs ”radical changes” är det uppenbart att något är fel”. Sedan landar den tunga högerkroken mitt på hakspetsen.
Kanske är det mycket som är fel och om så är fallet måste detta fixas, annars vittrar sporten sönder och dör!
Man konstaterar också att detta inte är ett isolerat brittiskt problem ( tack för det…) och pekar på att minst tre andra nationella mästerskap har tappat sina sponsorer och nu letar efter lösningar om man inte ska tvingas ställa in..
Hos britterna verkar det mest handla om pengar, här hemma är det för mig mycket allvarligare med funktionärsbristen. Men ute i Nordsjön pekar man på att ekonomin inte tagit fart vilket gör att förare inte längre har pengar att köra vilket väl också är kännbart här hemma. I artikeln sägs.
Det kostar runt hundratusen pund för en ung förare att köpa en R3-bil med kompletta asfalt och grus uppsättningar. Sedan tillkommer lika mycket i driftkostnader förutsett att inget hemskt som motor eller växelådsras inträffar…
För arrangören är det också kostsamt med rally, en avgift på 60 pund/mile för sträckorna vilket för oss här hemma låter fruktansvärt mycket, inte konstigt att startavgifterna är höga. Till detta ska sedan läggas till en massa miljökostnader som vi, än så länge är väl bäst att tillägga slipper att betala till myndigheterna.
Det konstateras också att det finns alltför många tävlingar i ”UK” och allt för få som har råd att åka dom. I årets två första tävlingar kunde arrangörerna räkna in över tjugo procent färre startande mot i fjol. Med allt detta sammanräknat är det inte konstigt att även mediabevakningen blir sämre. Man pekar på att sändningarna från rally lockar väldigt få tittare.
Domedagsprofetian avslutas med.
Helt klart är där ingen ”god fe” som svingar sitt magiska spö och gör underverk. Det kommer att krävas ”hard work”, samarbete på alla nivåer, tuffa beslut måste accepteras och om det blir nödvändigt ”radical changes must be made”!

*
Britterna är alltså nu helt överens med mig att sporten har ett stålbad framför sig. Det handlar inte om vilka bilar som ska köras i vilken klass framöver, det handlar om överlevnad och inget annat. SBF måste se över regelverket och anpassa det till dagens verklighet. T.ex detta att ha sträckor bemannade flera timmar innan förste bil ens lämnat startplatsen. Annat trams som bara har till syfte att vara ”politiskt korrekt” bör också ses över. Tänker på detta med presenning under servicebilen, vad är meningen med detta kan jag undra?
Vi kan naturligtvis också köra på som vanligt och strunta i varningsklockorna men det är som när oljelampan tänds på panelen. Det går alltid några kilometer innan hela skiten skär ihop…

*
När vi ändå ligger i ”fosterställning” så läser jag i dag i Skånska Dagbladet att helgens Falsterbosprinten kan bli tvungna att ställa in. I det här fallet är det inte funktionärsbrist hos Trelleborgs MK som är problemet, utan att tävlingen ska köras i ett ”Natura 2000″ område vilket kräver omfattande byråkrati hos Länsstyrelsen. Av artikeln framgår att klubben inte varit helt på det klara med den extra tillståndsproceduren utan har agerat i god tro och sökt de vanliga tillstånden som nu inte visat sig tillräckliga. Nu vet jag vad många tänker, att det är jag som tipsat myndigheterna för att slippa åka med Todde Johansson i Volvon. BloggToddeTänk om det varit på åttiotalet så att Todde kört med Mantan då hade saken varit i ett helt annat läge. Men som sagt, jag är helt oskyldig till den situation som nu uppkommit…

*
I helgen är det alltså Falsterbosprinten och Express-Specialen som är huvudnummer här hemma. I ERC eller Rally-EM är det dags för en riktig klassiker med tredje deltävlingen, Akropolis-Rallyt i Grekland. Lite kul siffror, detta är den sextionde upplagan av rallyt och hemmaföraren Haris Kaltsounis är äldsta deltagare, 65 år fylld och startar sitt 31:a rally. Fyra nya R5-bilar finns anmälda, två Fiesta och två Peugeot. Tävlingen är ett ”mixed event” alltså både grus och asfalt. Exakt 120 minuter har serviceteamen på sig att bygga om bilarna för de olika underlagen.

*
Rallyklassikerna har hittat en ersättare till inställda Bergslagsrallyt meddelar ansvarige tävlingsfixare Karl-Bertil Ling.
Vi ska åka Rally Karlstad den 17 maj, cirka fem mil special fördelat på fem sträckor.

*
VOC Mekonomen Rally bossen Roger Fransson kommer med ett glatt besked till sina ”trogna”. Först går Götene MK med Götenerundan in som deltävling i Sverige-Serien, även detta den 17 maj. Till detta kommer ännu mer stålar till prispotten som nu är uppe i 200 000 kronor.
– I samband med att vintertävlingar blev inställda meddelade vi att SverigeSerien ändå kommer att bestå av åtta deltävlingar, och så kommer det att bli. Ersättare i SverigeSerien och premiär för SommarSerien blir i Götene den 17 maj, en jättefin tävling som vi besökt tidigare med SverigeSerien.
Tävlingen var redan klar som deltävling i TINTER Classic Rally Cup vilket nu innebär att den kolliderar med KRC. Men ”VOC:arna” får nöja sig med att starta efter TINTER deltagarna.
Sverige-Serie deltävling, innebär att vi är huvudklass och går ut tidigt med bara klassikerna före, menar Roger.
Vilka fler tävlingar som ska ingår i nya Sommar-Serien är ännu inte klart, men det dröjer inte länge menar Roger.
Snart kommer definitivt besked om ytterligare tävlingar. En till som kommer att ingå i både Sverige-Serie och Sommar-Serie på sensommaren och ytterligare en eller två som bara kommer att ingå i Sommar-Serien.
Som avslutning ger VOC-Generalen lite av sin syn på hur sporten ska/borde hanteras.
Vår syn är som vi tryckt på massor med gånger att vi tror att många i rallysverige har en alltför snäv syn på utveckling. Några menar att det i huvudsak handlar om teknik på bilarna, medan vi menar att det tvärtom är viktigare att utveckla produkten ”rally” och hålla bilarnas reglementen så stabila det bara går över tiden.

*
Snart dras repet i Simrishamnsmixen, just nu 196 anmälda och jag som var helt säker på tvåhundra. Kul var att återse en gammal friskus, Urban Stacke snart 66 år från Skillingaryd gör comeback med sin Mitsubishi EVO 7:a. I högerstolen sitter rutinerade Robert Anrep-Nordin och jag säger välkommen tillbaka Urban!

 

4 svar på “”Stålbad” väntar även för brittiskt rally, Falsterbosprinten i fara och VOC får mer stålar!

  1. Vore ju synd om de skulle behöva ställa in Falsterbosprinten, nu när du skulle sitta i högerstolen i Toddes bil, o rykten säger att han skaffat nya stötdämpare,om det är för väghållningens skull eller annorlunda vikt i bilen vet jag inte?

    1. Hej.
      Tror att det är för att få väghållning i närheten av Mantan han en gång körde. Som sagt tror vet inte säkert!
      MVH
      Tommy
      PS. Tänkt på vad jag tipsade om angående Toyotan?DS

  2. Du kan va lugn Svensson, enligt Resultatservice är det nu bekräftat att det blir tävling i Falsterbo. Glöm inte kevlar kalsongerna !

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *