Wilson: Solberg kommer att saknas i WRC och fler kritiska röster om rallysäkerheten!

M-Sport bossen Malcolm Wilson förklarar nu på autosport.com att det kommer att kännas konstigt att börja en ny WRC-säsong utan Petter Solberg. Han menar att Petter har mycket kvar att ge och borde ha varit med bland de ”stora elefanterna”. Lite märkligt kan jag ändå tycka att detta är, då Wilson i mina ögon var den som hade störst möjligheter att verkligen sett till att ”Spydebergs-Expressen” fanns med i startlistan även 2013…
Har ju skrivit lite om de nya säkerhetsreglerna som träder i kraft inom kort och speciellt ur klassiker synpunkt. Har fått många mejl om detta och en sak har man gemensamt, man förstår inte tankegångarna fullt ut. Till exempel har driftige generalen för Bilsport Rally Cup, Roger Roth följande i mina ögon kloka synpunkter,
” Räcker det inte med trams nu? En aktör som helst såg att även servicepersonalen hade HANS skydd hänvisar till att det är 12 dödsfall i Europa under 2012?? EXAKT va fan har det med rally i Sverige att göra?? Det vet väl alla som varit med ett tag att publik i Sydeuropa står på ett hel annat sätt än i Norden?
Det finns över huvudtaget ingen som helst statistik redovisad som säger att nackskadorna i rally har ökat i Sverige. Statistiken finns men den är inte redovisad, den verkar inte ens vara utplockad av SBF från dom som har statistiken. Det är alltså precis som vanligt SBF inför regler, men man har inte har gjort någon som helst riskanalys om orsak och verkan av införande av reglerna.
Brand i rallybil har väl möjligen ökat efter införande av katalysator, men det visar ju bara på att man inte gjort en riskanalys och jämfört miljövinsten med risken för brand orsakad av katalysator sommartid.”
Så långt Roth som alltså håller i Bilsport Rally Cup där många av de tävlande verkligen kan beskyllas för att köra på hobbybas och som nu naturligtvis ser ökade kostnader som ett hot mot sin hobby.
F.d Supercugeneralen Robert Johansson är inne på samma linje och skriver,
”Reg.besiktade min bil (VW Golf 1:a i klassen -81) hösten 2011 och fick inpräntat att buren endast fick ha 6 infästningspunkter. Jag hade huvudbågen fastskruvad i B-stolpen i gamla skruvhålet för säkerhetsbältet, men ajja bajja det fick man inte ha !!
Standard bensintank fick man ha på sin originalplats bara den fylldes med skum ! Jag kan inte påminna mig att jag hade skumfylld  tank på min VW Golf som jag åkte SM med i mitten av 80-talet och det gick alldeles utmärkt. Jag gjorde nog en par tre riktiga vurpor med den bilen, en så illa att det blev karossbyte utan problem med den bränsletanken. Jag fyllde tanken med skum på min ”nya” bil och dokumenterade det i en bildserie, för jag tror knappast att någon kommer att besiktiga tanken vid tävlingarna.
Sen det där med sprinkler, vilket olidligt nys. Ingen vill väl sitta kvar i sin bil med spriklern sprutande, vare sig det är pulver, för då kvävs du eller skumsläckare. Jag vet många som inte ens tar ur säkerhetspinnen i sina släckare eftersom det vid en hård landning kan utlösa sig självt och då funkar det ju dåligt om det börjar brinna.
Är det skumsläckare måste den dessutom i vårt klimat vara med frostskyddat skum som måste kontrolleras / bytas av specialist, vilket inte finns överallt. Vissa av sprinklersystemen måste kollas av leverantören, som i många fall är utomlands (USA, Italien, England osv). Skickande hit o dit och är naturligtvis dyrt, lika bra/billigt att köpa nytt varje år !!
Dessa uppgifter har jag fått av brandsläckningsexpert/leverantör/installatör. Men… det är nog för mycket att tänka sig att SBF skall ändra åsikt på den punkten, jag tror inte ens att dom som bestämt detta har kollat alla måsten som ett sprinklersystem drar med sig.”
Gamle SM-åkaren och numera Suzukikämpen Ola Strömberg delar uppfattningen och har skrivit ett långt mejl där jag plockar lite bitar, ” 2010 dog 7 aktiva av brand inom FIA, i Sverige då?
Alltså HUR ofta brinner bilar i rallysverige? Ställ detta i relation till antal startande x antal tävlingar så får vi promilleresultat. Vid en riskbedömning på en arbetsplats så skulle en sådan bedömning betyda superliten risk med medelstor skadekonsekvens (Eftersom de flesta själva tar sig ur bilen, vilket kunnat ses bl.a. på film vid några tillfällen)”.
Ola fortsätter, ” Vad säger man om X dörrsträvor och bågar med Toyotastag och öronlappsstolar som gör att föraren måste vara akrobat för att komma in o ur bilen? (trä huvudet UNDER stolens öronlapp om man har hjälm på sig) Hur ska en utomstående få ur en sådan förare ur en brinnande bil?
Att motivera saker med Sunt Förnuft vore väl att redovisa detta med konsekvenserna av en brand och påminna de aktiva om riskerna. Om man fick behålla sin gamla välskötta 1968 och rekommendera användningen av underställ, handskar, strumpor och balaklava i nomex och hur stor skillnad det skulle göra vore väl fan så mycket smartare och framförallt billigare för den aktive. Själv har jag såna fula pissgula underställ liggande som jag inte ids använda för de är så jävla fula. Men med lite eftertanke kanske de åker på igen. Finns nog fler än jag som har sånt liggande hemma o framförallt blir det billigare än att köpa helt nya overaller.”
Ola avslutar sitt inlägg med, ” OM. jag fick ett tips om att det t.ex. fanns en sprayburk för nån hundring att spraya på mina nyrengjorda rallystolar för att minska brandrisken med säg 50% så skulle jag sannolikt offra den hundringen. Det är sådana tips vi behöver. Inte bara en massa jävla påbud som kväver den aktive ekonomiskt.
Jag vidhåller att ansvariga blir ”fartblinda” och det sker tämligen snabbt. Jag var per omgående på det nya Rallyutskottet om den här vansinniga 5-årsregeln för stolar o bälten utan framgång. Man är så jävla rädd att gå emot FIA, har t.o.m. hintat till dem att i vårt fall (Sukka) skulle de kunna ”skylla på” att homologiseringen gått ut för flera år sen! Men icke sa Nicke. Men i en 300 hästars Volvo går det bra. Fattar Du logiken? Varför tappar vi respekten?”.
Olas avslutning är kanske den mest relevanta frågan att ställa sig, varför tappar allt fler aktiva utövare respekten för SBF?

5 svar på “Wilson: Solberg kommer att saknas i WRC och fler kritiska röster om rallysäkerheten!

  1. Va kul att Roger Roth och min gamle StB kombatant Robert Johansson säger ifrån! Undrar om vi tre alla är lika puckade. Vi som skriver såna här inlägg tar man ju inte hänsyn till enligt en tidigare debattör. Nej då ska vi bilda FÖRARFÖRENING MOT SBF!! Varför då om jag får fråga?? Jag trodde i min enfald att dessa tillsatta herrar skulle tillvarata våra intressen?!
    Det är bara så sorgligt att man så fort man får en position i SBF verkar viljan till transparens vara som bortblåst. Hoppas innerligt jag har fel.

    Å Du Robert, Jag har verkligen funderat på detta med ”skumfylld” standardtank och hur det fungerar. Skulle vara jäkligt intressant att se en test av nåt slag där en gnista tänder en helt vanlig skadad tank som läcker bränsle kontra en med skum. JAG fattar inte skillnaden.

    Samma gäller detta med gamla och nya overaller (välvårdade såklart). Om nu en 1986 overall och en med 2000 klassning bara klarar 10 sekunder. VAD är då skillnaden dem emellan?? Som jag skrev till Tommy. Med SUNT förnuft hade man ju kunnat informera de aktiva om vilket ökat skydd enbart ett rejält underställ skulle ge. Och det till betydligt lägre kostnader.
    HUR många aktiva är vi som måste köpa HANS och nya hjälmar? Hur mycket pengar blir det??
    HUR många aktiva är vi som måste köpa nya overaller?
    Hur mycket pengar blir det?
    HUR många aktiva är vi som HELT i onödan måste köpa stolar och bälten? HUR mycket pengar blir det?
    Just ja, glömde skumtankar och sprinklersystem.
    Nån som är duktig (på VÅRT förbund?) kanske kan summera ihop de slantarna. ”Fartblind” är nog fel ord. Vad sägs om Pengablind eller Kostnadsblind.

  2. Det är som Ola skrev i ett tidigare inlägg farligt att leva och man kan inte skydda sig mot allt. Även bilsport och rally kan vara farligt och det borde alla som utövar det veta om. Man ska självklart minimera risker men frågan är hur och till vilket pris. En annan sak är att allt i stort sett allt handlar om politik och PENGAR även när det gäller säkerhet inom vår sport och självklart vill tillverkare av vår säkerhetsutrustning tjäna pengar de också. En sak som är i ropet just nu är overaller och att overaller märkta FIA1986 blir förbjudna i de flesta sportgrenarna vid nyår. Både overaller med märkning 1986 och 2000 är tillverkade av materialet Nomex III, vilket betyder att det är SAMMA material i overallerna oavsett märkningen och overallernas egenskaper är SAMMA. Sen påstår vissa att folk tvättar overallerna fel men det spelar ingen större roll om du tvättar overallen med exempelvis Via eller Ariel, materialet har fortfarande samma egenskaper. Däremot bör overallen inte vara smutsig (exempelvis bära stänk av brandfarliga vätskor) och det kan vara av vikt vilken typ av tråd eventuell reklam med mera på overallen är sydd med. Så en stor anledning till detta byte av overaller bör alltså vara ekonomisk (tillverkare vill sälja mer utrustning) än brandsäkerhetsmässig.

    Den klart vanligaste dödsorsaken i alla typer av bränder är även rökgasförgiftning och mot det skyddar ingen overall i hela världen oavsett märkning. Richard Johansson skrev tidigare i något inlägg att rallyåkare inte kör med integralhjälm med nerfällt visir men inte ens en det skyddar tyvärr mot rökgaser. Kör man på bana har man en fördel eftersom räddningen ofta är nära men ute i skogen är det viktig att man försöker minimera riskerna, ta bort allt brännbart material i alla bilar (även VOC) och se till att det går snabbt och enkelt att ta sig ur bilarna (exempelvis ta bort fönsternät som man lätt fastnar i om man ska ur bilen fort och ersätt dem med splitterfilm). Även HANS-skyddet tillsammans med Toyota-stag med mera försvårar oftast en snabb urstigning.

    Beträffande HANS, finns det för övrigt statistik på fördelar och nackdelar med ett sådant skydd? Har skadorna minskat eller inte och har skyddet gjort att andra typer av skador uppkommit? Själv kan jag se en nytta i skyddet vid en frontal smäll men är skyddet lika bra vi exempelvis en sidosmäll? Eftersom hjälmen endast är fixerat i nacken bör ju nacken kunna utsättas för en snedvridning och hur bra är den i så fall? Och eftersom huvuddelen av skyddet som ligger an mot kroppen inte är formgjutet efter kroppen kan skador uppstå av skyddet på grund av trycket skyddet skapar vid en kollision? Som sista sak, det finns en del aktiva som gärna pratar positivt om skyddet (vilket ni gärna får göra) men oftast säger de då att ”skyddet räddade mig i den och den kraschen..” men motfrågan är då, har ni gjort samma krasch utan skydd så ni vet skillnaden?

    Det här var bara två av de fördyrande så kallade säkerhetssakerna som är aktuella just nu (Ola, Robert och Tommy har just tagit upp några fler i sina inlägg). Jag förstår precis som dem inte heller varför inte vi kan köra med våra egna nationella regler i Sverige utan strikt måste följa FIA regler men SBF kanske är rädda för att göra något som går emot FIA?

        1. Hej.
          Nej tyvärr, jag är det bästa man kan plocka fram. Vad exakt är det du betraktar som trams så kan jag kanske bättre mig? Förresten hade varit trevligt om du talat om vem du är som verkar så kunnig…
          MVH
          Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *