Wilson har två Rally Sweden-vinnare, snöskyffel test i Antilla, Oliver S. tvåa i Lettland, Mats J. gör SM-comeback och i Östhammar totalsegrade en Opel!
Menade häromdagen att de enda som egentligen inte har något att bevisa i kommande Rally Sweden är Ford/M-Sport med sina dubbla VM-guld från 2017 i ryggen.
Dessutom med sex tidigare segrar i Värmland så kan man sitta lugnt i båten, men ”Team Principal, Malcolm Wilson OBE” håller inte riktigt med.
– Vi ser framemot en extremt tuff tävling och vi vet att de skandinaviska förarna är i toppform, men vi har också tre väldigt starka utmanare.
I förra veckan genomförde Ford-gänget sina tester vilka utföll till stor belåtenhet enligt Mr Wilson.
– Alla hade ”good feeling, so let’s see what we can do…
Att han har störst förhoppningar på Sebastien Ogier med tre tidigare segrar sticker han inte under stol med. Han vill inte heller räkna bort Elfyn Evans som även han är en tidigare Rally Sweden-vinnare.
– Elfyn utklassade de lokala WRC2-åkarna 2016 så även han kan hantera ett vinterrally, menar Wilson.
Däremot vill han skruva ner förväntningarna på unge finnen Teemu Sunninen som i Värmland gör sin blott tredje start med WRC-Fiestan.
– Detta blir Teemus första snörally med en Fiesta WRC så vi kan absolut inte förvänta oss allt för mycket, men ”the finns” har alltid varit snabba här så jag blir inte alls förvånad om han än en gång visar bra resultat!
Wilson ser fram emot ”a epic battle” och hoppas på minst en pallplats men gärna ännu bättre.
– Kan vi säkra ännu en bra skörd med poäng i vår jakt på att försvara gulden, då lämnar jag Sverige som ”a happy man”!
*
I dag har det testats i Antilla inför torsdagens rallystart av bland annat Lars Stugemo/Kalle Lexe men även Johan Kristoffersson och Mattias Adielsson fanns på plats med sina R5-Skodor. Stugemo skickade en kort testrapport.
– Jag har testat skyfflarna också…. snabb väg med perfekt botten. Blir kul!
Verkade också som World RX-segraren 2017 hade lite problem att hålla sig i spåret om man ska tro Stugemo.
– Tror att Johans spadar funkar de med…
Känns som att WRC2 i år blir mer spännande än på länge och med flera svenskar med möjlighet att stå på pallen i Torsby på söndag. Pontus Tidemand blir vågar jag nästan lova omöjlig att rubba från översta pinnen men vem som blir tvåa och trea lär bli svårtippat. Får Fredrik Åhlin till det så tror jag inte att han och Jocke Sjöberg ligger långt efter Tidemand vid målgången på söndagens power stage. Eller blir det norskt bakom Tidemand genom Ole Christian Veiby, Skoda eller varför inte finskt med Jari Huttunen, Hyundai? Kanske rent av Mattias Adielsson eller Johan Kristoffersson ställer allt på högkant och blir de som kör allra fortast i Värmlandsskogarna. Spännande, absolut!
*
Det blev inga större förändringar i Rally Sarma med de två avslutande mörkersträckorna. Ryssen Nicolay Gryazin som kör på lettisk licens vann alla nio sträckorna med sin Skoda och vann före med över minuten Egon Kaur i Ford Fiesta. Trea och förste WRC-bil slutade Valery Gorban med sin ”Hundkoja i WRC-kostym”.
Oliver Solberg och Veronica Engan körde klokt och utmanade inte dominerande Märtins Sesks utan säkrade istället andra platsen. En styv minut skilde mellan Sesks och Solberg.
Med en trött motor i sin Peugeot R2 lyckades inte Adam Westlund/Jim Hjerpe alls komma upp i sin normala ”pace”. Till slut blev det en sjunde plats för svenskarna som åker på lettisk licens även de.
*
När detta skrivs är det exakt en timma kvar innan anmälan stänger till Östersund Winter Rally. Just nu exakt 50 anmälda vilket lär betyda att man till slut hamnar i samma härad som Rally Vännäs. Bland de som kommit till idag är skåningen Johan ”Kalle” Green/Kevin Athley och ”Mr Rally” själv Mats Jonsson/Johnny Johansson. Nu har alla elektronik och styrdons problem lösts med WRC-Skodan och därmed dök där upp en favorit till totalsegern. Förstår om Fredrik Åhlin inte håller med men Mats är ändå alltid Mats…
Väl på plats i Jämtland kommer han och övriga att bjudas på en riktigt klassisk sträcka, Husås-Andviken som dessutom körs två gånger. Först inleder den på fredagskvällen för att sedan köras som näst sista på lördagen som power stage.
– Sträckan blir något kortare på fredagen, men annars är det samma väg, säger Sverker Jonsson, tävlingsledare.
På den snabba, böljande sträckan finns även krokiga partier och krön dessutom är snövallarna höga.
– Husås är en sådan där sträcka som en riktig rallyförare älskar, så är det bara, slår Sverker Jonsson fast.
*
Efter att i alla år haft Småland som bas för finalen skiftar nu Sydsvenska Rallycupen till Skåne och för mig lite överraskande, Eslöv. Inget ont om Eslöv som är känt för en hel del, men just rallyvägar är kanske ändå inte det första man tänker på när det kommer till Sten Stenssons hemstad.
– Eslövs MK blir värdar för evenemanget och utlovar både fina vägar och plats för alla i finalfesten med prisutdelning både för SSRC och Sydsvenska Mästerskapet i Rally, berättar Mats Bergman mediaansvarig i SSRC.
– Tack vare flytten till Skåne är det också möjlighet att köra ett annat datum än vanligt då inverkan från älgjakten inte är så stor som i Småland.
Finalen kommer att köras den 6 oktober, två veckor efter sista SSRC-deltävlingen Rally Blekinge. Det blir också i Eslöv som prispotten på runt 200 000 kronor kommer att fördelas. Blir så klart väldigt spännande att se vad Lennart Nielsen & Co letar fram för sträckor. Vågar man gissa på en bana som drar sig mot Röstånga och Trolleholm där det till och med körts SM-rally, senast 1984 med Lundatrofén. Även på den tiden när Lunds AC var på topp och körde ”Söderåsen upp och ner” nyttjades vägar i det här området så visst finns det stora möjligheter för att få till en riktigt utslagsgivande SSRC-final.
På sommaren körs även ”Mästarmötet” på Millebygdens Raceway. En rallysprint med särskild prispott. Hit inbjuds bäst placerade i alla klasser ur Prispottslistan.
Tävlingskalender
7 april Simrihamnsmixen Simrishamns MK
21 april Silverkongen Älmhults MK / Kristianstads MK
19 maj Midsommardansen Ljungby MK
16 juni Dackefejden Wäxjö MS
30 juni Skilling 500 Skillingaryds MK
27 juli Mästarmötet Millebygden /Älmhults MK
1 sept TV-svängen SMK Hörby
22 sept Rally Blekinge Asarums MS / Olofströms MK
6 oktober Finalen Eslövs MK
*
Historiska Utskottet fortsätter sitt ambitiösa (finns andra som använder helt andra ord…) arbete med att få ordning och reda inom klassiskt och historiskt rally. Senaste ingreppet är ett klarläggande vad gäller stötdämpare och detta genom ”Officiellt Meddelande, Historiska Utskottet. Nr 3, 2018”. Här skriver HU:
Stötdämpare: Stötdämpare har utvecklats mycket under de åren fram till och med 1990 som innefattar Historisk Bilsport. Vi försöker här nedan ge en kortfattad sammanfattning av reglerna.
Konstruktion & Funktion: Stötdämpare ska uppfylla regelverket i Appendix K, se ”Bilaga I, Period specifikation för stötdämpare”, (sidan 103 i Appendix K 2017 Svensk vers.) gällande konstruktion och funktion för sin aktuella Period.
Utseende: Bilens stötdämpare skall förutom att vara periodspecifik i konstruktion och funktion även ha ett utseende i material och form samt fastsättning som är periodspecifikt för den aktuella bilen.
Justerbara stötdämpare: Om det bevisligen använts justerbara stötdämpare på perioden så får det användas samma sorts justerbara stötdämpare nu som det gjordes på Perioden på den aktuella bilen.
Slaglängd: Det är ej tillåtet att ha stötdämpare med längre slaglängd än som användes på Perioden, var det ”Fritt” på perioden så krävs det bevis för att det använts då på aktuell bil.
Kolvdiameter: Kolvdiameter ska vara periodspecifik för den aktuella bilen.
Fastsättning: Om Uniballs används för infästningen i karossen så skall det bevisas att det användes på Perioden för den specifika bilen.
*
I dag kördes Valö Sprinten med Östhammars MK som arrangör. Tre gånger avverkades sprintsträckan och bästa tiden av de tre räknades. Inget snack utan att Volvo 240 fortfarande är en vinnarbil i rätta händer vilket Skutskärs Martin Lindberg är begåvad med. Men att försöka rå på en Opel Corsa med en 240 är som de flesta vet dömt att misslyckas så även i Östhammar. Totalsegrade gjorde nämligen Pontus Åhman med pappa Mikael, Almunge som motvikt i Corsan och detta 1,4 sekunder snabbare än Lindberg. Trea slutade erkänt snabbe Emil Karlsson Volvo 940 och som fyra men med bara två åk (drivaxelbrott i starten på sista) slutade Tommy Högström, även han i en Opel Corsa.
Bästa 4WD-åkare blev Jan Wikström Toyota Corolla WRC, 1,8 sekunder långsammare än vinnar-Corsan.
*
I Örnskölden körde både Rallyklassikerna sina cuper men även 1300 Rallycup (Sukka-cupen). Bästa Suzuki blev Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson från Eskilstuna med en tid som gav tredje platsen totalt men först efter en tuff fajt med Ola Strömberg/Brittmarie Åhlund, fyra totalt. Fem sekunder skilde till slut mellan de två medan det var längre avstånd till trean Marcus Morén/Robin Hallman, Kolsva, hit ner var det drygt 50 sekunder.
I KRC/HRC visade busschauffören från Västerås, Ola Axelsson hur man kör en Appendix K Volvo 240. Tvåa totalt och det vara bara Vännäs-duon Magnus och Gunnar Åberg i en Grupp H Golf som var snabbare än Ola och hockeylegend Curre Lundmark i högerstolen.
Lyfter även på hatten för 80-plussaren Jårs Damberg med Walter Olofsson i högerstolen i nyinköpta Volvo 164:an. Trots rattrost och ovanan vid den tunga Volvon (viss skillnad mot en Ford Anglia) körde Jårs in som sjua i klassen. En klass som vanns av Tony ”Roten” Jansson.