10 år sedan Latvala tog första WRC-segern, Østberg har känt på C3 WRC, Solberg jagar ledning i Sarna, Berglund vann i Sandviken och fortfarande ljummet inför Östersund!
Ändå lite kul att minnas tillbaka och idag för tio år sedan tog då 22-årige Jari-Matti Latvala och Miikka Antilla sin allra första WRC-seger så klart i Rally Sweden. Trots allt det gröna på deras WRC-Focus var det Latvala som helt dominerade tävlingen med ledning från första till sista sträckan.
Tvåa slutade temakompisen Mikko Hirvonen och trea italienska publikfavoriten Gigi Galli, även han i en Focus men anmäld av Stobart-teamet. Första segern för Latvala och efter denna har det blivit ytterligare 16 triumfer, kanske blir det en 18:e nästa helg. Lite annorlunda uppladdning har Latvala då han i helgen plockar fram sin egen Toyota Celica 2000 GT4 och värmer upp med finska Historic Rally Trophy och Autopirtti Ralli. Fem sträckor ska Latvala köra med fjolårets Toyota.kompis Juho Hänninen som co-driver.
Vill inte göra er besvikna men har faktiskt inget speciellt minne från 2008 mer än att Patrik Sandell slutade trea i PWRC-klassen med en Super 2000 Peugeot 207.
*
Nu är det dock 2018 och då handlar det inte om att förlita sig på gamla segrar även om just Latvala är den med allra färskaste seger i Rally Sweden, bara 12 månader sedan han senast sprutade segerskumpa i Torsby.
Detta har aldrig Mads Østberg fått göra trots många försök under sina tolv år i WRC-cirkusen. Fyra tredjeplatser har det dock blivit i Rally Sweden och det var också här som Mads som 20-åring tog sin allra första sträckseger i WRC år 2007. Efter detta har det blivit ytterligare 58 SS-vinster och det är garanterat inte färdigt med detta.
I år är Mads med nye co-drivern Torstein Eriksen tillbaka i rollen som fabriksförare hos Citroën och så klart siktar både han och teamet på ett lyckat rally. Nu har han även fått känna på nya C3WRC som han aldrig tidigare kört och detta på underlag väldigt likt det som möter honom på fredag morgon.
– Jag hoppas anpassa mig snabbt till C3 WRC och i vilket fall som helst har jag redan fått upp farten efter mina två tävlingar hemma i Norge med Fiestan, menar Mads.
Att Rally Sweden är hans favorit förstår man när resultatraden studeras, 4:a 2011 och sedan trea 2012, -13, -14 och -16. Nu hoppas Mads att det kommer ännu mer snö över Värmland och de östra delarna av Norge.
– Med höga snövallar blir vägen smalare och mer tekniskt utmanande. Kanske detta blir en fördel för oss skandinaver som har mer erfarenhet av detta!
*
I dag körs Rally Sarma som deltävling två i det lettiska rallymästerskapet. Med två sträckor kvar att köra är det rysk ledning med Nikolay Gryazin, Skoda nästan exakt minuten före hemmaföraren Egon Kaur, R5-Fiesta. Trea och ytterligare 13 sekunder efter är WRC-åkande Valery Gorban, WRC Mini.
I den tvåhjulsdrivna klassen jagar Oliver Solberg/Veronica Engan klassledaren Märtins Sesks, båda i R2 Peugeot. Oliver och Veronica har styvt 20 sekunder upp. Tyngre går det för svenskarna Adam Westlund/Jim Hjerpe som ligger åtta av de tio i klassen. Fram till pallen har Peugeot -paret nästan fyra minuter.
*
I Supercupen-deltävlingen, Vinterpokalen i regi av Sandvikens MK blev det nästan hemma seger genom Gävles Martin Berglund/Joakim Gevert, Skoda Fabia R5. Skodaduon dominerade helt och var snudd på jämna minuten före tvåan Patrik Åkerman/Jonas Magner, Ljusdal och Mitsubishi. På tredje plats och den här gången i Mitsubishi, Stig Andervang/Robin Eriksson.
Bästa 2WD blev föga överraskande vinnaren av FWD-klassen tillika tävlande för arrangörsklubben, Oskar Sundell/Håkan Jakobsson, Toyota. Andreas och Therese Levin, Nissan och Lima slutade tvåa halvminuten efter. Trea i ”Kalle” Greens gamla Golf, Andreas Israelsson, Angelika Eriksson.
Bland bakhjulsladdarna var inte helt oväntat Hällefors Emil Karlsson/Jessika Larsson snabbast med 940:an men bara fem sekunder efter rullade Tomas ”Lången” Pettersson in med Escorten och i denna satt även Thomas ”Korten” Nilsson. Trea men 1.45 långsammare trots att man körde Opel, Benjamin From/Anders Liljedal.
*
Skulle ljuga om jag inte erkänner att jag börjar bli lite orolig för intresset till deltävling två i Rally-SM, Östersund Winter Rally. Med ganska exakt 24 timmar kvar av anmälningstiden innehåller anmälningslistan bara 37 namn. Ska man inte ens komma upp i samma antal som i Rally Vännäs med sina 51 startande? Oron känns befogad…
Bland de som anmält sig nu finns nu även hårdsatsande J-SM-åkaren från Hörby Viktor Hansen/Ida Lidebjer Granberg. Här finns nog även en oro över om hans R2-Peugeot ska fungera bättre än i Bergslagsrallyt och Vännäs där den helt enkelt bara stannade. I torsdags tipsade jag Viktor om en utväg.
– Det finns även R2-Opel, bara så du vet.
Viktor tittade bara konstigt på mig och mumlade något om folkrace, jag fattar nada…
*
Ett nytt namn i Trimmat 4WD är Sundsvalls-åkaren Anton Eriksson som byter ut sin R2-Peugeot mot en hyrd Skoda Fabia R5 som tidigare körts i Wales. Nu har bilen testats av Anton och co-driver Magnus Proos.
– Vi har inte hunnit åka så mycket som vi tänkt, men känslan i bilen blir bättre och bättre hela tiden. Påslaget mer och mer, säger Anton till Rally-SM och fortsätter.
– Jag skulle gärna ha ännu mer mil i bilen innan Östersund, men vi måste komma igång så vi får åka därefter.
I ”supporttävlingen” Jämtrallyt är det inte heller här något hetare intresse, 27 anmälda och då ska man veta att detta ingår även i Rallyklassikernas cuper. Av de 27 är runt 20 klassiker…
*
Missade igår att berätta att SMK Hörbys årsmöte gick bra. För mig åtminstone som blev omvald som sekreterare, men om detta även är bra för klubben får andra uttala sig om…
Trevlig lördagskväll.