Waldegård rullade ur Safari-Rallyt, mer WRC i tv men ingen MINI och sju DM-rally i Södra BF.
Bättre 70-års present kunde ju Björn Waldegård fått än en jätterullning i samband med pågående East African Safari Classic . Den nyblivne sjuttioåringen låg trea i Tuthill-Porschen med sonen Mathias i högerstolen när det gick överstyr åtta kilometer in på dagens första sträcka. Björn berättar via ett pressmeddelande.
– Det hände väldigt snabbt på ett fullfarts parti med cementväg och med trippelvarning i noterna. Jag är inte helt säker på vad som gick fel men bakändan släppte och välte bilen.
Resultatet blev ett och ett halv varv och när bilen slutligen stannade så var det på Mathias sida och det var också han som fick ta den värsta smällen.
– Jag är helt okej men Mathias verkar ha fått en lättare hjärnskakning så vi flygs båda till sjukhuset i Nairobi för kontroll, berättar Björn.
Dagens ledare är nu Ian Duncan i en för oss här hemma åtminstone udda, sydafrikanskbyggd Ford Capri V8 Perana. Duncan konstaterar att han haft en lugn dag med bara en punktering som problem. Värre har det enligt honom har varit att ligga först i spåret.
På andra plats ligger Stig Blomquist och Staffan Parmander i en Tuthill-Porsche precis som Waldegård. Växellådan krånglade dock ibörjan av dagen och innan service hade ”Mäster” bara tvåan och fyran att åka med. Servicen bytte lådan som efter det funkat okej medan väghållningen fortfarande inte känns bra.
– Tror att bilen är för hård, svårt att hitta grepp och det är inte normalt för en Porsche, menar Stig.
Waldegårds avåkning sökte tag i trean, belgaren Grégoire de Mevius som kom direkt efter kraschen.
– När vi såg Björn och Mathias ute ur bilen vinkade OK blev jag självklart lättad, men tänkte att kan det hända Björn kan det hända mig, bäst att köra lite försiktigt.
Belgaren ligger nu bara två minuter bak Stig.
*
2014 blir det mer WRC i tv, men tråkigt nog inte förrän efter ”round threee” vilket betyder både att Monte-Carlo, Rally Sweden och Mexico missas av miljoner tv-tittare och detta på grund av att tidsschemat här redan är klart. WRC-Promotorn Oliver Cieslas vision är att 2016 ska WRC-sändningarna ses av dubbelt så många som idag, eller 1,2 miljarder människor. Målsättningen är att alla tävlingarna ska avslutas klockan 12.00 på söndagen med en live-sänd ”power stage”.
– Vi måste skapa vanor, menar Ciesla.
– Ett sätt att skapa detta är att göra regelbundna WRC-sändningar, samma dag samma tid i slutet av veckan!
Låter helt Okej i mina öron…
*
Någon ”return” till WRC verkar inte vara planerad för MINI från Prodrives sida och inte heller den R5-variant som det spekulerats om, detta om man får tro den argentinska webbsidan rallyreportwrc.com. Här har man intervjuat bossen Taylor som tråkigt nog bekräftar.
– Finns inga R5-planer för tillfället och någon återkomst till WRC verkar omöjligt, menar Taylor.
Taylor lägger skulden på detta helt på MINI som beslutat att inte fortsätta med WRC-utvecklingen.
– MINI bestämde för några år sedan att inte fortsätta med WRC i sin marknadsföring vilket var synd för bilen var ”a great car”!
Prodrive koncentrerar sig nu på rallycross med MINI RX och att ta den stora utmaningen med Dakar-Rallyt. Totalt finns det 25 MINI WRC/RRC bilar fortfarande i gång runt om i världen och då undrar jag så klart var Sandells Rally Sweden bil finns, någon som vet?
*
Då blev det sju DM-tävlingar i rally för Södra BF 2014 med Simrishamnsmixen den 5 april som premiärtävling. Här jobbas det redan för fullt meddelar Rickard Nilsson i Simrishamns MK.
– Fyra sträckor, två körs två gånger med en totallängd på 4,3 mil har vi planerat för och det måste jag säga, det ser mycket bra ut.
Efter Simrishamn följer så Kristianstad 26 april-Ljungby 17 maj-South Swedish Rally 31 maj-Växjö 14 juni- Älmhult 16 augusti och så sista DM-tävlingen i Hörby den 6 september. Här flaggar dock tävlingsledare Patrik Persson att det kan bli aktuellt att flytta tävlingen en vecka framåt.
– Resultatservice är redan bokade till Rally-SM samma helg som TV-Svängen så det ser lite tufft ut…
*
Är fortfarande lite i chock efter att i morse öppnat Sydsvenskan och där hittat ett reportage om Formula Renault-föraren Gustav Maljas från, ja just det Malmö. Vad, vem eller hur detta reportageuppslag hittat hela vägen till Krusegatan och dessutom hela vägen till tryck vore ett lämpligt uppdrag för antingen SÄPO eller Missing People. Motorsport och Sydsvenskan är ungefär lika närbesläktade som en en tuff Pitbull (bilden) och den golvmoppsliknande Shit Zuen (bilden). Förresten vet ni vad en korsning mellan en Pitbull och en Shit Zue kallas, Bullshit…
Trevlig helg