WRC-2014 i en vågskål, ”vinter” på Österlen, överdos RS och udda VW samt ”Tutankamons grav” utanför Växjö!

Läser en artikel där WRC-promotorn menar att 2014 blir ett helt avgörande år för var rally på VM-nivå ska ta vägen. Man menar att sporten nu befinner sig i en vågskål och det kan lika lätt väga över till katastrof som succés. Promotorn själv är också på det klara med att till stor del är deras uppgift att se till att alla miljoner rallyfans över hela jordklotet även i en framtid kan njuta av rally på toppnivå. Nu är det ju inte helt lätt att styra ett sådan här skepp med ett oändligt antal ”små-styrmän”, hundratals ”maskinister” och tyvärr dessutom flera ”kaptener” som alla har sin egen uppfattning om var och hur båten ska seglas…

*
Skrev igår om Södra BF:s tänkta DM-kalender i rally med sju deltävlingar, precis lagom antal enligt min uppfattning. Nämnde då att Simrishamnsmixen var premiär i början av april och drog mig då till minnes alla de gånger jag både kört eller varit åskådare på det ”vårliga” Österlen. BloggSmällarenHittade bilden från 1991 där Leif ”Smällaren” Johansson från Örkelljunga vräker fram sin Golf i de ”ljumma vindarna” från Hanöbukten ( lite kul att samma Golf fortfarande gör tjänst hos Leif trots att han gjort flera mer eller mindre framgångsrika försöka att ta livet av LNT172). Det ”vårliga” brukar istället vara smällkallt och min uppfattning är, har man aldrig kört Simrishamnsmixen då har man inte heller kört någon riktig vintertävling!

*
Om rallyåkarna får en lagom dos tävlingar så är det frågan om ”överdos” på RS-sidan i DM med sina tretton deltävlingar. Premiär i Hörby med Express-Specialen den 30 mars och avslut med Kanonen i Eslöv den 19 oktober. Tacksamt kan jag ändå notera att det är en tävling färre än i år, men i gengäld tillkommer ”Rallysprinten” i samband med SSR som känns väldigt lockande för Silver-VOC:en. Trelleborgs MK, Svedala MK och Eslövs MK nöjer sig inte med en RS-tävling utan dubblerar. Något jag tycker är helt OK, men måste båda upplagorna ha DM-status? Svaret på den frågan är för mig nej, ”kopian” kunde mycket väl enbart ingått i Asfaltcup vilket då gett tio tävlingar. Bara detta är ganska mastigt då tävlingsperioden är över knappt sju månader april-oktober.
Kul är att Kristianstads MK fick blodad tand med C4-Specialen ute på gamla A3-området i Åsum. Ett område som besitter stor potential och kan utvecklas, kanske på sikt t.o.m utmana Lille Mats Rallysprint som distriktets vassaste asfalttävling?

*
Björn från Everöd” befinner sig just nu i Los Angeles och mejlade därifrån ( därför inga prickar över å,ä och ö).
” Hej Tommy
Maste beratta om en handelse i morse. Av erfarenhet vet jag att veckorna kring LA Auto Show brukar det dyka upp spectakulara bilar pa Irvine Cars and Coffee.
En helt improviserad frukosttraff pa parkeringen till Mazdas Designcenter. 100-tals udda bilar dyker upp varje lordagmorgon. Allt fran korbara 1800-talsbilar till Bugatti Veyron.
Som folkvagnsfantast gick jag bland de gamla bubblorna och tittade. Plotsligt kommer ”FRAMTIDEN” ljudlost rullande in.Camera 14MP-9PC En Volkswagen XL1. Tva killar som jobbar med utveckling pa VW korde den och berattade kortfattat om den. En hybrid som gar 10 mil pa 1 liter diesel. Toppfart 160 km/h Till storsta delen tillverkad av kolfiber och magnesium i de gjutna delarna..
Vikten ar knappt 800 kg.
50 exemplar ar redan tillverkade for testkorning. Ytterliggare 200 ska tillverkas och saljas nasta ar for 110 000 Euro/st.
Forare och passagerare sitter lite omlott for att minska coupematten. Sidobackspeglarna ar ersatta av backkameror (for att sanka cw-vardet). Forstod jag killarna ratt, sa har XL1 det lagsta cw-vardet av alla serietillverkade bilar just nu. Efterat berattade en av killarna att detta ar en ren forlustaffar for VW, men uppmarksamheten VW far med en sadan har bil hade man aldrig uppnatt om de stoppat in samma innovationer i en Golf och skickat runt pa utstallningar.
Imponerande bil. Att plocka ut 100 hkr extra ur en Ferrari ar ju ingenting gentemot att optimera en bil pa detta sattet. Jag ar sjalv skeptisk till alltfor mycket elektronik och processorer i moderna bilar, men sa har ser det nog ut om 10 ar, fast lite hogre och med andra dorrar.
De enda Oplarna som syns har ar GT och 2-dorrars Ascona Caravan som kallas Opel Sportwagon, och dom ar sallsynta.”.
Okej, imponerande bränsleförbrukning men det känns inte speciellt kul och för att få ditt Opel-öga lite fuktigt Björn rekommenderar jag en tur till Växjö där Rune Nilsson hittat en skatt.
Hej Tommy!
BloggOplarÄr precis som du, just hemkommen från ”holmarna” och det första man gör är ju att kolla vad du har skrivet sen man åkte hemifrån, blev lite orolig när du börjar ta med hundar, så här finns en bild på gamla Oplar.
Innan nerresan var jag på läkarbesök i Växjö och i samband med detta skulle jag kolla upp en del vägrättningar som vi haft problem med i SM Bil-O helgen innan.Hade även fått en litet tips från Opelnegativa ”Lönsboda-Evaldsson” att det fanns en ”Opelsamling i närheten av SM banan. Vi hittade den, och här finns många fler gamla Oplar, både utanför och i ladorna.
MVH Rune”.
Måste ha gett Rune samma känsla som 1922 när Howard Carter upptäckte Tutankamons grav i Egypten

*
Vet inte om ni hörde Lotta Bromé i torsdagens P4 där hon hade ”förste dubbhataren” forskaren Anders Melcher i studion ösandes galla över vinterns bästa livräddare. Gick väl ganska hyggligt för Melcher när han snackade om sina dödande partiklar så länge han var ensam i ”ringen”, brukar som bekant vara mycket enklare att skuggboxas. När så Bromé efter ett tag släppte in Aftonbladets skärpte och påläste motorjournalist Robert Colin i ringen blev det ingen större match. Snudd på pinsamt när Colin tryckte upp Melcher mot ”repen” med en serie snabba revbensslag. Som tur var räddade gonggongen forskaren innan han var på väg ner för räkning. Om det planeras för returmatch är oklart…

*
Har i dag ägnat en stor del av tiden till att pränta ihop en informationsskrift till kommande helgs julskyltning i Hörby där klubbens ungdomssatsning ”Ung i SMK Hörby” för första gången ska visa upp sig. Riktigt roligt att känna nästa generation ( rättare sagt, där är väl två generationer emellan) flåsa oss ”gamlingar” i nacken. Måste tillstå att jag var skeptisk när vår kassör Bertil kom med idén att göra något speciellt för de i åldern 13-25 år. Trodde inte mycket på detta, men för en gångs skull är det roligt att ha fått fel och nu består gruppen av drygt tio personer både killar och tjejer. På julskyltningen ska det visas rallybilar med mera och framförallt försöka locka ännu fler motorsugna ungdomar. Skulle inte förvåna mig om gruppen redan till våren är mer än fördubblad…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *