VW suger ut allt ur WRC-guldet, Bouffier avanmäler sig till ERC-finalen, Grybb vann och reaktioner på Ryd-tänk!

Blir faktiskt riktigt glad när jag ser hur mycket VW suger ut ur WRC-guldet genom Sebastien Ogier. Annonserna i kvällspressen (tyvärr har jag inte sett någon i Kristianstadsbladet…) ger, oavsett vad man tycker om VW eller Ogier draghjälp åt hela sporten. Kul är det också att VW på hemmaplan med eftertryck visar vem som är rallyvärldsmästare 2013. BloggVW1På stadskylten till Wolfsburg kan man numera läsa ”Stadt des Rallye Weltmeisters 2013” ochBloggVW2 på fabriksbyggnaden har man hängt upp en gigantisk medalj med samma budskap. Tänk den dagen man kan göra samma sak i Göteborg, alltså när Volvo kört hem Rally-VM, (nej jag har inte rökt på, tappade bara fotfästet en kort stund…).

*

När vi ändå är inne på WRC så verkar där inte vara något nytt positivt att berätta vad gäller Rally Sweden 2015. Har dock fått en del mejl som i likhet med mig undrar över SBF:s roll i detta? För mig vore det självklart att SBF sköter förhandlingar, skriver kontrakt och säkrar VM-statusen ekonomiskt med FIA eller WRC-promotorn. När detta är avklarat skickar man så uppdraget vidare till Svenska Rallyt AB för att genomföra rallyt och då kan man även begära skälig ersättning från värmlänningarna. Nu är det precis tvärtom misstänker jag, Svenska Rallyt får betala avgifter till SBF för att få lov att utsätta sig för det ekonomiska vågspel det trots allt innebär att vara rallyarrangör!

*
Irländarna har tagit en lite udda sponsor till sig för att säkra sitt nationella rallymästerskap på asfalt. Det är företaget Clonakilty Blackpudding som går in med slantar som man skaffar sig genom att producera över tusen ton ”svartpuddingar” om året. Dock känns namnet lite svårjobbat ”The Clonakilty Blackpudding Company Irish Tarmac Rally Championship”…

*
Testryttaren hos Hyundai, Bryan Bouffier missar chansen att säkra andra platsen i ERC sedan han inte lyckats få ihop sponsorer för start i finalen nu till helgen. Bouffier som kört en Peugeot har tvingats avanmäla sig till Rallye International du Valais och lämnar fältet fritt för Craig Breen som nu kan bli tvåa efter redan klare vinnaren Jan Kopecky. Fast det blir ingen enkel resa för Breen mot andra platsen på de schweiziska vägarna, han är 26 poäng bak Bouffier och det krävs full pott med poäng för att gå förbi.

*
Skäms otroligt över min stora miss igår. Skrev då att Rolf Grybb körde in som trea i klassen och fyra totalt i finalen för ”Yokohamamesterskabet”. Borde naturligtvis anat ugglor i mossen över att en Opelförare bara skulle blivit trea i klassen. BloggGrybbDetta gjorde jag dock inte och därför kommer den här rättelsen, Grybb med Lina Grybb i högerstolen vann så klart klassen men slutade fyra totalt. Hur kunde jag missa en Opelseger?

*
När vi ändå är i Danmark och snurrar så gjorde far och son Nilsson från Hässleholm, Rune och Andreas samma sak i fredagskväll. Rune lämnar en kort rapport över ”snurret”, ” I fredagsnatt var vi och körde sista avdelningen av SM (Själlandsmästerskapet) i trakterna norr om Roskilde. I inbjudan stod att det skulle bli: Kallt,vått,mörkt och svårt och det var det. Dansk bil-O är mycket svårare än den svenska, mycket mer små svårtydda banläggaregrejor, men vi lär oss mer varje gång vi är där. I samma område skall Nordiska Mästerskapet avgöras nästa år, så vi såg det som en bra träning. En 3:e placering får vi väl vara nöjda med.
Nästa helg avgörs sista deltävlingen i Bil-O SM i Växjö,o då ingår även sista avdelningen av Bil-O syd serien.Vi ligger 7:a i SM serien och 3:a i Bil-O syd serien o hoppas på avancemang. I Bil-O är oftast marginalerna små, men man kan ju hoppas på att vi får till ett bra resultat.”.

*
BloggHonda”Tokiga säsongen” verkar vara i full gång, det både byggs och bytas rallybilar trots all oro i sporten. En som gör sig beredd att hoppa på ”Hondatåget” är min klubbkompis Andreas Andersson med pappan och f.d SM-åkaren Tommy ”Stockholmaren” Andersson som co-driver och ”chefsingenjör”. Den blå/gula Suzukin är såld och en svart Honda inköpt berättar Andreas, ”Bilen är just nu en vanlig standardbil som köptes två dagar efter att den gamla rallybilen såldes. Hondan ska under vintern byggas om till en rallybil med de bästa grejerna. Finns en lång lista på allt som ska göras på bilen för att få den färdig till grussäsongen nästa år. Det senaste är att buren ska inom ett par dagar beställas. När den har kommit till garaget ska bygget börja.”.

*
Kollade på anmälningslistan till Vilda Ryd Racet, sista deltävlingen i Bilsport Rallycup nu på lördag. Tittade lite extra på klasserna för VOC/Grupp F RWD och det är enkelt att konstatera att så här långt verkar de flesta stötta VOC Mekonomen Rally. I anmälningslistan är det 19-4 och då nitton som anmält sig under General-Franssons fana och fyra som väljer att köra i SBF:s Grupp F RWD.

*
När vi ändå är inne på Vilda Ryd Racet så läste jag följande inlägg i Gästboken på BRC:s hemsida. Av hänsyn till skribenten väljer att jag att låta honom vara anonym,” Hej alla rallyfantaster!
Nu har Roger Roth kommit med ytterligare ett fint initiativ inom rallysporten. Allt varnat och väl beskrivet i roadbooken. Jag uppmanar härmed alla, publik/förare att stanna hemma den 9/11 när Vilda Ryd Racet körs. Detta för att visa att detta inte är acceptabelt. Vi i publiken vill ju se lite action och det innebär ju att vi vill se lite offs. Det är ok att varna ställen där det kan bli bilslakt men inte där det blir avåkningar som inte skadar bilarna nämnvärt. Tänk om Mr Roth!!
STANNA HEMMA NÄSTA HELG SOM PROTEST MOT ROTHS NYA IDEER!!!”.
Ingenjören bakom det nya ”revolutionerade” säkerhetstänkandet som upprört, Roger Rooth kontrar. ”Förstår inte reaktionerna, det handlar om totalt sju olika varningar som fått lite mer text för kartisen att läsa och en så bra skiss. Det är HELT enligt regelboken utom på det vi sökt dispens för, att sätta ”verkansskyltarna” 20 meter före det varnade stället istället för precis före kurvan. Så det är ju inte något nytt precis.. Varna för avåkarställe ska man göra enligt säkerhetsmanualen i reglerna hos SBF och den är inte uppdaterad på 8 år…
Frågar du mig, är detta varken nyheter eller revolutioner…
Mvh Roger”.
Kan väl också tillägga att Gästboksskribenten fått sina fiskar varma av folk med en helt annan friskare syn på säkerheten i rallysporten. Tack och lov är ni trots allt i klar majoritet!

*

BloggMelinTill slut skickar Jan Bonving från Nässjö en bild på vinnaren av Energicupen, Toyotaföraren Niclas Melin. Grattis till segern säger jag!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *