VW på väg till F1, Adamo förklarar att Oliver ska köra Hyundai, snöoväder satte stopp för ”RAC Rally”, snö även för World RX, ”CG”= Årets Hässlehomare, fransk toppförare svårt skadad och enkel match att klå ”kändisarna”!

Idag börjar Motorbloggen med att det är svårt att hänga med när ”slipsnissarna” och deras kvinnliga motsvarigheter bestämmer saker som dom enligt mig inte riktigt begriper. 2016 drog sig Volkswagen ur WRC vilket var oerhört tråkigt men samtidigt lite förståeligt då man sedan WRC-Polon introducerades 2013 vunnit Märkes-VM varje år. Inte mycket mer fanns således att bevisa och istället siktade Volkswagen Motorsport i Hannover på att även bli bäst i R5-segmentet med en tamare variant av WRC-Polon.

Foto: Tommy Svensson

Men knappt hann Petter Solberg och Eric Camilli genomföra Polo-debuten i Spanien 2018 förrän koncernledningen spikade igen dörren till anläggningen i Hannover. Då förklarades det stolt från Wolfsburg att det var slut med märkets deltagande i motorsport, undantaget sådan som drevs med ”miljövänlig” elektricitet. Nu verkar Volkswagen göra en helomvändning och enligt insatta källor bland annat f.d basen för Volkswagen Motorsport Jost Capito siktas det på debut i Formel 1 när nya regelverket träder i kraft 2026. Än har inga detaljer presenterats om drivmedel för F1:or om fem år och skulle det bli något annat än el måste således VW:s deltagande ifrågasättas. En annan sak som sätter käppar i hjulet för tyska team är att det är svårt att koordinera arbetstider med de regler som facket satt upp. Därför väljer en del team att registrera sig utan för ”Merkel-land”

*

Redan har avslöjats att Oliver Solberg kör WRC-premiären Rallye Monte Carlo med nya Hyundai i20 Rally1 och likaså deltävling två, Rally Sweden. Ännu inte officiellt men från så säkra källor att det får anses som säkert och nu kommer även uppgifter på att det även blir Kroatien för Oliver som därmed inleder med tre raka VM-rallyn. Utanför teamets tredje bil står då Dani Sordo som istället förväntas bli Olivers stöd i sin delvis nya miljö. Sordo verkar också acceptera att hans 2022 kan bli väldigt mycket mindre stressigt än i år och i värsta/bästa fall kan det handla om bara fyra WRC-starter för den spanska veteranen. Allt verkar enligt Sordo själv bero på hur pass bra det går för den 20-årige värmlänningen. I bästa fall hoppas Sordo på start i Portugal som är fjärde tävlingen och detta först i mitten av maj.

Foto: Hyundai Motorpsort

 Till DirtFish är Oliver mer fåordig om sitt program än Sordo men förklarar att han självklart vill köra så många tävlingar som möjligt. Allt kan emellertid ändras om Andrea Adamo lyckas sätta in fyra Rally1-bilar i WRC under andra halvan av säsongen. Det har även framskymtat att det inte blir för Oliver att plocka naveludd när han inte sitter i nya Rally-1 bilen. Istället önskar Adamo att hålla igång honom maximalt och då antingen med starter i dagens WRC-i20 eller med WRC2 och Rally2 i20. Lätt irriterad förklara Adamo för DirtFish.

Fortfarande gott om tid men visst, kanske Oliver kör i Monte och är det så att Dani känner till våra planer bättre än jag är det bättre att fråga honom. Han är kanske nya teamchef, vad vet jag!

Adamo avslutar med att bekräfta att Oliver är lovad full säsong 202 och på följdfråga med vilken bil, svarar Adamo kort. 

I en Hyundai!

*

Tung snö och hårda vindar har dragit in över tävlingsområdet för Roger Albert Clark Rally vilket gjorde att fredagens sista sträcka (SS12) fick ställas in på grund av säkerhetsskäl. Då var planen att fortsätta med lördagens åtta sträckor men då vädret inte blivit bättre, har hela dagen mött samma öde och i eftermiddags kom besked från arrangören, att de sex sista sträckorna i morgon ska genomföras. Trots de tuffa yttre förhållanden har bara sex bilar brutit av de över 150 startade medan många andra bär tydliga spå av oförlåtande natur och tråkigt nog även med personskada hos Escort-föraren Tim Metcalfe.

Foto: Roger Albert Clark Rally

Bättre klarade sig Rory McCann medan inte samma sak kan sägas om hans Hillman Avenger (bilden).

Foto: Roger Albert Clark Rally

Leder efter elva sträckor gör fortsatt Jason Pritchard, Ford Escort, 1.31,0 före märkeskollegan Paul Barret medan trean Osian Pryce har hela tre minuter upp. Fortsatt stor Ford-dominans med 26 ”Blue Ovals” i topp och där bara Porsche-åkaren Ryan Champion bryter av som fyra. Lustigt nog att efter honom är det 28:e placerade Malcolm Rich som spräcker Escort-armadan med sin Ford Angla 105E.

Foto: Roger Albert Clark Rally

59:a totalt men ledare av klassen B4 ligger Martin Linden/Rickard Forsell med #147 Volvo PV 544 Sport från 1962. Klasstvåan Bob Bean med Lotus Cortina har över sju minuter upp till PV-duon.

Foto: Roger Albert Clark Rally

*

Foto: World RX

Även på Nürburgring och World RX-finalen ställer snö till det vilket gjort att dagens tidsschema inte kunnat hållas som planerat. I Q2 var Niclas Grönholm vassast för Yuri Belevsky och så Johan Kristoffersson som trea. Timmy Hansen fick till femte tid medan Kevin slutade sexa. Skåningen Stefan Kristensson tog sin nya Ford Fiesta till elfte plats av de 13 i klassen Supercars. Allra sist placerade sig Anton Marklund efter problem.

Foto: World RX

Klara Andersson (tvåa i kön) körde til sig sjätte plats i Q2 för RX2e där Jesse Kallio toppar. En placering som Klara måste känna sig lite stolt över då hon är bäst av svenskarna, sjua är Isak Sjökvist och åtta Filip Thorén.

*

Alltid lika trevligt när motorsporten uppmärksammas utanför egna kretsen och när därför ordförande i Hässleholms MK Claes-Göran ”CG” Wilke igår av Hässleholms Kommun utsågs till ”Årets Hässleholmare” sällar sig Motorbloggen till gratulanterna.

Foto: Sofia Åström

Vid galakvällen på Hässleholm Kulturhus fick ”CG” ta emot den välförtjänta utmärkelsen av kommunalråden Lars Johnson och Lena Wallentheim. Juryns motivation var: Bland mossor och stenar, grusvägar och dikesrenar, har vi en eldsjäl med Guldratten och andra utmärkelser i hatten. En ambassadör, en general, som för snapphanar på tal. Vår stolthet med den Kungliga Förtjänstmedaljen. Vår förebild i den nationella motorsportsbataljen. Med ett hjärta som klappar för motorer och gäster, drar han storpublik från hela Norden till sina rallyfester.”. För Motorbloggens läsare är CG  en så välkänd profil att han inte kräver någon mer ingående presentation och sällan har ett pris hamnat mer rätt än i fredagskväll…

*

I Frankrike körs i helgen Rallye du Var, final i asfaltmästerskapet och som fick en tråkig start. Redan på första sträckan kraschade en av toppförarna i mästerskapet Ludovic Gal med sin Volkswagen Polo R5 så illa att han fick föras till sjukhus med allvarliga skador. På ett snabbt parti åkte Gal av vägen och träffade ett träd med förarsidan. Räddningspersonal kom snabbt till platsen för att sedan med hjälp av helikopter se till han kom till sjukhus där Gal försattes i konstgjord koma på grund av allvarliga huvudskador. Läkarteamet hoppas kunna väcka honom under söndagen och förutom huvudskadan har även Gal en bruten arm och krossade ländkotor. Kartläsaren klarade sig oskadd från kraschen.

*

I går var det premiär för ”På Spåret” med nya husbandet Sven-Ingvars som verkligen sätter guldkant på SVT1:s långkörare. Inte ofta som jag känner att jag hänger med, varken på resmål eller frågorna på dessa men igår kunde jag briljera i jämförelse med Marcus Oscarsson och Carina Bergfeldt. Första resan till Avignon kunde jag inte alls bra men att det var Charles Aznavour som efterfrågades när Sven-Ingvars spelade upp ”She” var så enkelt att jag skämdes på duons bekostnad. Skämskudden kom även fram när resmålet var Degerfors och där båda visade en snudd på häpnadsväckande okunskap om vårt land. Att Degerfors spelar på ”Stora Valla” vet väl för f-n alla?

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. !

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *