Teamrådet för SM positiva till SBF-utvärdering, RX-Klara presenteras stort av DirtFish, FIA inför Rally-Ranking, duktig co-driver efterlyses, Escort-dominerar i Roger Albert Clark Rally och supersportbilar är inte så pålitliga!
Glasklart är inget ord som får mig med automatik att tänka på svensk rallysport, tvärtom verkar det ibland snudd på att sporten önskar kopiera cirkusen i Riksdagshuset. I veckan informerades det om hur nästa års SM-serier kommer att se ut och där den stora nyheten var att SM-statusen för juniorer i Rally-SM försvinner och Standard-klasserna enbart kör om RM i Asfalt/Grus SM. Efter detta har jag fått flera reaktioner och det lustiga är att inga av dessa har samma recept på hur SM ska bli mer rättvist, billigare, locka mer sponsorer/media, tvärtom verkar alla eller de flesta, ha sin egen agenda och där man känner sig trampad på tårna av ”makthavarna”. Folks som inte sett till just deras specifika situation då den trots allt ändå är viktigast.

Det nybildade Teamrådet för Rally-SM hälsade SBF-ordförande Roger Engströms tankar om ”utvärdering” efter 2022 välkommet.
– I dialogen med Rally-SM:s nuvarande promotor SRM har det blivit tydligt att man som ny promotor fått begränsade instruktioner om målsättningar för Rally-SM, skriver Teamrådet.
– Detta fick till följd att flera av våra frågeställningar inte kunde hanteras enbart i dialogen med promotorn utan behövde lyftas till strategisk nivå. Därför har två möten hållits de senaste veckorna med förbundets ordförande och generalsekreterare, rallyutskottet, SRM och Teamrådet.
Här presenterades ett antal områden där tydliga mål/strategier krävs för att säkerställa ett framtida Rally-SM med hög medial status, sportslig kvalitet och rimliga ekonomiska förutsättningar. Att Teamrådet är positiva till SBF:s intresse innebär att man fortsätter med att arbeta för att de tävlandes perspektiv tas tillvara i detta arbete. Man vill även ha in synpunkter på vad som kan förbättras.
– Vi påminner om att Teamrådet välkomnar konkreta förslag från aktiva tävlande via teamrad@rallysm.se!
Man vill även poängtera att Teamtådet enbart fokuserar på Rally-SM, de övriga serierna avser SRM skapa annan lösning för.
*
Just nu är SMK Hörbys Klara Andersson på Nürburgring för att för andra gången köra RX2e i World RX-finalen. En möjlighet där grunden lades när hon snuvade över 50 manliga förare på SM-guldet för 2150-klassen. Att Klara ”is one of a kind” har amerikanska mediamaktfaktorn DirtFish uppmärksammat och i dag har man ett jättereportage om 21-årige Klara. ”GrusFisken” beskriver hur hon under sitt första år som senior och blott tredje totalt i rallycross, satte alla killar på plats med sin BMW. För sina läsare berättas nu hur allt startade med både en mamma, pappa och storasyster där rallycrossen sitter djupt i generna. Klara berättar om hur hon började som 7-åring med karting samtidigt som hon och syster Magda spelade hockey med killarna i Tyringe.

När Junior-klassen försvann i EM blev det ett avbräck för Klara och under fem år tävlade hon inte alls innan det blev tid för Junior-SM. Men efter SM-guldet har allt lossnat berättar Klara i artikeln.
– Efter att ha vunnit SM känns det som att allt nu går i 160 km/t, på ett fantastiskt sätt ska tilläggas!
Klara berättar även om den spännande testen för Extreme E på Sardinien ihop med Carlos Sainz och där hon var nöjd med körningen men inte bara detta..
– Kändes som att även teamet var nöjda…
Hur 2022 kommer att se ut har Klara inget grepp om ännu, men att målet är att byta ut jobbet som PT (personlig tränare) mot ”full time racing” är uppenbart.
*
FIA planerar at göra som många andra sporter, skapa en ”världsranking”, FIA Global Rally Ranking. Här ska alla resultat för förare och co-drivers läggas in och i änden komma fram till vem som är bäst världen för tillfället. Att det just nu är Sebastien Ogier och Julien Ingrassia är uppenbart men hur blir det 2022? I uträkningen tas hänsyn till totalplacering som med ett koefficientsystem ska resultera i en ranking som i tennis, golf och många andra sporter. Varje onsdag klockan 18.00 ska FIA publicera aktuell ranking och här kommer även att räknas in nationella mästerskap.
*
2009 instiftades Thomas Carlssons Minnesfond där stipendiaten skall vara en ung och lovande Codriver. Efter detta har fonden genom Katrineholms MK delats ut varje år och så blir det även för 2021. När Thomas Carlsson gick bort som var en framstående Co-driver med SM och utlandssegrar i meritlistan, instiftades av Katrineholms Motorklubb denna fond. Nu söker minnesfonden namnförslag på den som skall få utmärkelsen 2021, den trettonde stipendiaten.
Tidigare stipendiater är:
2009 Christer Carlsson
2010 Miriam Walfridsson
2011 Martin Holmdahl, specialpris till Ola Kilestad
2012 Johan Lövgren
2013 Christoffer Bäck
2014 Sofie Lundmark
2015 Andreas Johansson
2016 Jim Hjerpe, specialpris till Johan Johansson och Ida Lidebjer Granberg
2017 David Arhusiander.
2018 Olle Erixon, specialpris till Viktor Niemistö
2019 Madelene Buskas
2020 Dennis Norén
På http://www.kmk.nu/ThCarlssonsMinnesfond/ kan du läsa mer om fonden. Förslag på namn till stipendiat 2021 tillsammans med en kort beskrivning, lämnas via mail på: info@kmk.nu Senast 30 November vill KMK ha in förslagen.
*
I brittiska Roger Albert Clark Rally har det körts åtta av 31 sträckor så här långt. Rallyt som är ett av landets största för historiska bilar domineras helt av Ford Escort med olika drivkällor.

Leder gör Jason Tauber Pritchard med en RS 1800 halvminuten före Paul Barett som i sin tur har en hel minut till trean, välkände Osian Pryce. Som bekant missar jag sällan att ge Volvo 240 en liten spark i häcken när det kommer till Appendix K, tycker bara att de har blivit alldeles för många i våra klassikertävlingar. Brukar då få höra att det är samma sak i ”UK” bara det att man där kör med Ford Escort istället för 240. Svårt att säga emot då det av de 17 först placerade i rallyt finnsen enda ”icke-Escort”, på fjärde plats ligger Ryan Champion med Porsche. Bara ett svenskt ekipage fins med bland de över 150 startande, Tranås-åkaren Martin Lindén och Rickard Forsell. Paret tävlar glädjande nog med med en utseendemässigt nästan korrekt vit Volvo PV Sport (bara kromlisterna på skärmarna saknas). Inte bara tävlar, man leder även sin klass B4 så än biter svenskt stål!
*
I går kom resultat av en undersökning av olika märken som hade flest träffar på Instagram där Tesla vann före Dacia. Idag kom en ny från samma källa ”digitaloft” men då gällde det vilka supersportbilar som är mest opålitliga. Klar ”Vinnare” blev Mercedes-AMG GT som hade blivit inkallad för serviceåtgärder 18 gånger sedan bilen började tillverkas. Inte mycket bättre visade sig i undersökningen var Porsche 911 följd av Maserati Gran Tourismo. Här påpekas även, att efter bara tre år får Maserati-ägaren räkna med att bilen börjar kosta stora pengar i reparation. Bäst av de tio superbilarna klarade sig Audi R8…
*
Trevlig helg.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.