VW för Loeb, grekisk WRC-Fiesta, SM-tipset, Linneman i Supercar Polo och tidig (eller sen) julklapp till Lotta!

Det är inte alltid lätt att hänga med i svängarna som när man får pressinfo från Volkswagen Motorsport som förklarar att ”Sebastien Loeb Racing to run the Volkswagen Golf GTI TCR”. Först kör Loeb Peugeot i Dakarrallyt sedan planeras för WRC-åkande med Citroën, och World RX återigen i en Peugeot. Sedan toppar fransmannen med att välja Volkswagen för intåget i FIA WTCR-serien. Som chaufförer har Loeb valt Rob Huff och Mehdi Bennani och målet är ”to win the championship”.

*
Jag har ju vissa källor med mycket bättre insyn bakom kulisserna i WRC än vad jag själv har och en sådan viskade i mitt öra om Emil Bergkvists kommande J-WRC engagemang. Samtidigt fick jag då informationen att greken Jourdan Serderidis var ”τρελός” (grekiska för skitförbannad) på Citroen. 2017 körde Serderidis i WRC Trophy med en 2016 Citroën men sent i höstas gick han och Citroën ut med att 2018 skulle det köras med en ny C3 WRC och detta som förste privatförare i C3:an.
Det hävdas så att detta gick åt h-e när Mads Østberg plötsligt annonserades som ny förare hos Citroën och att bilen var den samma som från början var vikt för Serderidis. Det var här det brast för greken som istället kastade sig över mobilen och ringde upp Malcolm Wilson hos M-Sport. Så här långt har man avtalat om start i Rally Deutschland och Rally Australia med en WRC-Fiesta.
Redan 2013 gjorde Serderidis debut i WRC men då i WRC2 med R5-Fiesta som han sedan varit trogen till i fjol när han bytte till ”Trophy-klassen”.
Målsättningen är inte så högt uppskruvad, topp-femton i Tyskland och topp-tio i Australien. Mr Wilson är glad över att Serderidis gör comeback hos honom (har säkert med sig en säck euro till Cumbria) även om han knappast lär sätta några större avtryck i resultatlistorna. Wilson påpekar hur viktigt det är för M-Sport att få in privatförare i deras produkter och påpekar att Serderidis lovas bästa tänkbara förutsättningar.
Han kör exakt samma bil som femfaldige världsmästaren Sebastien Ogier och har samma verktyg till sitt förfogande!

*
Det blev en dramatisk upptakt till SM-premiären 2018, Rally Vännäs när stora delar av det vi skåningar benämner ”Norrland” mer eller mindre stängde ner på grund av torsdagens våldsamma snöoväder. På Facebook kunde man följa åtskilliga av de tävlandes vedermödor med att bara ta sig fram längs ostkusten mot Vännäs. Bland annat blev det totalstopp under flera timmar på E4.an vilket innebar att när dagens ”recce” startade klockan 07.00, hade fortfarande inte sju tävlande nått Vännäs. Vilka sju är för mig dock okänt.
Då är det dags för årets första SM-tips och vi börjar med juniorerna.
Otrimmat Juniorer.
1. Kevin Jirvelius Ford
2. Jari Liiten Peugeot
3. Petter Palmquist Peugeot
Hoppas inte skåningarna Victor Hansen/Ida Lidebjer Granberg och Oscar Ljung/Steinar Bakkland blir allt för sura för att jag inte tror på skånsk pallstrid…
Trimmat Juniorer.
1. Daniel Röjsel Opel
2. Markus Theorin Golf
3. Pontus Jacobsson Toyota
Lär bli stenhårt mellan Röjsel och Theorin men så har ju den förstnämnda ett extra trumfkort att spela ut, ”Opel-känslan” så tyvärr Markus…
Otrimmat
1. Pontus Åhman Peugeot
2. Jonas Bodin Peugeot
3. Anton Eriksson Peugeot
Även om det är R2-debut för Åhman tror jag de två säsongerna med ”Opel Adam-cup” har gett en klar fördel för Almunge-åkaren. Är dessutom den förste att beklaga att klassen är så tunn (bara fyra anmälda) att det är tveksamt om den kan kallas SM-värdig.
Trimmat 2WD.
1. Kristian Johansson Golf
2. Patrik Flodin BMW
3. Jan ”Janjan” Johansson Nissan
En vass M3:a på vintern är inte att leka med men Flodin lär klara det även om jag tror Kristian blir snabbare. Ende skåningen i klassen Johan Green/Kevin Athley har förberett sig väl men till pallen räcker nog ändå inte förberedelserna med tanke på konkurrensen.
Trimmat 4WD.
1. Fredrik Åhlin Skoda
2. Jörgen Jonasson Skoda
3. Mattias Adielsson Skoda
Stenhårt och vem som helst i trion kan står överst när slaget om Vännäs är klart. Blir kanske till och med så att Thomas Thunström eller Martin Berglund tränger sig in i fajten…
4WD-övriga
1. Tobias Johansson Mitsubishi
2. Michael Wickström Ford
3. Joachim Grahn Ford
Tobias värmde upp med snöskottning i Bergslagsrallyt så den delen av uppladdningen har han och co-driver Bosse Holmstrand redan klarat av. Därmed återstår det betydligt trevligare insalget att ställa sig överst på pallen lördagkväll. Skäms också över min dåliga tilltro till mina ”landsmän” så jag slänger in högoddsaren Joachim Grahn/Rickard Nilsson som trea (svik mig inte nu?)…
När anmälningslistan var reviderad sjönk tyvärr antalet till 51 SM-ekipage som får nio sträckor att köra. Första start är 19.00 i kväll och vid 21-tiden ska de tre första sträckorna ha avverkats.

*
På lördagen startar så även Vännäs Plåtrallyt som deltävling i tre i VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie.
Det är extra roligt att få bjuda klassen på vägar och underlag utöver det vanliga när vi styr kosan till det som är långt norrut för de flesta i klassen, till min hemmaklubb och den ort där jag vuxit upp, till Vännäs. Förhållandena har varit magiska den här vintern. Och det faktum att vi kör tillsammans med SM gör att vi får tillgång till vägar som vi inte får använda annars. Därför blir det mycket som är helt nytt, även för hemmaförarna, säger klassansvarig Roger Fransson.
Totalt 36 VOC:are är anmälda av de totalt 53 i lördagens tävling. Allra mest intressant utanför VOC-gänget blir Global Rallycrossaren Patrik Sandell som gör comeback både i rally och på svensk mark med Björn Lindberg vid sin sida.
Vi köpte en Subaru Impreza grupp N som vi tänkte åka lite med för att roa oss och hålla igång körningen, men också för att erbjuda medåkning för företagskunder, hälsar Sandell från ett supervintrigt Vännäs.

*
Inte bara Mads Østberg som tar Sigdalsrally som genrep inför Rally Sweden, även Henning Solberg och Cato Menkerud tar sig an de Värmlandsliknande sträckorna med WRC-Mitsubishin. Båda de Rally Sweden-anmälda kör utan möjlighet att få NM-poäng. Så gör även heta ”älgjägaren” Nikolay Gryazin som vann NM-premiären.
Detta gör däremot Anders Grøndal som tog full poängpott i premiären och Ole Christian Veiby. Even-åkaren vill säkert mycket på sista hemmaplans framträdandet innan Rally Sweden. Oscar Solberg hyrde Tidemand/Axelssons R5-Skoda i premiären men den är nu upptagen av Mattias Adielsson i Vännäs så istället är det R5-Fiesta som gäller för Oscar.
Rallycross-åkaren Thomas Bryntesson provar än en gång rallyskogen med Kim Sevius vid sin sida i Volvo 240:an. Enda svensk jag hittat i startlistan med över 80 namn är Team Treskes Magnus Engelbrektsson/Carin Nilsson.

*
I helgen är det stor Motorshow i Herning och där dragplåstret var när Danmarks ende internationellt tävlande rallycross-åkare Ulrik Linneman skulle avslöja planerna för 2018. Hitintills har han tävlat i Euro RX och i Super 1600-klassen men hela tiden med målet framför ögonen, Supercar. Idag presenterade då Ulrik att pusselbitarna fallit på plats när han med hjälp av två tjejer avtäckte en Supercar Polo lackerad i de danska färgerna rött och vitt. Ulrik förklarade att i år blir det full säsong i Euro RX med Polon som enligt uppgift är den allra första som byggdes av Marklund Motorsport.

*
Snacka om försenad julklapp. I går packade Lotta Lundquist upp en Opel Manta 400 och en sådan julklapp är svårslagen. Bilen den samma som Björn ”Nalle” Johansson byggde åt Frank Mårdh med SMK Hörbys Peter Strids fabriksbyggda 400:a som förebild. Lottas planer för 2018 är ännu inte offentliggjorda och nu spekuleras det vilt, ”Vi får se vad som blir störst kostnad för Lotta vax & polertrasor eller däck?”.

*

I morgon väntar en ny MotorlördagKristianstadsbladets läsare och där huvudfokus ligger på Årets Eldsjäl 2017 enligt Södra Bilsportförbundet, Hässleholms outtröttlige Claes-Göran Wilke. Samt så klart min Motorlistan.

*

PROTOKOLL HU 00/2014

Avslutar med att äntligen har en av Historiska Utskottets riktiga surdegar nått vägs ände, detta med flockad instrumentbräda i historiska bilar. Nu har man fått klart och entydigt besked från FIA, det är godkänt i alla bilar och från alla tidsperioder. Äntligen kan jag höra från många som kämpat för sina ludna brädor…

*

Trevlig helg!

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *