VW-Capito lämnar till hösten, fördel Toyota i WRC, Dahlgren till WTCC, fel att förlänga anmälningstid och Staffan skruvar åt Solberg!

Jost Capito WRC Rally Mexico 2016
Många är vi som undrar över hur det blir med Volkswagen-basen Jost Capitos flytt till McLaren och Formel 1? Vid FIA:s stora konferens i Turin gav han dock besked.

Det kommer att ske i slutet av augusti eller början september, berättade Capito och la för säkerhets till.
Jag ser framemot bytet, annars hade jag aldrig gjort det!
Han slår också fast att för hans del är det fortfarande fullt fokus på VW:s aktiviteter.
Inte bara WRC utan vi kör även rallycross i USA och så har vi även TCR. Så länge jag är här vill jag göra ett bra jobb.
Han kommenterar också WRC 2017 som han då inte kommer att vara en del av. Han varnar då för Tommi Mäkinen och Toyota som inte omfattas av samma testrestriktioner som dagens WRC-team måste rätta sig efter. Redan nu kan Toyota och även Citroén testa var helst och när det passar, vilket innebär en stor fördel gentemot, VW, Hyundai och M-Sport menar Capito som konstaterar.
Blir ett tufft jobb för oss att hålla oss på topp framöver.
Något jag är övertygad att hela rallyvärlden kommer att uppskatta. Fler bilar och fler förare med segerchans borde lyfta WRC ytterligare är min åsikt…

*
BloggHyundai kopia 2När Hyundais nya WRC-i20 kommer till start 2017 så är det med samma kaross som man hoppats kunnat använda redan i år, en tre dörrars variant i stället för dagens med fem dörrar. I sista stund tvingades gänget borta i Alzenau att fortsätta med samma karosstyp som tidigare, då fabriken i Korea inte räknade med att hinna tillverka tillräckligt många bilar för att passera FIA:s nålsöga.
Mycket av dagens prylar kommer att kunna flyttas över till nya karossen medan annat får nytillverkas, berättar Michele Nandan.
Fortfarande en hel del att göra, bland annat ny fjädring, avslöjar han för Autopsport.
De bilar för 2017 som Hyundai kört test med är så kallade ”mulor” i princip dagens kaross med ny teknik. Nu är det transmissionen som är fokus för ingenjörerna och inte förrän ganska sent, tror Nandan att man kan köra test med en komplett 2017-bil.
Han avslöjar även att inför 2017 har man endast kontrakt med Hayden Paddon, Thierry Neuville, Dani Sordo och testförare Kevin Abbring har ännu inte gjort klart. Nandan sticker dock inte under stol med att han helst vill fortsätta med samma ”line up” till nästa år. Att köra med fyra bilar som man gjort i några WRC-tävlingar i år tror han dock inte på, kostnaden blir allt för stor.
Skillnaden mellan att köra två bilar eller tre är inte så stor, men med fyra behövs så mycket mer reservdelar och personal…

*
BloggDahlgrenSTCC-ledaren Robert Dahlgren dubblerar nu och förutom att försvara sin ledning även nu ska plocka poäng i WTCC för Polestar Cyan Racing. Nuvarande WTCC-kompis till Thed Björk, Fredrik Ekblom ska i fortsättningen fokusera på att utveckla WTCC-Volvon för 2017.
Jag känner mig hedrad över att få den här möjligheten och känslan är givetvis fantastisk, speciellt då jag varit del av det här programmet sedan vår utvecklingssäsong 2011 och arbetet med bilen till årets säsong, säger Robert Dahlgren.
Riktigt varför Ekblom blir ersatt framgår inte av pressmeddelandet och för en icke insatt i turerna hade det verkat mer logiskt att istället låta Dahlgren fortsätta i STCC och däremellan testa nya bilen. Nu krockar STCC och WTCC i årets två sista tävlingar och vem som då ska ersätta Dahlgren då är oklart.
Premiär för Rober blir redan i helgens lopp i Vila Real i Portugal.

*
Igår noterade jag att det är lite tunt med anmälningar till deltävling fem i SSRC, Skilling 500 nästa lördag. Anledningarna till detta kan man så klart spekulera i men vissa menar till exempel att anmälningsavgiften är för hög. Då inte bara i Skillingaryd utan generellt i SSRC. En som tycker så är Hässleholms Martin Holmdahl som i går skrev,
”Hej Tommy.
Jag brukar inte gnälla och göra min röst hörd eller lägga mig i debatter speciellt mycket. När du frågade om startavgifterna så kunde jag inte låta bli. Det är den stora anledningen till att min bil mest står i garaget nu för tiden. Jag tycker att det är helt tokigt när en DM-tävling kostar mer eller lika mycket per SS-kilometer som en SM-tävling. Sen kan jag likaså tycka att SM-tävlingarna också är alldeles för dyra.
För en som mig/oss som betalar allt själva utan några sponsorer eller något företag i ryggen, blir det alldeles för dyrt när startavgifterna ligger runt 3000 eller mer. Där finns ju trots allt några arrangörer som har hållet ungefär samma avgifter i flera år så de behöver ju bevisligen inte vara så höga avgifter.
Jag hade tyckt att det varit roligt om fler ville arrangera lite fler små tävlingar på grus som det var för några år sedan. Detta så man kunde välja vad man ville köra och kanske även locka ut lite asfaltåkare på ett annat underlag.
Bara mina tankar och åsikter.
Mvh. Martin Holmberg”.
Kloka invändningar kan jag tycka, trots allt består dagens startfält av många förare som tar om inte allt, så det mesta ur egen plånbok….

*
Med bara styvt hundra anmälda har nu tävlingsledningen för Skilling 500 beslutat att förlänga anmälningstiden till den 26 juni med oförändrad anmälningsavgift. Förstår så klart åtgärden men är detta verkligen rätt väg att gå? Sedan 2015 är det ju bestämt i både Smålands BF och Södra BF att anmälningstiden mot ordinarie utgår tio dagar före tävlingsdag. Att efter detta öppna för efteranmälan mot dubbel avgift är också bestämt. Ett system som enligt min uppfattning fungerat bra och underlättat för både arrangör och tävlande. Nu vett alla vad som gäller, ingen behöver undra när anmälan måste vara inne. Men plötsligt så väljer man nu en ny och mina ögon tokig väg, efteranmälan med ordinarie avgift.
Är inte detta lite typiskt rally, saker och ting bestäms av distrikten men sedan gör ändå varje arrangör det som passar dom och deras tävling bäst. Nu är det för sent men framöver, ”gör om, gör rätt” och låt detta bli en engångsföreteelse…

*
Fick fler återkopplingar under tisdagen i frågan huruvida Pierre Ellison har förtroende hos SBF:s distriktsordförande eller ej. Återkopplingar som inte fört saken en millimeter framåt. Tråkigt nog ville de som hade något att tillföra saken inte stå med namn här i Motorbloggen. Övriga mejlare fick jag mer en känsla av typ”rättshaverister” där pajkastning är en av favorit sysselsättningarna. Pajkastare som informerade mig om alla fel och orättvisor som  enligt dom SBF begått de senaste trettio åren. Något som absolut inte kändes som att det kastade något ljus över den aktuella händelsen.
Det jag efterlyser, för att framöver ägna kraft åt detta är att någon eller några berättar ny och relevant fakta om vad som verkligen hänt i frågan. Till dess ”case closed”!

*
BloggSnapphaneAngående startordningen i Appendix K som jag lyfte fram i början av veckan tyckte Hässleholms MK:s Claes-Göran Wilke att han fick ta emot oförtjänt kritik och hörde av sig. ” Vill bara rätta till den ”villfarelse” som du skrev om på bloggen.
1/ SM reglerna tillåter inte någon annan klass att starta före SM.
2/ När WERC ansökte om att få ingå i tävlingen, så kollade jag vilka som kört i tävlingen tidigare år. Där fanns då två danska förare med Volvo Turbo bilar som kör i App K.
Övriga WERC deltagare kör i resp klass där deras bil passar in, men dessa två hade då ingen egen klass. Därav lade vi till klass 9.
Vi hade heller ingen tanke på att kanske Svenska förare
skulle vilja köra i denna klass. Tilläggas kan, att jag alltid vurmat för dessa klasser, så därför blir jag ledsen när jag läser att ni tycker att jag
misskrediterat er.
C G
Hässleholms Motorklubb HLMK”.
Kan förstå CG:s irritation till viss del då det är svårt att kombinera Appendix K och Rally-SM där reglerna är så solklara. I mitt fall menar jag alla ”vanliga tävlingar” där jag inte viker en tum från uppfattningen att ”gammelbilarna” alltid ska gå ut först!
BloggStaffan1Idag träffade jag Petter Solbergs ”transmissionjansvarige” Staffan Andersson hemma i Glimåkra för ett reportage till kommande Motorlördag i Kristianstadsbladet. Redan ikväll sätter sig Staffan i sin Saab (!) för att dra till Arvika för test ihop med Petter inför Höljes nästa helg. Måste erkänna att jag har svårt att fatta att det från nordost Skåne finns tre mekaniker i Rallycross-VM. Förutom då Staffan hos Peter så skruvar Joakim Nilsson, Yngsjö och (okej, vet att Sölvesborg ligger i Blekinge) Tony Hildingsson åt VM-ledaren Mattias Ekström.

040917 Staffan Andersson, Volvo 242, Olofströms MK Foto: Thomas Nilsson
Än konstigare känns det att minnas tillbaka när Staffan var vild, snabb och ambitiös rallyåkare med sin gula Volvo 240. Från lantbrukskolan i Önnestad till hela världen som arbetsfält är onekligen en bit…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *