Nya Polon på ”Panzerplatte”, Ellison-affären” är inte utagerad, Per Eklund 70 år och är startavgifterna för höga!

Dieter Depping, Erwin Mombaerts Volkswagen Polo R WRC (2017) Test Baumholder 2016

Det var på tyska sträckan Baumholder i WRC Rally Germany som Volkswagen grundlade sin 1-2-3 triumf 2015. Dessförinnan var detta enda VM-tävlingen som en Polo-förare inte stått överst på pallen. Nu har man kört hit nya WRC-Polon för att med säkerhet se till att den funkar på ”Panzer-platte” när den tiden kommer. Nu släpper inte ADAC till själva ”plattan” så här någon månad före tävlingen ska köras, utan VW-gänget håller till strax intill. Ungefär samma förutsättningar med mixat betong och asfaltvägväg och tillhörande ”hinkelstein”. Testpiloten Dieter Depping har redan avverkat runt 15 mil på det klassiska militära övningsfältet med 2017 Polo R. Testerna har avlöpt utan problem och Depping rapporterades vara nästintill lyrisk över den nya 380-hästkrafter starka WRC-vinnaren.

*
Fick en hel del återinkopplingar från gårdagen om ”Ellison-affären” men tyvärr väljer de flesta att tycka anonymt. Något som dock inte gäller Göteborgs Bilsportförbund och dess ordförande Peter Kurtén. Precis som C G Elofsson förklarade igår i så var man där inte alls överens om att saken var ”utagerad”. Kurtén kommenterar idag med, ”Läste bloggen och vill kommentera med följande: Att påstå att årsmötet på något sätt skulle ta bort misstroendet är en ren efterhandskonstruktion och ett försök att ändra historien. Faktum kvarstår att misstroende är rest och absolut inte utagerat. Dessutom hade vi ett möte två veckor före årsmötet som tio distrikt deltog i och där alla fortfarande ville att Ellison skulle avgå.
Detta som händer nu är i mina ögon ett utslag av små människor som inte vågar stå för det man tycker. Som sätter egna lojalitetsband plus att egot går före rörelsen och medlemmars bästa.
Peter Kurten
ordf Göteborgs BF”.
Onekligen intressant kommentar från Göteborgs ordförande. Det man som utomstående så klart undrar över, är vad för fakta som framkommit som gör att vissa menar att saken är ”utagerad” och andra inte? Från det faktum att en majoritet kräver vice ordförandens avgång till att samma majoritet sedan växlar om reser onekligen en del frågetecken. Frågetecken som många inklusive mig själv, skulle vilja se uträtade…

*
Idag fyller en av våra allra friskaste fläktar i såväl rally som rallycross 70 år, stort grattis Per Eklund. Att här presentera denne färgstarke Arvikabo känns tämligen onödigt, de allra flesta läsarna vet säkert allt som är värt att veta om jubilaren. Dessutom, om man skulle ge en något så när fullständig och rättvis bild av Per så skulle det krävas en jätte, jättelång blogg.
När jag kom in i sporten i slutet av 60-talet var Per en av Saabs påläggskalvar och första gången jag träffade honom ”live” var ”Smålands Rallyt” 1969 då med en röd Saab V4. BloggPer2När så TV-Svängen kördes som ”SM i T” 1971 var det nog första gången jag pratade med blivande ”Saab-ikonen”. En tävling som blev tuff för honom då han efter allt för intim kontakt med den mellanskånska naturen (bilden) fick nöja sig med tredjeplatsen i Grupp2. Vann gjorde (som vanligt) Stig Blomquist.
Efter detta har jag haft förmånen att prata med Per många gånger, har även varit hemma hos honom i Arvika för ett reportage inför South Swedish Rally i början av 90-talet. BloggPerPå bilden här intill, är det även då i samband med SSR som jag intervjuar honom utanför Kristianstad. Om jag inte minns helt fel så bjöds jag på en åktur i en Grupp N-Lancia vid Bockeboda, ett mycket tvivelaktigt nöje kan också berätta…
Med över 100 VM-tävlingar i ryggsäcken och detta i allt från Saab, Audi, Nissan och Triumph är han en av landets absolut mesta VM-åkare. En karriär som kröntes redan 1976 med seger i Svenska Rallyt efter den än i dag legendariska vansinnesjakten mot Saab-kollegan Stig Blomquist. Jag säger det igen, 1976 är det utan jämförelse bästa av alla de 42 upplagor av Värmlands-klassikern som jag sett live!
Nu för tiden är Per mest känd som rallycrossförare och de senaste åren allra mest som teamchef över sin två Arviken-byggda Volkswagen Beetle. Bilar som i år körs av Joni-Pekka Rajala och Alexander Hvaal och även ska köras i Höljes. Där var det även planerat att Per själv skulle ha dammat av en av sina Saab 9 3 och kört. Så blev det dock inte men han har ändå inte gett upp hoppet att köra minst en tävling under 2016. Om inte EM så åtminstone en SM-deltävling är aktuell.
Med detta säger jag stort grattis till Per och hoppas du fhar många, många fler tävlingar att köra framöver. Grattis!

*
I morgon onsdag går anmälningstiden ut för nästa SSRC-deltävling, Skilling 500. Klockan 18.00 stänger anmälan med ordinarie anmälningsavgift för dom som vill åka Skillingaryd MK:s bidrag i årets serie. Än så länge är intresset lite ljummet kan jag tycka, bara 78 anmälda plus föråkare och debutanter så här långt. Självklart späs listan på under resterande nästan 24 timmar, men upp till de 180 som Växjö hade förra helgen lär man inte komma. Nu finns ingen VOC Mekonomen Rally eller någon annan cup med, vilket jag inbillar mig är en av orsakerna till det lite klena intresset. En annan åsikt kommer från Bengt Persson, Simrishamns MK via Facebook. Bengt menar att 3000 kronor inklusive noter är alldeles för dyrt och har lyckats få igång en liten debatt på FB. Han skriver ” Skilling 500 kör utan VOC-Cup och där är 80st anmälda och anmälningstiden går ut imorgon. Jättebra utveckling när DM är dyrare att köra än SM. NÄ MINA VÄNNER TÄNK OM GÖR RÄTT!”
Har Bengt rätt eller fel, kunde vara kul att höra lite åsikter?

*
BloggMadsen kopiaI går fick jag utmärkta Bilsport Rally&Racing (inte så att jag har gratis prenumeration utan åsikten är helt ärlig) och kastade mig så klart över artikeln om danske Jacob Madsen/Line Lykke Jensen (bilden). Unge dansken körde Opel Adam R2 Emmabodas ”Super stage” som uppvärmning inför sin allra första grustävling, SSR. Inte så mycket att säga om detta mer än att Opeln visade goda takter på ”stagen”. Roligt var att redaktör Gert Karlsson lyckades få med Motorbloggen i reportaget. Gert skriver, ” Men en viss motorbloggare med hemvist i landets södra del gör naturligtvis sin egen tolkning – ingen annan R2-bil är ens i närjeten av Opel Adam…”. Kan väl bara säga gamla nyheter Gert, det vet väl alla att Adam är snabbast…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *