VW-basen tyckte Mikkelsen ”körde för fort”, Henning åter i WRC, ny Subaru för rally och Fordälskaren med ”lik i garderoben”…

VW-basen Jost Capito verkar lite bekymrad över hur Andreas Mikkelsen ”försökte” genomföra WRC-Rally Mexico. BloggMikkelsen kopiaNorrmannen slet först bort ett hjul och avslutade sedan med att för första gången få över en WRC-Polo på taket. Till autosport.com konstaterar Capito.
Andreas hade ett svårt rally. Om vi tittar på splittiderna ser man att han körde för fort när olyckorna hände, medan han själv hävdar motsatsen…
”Top dogen” hos VW fortsätter.
– Därför frågade vi, varför åkte du av vägen?
Mikkelsen själv menar att det var ett tufft rally för honom.
Bryta två gånger var inte precis vad jag hade som målsättning, jag gjorde för många misstag helt enkelt!
Nu ska Andreas och Mikko Markkula analysera sin insats inför Vodafone Rally Portugal om drygt två veckor.
Vi kommer tillbaka ”stronger” och förhoppningsvis blir det pallen där!

*
Där får Andreas och Mads Östberg sällskap av ytterligare en landsman då BLOGGHENNINGHenning Solberg nu finns anmäld för andra gången i år. Precis som i Rally Sweden är det Ilka Minor som ska lotsa Henning i den ”Skruvat sponsradeFiestan.
– Saknade rally så mycket i fjol att jag i år hoppas få köra så mycket som möjligt, säger Henning.
– Jobbar tjugofyra timmar om dagen för att få ihop det hela och en dag kommer jag att hoppa ” in a big bucket of money” så att jag kan åka hela WRC.
– Då blir det ett trebils-team med mig, min egen son Oscar och så klart min styvson Pontus Tidemand!
Med de tankarna gäller det för oss alla att hjälpa Henning att hitta den där dj-la ”pengahinken”, själv har jag letat i många år…

*
BloggSubaru1Nu vädrar man ju morgonluft, detta sedan brittiska JRM-teamet visar bild på sitt nya rallyprojekt, Subaru WRX STI. Första gången som Sedan-versionen kommer till nytta i rallyskogen i ”modern” tid. Anlednignen till att man inte väljer ”Stoffe-modellen” är bättre aerodynamik och balans. Bilen är tänkt att köras i ERC (Rally-EM) och blir ett officiellt samarbete mellan JRM och Subaru Tecnica International (STI). Premiär blir i belgiska GEKO Ypres Rallye i juni. Vem som ska köra den nya Subarun är ännu inte officiellt men ska bli klart i slutet av mars.
Intresset för bilen är stort konstaterar JRM-basen James Rumsey, både från privatförare och team.
– Nästa steg blir att visa att bilen är konkurrenskraftig!

*
Som av en slump mejlar Pierre Skytt lite bilder från Geneve-salongen och där ibland en bild på en likadan BloggSubaru2Subaru men för racingbanorna. Subaru WRX STI i Nürnberg Challange-format, med 340 hk och 461 nm. Känns som en bil ”because you worth it…

*
Pierre skickade även bild på en massa fräna Oplar (förresten är inte alla Oplar mer eller mindre fräna?) plus ett ”hemma hos” utanför BloggLoebSebastien Loebs hus. Seb var dock inte hemma konstaterade Pierre.
En grå Citroen stod på gården, det vädrades på övervåningen men inget som rörde sig bakom gardinerna.
– Han var väl ute nånstans och tränade kurvtagningar inför WTCC-premiären?

*
Volvo Polestar föraren Scott McLaughlin startade tvåa i dagens V8-race i Melbourne och pressade Shane Van Gisbergen i pole postion under första varvet. Sedan gick det lite åt h-e för min ”Volvo-kollega” och han hamnade utanför banan och tre förare lyckades ta sig förbi.
Nu blev det en femte plats medan Robert Dahlgren fick nöja sig med att bli nittonde man.

*
Skåningen Gustav Malja som kör både Formula Renault 2,0 Eurocup och Northern European Cup är nu ny medlem i McLaren Performance Academy tillsammans med några få andra lovande racingförare. Detta ger löftet Malja full tillgång till stallets specialisttränare, dietister och mentala rådgivare, med syfte att utveckla de egenskaper som krävs för att slutligen nå Formel 1.
Vi är mycket glada att kunna meddela att Gustav har fått en plats på McLaren Performance Academy 2014, säger Clayton Green som är manager för McLaren Human Performance Programme.
Han är en ung förare som visat prov på stor målmedvetenhet och som verkligen är beredd att satsa för att maximera sin talang. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med honom den här säsongen i vår gemensamma strävan efter framgångar på racerbanan.

*
Kollar lite bland anmälningslistorna inför kommande grus/asfaltpremiärer. I Falsterbo Rallysprint den 29 mars är det i dag 44 anmälda och bland de senaste att skicka in är BloggMatsMats Lundholm med den vassa Mercedesen. Vet inte riktigt om han kollat ”the entry list” innan anmälan, men att ta upp kampen med Todde Johansson i den gula 940:an med motorbloggaren i högerstolen känns väl ändå lite överoptimistiskt? Eller så har Mats kollat listan sett att jag ska åka och tänkt, med mig i högerstolen kan det aldrig gå bra…

*
SMK Hörbys Express-Specialen körs dagen efter Falsterbo och här uppmanar nu ”anmälningsansvarige” Roland B. att man är uppmärksam på de nya anmälningsreglerna i Södra BF.
Anmälan stänger redan nu på söndag den 16:e, därefter blir det ”efteranmälan” med 50 procent förhöjd avgift, berättar Roland.
Idag finns 46 anmälda till asfaltpremiären.

*
När TV-Svängen kördes 1996 som final i Rally-SM för Nationella klassen fanns en mystisk förare i startfältet. Få såg honom, men desto fler snackade om den ”ljusskygge” killen och många hävdar att det rörde sig om en något mer lokal variant av BloggStigTop Gears ”The Stig”. Men igår kom förklaringen när vi letade material inför TV-Svängens 50-årsjubileum. Då dök resultatlistan upp som visade att Nordvästskånes största BloggUlfFordfantast Ulf Olofsson kört och håll nu i er, Volvo!!!!!
Alltså måste det ha varit Ulf som maskerat sig som The Stig och avslöjandet slog ner som en bomb bland de församlade. Ulf som aldrig missar ett tillfälle att hacka på Volvo är själv en f.d Volvo-åkare och plötsligt trillade pusselbitarna på plats. Nu fick vi förklaringen till varför han inte syns i anmälningslistan till asfaltpremiären. En Volvoåkare som önskar vara anonym trodde så här.
Han är så klart ute och letar efter en VOC:are för med Volvo kom han ju etta enligt resultatlistan, något som är svårare med en Ford…

*
Trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *