Första Opel-test för Emil och Sofie, Attraco ny sponsor för GruppF i SRC, V8-Volvon går bra och Marcus är F1-laddad!

I helgen tar Emil Bergkvist och Sofie Lundmark ett sista testpass inför premiären av tyska rallyserien Opel Adam Cup. Även om detta är en tävling för Opel Adam Cup ingår den enbart som ”testtävling” för Opelåkarna. Start och mål är i Melsungen och sedan väntar sex specialsträckor om totalt 60 kilometer som startar under lördagseftermiddagen.
– Vi hämtar ut bilen på ett pressevent i Opels fabrik under fredagen och åker tävling på lördagen, berättar Emil.
Själva Opel Adam Cup börjar dock inte på riktigt förrän i slutet på april, då första cuptävlingen går av stapeln i tyska Vogelsberg. Cupen för minstingen i Opelprogrammet består av totalt åtta deltävlingar som samtliga avgörs på asfalt. Både underlaget, bilen och det tyska språket blir en ny upplevelse för Emil och Sofie. De senaste månaderna har inneburit hårt arbete för att få till rätt licenser och försäkringar, eftersom Emil måste ha en tysk licens för att få tävla utomlands.
Det känns skönt att allt äntligen blev klart, så nu är det bara själva körningen som återstår. Nu börjar det roliga, säger Emil.
Tänk Emil att få byta ut Volvoratten mot en med ”blixten” på, vilket lyft!

*
I går kom pressmeddelandet om att Attraco går in i Svenska Rallycupen med en extra prispott som ”pinpointas” för nya Grupp F-klasserna. Attraco är en av nordens största leverantörer av begagnade bildelar och slantar upp en extra prispott på 60 000 kronor till den ”nya Volvo-klasserna”. Pengarna fördelas jämt över klasserna A/B-Rwd, C-Rwd samt helt nya Fwd-klassen. I pressmeddelandet skriver man.
– Originalrally-klasserna i GrF är en given marknadsföringskanal för ett stort företag inom begagnade bildelar.
Svenska Rallycupen är så klart mycket nöjda med det nya samarbetet. Med en prispott i den här storleksklassen borde intresset öka för Grupp F, åtminstone i Mellansverige där Svenska Rallycupens deltävlingar till största delen är förlagda.
Lika positivt ser man kanske inte på saken från VOC Mekonomen Rallys utsiktspunkt. Råder väl ingen större tvekan utan att målet för prispotten är riktad mot just den målgruppen…

*
Mer Volvo men nu från andra sidan klotet närmare bestämt från Melbourne i Australien. Volvo Polestar Racing var återigen med i toppen i V8 Supercars-kvalet inför helgens tävling. Serien körs tillsammans med Formel 1-cirkusen som har premiär i helgen. Blott 20-årige Scott McLaughlin hade tredje tid med S60:n i kvalet, strax över två tiondelar från pole position där Nissan-föraren Michael Caruso parkerar.
En riktigt bra dag för oss. Jag blev trea men hade inte farten för att ta pole. Men jag kommer att ge allt i morgon, säger McLaughlin
Robert Dahlgren var mer på hugget än vid kvalet inför premiären för två veckor sedan. Elfte tid, drygt en halv sekund efter Michael Caruso.

*
Kan man tänka sig att Robert kommer att ”hänga” lite med Marcus Ericsson som gör sin efterlängtade Formel 1-debut samtidigt. Försäsongstesterna är nu över. Med nya reglementen för bilar och motorer har det varit mycket nytt testande för samtliga team.

Jag är mycket nöjd med att ha genomfört testerna med så många varv som det tillslut blev. Sista dagen blev som planerat då vi startade med några varv för att gå igenom inställningarna för att sen köra i stort sett ett helt simulerat race, säger Marcus Ericsson.
Caterham kommer till Melbourne med nästan dubbelt så många varv från testerna jämfört med fjolårets segrare, Red Bull, 626 mot 319.


- Vi ska ha ännu mer att komma med när vi får allt att fungera, men vi måste vara nöjda med testerna och att ha fått så mycket tid i bilen är ett perfekt avslut från försäsongstesterna.


Formel 1-serien startar nu i Melbourne för att sen avslutas i Abu Dhabi 21-23 november. Totalt körs nitton tävlingar runt om i världen. Närkingen från Kumla har hela tiden varit tydlig med sina mål.

Jag är naturligtvis otroligt glad att ha kommit hit, men nu ska jag bevisa att jag ska vara kvar också. Men man måste komma ihåg att Caterham är ett av de minsta stallen och de kom sista förra året.
Till i år har de investerat mycket och även fått in folk från olika stall och det finns en bra optimism i teamet. Sen är det naturliga att det först är min teamkamraten som jag måste slå, avslutar Marcus Ericsson.

*
Fel igen från mig och nu syftar jag på gårdagens fråga i ämnet Opel-Spotting. Jan Perden korrigerar, ”Hej igen, vad jag vet tillverkades inte Bitter i Frankrike. Men det gjorde däremot Opel GT/JKarosserna tillverkades Frankrike och skickade till Bochum med järnväg där axlar och drivlina monterades.”.
Själv har jag mycket liten erfarenhet av Opel GT, i princip inskränker den sig till en gul -73:a som jag och Roland försökte få i anständigt skick i samband med en USA-resa 1979. GT:n hade plockats hem av en militär som tjänstgjort i Tyskland och hade verkligen inte fått mycket ”kärlek” av sin nye ägare. I princip var det ett vrak, inte så värst rostig men i princip hade hela bilen krackelerat i allt från lack till inredning. Minns att vi fick igång motorn, men när vi upptäckte att bilen var i stort sett bromslös svek modet. Ingen provkörning alltså, men den slogan som man sålde bilen under ”nur Fliegen ist schöner” (bara att flyga är vackrare, på svenska) stämde väl till pass även när bilen stod still. BloggGTVet inte om ägaren lockats av den här annonsbilden och trodde han kunde få tjejer lätt som en plätt bara han körde GT…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *