Volvo toppar MSR, Anders Martinsson släcker lampan, sätter ner foten och låter rallybomben brisera?

Volvo leder Midnattsolssrallyt! Även om en sträcka är kvar av dagens etapp den i hamnen i Arvika är det enkelt att spika märket. Sedan är det tajtare om det är gamle Opel Team Sweden medlemen Mats Karlsson från Säffle, Storfors Jimmy Olsson eller Mats Thorszelius, Uppsala som står som ledare efter sista sträckan. Mellan Mats och Jimmy skiljer 1,3 sekunder och trean Thorszelius är ytterligare 2,5 efter.
Anmärkningsvärt är att på topp-tio efter första dagen är där nio Volvoåkare och ende som sticker ut på sjätte plats, är Kenneth Bäcklund med sin Escort. En ”publik” ringde upp och konstaterade trött, irriterat och besviket.
– Rena skräckscenariot med alla dessa 240:er, ser ju för f-n ut som vilken bonnatävling som helst. Klassikerkonceptet är ju totalt förfelat!
Inte utan att man får hålla med lite, känns 240 verkligen som första bilen i tanken om man snackar klassikerrally? Mitt svar är definitivt nej, men det är ju en vinnarbil och det är ju det enda som räknas.Att värna om rallykulturen är numera väldigt långt ner på listan…

*
Bästa Opel så här långt är Mats ”Hoppe” Karlsson från Vimmerby med Kalle Lexe i högerstolen. Parets Ascona 400 parkerar på femtonde plats och fyra placeringar längre bak finnsBloggStorm Lasse Storm, den obotlige entusiasten. Bilden från Rally Sweden där fansen hyllade honom med en jättepokal.
Min ”idol” Björn ”Nalle” Johansson är inte alls med i matchen, ligger 21:a över två minuter bak. Femte platsen i mitt tips ser tuff ut…

*
Öppningen av rallyt blev tuff och första dagen har femton av de 94 startande gett upp. Först att bryta varBloggFransson Vimmerbys Kjell Fransson i den superfina gula ”Folkvagnen”, redan på sträcka två packade strömfördelaren i hop framför Henric Åkessons kamera.
Andra olyckspåsar är Erik ”Eken” Johansson som ledde inledningsvis men fick elproblem på quattron. Staffan Bergdahl fick problem med Escortlådan, medan Opeltrion, Lars-Ove Olsson, Frank Mårdh och Tommy ”Sillefallaren” Andersson alla fick bryta för motorklydd, på en Opel? Jag förstår om ni är förvånade, jag är…

*
-Den 31 oktober släcker jag lampan!
BloggAndersOrden är välkände Anders Martinssons här med Bo Holmstrand och Stoffe Nilsson efter en av många Stoffesegrar i SSRC och det han syftar på är att han då avslutar ett fyrtioårigt engagemang inom rallysporten. Anders har gjort allt från aktiv förare, co-driver, notskrivare, notutbildare, tävlingsledare, klubbordförande ( tror jag…) dragit igång Sydsvenska Rally Cupen, arrangerat träningar på egna Millebygden Raceway och säkert ännu mer som jag missat. Men nu är det slut?
– Absolut och detta informerade jag distrikten (Södra BF och Smålands BF) om redan i våras och sedan dess har vi inte haft någon kontakt…
Anledning till det dramatiska beslutet som vad jag kan bedöma kommer att få mycket stora konsekvenser, är åtskilliga. Mesta frustrationen hos Anders beror på hur rallysporten utvecklats de senaste åren, eller rättare sagt inte utvecklats.
– Händer absolut ingenting och den kris som rally befinner sig i verkar man inte riktigt förstå, menar Anders.
– Rally motarbetas av såväl myndigheter, vägverk och tyvärr även SBF där man inte alls tar tag i sportens problem!
Att räkna upp allt som Anders menar är tokigt skulle göra en väldigt lång blogg men jag kan ändå inte utan hålla med honom i det mesta. T.ex ser både han och jag den akuta funktionärsbristen som ett av de allra största hoten.
– Finns ju snart inga som vill jobba som funktionär, klubbarna lånar folk av varandra och det är samma lilla klick som alternerar mellan tävlingarna. Hur länge orkar dom kan man ju undra? Anders tror på en idé som bygger på att alla aktiva tävlande även måste engagera sig i jobbet med tävlingarna.
–  T.ex ska man medverka som funktionär i minst en tävling om året…
Det mest akuta problemet med att Anders lägger av blir såklart vem som tar över notskrivarrollen i söder? Att hitta någon ny med rätt kompetens och utrustning är inte gjort i en handvändning. Som jag bedömer det är därför risken (eller möjligheten som vissa kanske anser) att de allra flesta tävlingar i Södra och Småland blir onotade 2014.
– Kan jag inte uttala mig om, konstaterar Anders.
Vad händer med Sydsvenska Rallycupen som har omstart för nästa säsong i Vimmerby den 17 augusti?
Kommer troligen inte att fortleva i samma form som nu!
Självklart tar inte Anders det här beslutet med lätt hjärta mycket väl medveten om att detta får konsekvenser, stora sådana..
Vill inte ha på min gravsten att det var jag som satte stopp för rallysporten här nere, absolut inte. Men någon måste sätta ner foten och markera för att folk ska fatta i vilken kris sporten befinner sig!
– Nu rullar allt på i gamla hjulspår utan minsta tanke på framtiden…
Ord och inga visor och nu måste alla krafter samverka om det även framöver ska köras rally och inte enbart RS/Sprintar i Sydsverige. Är det inte larmklocka nog när den älmhultska fyrtiotrean sätts i marken, ja då vet jag inte riktigt vad som behövs…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *