Volvo-Rickie avstår Rally-SM, Trimmat 2WD hetast i Kolsva, WRC-trio på pallen, Emil/Sofie till Tyskland och en riktig skrotning!

Det blir ingen start för Rickie Borgström, Osby MK när det imorgon fredag, är dags för Rally-SM i Kolsvarundan. Rickie Borgström, Osby MK i Simrishamnsmixen.Motoraset i South Swedish Rally var precis så allvarligt som man befarade sedan det konstaterats att kamdrevet var trasigt.
– Bara att bita i det sura äpplet, motorn är långtifrån färdig, bekräftar Rickie märkbart besviken.
Vill det sig riktigt illa så är de fem SM-poängen från Östersund samtliga poäng från säsongen 2014.
Vet inte om det ens är lönt att fortsätta åka SM med så lite poäng och dessutom när vi nu står över Kolsva, menar Rickie.
Inte ens det faktum att nästa SM-deltävling är på ”hemmaplan” Hässleholms Snapphanerallyt, gör att Rickie tänder till.
Du är ju inte med i leken på allvar, nej detta är pisstradigt!
Inte heller den andre publikfavoriten Patrik Flodin också han i Volvo 240 kommer till start. Även för Patrik är det bekymmer med bilen som gör att han avstår start i helgen.

*
Ingen tvekan utan att klassen ”Trimmat 2WD” är hetast i SM, lite konstigt då SBF aldrig gjort någon hemlighet att man helst hade sett att klassen höll till på max DM-nivå. Nu verkar det som att verkligheten struntar i vad SBF tycker, klassen är mer vital än på länge och är klart störst med 33 anmälda. Motpolen ”Otrimmat 2WD” har bara fått ihop nio startande. Ett faktum som jag inte riktigt förstår då klassen borde fungera som språngbräda mot högre rallymål.
En modern R2-bil kostar väl ungefär som en halvtaskig Grupp H-variant och då borde valet vara enkelt, R2:an. Men här i Sverige älskar man att trimma Volvo-bilar och så länge det är så, så länge kommer också Otrimmat 2WD att vara ”lågintressant” för de allra flesta. Synd tycker jag, då detta egentligen skulle varit den klass där SM-tecknen fördelas om serien någon gång ska uppnå den status den verkligen förtjänar…

*
Har kollat i anmälningslistan och kan konstatera att det är inte lättippat, nöjer mig därför med att tippa ”Topp-tre”.
Trimmat 4WD.
1. Mats Jonsson Ford
2. Jerker Axelsson Subaru
3. Mats Thorszelius Toyota
Garderar med Skodafriskusen Pelle Sääw som kan placera sig var som helst på pallen om han har en bra dag. Extra intressant är att Johan Rudengren nu gör debut med sin f.d Ramona Karlsson WRC-Skoda och att Hasse Gustavsson återigen är anmäld i SM. Men så sent som för en vecka sedan visste han inte vilken bil han ska åka…
Trimmat 2WD.
1. Leif Peterson Toyota
2. Victor Henriksson Toyota
3. Johan Holmberg Suzuki
Min gardering heter Mattis Olsson från Gullabo RC. Mattis är i fint slag vilket han visar i SSRC, får han och notläsare Marcus Sundh till det kan Peterson & Co få kolla lite extra i backspegeln…
Otrimmat 4WD.
1. Robin Friberg Mitsubishi
2. Niklas Hägg Subaru
3. Thomas Thunström Subaru
Garderar med SM-fyran Albert Friberg. Här är Robin absolut snabbast och bör vinna med god marginal.BloggRobin Å andra sidan, masen har också en förmåga att kunna ställa till det för sig (bilden från SSR 2012)…
Tråkigt att behöva skriva det men Per "Börje" Andersson, Hässleholm, co-driver till Mikael Liindquist.Per ”Börje” Andersson, Hässleholm är ende skåning i anmälningslistan där han sitter till höger om comebackande östgöten Mikael Lindquist.
Otrimmat 2WD.
1. Mattias Adielsson Peugeot
2. Gustav Thorsell Peugeot
3. Martin Jansson Skoda
Här går min livlina till Jakob Jansson med R2-Fiestan. Mattias stod över SM-premiären men i helgen väntar full pott!
Junior-SM.
1. Erik Telehagen Honda
2. Daniel Röjsel Opel
3. Pelle Willén Golf
I Junior-SM blir det nästan skånskt (i de här sammanhangen kan även en smålänning få chansen att kalls skåning) i topp. Växjös Erik Telehagen och Nina Jonasson hade en mist sagt strulig premiär med Hondan, men förhoppningsvis är allt nu fixat och då tror jag ingen rör den vita ”japanen”.
Kul med fler ”skåningar” i listan, Max Svensson och Morgan Eriksson tävlande för Gullabo RC har sällskap av Markus Theorin, Skillingaryd och Robert Scholander, Eksjö.

*
Kolsvarundan drar igång klockan 17.00 fredagskväll med två publiksträckor innan det avslutas runt 21.00. Lördagen blir tuffare och vid slutmålet runt klockan fyra får vi se om mitt tips håller (det känns bra, kan jag berätta) eller om jag som vanligt ska ”tjäras och rullas i hönsfjädrar”?

*
Ursnabbe R2-åkaren Emil Bergkvist avstår Rally-SM och kör istället deltävling två i tyska Opel Adam Cup. En cup som Emil och Sofie Lundmark leder efter första tävlingen som kördes för en månad sedan. Nu är det ADAC Rallye Stemweder Berg som blir scen för Emil och Sofie i den lilla läckra Opel Adam och denna scen består av elva mil specialsträckor, allt på asfalt.
Nu är man inte ensamma att köra i de blå/gula färgerna, Oscar Johansson från Nyköping gör cupledaren sällskap.

*
I helgen är det dags för World Rallycross Championship i norska Hell och ett sämre genrep än vad ”Ex-Formula 1-drivern” BloggJacquesJacques Villeneuve fick är svårt att tänka sig. Någonstans i går i Sverige, historien förtäljer inga närmare detaljer ”testade” Jacques lite väl ambitiöst, med sn Peugeot 208 Supercar. ”Testet” fick som resultat att mekarna nu jobbar för högtryck för att få ”Peggan” raceklar till, nästa race om två veckor i Finland och Kouvola. Här snackar vi alltså inte om en krökt fälg och en bula i taket utan kanadensaren gjorde jobbet rejält. Ambitionen att verkligen se vad bilen gick för innebär nu att teamchefen i Albatec Racing, Andy Scott står tillbaka i Hell och överlåter sin bil till ”skrotaren”.
Om det nu bara hänt i helgen kunde ju Jacques alltid hävdat att det är omöjligt att köra tävling i ”helvetet” vilket Hell som bekant betyder på engelska…

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *