Volvo i Rally Sweden, Mads Ø. i Skoda-test, fortfarande Abu Dhabi på Ogiers C3WRC och Åhus-team siktar på USA!

I går avslöjade Nya Wermlandstidningen en riktigt glad nyhet gällande Rally Sweden 2019, nämligen att Volvo går in som ny huvudsponsor. När Volkswagen drog sig ur WRC försvann också märket som huvudsponsor för rallyt och därmed ett stort hål att fylla för Glenn Olsson och övriga sponsorjägare i Svenska Rallyt AB.Nu har man tydligen lyckats och att få med Volvo måste vara lite av bingo i sammanhanget.

Precis vad vi behöver nu när vi går in i tuffa slutförhandlingar om ett nytt treårsavtal med promotorn. Dessutom har Södra Viken klivit upp ett hack som sponsor och det betyder enormt mycket. Nu ligger vi bra till, säger Glenn till NWT.

*

Mads Østberg har inte på något sätt gett upp i sin strävan att fortsatt som ”professionell driver” även om det för tillfället ser lite tungt ut med en fortsättning för 2019 i WRC. Vet att det spekuleras om ett kliv neråt och att WRC2 skulle kunna vara ett alternativ för Mads och ADAPTA men om detta är seriöst är lite svårt för mig att avgöra.  I dag kom ett nytt spår i saken då Mads själv på Twitter la ut bild på sig själv med Cooper rallycrossdäck i bakgrunden. Dessutom la han även till en bild på Circuit Jules Tacheny i belgiska Mettet där det normalt körs rallycross. Mads kommenterade bara lite kryptiskt.

– Redo för att byta om och göra mig klar för ”the office”!

Detta tolkade jag som att han skulle testa en rallycrossbil men vilken och för vilket team framgick inte. Längre framåt dagen kom där dock uppgifter om att det skulle vara ES Motorsports helt nya Skoda Fabia RX Supercar som Mads plågat på banan i Mettet.

*

Med de fyra stora borta från World RX 2019 är det för många oklart var VM-serien kommer att hamna efter nyår. Blir det en handfull privatteam som kuskar runt i de 10 deltävlingarna eller blir det en nytändning för dom team som nu fått stå i skuggan av framförallt PS RX Volkswagen Sweden?  Promotorn IMG är optimister och spår att serien 2019 kommer att blomma ut med fler nya och framförallt mer jämspelta aktörer än det varit de senaste åren.

Nu är 2019 ett helt öppet fält med stora spännande möjligheter för både nu existerande team men även för helt ny, väljer IMG:s Paul Bellamy att se på saken.

Han säger sig också veta att det finns flera unga talangfulla förare och även några nya team som är beredda att köra om VM-titlarna. Några direkta detaljer om vem/vilka vill han dock ännu inte avslöja. Däremot hävdar Bellamy att det förs diskussioner med bland annat Volkswagen om framtiden. En framtid som enligt alla stavas ”EWRX 2021” och där då elkablarna ska sättas i moderna och därmed elektriska Supercars. Bara att hoppas att inte allt slutar med kortslutning och att propparna ryker…

*

Igår avslöjade Peo Kjellström på Teknikens Värld att det kunde bli så att Johan Kristoffersson lämnar rallycrossen och satsar på racing istället. Detta bekräftas i dag av Motorsport.com som berättar att Johan redan testat Volkswagens TCR GTI på banan i portugisiska Portiamo. Golfen pressades av Johan på banan i hop med britten Rob Huff. På plats avslöjar Johan också att han väldigt gärna vill fortsätta jobba med ”Volkswagen-familjen” som han gjort sedan 2008. Han berättar också att han vill tillbaka till rallycrossen, i synnerhet när det blir en övergång till ”EWRX”.

*

Just nu håller Sebastien Ogier och Julien Ingrassia på att göra sig hemmastadda i nya tjänstebilen och detta i de franska delarna av Alperna. Testbilen lär vara samma som Craig Breen tog en fjärde plats med i Rally Australia.  Vad som är lite anmärkningsvärt är att bilen fortfarande har Abu Dhabi-loggorna kvar. Märkligt med tanke på hur snabba fransmännen annars var med att täcka över dom efter att samarbetet spruckit för någon vecka sedan. Kan det kanske innebära att nya förhandlingar har startat och att sista ordet inte är sagt i frågan?

*

Som redan berättats blir det en tajt start på det nya året för Sebastian Loeb och Daniel Elena. I dag bekräftar Hyundai att första träningspasset i den för honom helt obekanta Hyundai i20 Coupé WRC sker bara timmar efter målgång i Dakarrallyt på andra sidan Atlanten. Finns inga andra möjligheter än att sätta sig i bilen direkt menar man från Alzenau så något helgfirande blir det inte tal om. Än så länge har Loeb inte kört en meter med sin nya bil men menar ändå att han har bra koll på hur den uppför sig efter att ha jagat Thierry Neuville hela vägen mot sin 79:e seger.

Från Hyundai Motorsport kommer också enbart positiva kommentarer inför Loebs ankomst och det snackas om ” a great energy boost” till hela teamet. Blir onekligen spännande att se vem av de två världsmästarna som står på startlinjen i Rallye Monte Carlo som lyckas bäst, Ogier eller Loeb? Båda har ungefär samma utgångsläge med för båda helt nya bilar medan Ogier har ett litet trumfkort i och med att han redan kört ett antal mil med sin C3 WRC. Å andra sidan är Monte speciellt och där verkligen allt kan hända. Det kan vara snustorr asfalt som på några meter byter till blankis eller snömodd. Då krävs det att man håller tungan rätt i mun och vad gäller den konstarten, är de båda lika duktiga…

*

I lördags var det ”Motorlördag” i Kristianstadsbladet och där sportchef Nilsson gjort en intervju med Rickard Bergren, teamchef för V8 Thunder Cars-teamet Memphis Racing baserat i Åhus. Bergren berättar då om det framgångsrika året som teamet har bakom sig och där tredje platsen i Nascar Whelen Euro Series var det som toppade vid sidan av Alexander Graffs andra plats här hemma.

Frågar du mig så var det värt nobelpriset. Hela teamet svarade för en heroisk insats, konstaterar Berggren i intervjun.

Nu laddar han och teamet om för 2019 och där det kanske förväntas ske ännu större saker, man har nämligen fått erbjudande om att köra i ”the real thing” borta i USA. Dock bromsar Berggren lite och menar att redan 2019 blir det nog svårt att få ihop budget men längre fram så ,vem vet. Han räds inte heller konkurrensen ”over there”.

Vi vill utmana under egen flagg och verkligen tävla emot ”the big boys”, menar Bergren och tillägger.

– Kan man tillverka vodka så kan man också ha ett racingteam i Åhus!

Dock kvarstår att nästa års V8 Thunder Cars med sina sex tävlingshelger blir huvuduppgiften även om man ska fortsätta att utvecklas i Nascars europeiska serie, även här är det sex helger som det tävlas i. På hemmaplan kommer man att satsa på Mikael Nyman och förre hockeyprofilen Joakim ”JJ” Johansson. Hos ”JJ” som bor i Åhus och gjorde sin första säsong i år ser Bergren en positivt utvecklingskurva. En anledning till detta är att han släppt på engagemanget i Kristianstad IK berättar Berggren.

Nu när han inte lägre är dagispappa åt hockeyspelarna så utvecklas han naturligtvis ännu mer och Jocke har talang!

 I Nascar kommer Alexander Graff  inte att dubblera som i år utan enbart fokusera på just den serien. Teamchef Bergren har också en minst sagt avslappad attityd till racingen och avslöjar att han inte alltid ens är på plats när det tävlas. 

För det mesta sitter jag i en solstol hemma i Åhus och så kommer grabbarna förbi och visar upp pokalerna. Det är inte helt fel!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *