Tidemand lämnar EVEN, Veiby kör WRC2 med Polo och Jonas A., Mads kan tänka sig ”mix”, WRC2 Pro blir hett, Tom kämpar och min första SM-tävling!

Idag knallade det rejält i rallyskogen och där först Pontus Tidemand meddelade att han lämnar norska Even Management som haft honom i sitt stall sedan 2012. Kort därefter kom där besked från Ole Christian Veiby också han hos Even att han tar över Pontus co-driver Jonas Andersson och dessutom att paret var klara för WRC 2 med en Volkswagen Polo R5. Pontus förklarar att han haft en fantastisk tid hos Erik Veiby och Even men att det nu är dags att söka nya spännande utmaningar.

För att en dag kunna bli världsmästare vilket är min slutliga mål kan jag inte missa någon möjlighet som kan föra mig närmare detta mål.

Han riktar också ett stort tack till Even och så klart Jonas Andersson som suttit Pontus Skoda sedan 2015 och som stannar kvar hos Even när Pontus lämnar. Nu fortsätter årets WRC2-tvåa på egen hand.

Ser verkligen framemot 2019 och jag kan knappt vänta med att dela med mig av planerna fortast möjligt!

Erik Veiby fyller i och önskar Pontus lycka till och konstaterar att det varit ett nöje att jobba med en så professionell förare som svensken. Men menar Veiby.

Nu känns det som att vi uppnått vad vi kan åstadkomma tillsammans och att det är tid för Pontus att hitta sina egna vägar. Önskar honom lycka till och jag är övertygad om att vi kommer att få se honom överst på någon pall inom en nära framtid!

Jag fick rätt i mina aningar om att tätt Volkswagen knutna BRR, Baumschlager Rally & Racing skulle dyka upp i WRC2 med nya Polon. I dag presenterades då Veiby och Jonas Andersson som förare i det österrikiska teamet och med premiär i Rally Monte Carlo och därefter start i Rally Sweden.  Att sitta vid sidan av Veiby blir ingen ny erfarenhet för Jonas, redan 2016 lotsade han den norska talangen till seger i R3-klassen i just Monte Carlo. 

För Stig Rune Skjaermoen som tidigare varit bistrare till Veiby blir det även för honom en Polo-stol att sitta i. Detta då han samtidigt presenteras som ny co-driver till Johan Kristoffersson som även han ingår i Even Management.

*

Precis som jag skrev igår var det ES Motorsports Skoda Fabia Supercar som Mads Østberg testade på Mettet i går. Efteråt förklarade Mads att ett mixat program för 2019 inte alls är otänkbart, alltså både rally och rallycross. Några närmare detaljer om var Mads skulle få sin rallybil i från avslöjas inte men det finns källor som vill länka honom till WRC2 Pro och då med allt från Citroën, Hyundai till Ford. I en intervju säger Mads att fortfarande är det rally som är huvudspåret men att även rallycross kan bli intressant. Kanske till och med båda två även om full säsong i World RX inte känns möjlig, allt hänger på vad som händer på rallyfronten. Enligt honom börjar planera för en fortsättning med rally klarna och har ljusnat betydligt bara den senaste veckan, vad nu detta kan betyda?

*

I dag var det Andreas Bakkeruds tur att känna på Skodan och igår stängdes DTM-dörren för norrmannen. Efter tester var inte ”Baby Blue” med bland de sex förare som bildar Audis line up till nästa år. Istället är det sextetten, Loïc Duval (F/36), Robin Frijns (NL/27), Jamie Green (GB/36), Nico Müller (CH/26), René Rast (D/32) och Mike Rockenfeller (D/35) som ska utmana främst BMW.  Tre olika team anmäls från Ingolstadt, Audi Sport Team Abt Sportsline, Audi Sport Team Phoenix och Audi Sport Team Rosberg.

*

Gårdagens nyhet att Volvo gick in som huvudsponsor till Rally Sweden stämde men det är inte bitillverkaren utan den del som sysslar med entreprenadmaskiner, Volvo CE och Swecon. Ett skäl till att man väljer att gå in i vårt största årliga VM-arrangemang är så klart den stora publiken i Värmlandsskogarna plus de beräknade 100 miljoner tv-tittarna runt om i världen.

 Det är väldigt imponerande siffror och vi ser genom vår återförsäljare Swecon och andra data att vår målgrupp är väldigt intresserade av WRC. Så det är en mycket intressant plattform för att globalt visa upp våra lösningar i anläggningsbranschen, säger Arvid Rinaldo, som ansvarar för brand communications and partnership på Volvo CE.

Redan tidigare har Swecons maskiner synts vid ”Swecon Road to Rock Arena” i Torsby där elever från Södra Vikens Gymnasieskola, förvandlat ett stenbrott till en arena som bland annat gör det möjligt för åskådarna att se såväl den mest spektakulära delen av banan. Men även målgång och den prisutdelning som sker vid den intilliggande serviceplatsen. Glenn Olsson, vd för Rally Sweden, räknar med att Volvo CE:s inhopp kommer att vara värdefullt för evenemanget.

– Med Swecon och Volvo Construction Equiment som huvudsponsor 2019, skapas ännu bättre möjligheter att utveckla tävlingen!

*

Årets knall i Rally Sweden var utan tvekan att tidigare helt ”pallbefriade” japanen Takamoto Katsuta vann WRC2-klassen före vår egen hemmahjälte Pontus Tidemand. Under Tommi Mäkinens vingar försöker han bygga en japansk VM-vinnare av Katsuta genom att låta honom köra i WRC2 med en R5-Fiesta.  Byggandet fortsätter 2019 och där Katsuta kommer att göra WRC2-debut i Rally Sweden och då med nya co-driver, Daniel Barrit. Något som i sin tur understryker att Elfyn Evans verkar få det tufft att få ihop ett WRC-program hos M-Sport där Barrrit tidigare läst noterna åt walesaren. 

Första start för paret bli i Rallye Monte Carlo men där kör man utan möjlighet att plocka poäng detta blir först i Värmland. Enligt uppgift ska paret även starta i två tävlingar i hemmamästerskapet ”RalliSM” men då med Yaris WRC.

*

Har fått lite ”inside information” från källor med betydligt bättre inblick i WRC och dess ”supportklasser” än vad jag har. Mycket tyder på att WRC2 Pro kommer att locka fler team än vad jag hoppades. Enligt uppgift kommer minst tio förare, då med mer eller mindre massiv uppbackning av tillverkare komma till start i Rally Monte Carlo. Enligt källan är Skoda klara vilket inte är något överraskning och då med Jan Kopecky och Kalle Rovenperä som förare. M-Sport Ford har redan aviserat Gus Greensmith som förare i en Fiesta och man tänker även anmäla en andra bil med en minst sagt intressant förare, fortsättning följer.

Även Citroën är på gång att anmäla och där är då Stephane Lefbvre mest tänkbar då han redan är inne i rullorna hos fransmännen. Även här förväntas ett intressant namn att ansluta framöver, kanske redan till premiären. Från Hyundai kommer nästan hundra procentigt minst en bil men vem som kör denna är oklart. Årets förare Jari Huttunen är nog ändå mest naturlig men jag vet att till exempel att Ole Christian Veiby var ett namn som knöts till i20 R5 tidigare men nu valt att köra Polo istället.

Hur som helst så kan WRC2 Pro bli hur kul som helst och på något vis mer verklghetsförankrat än ”Joakim von Anka-bilarna” i WRC. Insatta källor har också i dag avslöjat att både FIA/WRC-promotorn och tre av de fyra aktörer i VM ville gå ett steg längre med klassen än vad som nu blir fallet. Tanken fanns att minst en WRC2 Pro-förare/tävling skulle leverera poäng till ”Märkes-VM”  men där lär då Toyota ha sagt nej av förklarliga skäl. Hos Mäkinen finns ingen R5:a och då skulle det så klart bli svårt att försvara årets VM-titel. Däremot verkar det bli verklighet med nytänket 2020 och därmed blir klassen än mer intressant. Plötsligt öppnar sig fler förardörrar för unga talanger då det blir nästan lika viktigt att vinna här som i WRC-klassen. 

*

Ett annat bevis på att nya klassen är het är fyra arrangörer erbjuder specialpaket för förare i WRC2 och WRC 2 Pro. Bästa erbjudandet kommer från Mexiko som erbjuder åtta hotellnätter i Leon för lika många personer. Detta plus mat och transfer från flygplatsen till hotellet ingår precis som båtfrakt med container från Le Havre till startplatsen i Leon. Nu är jag inte rätt person att avgöra om knappt 300 000 kronor är ett klipp men arrangören i WRC-deltävling tre anser det åtminstone. Fast det är klart, både anmälningsavift och en dags test ingår också…

Även Argentina, Chile och Turkiet aviserar också specialpriser för förare med R5-bilar.

*

Hos Tom Kristensson råder inget jullugn utan här jobbas det frenetiskt för att få ihop budget till Junior-WRC för 2019. I början av veckan presenterade Tom också en mycket ambitiös och proffsig video om sin karriär. Från 2010 när den 135 kilo tunga ”knubbsälen” sladdade runt mer eller mindre vilt med VOC-240:an, via seger i SverigeSerien och ADAC Opel Rallye Cup till årets andra plats i ERC. En film som varmt rekommenderas och som jag sagt förut, jag är inte lika imponerad över resultaten som tvärvändningen Tom åstadkommit med sin livstil och sin framtoning. Skulle vilja säga runt 180 grader från 2010 till idag…

Samtidigt har det dragits igång en pengainsamling från personer utanför Toms ”inre krets” för att göra att drömmen om J-WRC går i uppfyllelse. Rickard Frick skriver: ”Till er som vill stötta och bidra till Tom Kristensson och Henrik Appelskogs VM satsning 2019 är det följande telefonnummer ni swishar till: 0733303570. Kom igen nu folket! Ge grabbarna en chans att förverkliga sina drömmar!”.

*

Till sist måste jag rikta ett stort och varmt tack till alla Er som på något vis uppmärksammade min födelsedag igår. Med runt 500 hälsningar på Facebook, många på mail, sms och telefon är jag överväldigad över omtanken. Tack ska ni ha alla! 

Vad passar bättre än att minnas tillbaka till 1971 när jag i januari kört min allra första T-tävling med min gröna Saab V4 från 1969. Karlskronapokalens B-juniorer Grupp 1 var första tävlingen för mig och min kartläsare Claes-Göran. Minns inte placeringen men något pris fick vi inte i allafall.

Den 15 maj samma år var det dags för större uppgifter, SM i Bilorientering med Asarums MS och Olofströms MK som arrangörer. Till detta byttes Claes-Göran ut mot rutinerade ”Bil-O-räven” Bo Bengtsson och tillsammans drog vi till Volvo i Olofström dit starten var förlagd.  Redan då var Bil-O så dj-ulskt utstuderat svårt så att bara ett fåtal lyckades hitta alla TK och PK-skyltar som i mina ögon kastats ut lite på måfå i Blekinge-skogen. Med andra ord, vi hade nästan direkt stora problem att få till det och då räknades ändå Bo som en av distriktets vassaste kartläsare. Minns inte så mycket av själva tävlingen mer än att vi blev omkörda två gånger på en ”O-sträcka”, en Rally Kadett och en röd Saab V4:a med Grupp II-motor vräkte förbi oss medan vi irrade runt. 

I mål kom vi men inte förrän det började ljusna framåt gryningen och placeringen blev blygsam. men skit i det, jag hade kört min första SM-tävling och detta innan jag ens fyllt 20 år…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *