Vinterrrallynas eviga dilemma.

Först är det väl bara att konstatera att jag inte var helt ute och cyklade vad gällde Melodifestivalen. Enda egentliga missen var att jag inte trodde att Anna Bergendahl (Bentleyn) skulle kunna tränga undan Volvo 245 Turbon, Pernilla Wahlgren när det var dags för ”lördagsgroggarna” att rösta. Jag är jätteglad att lilla Anna fick åka direkt till Globen, att hon sedan dessutom fick fler röster än ”ikonen” och Range Rovern Jöback visar att det finns hopp för mänskligheten!
Nu tror jag Anna med hjälp av Kristianstadstjejen Emmalisa Norrhamn i kören, sopar banan med resten av gänget och kan se framemot en Oslotripp i maj.
Nu över till Sandviken och andra deltävlingen i Rally-SM, Vinterpokalen. Det är bara att konstatera att Jonas Olsson inte har tumme med Fru Fortuna. I Rally Sweden var det ett litet misstag direkt efter start som gjorde att framhjulet försvann på Forden. I Sandviken gjorde Jonas allt rätt och låg på en mycket fin tredje plats, när Krister Nordlund från Skepptuna behagade parkera sin 940:a så olyckligt på sträcka sex att det var nästan omöjligt att komma förbi. En optimistisk Seatåkare provade och sedan var det verkligen totalstopp. Först på plats efter de två olycksfåglarna var Johan och Morgan Green men inte ens deras samlade muskelkraft fick loss bilarna. Till sist stod där minst sju bilar parkerade, och med hjälp av nästan tjugo man lyckades det att göra ett så pass stort hål att det gick att passera.
Bröderna Green tappade ett par placeringar medan Jonas gick miste om den fina tredje plats han höll fram till stoppet.
Jonas konstaterade också.
– Piss, rent ut sagt ett djävla piss!
Detta är vintertävlingarna eviga dilemman där det är lätt att blockera en sträcka då de ofta är plogade väldigt smala och med höga snövallar. En bil på tvären och det blir stopp direkt. Regelboken är dock solklar, inget tidsavdrag eller strykning av sträckan medges vid sådana här tillfällen. Orättvist kan tyckas, men i förlängningen är detta det enda riktiga. Om tidsavdrag medgetts, vilket hade varit ganska enkelt att räkna fram, kunde det innebära följande. En tävlande får problem på sträckan och tappar tid. Väljer då att ”åka av eller få mekaniskt problem” på ett ställe där det är omöjligt att passera. Stopp på sträckan och alla får då en framräknad tid eller så stryks sträckan. Vips tjänar den föraren som orsakat problemet på detta. Är detta rättvist? Nej självklart inte, därför måste man göra som i Sandviken, även om det den här gången tyvärr drabbade våra hemmaförare. Nu gäller det bara att bryta ihop och komma igen, vilket jag vet att både Jonas och Johan klarar.

12 svar på “Vinterrrallynas eviga dilemma.

  1. vilken idiot,har själv blivit hindrad på samma sätt vid några tillfällen och naturligtvis så ska ju inte den som orsakat stoppet på sträckan få idealtid utan endast de som blivit hindrade men du är nog bara en journalist som skriver om saker du inte vet så mycket om

  2. Hej Micke.
    Nja, det där med bara journalist vet jag inte om jag kan hålla med om. Är A-förare sedan 1974 och har väl cirka 250 rallytävlingar bakom ratten. Är faktiskt fortfarande aktiv visserligen med en Klassisk Opel men ändå.
    Lägg till detta drygt fyrtio år inom tävlingsledning i rally, Funktionärslicens B inom tävlingsledning, Guldratten från SBF med mera så jag tror att jag har lite koll…
    Det som du beskriver har faktiskt inträffat massor av gånger, då räknade man inte ut idealtid, utan sträckan ströks direkt. Vem tjänar på detta? Eller ska den bara strykas för alla utom ekipaget som åkt av?
    Som i Sandviken. Vem ska få idealtid? Han som kom efter och försökte ta sig förbi ska han ha idealtid eller ska han räknas in som den som orsakat stoppet?
    Det finns ju naturligtvis ett skäl till att texten i regelboken är som den är.
    MVH
    Tommy

  3. Har själv varit med om detta några gånger, (bl.a tappat total cupseger på det) det är surt när det händer men det tillhör tyvärr sporten och jag håller med Tommy här, det går inte att göra reglerna bättre i just dessa fallen

    1. Hej Jimmy.
      Visst är det surt eller som Jonas sa ”Piss”, men andra alternativ kan tyvärr leda till total anarki. Det finns säkert massor av tillfällen när det skulle fungera med framräknade idealtider och därmed bli mer rättvist. Men det finns säkerligen ännu fler tillfällen när det skulle innebära motsatsen. Tyvärr är detta en en del av rallysporten.
      MVH
      Tommy

  4. Ser inget hinder alls till att man inte ska kunna ha idealtid på de som inte orsakat det. Det är ju trots allt upp till Tävlingsledningen att reda ut ärendet. Finns det Incar i bilarna ska även detta kunna användas. Vilket man inte får i dagsläget för att reda ut tex minutfel. Vilket också är riktigt dåligt när man har beviset rakt i kameran. Nej, lite uppdateringar på reglerna vore på sin plats.
    Scenario:
    Bil 1 åker av och blockerar delvis vägen. Bil 2 kommer och tror det finns plats men kör även han fast. Bil 3 får totalstopp. Solklart fall att bil 1 o 2 inte ska ha idealtid. Medans bil 3 ska ha det. Hade bil 2 stannat och lyft bort bil 1 med hjälp av tex bil 3 så hade båda fått idealtid. Hur enkelt som helst.
    Vid eventuella ”protester” till tävlingsledningen så finns det ju minst 3 ekipage som kan intyga vad som hänt. Borde därför inte vara så svårt att få fram sanningen. PS: Tommy är väldigt aktiv i Klubben jag tävlar för och han är nog mer insatt i rallysporten än de flesta andra (micke).

    1. Hej Björn.
      Tack för supporten. Visst har du rätt i att många regler kan behöva en uppdatering i takt med att nya tekniska grejor kommer fram. Det jag skriver om är hur det är nu och då är reglerna ganska så klara.
      MVH
      Tommy

  5. Tommy har rätt. Tyvärr är rally inte rättvist alla gånger. I Sandviken var det enormt mycket snö och vallarna var därefter. På sina ställen var det brett plogat medan det på andra var trångt. En bedrift att få vägarna plogade när kom snö hela tiden veckan innan.
    Vi har ju även problemen när något allvarligt hänt och sträckan blir stoppad och struken. Dom som redan en bra insats på sträckan får inte tilldgodoräkna sig detta.
    PS Av rallyjournalisterna i svensk press får nog Tommy räknas som en av de mest rutinerade. DS

  6. Givetvis Tommy. Så är det, regler är till för att följas. Inte brytas.
    Ses i skogen under 2010.
    Du kan förresten hälsa på klubben att jag finns ledig som co-driver under 2010 i vissa tävlingar.

  7. Tjena Tommy
    Jag håller med dig i frågan som diskuteras.Jag tycker dock frågan ska tas upp i förbundet.Tyvärr får man räkna med att detta händer i vinterrallyn,det är den sura verkligheten.Hade varit intressant och sett vad som hänt om det varit Mats Jonsson som blivit hindrad.
    Mvh Micke J
    CO-driver till Jonas Olsson/David Pettersson

    1. Hej.
      Som jag skrev tidigare, alla regler är kanske inte helt ”up to date” nu med mer ny teknik. Jag har dock ingen lösning på hur man kan komma runt just det här problemet så att det blir hundra procent rättvist för alla. Kul med lite snack om problemet …
      MVH
      Tommy

  8. Hej.
    Vill bara tala om att Rallyutskottet nu satt ner foten i den här frågan. Läs själv:
    0-03-09 Rallyutskottet påminner om ”Hinder på väg”
    Rallyutskottet påminner tävlingsledare, domare och tävlande om bestämmelserna för hinder på väg, se RY 8.12.7.
    Det är ENDAST vid olycksfall enligt RY 8.12.8 som den tävlande som hjälper annan tävlande har rätt till sk konstruerad tid
    http://www.sbf.se/2010/03/09/hinder-pa-vag/
    Angående det här med att Micke tyckte jag var en ”idiot som inte begrep någonting”…
    MVH
    Tommy

  9. Man skulle helt enkelt kunna stryka sträckan för den klassen som blir drabbad.Om det bara gäller att flytta lite bilar behöver inte sträckan strykas för alla.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *