Vinterrallynas eviga dilemma del 2.

Efter Rally-SM deltävlingen i Sandviken fick jag kritik både på bloggkommentarerna och via mail, bland annat av signaturen ”Micke”. Han kallade mig bland annat ”idiot och okunnig journalist” när jag skrev om vinterrallyns eviga dilemma, ”hinder på vägen”. I Sandviken var det ett gäng 2WD-åkare, bland annat hässleholmarna Johan Green och Jonas Olsson som fick bita i det sura äpplet, tappade tid och placeringar när vägen var blockerad av en avåkt medtävlare.
Samma sak hände i helgen i Supercuptävlingen Härjedalsbrickan, men där tog arrangörerna beslutet att konstruera tider för de ekipage som blev hindrade. Märk väl, detta inlägg är ingen som helst kritik mot detta beslut, utan här har tävlingsledningen gjort det man moraliskt tyckt vara rätt. Kan till och med hålla med om att det måste känts bra att ta det här beslutet. Ett beslut som jag själv mycket väl skulle kunnat vara delaktig i om det hänt en tävling där jag varit med i tävlingsledningen…
Men faktum kvarstår, man följer inte regelboken och det har nu Rallyutskottet reagerat på, genom att bland de officiella meddelandena i veckan publicera följande klarläggande:
“Hinder på väg.
Rallyutskottet vill påminna Tävlingsledare, domare och tävlande om bestämmelser för hinder på väg, se RY 8.12.7.
 Det är endast vid olycksfall enligt RY 8.12.8 som den tävlande som hjälper annan tävlande har rätt till s.k. konstruerad tid”.
Problem hade uppstått i Sveg om någon konkurrent lagt in protest mot beslutet om konstruerad tid, då hade domarna haft väldigt svårt att inte godkänna protesten. För trots allt utgår tävlandet från regelboken och när man gör avvikelser från denna, är man så att säga ute på både hal och tunn is. Risken för ”cirkus” blir då helt uppenbar.
I helgen är det dags för Lima, antagligen årets till antalet deltagare, största vinterrally och här kommer garanterat problemet att återkomma. Att inte någon av nästan tvåhundra ekipage på smala vintervägar med höga snövallar, ska snurra av och blockera för bakomkommande är ren utopi. Då gäller det för tävlingsledning och domare att veta hur man enligt regelboken ska hantera situationen.
Som avslutning vill jag bara citera en rallyutskottets förre ordförande Janne Rydh från Arlöv. När sådana här situationer uppstod använde han ofta den här kloka och tänkvärda devisen.
– Rally är varken ofarligt, billigt eller alltid rättvist!

7 svar på “Vinterrallynas eviga dilemma del 2.

  1. Hej Rickard.
    Visst skulle man kunna göra så, men vad händer om det inträffar på flera sträckor i samma tävling? Teoretiskt kan detta innebära att en tävling kommer att avgöras på en enda sträcka, om man har tur vill säga. Denna enda sträcka kanske också stryksför att en bil står på tvären…
    Skämt åsido så finns det naturligtvis flera olika sätt man kan göra. Men och detta är viktigt, enda sättet som har stöd i regelboken är ”tidsavdrag medges ej för hinder i vägen”!
    En domare jag pratade med menade att detta är det enda som verkligen fungerar. Han tog exemplet.
    ”En tävlande åker av och tappar tid, det är sekund kamp om segern och det är sista sträckan. Vet att segern har åkt all världens väg, men strax före mål står en medtävlare och blockerar vägen. Vår segersugne vän stannar, men gör inget för att hjälpa till att få bort bilen som blockerar. Stopp på sträckan och den stryks eller så räknar man fram en tid åt de som blev hindrade. Vår vän vinner klassen istället för konkurenten, som höll sig på vägen hela tävlingen. Är detta rättvist?
    MVH
    Tommy

  2. Hej Tommy ! Du är verkligen ingen okunnig journalist. Du kan rallysporten från insidan och dessutom tycker du även om andra motorsportgrenar. Det är nog bara Smålandsposten och Kristianstadsbladet som bevakar rallysporten på ett acceptabelt sätt här i södra Sverige. För sistnämnda tidning är det Din förtjänst. Jag hoppas att Du har möjlighet att bevaka Sturupsprinten på söndag.MvH Conny Warnheim Axeltorp, Näsum

  3. Hej.
    Det är nästan så att jag rodnar…
    Angående Sturupsprinten så blir det bevakning via telefon, mitt vanliga fotografjobb förhindrar mig att närvara. Men text om tävlingen kommer det att finnas på måndag.
    MVH
    Tommy

  4. Tjena Tommy.
    Jag har som alltid en åsikt i det mesta. Jag har varit på 3-4 vinterrallyn i vinter. Varav ett i vårt östra grannland finland. Alla dessa tävlingar har det varit samma snack. Nyss hemkommen från Lima och det har skett samma sak där för flera ekipage på 3 mil långa ss3. Jag anser att Tävlingsledningen SKA bestämma. Inte regelverket. Det finns ju situationer åt båda hållen. Man kan vinkla det på olika sätt. Jag kan bara tycka att ett ekipages misstag ska inte behöva betyda missad cupseger i slutet av året. Vilket det kan göra med dessa reglerna.

    1. Hej.
      Visst kan du ha rätt Björn, men då måste reglerna ändras först!
      En sak är säker, jag skulle inte vilja var med i en tävlingsledning där det är upp till mig att bestämma åtgärd, utan något stöd av regelboken. Då blir det garanterat olika bedömningar för samma sak i olika tävlingar och anarkin är nära. Men visst är det tråkigt när det drabbar så olyckligt man missar cupseger med mera.
      MVH
      Tommy

  5. Regler
    Regeln såg ut just som många vill? tidigare men just detta senario uppstod varför den togs bort.

    Dagens senario är det enda som fungerar tyvärr. Som vinter arrangör bör man därför inte ha för långa sträckor just för risken att bli hindrad eller rättare sagt konsekvensen av detta.

    Som tävlingsledare är detta mycket bra, lätt och enkelt. Ingen tvekan om vad som gäller.

    1. Hej Tommy.
      Vi har exakt samma uppfattning och tyvärr är det precis som du skriver, det enda som fungerar även om rättvisan inte alltid blir total.
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *