Vinter-Sprint i Piteå klar, Sommar-Sprinten ”dubblar”, Bror och hans ”backmästare” och William N. till NGK-Masters.
Direkt kom lugnande besked från Rally-SM:s presschef Sebastian Bourghardt på min undran om det inte skulle bli någon ”Vinter-Sprint” 2016 i Piteå. Sebastian skriver, ” Vill bekräfta att det blir vintersprint i Piteå. Men den kommer inte ingå i SM-serien som sommarsprinten kommer göra. Man har valt att sprinten skall ingå i serien för att locka mer startande till den tv-sända tävlingen. Likt tidigare koras en svensk sprintmästare, men man tar också mästerskapspoäng i Rally-SM.”.
Jag blev lite förvånad över det nya ”tänket” kring ”Sommar-Sprinten” att den ska ingå i både Rally-SM och dessutom som egen SM-gren med en korad Svensk Sprintmästare. Förstår hur man tänker med att bredda och få fler startande, men samtidigt inte.
För mig är sannolikheten nu stor att Sprintmästaren 2016 är liktydigt med den som vinner Rally-SM. Likaså är det väl mer eller mindre klart att det blir grus som är underlag i Norrköping. Därmed är Mats Andersson, Eslöv (bilden) fortsatt och ständig ”Asfaltkung” i Sverige med sina två raka SM-guld. Någon comeback på asfalt verkar nämligen föga troligt med det nya upplägget…
*
Ett bra initiativ i säsongens elfte timme kommer från Sydsvenska Rallycupen som till finalen den 24 oktober på småländska High Chapparal nu öppnar upp även för Ungdomsrally.
– Det känns väldigt naturligt att de får vara med vid detta tillfälle och få känna på den atmosfär som finalen alltid bjuder på. De är ju nästa generation tävlande i SSRC, menar man från SSRC.
De åttio främsta i SSRC:s Prispottlista kör om totalt 120.000 kr Ungdomsklassen själv gör upp om totalt 15.000 kr. 5.000 kr till segraren ner till 1.000 kr för den femte platsen. Arrangören har maximerat antal startande i klassen till femton ekipage.
*
Nyheten i årets klassikertävlande var Historiska Sprint & Back Cupen som blev lite av succé. Med 92 startande i de sju tävlingarna visade man tydligt att nytillskottet var välkommet. Idén bakom cupen har varit enkelhet, i allt från tävlingens genomförande till ett minimalt behov av service vid racen.
Två segrare har korats, bilar före och efter 1965, upp till 1981.
HSBC Klassiker.
1. Hans Danielsson, Volvo Amazon, Västerås
2. Bo Rönnbäck, Ford Starliner, Östernärke
3. Fredrik Svensson, Volvo Amazon, Ydre
HSBC Historiska.
1. Bror Danielsson, Ford Escort RS1800, Årjäng
2. Gunnar Fredriksson, SAAB 96 V4, Katrineholm
3. Joakim Nilsson, SAAB 99, Arboga
Bror Danielsson med sin Ford Escort var mycket nöjd efter segern ( antar att Bror var lika glad över segern som när han stod på pallen i Svenska Rallyt i hop med Lars-Erik Thorp?) och berättar.
– Kom igång bra på slutet tyckte det var jättekul och så många som hälsade oss tillbaka så jag får se vad det blir för fortsättning på detta.
*
I morgonkväll med start klockan 18.0 är det dags för det historiska rallyt i Holland där svenskintresset är knutet till Stig Andervang som kör en Opel Ascona A. Göran ”Spex” Lönnmark lämnar en kort rapport så här dan före dan.
” Rallyt startar rallyt fredag kväll kl 18.00 och kör till kl 02.00 sen startar det om tidigt lördag morgon som förr i världen i svedala. Dom har problem med bilen just nu den bluddrar över 6000 rpm, hoppas det löser sig? Man börjar träna i kväll kl 18.00 .”.
Passar på att visa två ”Stigar” på samma bild, både Blomquist och Andervang. Förresten, en Opel som inte går rent utan bluddrar, har man satt i Volvo-grejor i motorn?
*
Till alla KIA-fans glädje (för dom finns väl?) avslöjar nu gamle och färgstarke WRC-åkaren Gigi Galli att hans uppdrag att göra KIA Rio till en vinnare Rally-VM.s Supercar-klass är skrivet på tre år med början 2016.
I förra veckan visade Gigi upp både sig och KIA:an för media på italienska Franciacorta-banan inför VM-premiären i slutet av oktober.
*
Ännu inte riktig lika känd i rallycrossen är Tomelilla-pågen William Nilsson men det är kanske bara en tidsfråga? Till helgen ska 15-årige William byta ut Supercar-lite bilen mot en folkracebil och köra ”världens hetaste ” Folkrace-tävling, NGK-Masters i Karlstad. På Kalvholmen i Karlstad ska William visa vad en riktig skåning går för.
– Det är en rolig grej mest, säsongen är ju över så behöver någonting för att hålla igång. Men det ska bli jätteroligt att testa på, säger han.
Folkraceerfarenheten är minimal berättar William och är inte speciellt imponerad av sin Golf.
– Det finns ju ingen känsla i bilen. Jag är van vid Supercar lites och där kommer du in i ett härligt flow när du kör. I en folkracebil finns inte samma bekvämlighet och ibland blir jag orolig att bilen ska falla ihop när jag kör…
Något finlir i likhet med rallycrossen blir det inte tal om på Kalvholmen.
– Det är väl egentligen bara fram med släggan och slå lite så löser det sig.