Rally-SM 2016 klart, men var finns Vintersprinten, Andervang kör både Opel och Ford och svenskar välkomna till Corsa Cupen!

Man kan onekligen ställa sig frågan vad vädergudarna som jobbar kring Medelhavet har emot rally? När WRC intog Korsika utlöste dom ett av de värsta skyfallen på länge. När det till helgen är dags för ERC och SEAJETS Acropolis Rally är det dags igen att öppna kranarna. Meteorologerna förutspår 90 procents chans till regn och åska på lördag medan det ser bättre ut för söndagen. Då är det bara 80 procents chans till regn, men åskan stannar kvar.
Känns som att rallyt kan bli ännu tuffare än vanligt med de här förutsättningarna. Är det något grekiskt rally är känt för, så inte är det bra vägar…

*
BloggJerkerVet inte om den kompletta SM-kalendern för 2016 presenterats tidigare men idag kom den på Rally-SM:s hemsida. Så är blir SM-året 2016 där Jerker Axelsson ska ta sin Subaru för att försvara sitt andra SM-guld (bilden fån Lollo”.
5-6/2 Vinterpokalen/Sandviken-Gävle
26-27/2 Östersund Winter Rally/Östersund
5-7/5 South Swedish Rally/Karlskrona
6-13/7* Sprint SM/Norrköping
12-13/8 AM-Snapphanerallyt/Hässleholm
10-11/9 East Swedish Rally/Linköping
29-30/9 Rally Uppsala/Uppsala
Stjärnan ”*” vid Sprint-SM betyder att det inte är fastställt exakt vilken dag i SM-veckan uppe i Norrköping som rallysprinten avgörs. Frågan man ställer sig är på vilket underlag årets tävling ska köras, blir det grus eller asfalt? Kanske rentav gräs, det har man ju inte provat ännu…

*
Lägger också märke till att ”Sommarsprinten” är inlagd men inte motsvarigheten på vintern som i år körs i garanterat snösäkert område, Piteå. Betyder detta att den saknas i kalendern att Emil Bergkvist inte får någon chans att försvara årets guld 2016? Fast när man kollar in SM-Veckans hemsida så finns ”Rallysprint” med i listan på de idrotter som ska arrangeras…

*
Ska man döma av antalet anmälda till Rikspokalen i Örebro den 17 oktober så mår svensk rallysport alldeles utmärkt. Idag är där 278 anmälda om jag räknar rätt i listan och med ett maxtak på 200 blir det inte så lätt att gallra. I inbjudan skriver SMK Örebro bara, ” I tid inkommen anmälan inkl tävlingsavgift har företräde. Därefter fritt arrangören.”. Det som kan stöka till är att tävlingen ingår i så många olika cuper, VOC Mekonomen Rally, Klassiska Rallycupen, 1300 Rallycup och Västras Rally-DM.
Av dessa 278 har jag hittat fyra skåningar, varav tre kör i Sverige-Serien som har sista deltävlingen i Örebro. Tom Kristensson, Hörby, Kim Nilsson, Osby och Christian Juhlin också Hörby köra alla ”VOC:are”. Fjärde och sista skåning är Victor Hansen som om jag räknar rätt, i Örebro gör sin fjärde rallytävling sedan han fyllde 16 år för mindre än tre veckor sedan.

*
BloggStigEn intressant start i Rikspokalen gör gamle Ford-profilen Stig Andervang och den här gången sätter han sig i en 4WD-Escort. Har inte heller här full koll, men kan detta vara första gången han kör 4WD-Ford sedan 1986 då han körde Ford RS200 i South Swedish Rally?
Som uppvärmning till Rikspokalen eller blir det kanske ”nervarvning” kör Stig i helgen den historiska delen av GTC Rally i Holland, kallat ”Het Markthuys Historic en Legend Rally 2015″. Där är det dock Opel Ascona som gäller för Skene-profilen.

*
I lördags säkrade Mats Myrsell/Esko Juntilla EM-segern i Kategori 2 med sin Porsche när man rullade i mål i spanska Rally de Asturias Historico. Segern är redan klar trots att deltävlingen i Ungern återstår.
För Mats och Esko var detta tredje gången man vinner EM-guld och till denna imponerande svit ska även läggas till två silver. Samma valör fick även Anders Johnsen med fru Ingrid som kartläsare.

*
BloggCorsaGårdagens nyhet att man planerar för en Opel Corsa Cup på andra sidan Öresund renderade en del reaktioner. Tråkigt nog dessutom en del sura som jag inte kan förstå. Nästan i triumf upplyste mejlskrivare mig om att ”detta kan du bara glömma, någon OPC Corsa i Sverige kommer du aldrig att få se eftersom du inte får lov att bygga rallybil på en så ny modell enligt Rallyutskottet”. Så är det kanske men då tycker jag att man bör ställa sig frågan om detta är rätt väg för sporten att utvecklas på?
Jag kan inte riktigt förstå vad som är problemet med att använda nya bilar i rallysporten, men det finns där så klart andra som är mer insatta i ämnet än jag som kan. Men visst är det ologiskt att en bil som man får använda i vanlig trafik inte godkänns för tävling. Däremot är det helt i sin ordning att i en 30-40 år gammal bil stoppa i en motor på uppemot tre gånger så många hästkrafter som den var avsedd för när den byggdes i mitten på sjuttiotalet. Det påstås att det är Trafikverket som lägger hinder i vägen för att använda nya bilar i rally och är det så, är det ännu märkligare. Jobbet med ”Nya Grupp H” verkar också ha gått i stå? Har inte hört ett knyst från varken de som är positiva eller negativa på flera, flera månader, är ”Nya Grupp H” redan nerlagt?
Eller är det som en del vill göra gällande att ”nya bilar” i sporten hotar sportens motsvarighet till Indiens heliga kor, Volvo 240/940?
Fick idag återkoppling i ämnet från Erik Morsing hos Opel Danmark som han avslutar med.
Det bliver interessant at se om vi får deltagere från Sverige :).
Alltså ser gärna danskarna även svenskar i Opel Corsa Cup och när jag tittade på den österrikiska cupens hemsida blir man imponerad över proffsigheten som denna utstrålar. Kan bara hoppas att detta blir verklighet och att även cupen förgrenar sig till den här sidan av Öresundsbron…

*

För en dryg timme sedan ringde Stefan min co-driver och till vardags däckhandlare, han lämnade en klart positiv nyhet.

– I dag har jag lagt på höstens första dubbäck, dessutom på två bilar!

Det finns hopp…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *