Vill FIA ha privatåkare i WRC, Tidemand kämpar med ”långsamma” däck, Stugemo till Finland och Stoffe bröt i Växjö !

Vad händer egentligen med privatförarna i WRC? Är tanken från FIA och promotorn att man helst sett att dom trappat ner till WRC2 för att inte ställa till det för de ”riktiga WRC-åkarna”? Frågan känns berättigad sedan Martin Prokop igår deklarerade att han istället satsar på Dakarallyt och liknande upplevelser. Redan tidigare har polacken Robert Kubica mer eller mindre frivilligt lämnat toppklassen i Rally-VM. Faktumet att polska statliga oljebolaget LOTOS dragit tillbaka sitt ekonomiska stöd för f.d F1-piloten var så klart en bidragande orsak till detta.BloggHeninng
I dag är det därför enbart italienska PRADA-arvtagaren Lorenzo Bertelli och norska showmannen Henning Solberg (bilden) som är mer eller mindre regelbundna privatåkare i WRC. I mina ögon alldeles för få och här tycker jag att FIA borde gå in och frisera reglementet så att privatteamen fick lite lättare att vara med. Som Prokop förklarade så kommer aldrig något privatteam att vara med i toppstriderna. För dom är det istället oftast ”topp-tio” som är målet. Att då ge dessa samma svindyra regelverk som mer ekonomiskt stabila team som Volkswagen och Hyundai känns okänsligt. Eller, kan man också säga typiskt FIA…

*
BloggHasselgren kopiaIdag blir det en kort ganska rumphuggen Motorbloggen då vinnaren av RS-DM 1984 Anders Hasselgren har bemärkelsedag vilket innebär snar avfart mot Lund.
Kan dock nämna att Pontus Tidemand/Jonas Andersson har det tufft att rå på 15-årige Kalle Rovaneperä borta i estniska RallyZemaitija. Båda kör TGS-teamets Skoda R5 men med den viktiga skillnaden att Tidemand väljer att köra på ”långsammare” däck. Samma typ av däck som han framöver ska använda i WRC2 i Rally Poland.BloggPOntus
Detta för att få maximum erfarenhet inför vad som kommer, konstaterar Pontus.
När ledde en BMW en rallytävling totalt senast? Själv kan jag inte minnas att det hänt i modern tid men borta i Estland är det hemmaföraren Martynas Samsonas som kör en 4WD-byggd BMW M3. Tvåa så Kalle och Pontus trea när rally avslutas framemot 18 i kväll.

*
BloggASIADet är väl bara att erkänna att intresset för Asia Pacific-mästerskapet svalnade avsevärt efter att Pontus Tidemand lämnade och i stället satsar på WRC2-titeln. I helgn körs dock Rally of Queensland i Australien och där Pontus teamkompis ifjor, indiern Guarav Gill leder efter åtta sträckor. Detta två minuter före Skodas andre förare, tysken Fabian Kreim medan unge nyzeeländaren Michael Young, Subaru är trea. Rally avslutas på söndag.

*
Lars Stugemo fick smak på utlandsäventyr efter besöket på Azorerna och ERC-deltävlingen där. Nu har han även klickat i anmälan till WRC och Rally Finland. Den här gången med sin ”vanlige kartläsare Kalle Lexe, Olofström i R5-Fiestan.

*
BloggIngvar kopia 2I Växjö och Dackefejden försvann Stoffe Nilsson efter sträcka två då han ledde före Bengt Abrahamsson. Orsaken var lite skum, ”luktar konstigt i bilen” tror jag aldrig jag stött på den anledningen förut. EFter fem körda sträckor, en återstår är det därför ”Abris” i topp med R5-Mitsubishin, nästan minuten före Ingvar Andersson, Hässleholm (bilden).
Men Ingvar kan bara glädja sig åt andra platsen i 4WD, för tvåa totalt är Vimmerbys Pierre Fransson sedan tidigare ledaren Mattis Olsson tillbringat 22 sekunder längre tid på SS4 än Pierre. Nu skiljer tio sekunder mellan Golfen och Toyotan och däremellan finns både Robin Sandberg, tvåa i 2WD och Jonathan Johannesson. En som besökte naturen på femte sträckan var Ryds snabbe Opel-åkare Kristoffer Thörjesson som till en början var med och slogs där framme. Mer om Dackefejden i morgon.

*

Rasmus Mårthen, STCC Mantorp, 20160526

Hur friskt är egentligen STCC 2016? Jag blir betänksam när jag läser pressmeddelandet från Brovallen Design där man berättar att man inte kör på Anderstorp på söndag.
Vår verksamhet bygger på att både team och förare löser sin finansiering och just nu har vi ingen förare som har ekonomi att köra, säger teamägaren Tobias Johansson.
Forden har i de två första tävlingarna körts av Rasmus Mårthen men som nu tydligen inte har budget för en fortsättning.
Jag vet att Rasmus kämpar stenhårt för att lösa sin del, säger Johansson.
Nu hoppas både Johansson och Mårthen på att pausen bara är tillfällig och att man är tillbaka redan till Falkenberg.
Vi får räkna bort en tävling i tabellen och då väljer vi att göra så här för att kunna köra resten av tävlingarna på ett bra sätt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *