Pontus T. före 15-årige Rovanperä, Dackefejden ”snäll tävling”, Sandell krockade med ”Top gear” och STCC blev riktigt spännande!

BloggPontusEtt perfekt genrep inför WRC Rally Poland fick Pontus Tidemand och Jonas Andersson när man till slut gick segrande ur striden i litauiska mästerskapstävlingen Rally Zemaitija. EVEN Management hade den här gången hyrt in sig hos Toni Gardemeister och TGS-teamet där Pontus fick köra den ena av deras två Skoda Fabia R5. Den andra kördes av Kalle Rovanperä, bara 15 år gammal och även den som gav Pontus hårdast motstånd.
Jag är väldigt, väldigt nöjd med helgen, säger en glad Pontus efter målgång.

Vi har fått ut mycket av den i form av perfekt träning inför kommande VM-rally i Polen, där vägarna, precis som här, är extremt snabba och man måste ligga på till max för att ha en chans.
Strax över tolv mil specialsträcka bjöds de 50 startande på, tyvärr bitvis både regnigt och halt utanför staden Kelme som utgjorde HQ. Till en början ledde hemmaföraren Samsonas i en 4WD BMW och då med Rovanperä som tvåa. Men när 15-åringen körde punktering och även BMW:sn fick problem passerade Pontus med sina långsammare ”WRC-däck” och höll sig sedan längst upp i resultatlistan. Marginalen till Kalle blev knappt tio sekunder.
Jag är mäkta imponerad av Kalle, säger Pontus.
Att vara så ung och kunna ta ut så mycket ur bilen, det är stort!

*
BloggAPCPå andra sidan jordklotet avslutades även Rally of Queensland i Asia Pacific-serien med dubbelt Skoda i topp. Vann i Australien gjorde Guarav Gill medan Fabian Kreim slutade tvåa.

*
BloggAbrisDen sydsvenska rallyhöjdpunkten var så klart fjärde deltävlingen i Sydsvenska Rallycupen, Dackefejden i Växjö. Mitt tips i 4WD med Stoffe Nilsson som vinnare raserades på sträcka tre när det började ”lukta konstigt” i Subarun. Då ledde Stoffe men efter att den doftande Subarun parkeras blev det Bengt Abrahamsson som ganska enkelt kunde köra hem rallyklassikern. Tvåa i 4WD slutade Ingvar Andersson som med Subarun sakta men säkert och inte minst smart, håller på att tugga i sig segern både i SSRC-klassen och ”Prispottlistan”. Leder med 414 poäng medan tvåan och helgens femma Tomelillas Ola Schön ligger 35 poäng efter. Stoffe är trea, men hela 119 poäng bak sin f.d Subaru längst upp. Passar på att tacka Henrik Åkeson för bilderna från Växjö.BloggPierre
Bästa 2WD blev inte som jag trodde Mattis Olsson utan någon form av problem på sträcka fyra gjorde att han tappade runt 20 sekunder vilket också blev marginalen till vinnaren (min tvåa) Pierre Fransson. Men utan problemet för Matti hade det blivit stenhårt då han tog fyra av sex sträcksegrar. Närmast bakom Vimmerby-Pierre (bild från Thorleif Olsson) kom nu Robin Sandberg som trea totalt och Mattis som fyra. Cupledare Thomas Grönberg körde in som fyra.

*
BloggSiggeFrån skånsk horisont blev inte helgens tävling något större glädjeämne. Bortsett från familjen Anderssons andra plats där sonen Adam sköter notläsandet, var det enbart SMK Hörbys Magnus ”Sigge” Sigvardsson som lyckades köra hem en klasseger. Sigge vann B-förare Grupp E och tog därmed också sista poängen för A-licensen. Onekligen starkt jobbat då jag utan tvekan utser ”Max-Golfen” till klassens mest ”välanvända bil”. BloggSiggeEslövInte minst förra söndagen då Sigge gav bilen lite omild behandling när han försökte passera ett stängsel med vidhängande grindstolpe i Eslöv. Mycket jobb i veckan som dock belönades med klasseger för Sigge med kartläsare Joakim Gustavsson.

*
BloggRobinVOC Mekonomen Rallys Sverige och Sommar-Serie ingick också i Dackefejden och där general Roger Fransson trodde stenhårt på Andre Nygren som vinnare i B-klassen. Jag protesterade och menade istället att Karlskronas Robin Liljegren med Danny Holgersson till höger skulle ta den blå/vita 940:an ”all the way” till seger. Så skedde också men inte nog med detta, man snuvade även A-vinnaren Tom Thomasson som även provade Hankook på bilen för första gången, på VOC-totalsegern med 0,8 sekunder.
Skånska hoppet var så klart Osbys Kim Nilsson men han hade ingen bra dag och presterade jämna men allt för långsamma tider för att vara med i toppstriden. Kim slutade sexa i A-klassen.

*
BloggStåhlLovade även att vinnaren av Appendix K-klassen skulle heta Håkan Ståhl med den Aronsson/Larsson-byggda Porsche 924 GTS. Håkan och Bo Holmstrand svek mig inte utan vann klassen 39 sekunder före Thomas Kristiansson, Volvo 240. Jag undrade dessutom hur långt in i Grupp H-gänget han skulle ta Porschen och rätt svar blev, 19 Grupp H-bilar före.
Ingen större hemlighet att Småland aldrig sett ”Klassiker” som ett positivt inslag i sina rallytävlingar. Under man aktiva tid som koordinator för Tinter Classic Rally Cup kämpade jag aktivt för att klassiker alltid skulle starta först. Något som inte vållade några som helst problem i andra distrikt, men när det kom till lingonens förlovade land var det alltid tvärstopp. Inte ens det faktum att det nu finns en egen cup för smålänningar hjälper till att förändra startsystemet. Med följd att klassikerna som i helgen började på startnummer 149 enbart var sex till antalet.
En som delar min uppfattning är Mercedes-fantasten Nisse Schön, Tomelilla som mejlat mig i frågan Nisse skriver.
” Hej Tommy. Har en fråga om startordningen i Appendix K. Jag var själv åskådare i Växjö och all publik undrade över varför de gamla bilarna starar nästan sist, förr startade vi alltid i början? Vi vill ju vara rädda om dom gamla ekipagen och detta kanske är därför inte fler som kör nu?
Efter vad man hör ute i skogen så är det de här bilarna dom vill se och detta på alla sorts biltävlingar, bana, rallycross och rally. Varför ändra något som var bra, någon fördel kan man väl få ha på gamla dar?
Detta gäller kanske inte i alla tävlingar, men forsätter detta så tror inte jag att där blir fler startande i vår klass. Man har kört nog på uppkörda vägar i sina dagar. Jag kan ha fel, men inte vår publik ute i skogen…
Får vi starta i början får vi fler i klassen och nu vill jag gärna höra vad andra tycker?”.
Vill du berätta om både jag och Nisse har rätt ( eller fel) så kan du mejla oss, Nisse når du på schoen.el@swipnet.se

*
BloggGörgenMed över 170 startande och knappt 40 brutna får man nog anse att Dackefejden var ”en snäll tävling”. Dessutom om man går efter ”Brutitlistan” så fick de allra flesta av olycksfåglarna tekniska istället för plåtbaserade problem. Till sista kategorin måste man räkna Hässleholms normalt så säkre Görgen Persson men som nu hittade en dum vänster på sträcka två. BloggIngemarLika dum var svängen där min klubbkompis Ingemar Månsson på Thorleif Olssons bild tillbringade några minuter innan han kunde fortsätta.

*
Patrik Sandell hade ingen lycka med sig i första racet på Daytona Speedway när det var dags för Red Bull Global Rallycross. I finalen krockade han med amerikanska ”Top- Gear-profilen” Tanner Faust som ledde, med Patrik som tvåa. Planen var att köra om Faust men när denne fick ett kast på den regnhala banan innebar detta istället slutet för båda två.
Faust snurrade och fastnade i ett hål där ena hjulet slets av och han for in på banan igen. Och där kom jag och körde rakt in i honom. Hade jag varit en halvsekund senare eller en halv sekund snabbare hade jag missat honom, berättar jämten för SVT.
Jag hade inte en chans att komma förbi honom…
Kanadensaren Steve Arpin tog istället ledningen och höll den sedan in i mål vilket innebara hans allra första GRC-seger. Tvåa var teamkamraten Brian Deegan och på tredje plats Honda-åkaren Sebastian Eriksson.BloggOliver
OMSE och Anders Eriksson kunde däremot räkna hem en seger i Lites-klassen där sonen Oliver upprepade fjolårssegern.

*
Det blev en snöplig avslutning för Toyota på årets upplaga av 24 Heures Le Mans. Efter 522 mil så stannde ledar-Toyotan på sista varvet och istället var det Porsche som vann. Noterbart var också att Ford i sitt första försök sedan 1969 vann sin klass. Att ”The Blue Oval” slår Ferrari är säkert något som marknadsförarna hos ”de blå” kommer att applådera.

*
BloggSTCCKollade in STCC via tv från Anderstorp och heat två var faktiskt riktigt spännande och underhållande. Det är enkelt att konstatera att den omvända startordningen med Race 1 vinnaren längst bak, är ett absolut krav för att få till spänning. Race 1 där Johan Kristoffersson vann, var ett pärlband på tio bilar och hur kul är det.
I Race två var det mer underhållning och där PWR-teamets Daniel Haglöf höll undan för Richard Göransson fram till den svart/vita målflaggan.
Ska bli spännande att få se publiksiffran och se om STCC vann över RHK:s tillställning på Gelleråsen. Min bedömning är att det såg väldigt glest ut med publik på mossen…BloggLotus
För Kristianstads Lotus-killar Tommie Eliasson och Daniel Palma blev det en andra plats på Anderstorp i GT-klassen.

*
Kan inte påstå att Crosskart tillhör mina favoriter inom motorsport men vet att det är en mycket bra inkörsport för nya förare. I helgen kördes SM i Karlstad med tredje deltävlingen och där värmlänningen Jimmie Walfridsson i egenskap av Nordisk Mästare hade favorittryck på sina axlar. Jimmie vann också alla sina tre heat i grundomgången. I finalen var dock inte lyckan på hans sida utan här var Andreas Carlson snabbare och vann 650-klassen. BloggJimmie
Tre värmlänningar ligger i SM-toppen, Andreas Carlsson, Säffle, övertar ledningen från Per Björnsson, Årjäng som delar andra platsen med Jimmie (bilden).

*
BloggMikkelsenFör Andreas Mikkelsen och Anders Jaeger har det inte blivit så mycket brummande i helgen. Istället har de båda vandrat i någon sort märklig alp-tävling ”Zugspitz Ultratrail”. 15 timmar har de hitintills vandrat/sprungit och detta har tagit dom strax över åtta mil. Återstår gör då två mil innan man når målet. Trodde att människor typ Per Levin, Östra Sönnarslöv som i helgen cyklade Vättern Rundan (för vilken gång i ordningen vet jag inte), jag trodde dom var galnast. Men där hade jag fel, ända in i WRC tränger sig galenskaperna…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *