Lämnar WRC för Dakar, tipset inför Dackefejden, Hjerpe åker i Skottland, ”Opel Flotte”, Tom K. ”Der Volvo Drifter” och STCC-Göransson till Höljes!

Ok, lets have some fun now and get ready for Dakar!
Orden kommer från tjecken Martin Prokop som nu bestämt sig och hoppar av WRC efter tjafset om de fem minuters tidstillägg han fick efter att ha kört med en ”oplomberad bakdiff” i Portugal. Minuter han fick reda på först när han startade i Rally de Sardegna vilket självklart satte ner åkhumöret hos Jipocar-föraren. Han konstaterar också, med lite bitterhet kan jag tänka.
This showed us that privateers are not needed in this championship…BloggProkop
Är nog läge för FIA och WRC-promotorn att se över reglerna, försvinner privatåkarna helt är det i mina ögon en tufft avbräck…

*
BloggVäxjöNär Nina Jonasson i arrangörsstaben hos Wäxjö MS satte tummen mitt i ögat på den som sköter vädret över Småland fann denne för gott att ändra det planerade skitvädret. Istället för massor av regn, är nu prognosen enbart mulet och 14 grader under morgondagens ”Dackefejden”. Tror att många av de drygt 180 startande tackar Nina för detta resoluta grepp, för inte är det så väldigt många rallyåkare (för att inte tala om publik och funktionärer) som gillar att köra i regn…

*
Har varit ett långt uppehålla för Sydsvenska Rallycupen ända sedan Sydrallyt första helgen i maj, så det är inte helt lätt för mig att hålla kolla på dagsformen på deltagarna. Ingen undanflykt om tipset går åt h-e men i alla fall en förklaring. I 4WD är det tämligen enkelt då Stoffe Nilsson och Esmeralda Gylenswärd den här gången saknar motståndet från de snabbaste smålänningarna. Synd om Robert Scholander som verkligen utmanade Vinslövs Subaru-åkare i Sydrallyt. Robert ledde faktiskt när han på sista sträckan ”byggde om” sin ex. PG Andersson Mitsubishi till någon form av skogsmaskin. BloggTheorinInte heller ”emigrerade” Skillingaryds-åkaren Marcus Theorin med sin kaxiga ”käka Subaru-dekal” på Mitsubishin finns med i Wäxjö. Bengt Abrahamsson kan vara snabb om nya R5-Mitsubishin fungerar krångelfritt, men för seger krävs att krånglet istället händer Stoffe.
4WD.
1. Stoffe Nilsson Subaru
2. Bengt Abrahamsson Mitsubishi
3. Ingvar Andersson Subaru
4. Bengt Thorsell Ford
5. Mikael Wehlin Subaru
I 2WD-klassen är det som vanligt betydligt svårare, men den här gången tror jag på ” Mattis all the way”, någon gång måste Toyota-åkande Olssons otur släppa? Skulle det dj-las ännu en tävling så är där en hel flock segerkandidater bakom. En som kan kliva fram är Robin Sandberg som den här gången sätter bilägaren/sponsorn Mathias Bengtsson i högerstolen.BloggRobin
1. Mattis Olsson Toyota
2. Pierre Fransson Golf
3. Robin Sandberg Volvo (bilden)
4. Thomas Grönberg Volvo
5. Joacim Kristiansson Toyota
Gänget ovan får ursäkta men den roligaste starten i Växjö menar jag ändå att f.d VOC-fantomen, numera Peugeot-åkande Håkan Ståhl står för. ”Ståhl-mannen” kör, misstänker jag samma smålandsbyggda Porsche 924 GTS Rally som Mats Jonsson använt i Midnattssolsrallyt. Med snabbe Håkan bakom ratten och rutinerade Bo Holmstrand i högerstolen är Appendix-K segern redan klar. Ska också bli kul att se hur långt in i Grupp H-gänget man lyckas tränga sig…

*
Av de 180 startande svarar VOC Mekonomen Rally och SverigeSerien för över en tredjedel av startfältet med sin 75 anmälda. Är nog ingen överdrift att påstå att VOC-General Roger Fransson och hans arme trivs hos smålänningarna.
De senast åren har det varit skogarna kring Lessebo som utgjort arenan, men i år är det ett helt annat rally med bas inne i själva Växjö, berättar Fransson.
Det här är en av anledningarna till Wäxjö MS har en stabil plats i våra serie, trots att det är samma arrangör så är det helt enkelt inte samma rally vi pratar om från år till år.BloggKIm
Ur sydsvensk synvinkel står hoppet till Osbys Kim Nilsson (bilden) som leder men Fransson tror ändå att lastbilschaufför Nilsson får svårt.
Kim leder SverigeSerien inför Växjö men saknar fortfarande sin hett eftertraktade seger. Tom Thomasson hoppade å sin sida på SverigeSerien efter vintersäsongen men har sedan dess hunnit med seger i Kristianstad. Jag håller nog trots allt Tom som lite favorit i den fejden, men det kommer att bli stenhårt.
I B-klassen flaggar Fransson för André Nygren och så Karlskronas Robin Liljegren. Mitt svar är enkelt, Liljegren hela vägen fram till översta steget på prispallen. I C-gänget är det serieledande Emil Andersson som både leder och bär favorittrycket. Men visst hade det varit kul om Laxå-vinnaren Emelie Axelsson lyckats följa upp den segern med en ny i morgon…

*
BloggSkotlandVOC-underbarnet Elias Lundberg lånar under midsommarhelgen ut sin kartläsare Jim Hjerpe till norske Renault Twingo-föraren Sindre Furuseth. Detta när det är dags för RSAC Scottish Rally, deltävling fyra i Brittiska Mästerskapet. Med skotska staden Dumfries som utgångspunkt ger sig totalt 122 ekipage sig i väg och så även ledaren i mästerskapet, Fredrik Åhlin/Morten Erik Abrahamsen. Tuffast motstånd borde komma från WRC2-ledaren Elfyn Evans som här kör för DMACK i en av deras R5-Fiestor. Nu räcker det inte med motstånd från Evans, minst ett tiotal ytterligare segerkandidater har Fredrik att behandla om ledningen ska behållas. Något jag är säker på att värmlänningen fixar, i Hörby hålls definitivt tummarna.
Robert Blomberg/Lars Andersson, Mitsubishi Mirage R5 fortsätter sin expedition i ”UK” och verkar få bättre och bättre koll på de erkänt tuffa och svårkörda sträckorna där borta. Kan bli en pallplats…
Vauxhall Motorsport Junior Rally Team mönstrar som tidigare Mattias Adielsson/Andreas Johnsson plus hemmaföraren Robert Duggan i Vauxhall Adam R2.
Snabbe unga skotten Angus Lawrie som tidigare i skotska mästerskapet haft danska kartläsaren Jeanette Kvick vid sin sida i Vauxhall Morsan satsar den här gången ”hemkört”. Paul Gribb byter med ”Kvicken”.
Rallyt är en kort variant, bara åtta sträckor på totalt runt 13 mil och med start lördagen den 25 juni klockan 09.00 och målgång runt halvsju på kvällen.

*
Igår fick jag av Varas Brösarpsboende ambassadör Kjell Larsson hemlevererat ett exemplar av tyska 148 sidor tjocka rallytidningen”Rallye”.BloggOpel1 Orsaken var enkel och gick att utläsa redan på omslaget, där en bild på ”Opel Gang” toppade. Inne i tidningen kunde jag på min extremt knaggliga tyska läsa om de fyra Opel-entusiasterna som inte nöjde sig med att bygga en exakt kopia av den Opel Ascona 400 som Rauno Altonen körde i 1983 års Safari-Rally. Nej det räckte inte med rallybilen, utan man byggde även kopior av de servicebilar som Rothmans Opel Rally Team använde för 33 år sedan.BloggTysk2 En Opel Rekord Caravan och en Chevrolet Beuaville Sportsvan följde Altonen och segraren 1983, Ari Vatanen på deras strapatser genom Kenya. Lite märkligt att man valde att kopiera Altonens bil och inte segrare Vatanens kan jag tycka. Eller var det tänkt som en hyllning till Altonen som trots 23 försök aldrig lyckades vinna i Kenya? Så icke heller 1983 då oljepumpen gick sönder och med automatik även 400-motorn…

*
BloggTom1Nu var det inte bara ”Opels Flotte Flotte” som gjorde mig tårögd utan längre fram i tidningen hittar jag en artikel om ADAC Opel Rallye Cup med rubriken ”Finnisher Durchmarsch” vilket jag översätter med ”Finskt genombrott”. I artikeln kunde jag så läsa om 22-årige cupledaren Jari Huttunen vilket så klart var kul, men ännu roligare var delen som avhandlade Pontus Åhman (3:a i cupen) och så klart Hörby-föraren Tom Kristensson (6:a) som här beskrivs som ”letzes schwedischer und internationaler Volvo-Cup ChampionBloggTom2. Om Tom skriver man att han är cupens äldste förare med sina 25-år och man ger honom även titeln ”Volvo-Drifter” (var reportern på Hässleholms GP och kollade, bilden).
Nästa chans för den tyska rallypubliken blir i midsommar då ”Der Volvo Drifter” lånar Emil Bergkvists ordinarie kartläsare Joakim Sjöberg och kör ”46. ADAC Rallye Stemweder Berg 2016”. En deltävling i Tyska Mästerskapet men inte i ”Adam-cupen” utan detta blir ett rent träningspass.
Tänk att man en dag skulle hitta ”KK:s pågs” namn i en så stor och spridd tidning som Rallye, lite annat än några rader på Hörbysidan i Skånskan

*
BloggSandellEn bra bit från Höljes men ändå intressant är helgens RedBull Global Rallycross Championship som avgörs i klassiska motorsport staden Daytona i Florida. På
Daytona International Speedway ska Patrik Sandell i ”The Bryan Herta Rallysport No. 18 Kobalt Tool Ford Fiesta” försöka upprepa segern för tre veckor sedan borta i Dallas,Texas. Inför helgens tävling ”Round 4” ligger Sandell tvåa på 155 poäng.

Inför Daytona har mekanikerna jobbat stenhårt för att få Fiestan ännu bättre berättar Sandell.
Vi har lite nya grejor som vi ska prova i helgen och jag riktigt nyfiken hur de kommer att fungera.
Tidigare har han varit snabb på Daytona-banan så det finns redan en bra grund set-up som kan användas om inte nytänket funkar menar jämten. Det han annars är mest orolig för, är ”car contact” som lätt kan förändra en perfekt set-up till katastrof. Men för att förhindra detta har Sandell taktiken klar.
Normalt är jag snabb i starten så det är bara att jobba för att jag är så även i helgen…
Daytona är lite av hans favoritbana och i fjor slutade han tvåa påsen klassiska banan.BloggDaytona
I Lites-klassen är svenskhoppet Oliver Eriksson med sin Olsbergs MSE Ford.


BloggGöranssonEtt litet oväntat namn dök igår upp i anmälningslistan till Rallycross-VM i Höljes, STCC-profilen Richard Göransson. 
Det här blir en rejäl utmaning. 2014 körde jag två VM-tävlingar i den största Rallycrossklassen Supercar. Det blev en andraplats som bästa resultat i Italien där jag delade prispallen med Timmy Hansen och Petter Solberg, berättar Göransson.
Att nu äntligen få köra i Höljes är en liten pojkdröm då jag var där mycket som liten och tittade på tävlingarna. 

*helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *