Vilka klubbar står bakom MSR, Gus/Jonas fyra i årspremiären, ”FTL” snabbast före Henning, dansk Clio-seger i Tyskland, Calle C. fick nytt pris vid BRC:s stora gala och även SVT tog sig till Uråsa.

Veckan som gick präglades onekligen av en viss turbulens, först kom Transportstyrelsens förslag till förändringar på hur man ser på rally. Bara någon dag senare släppte KAK den för många ändå lite oväntade nyheten, att det blir Midnattssolsrally även i år. En nyhet som normalt borde åstadkomma jubel, men när det stod klart att det skulle köras samtidigt med Rally SM i Linköping där det dessutom bara skiljer runt tio mil ner till Västervik, då förbyttes glädjen hos många till irritation för att inte säga ilska.Någon sådan fanns dock inte att hitta hos KAK:s Philip von Mecklenburg eller kommunalrådet  i Västervik, Harald Hjalmarsson. Istället förklarade båda hur glada man var över att publikmagneten hittat till en byggd där motorsport är en del av dess DNA.

En sak som dock många undrar över är, vem ska göra grovjobbet med detta rally i nordöstra hörnet av Småland?

I rallyområdet finns ett antal klubbar som dessutom jobbade med rallyt när det hade Vimmerby som centralort. Då låg det nära till hands att tro att dessa också nu, skulle vara inblandade men så verkar inte vara fallet vad jag har erfarit. Tvärtom har minst två av dessa redan tackat nej till att medverka, så onekligen är det med spänning man ser framemot när snacket ska övergå till verkstad. En sak som irriterat några av de tillfrågade klubbarna är att KAK först gjort klart med kommunerna, innan man ens ställt frågan om där finns någon som kan arrangera. Om det är så är det en fullständig naturlig irritation om ni frågar mig. Exakt samma tillvägagångssätt hade MSR när det för något år sedan planerades för flytt till Skåne och då med Hässleholm som centralort. Kommunen var eld och lågor, tror dessutom man var på studiebesök i Vimmerby. Men så kom det till den lilla pikanta detaljen, vilka klubbar var beredda att göra jobbet? Som alla vet så blev det ingen flytt till Skåne…  

*    

Gus Greensmith och Jonas Andersson kom aldrig närmare seger än den fjärde plats man hade nästan från start i  Spanien och ”Rally Tierras Altas de Lorca”. Detta var deltävling ett i spanska mästerskapet på grus men även i ”Spain Superchampionship”.  Med Skoda från Toksport blev resultatet för Gus och Jonas 51,9 sekunders skillnad till vinnaren Jose Suárez, Skoda även han. Toyota Yaris Rally2 som tvåa med Alejandro Cachón och så Citroën C3 Rally2 på tredje plats med Diego Rulloba, bara 2,9 sekunder före Gus/Jonas. 

En liten fingervisning om tempot i Skoda #2 får man om man betänker att ERC-vinnaren 2022, Efrén Llarena (bilden) var 25 sekunder efter som femma. Med två sträckor kvar låg Hyundais och WRC2-vinnaren i ”Monte”, Pepe Lopez tvåa och detta 19 sekunder efter Suárez men då gick det överstyr och ingen målgång för Lopez.

*

När VOC Mekonomen Rally avslutade vintern i Vännäs med ”Vännäs Plåt Rallyt” hade basen för serien Roger Fransson spått rätt. Det blev seger för Arvid och Jan-Henrik Larspers från Hedesunda före Bodens Alexander Pettersson/Alexandra Boqvist, 12 sekunder skilde. Snabbast i Klassiska Rallycupen blev faktiskt en C-förare Jonas Wallén/Gunnar Envang från Vallentuna med Volvo 240. Dock blev det oerhört tajt tack vare en urladdning på sista sträckan av hemmaåkaren Björn Willman/Jonny Olofsson med Peugeot 205 GTI. Ändå saknades 0,5 sekunder för att det skulle ha räckt till seger. Trea och ny 240, Hugo och Stefan Carlberg, Fagersta och för dom skilde 13,5 till seger. Allra fortast i Vännäs körde Piteås Jan-Olof Renberg/Jan Stenberg med Skoda R5 men bara runt 15 sekunder efter som så bästa 2WD-åkare, Vännäs egen Nils Östgård/Fredrik Andrén med Golf.

*

I korta och intensiva ”Blefjellsprinten”, bara totalt 3,6 kilometer mätte de tre omgångarna. Snabbast var Frank Tore Larsen/Lars Håkan Lundgreen med Polon och fick ihop 2.40,5 på sina tre åk. Henning och Maud Solberg slutade två med Skoda, 1,8 efter. Ny Skoda på tredje plats med Roger Rustand/Frank Sørensen och då bara 0,1 sekund efter.

*

I helgen kördes historiska ”Rally Clásico Isla de Mallorca-Puerto Portals” och där välkände britten Seb Perez luftade sin Lancia Stratos och dessutom vann rallyt för tredje året i rad. Tvåa i rallyt med väldigt omväxlande bilpark,  kom tysken Florian Feustel med Porsche 911 Carrera RSR 2,8. Bilarna i rallyt var en helt annorlunda mix mot när det är samma typ av rally här hemma. Ferrari 308 GTB, Renault Clio Maxi, Escort WRC och Alfa Romeo för att nämna några. Enda nordiska inslaget i rallyt var danskan Ditte Kammersgaard som skötte notläsandet åt schweizaren som var anmäld som ”Pitufo”. Han och inte körde en Porsche 911S och slutade tvåa i klassen efter just Perez. Skilde dock en del i tid, strax över kvarten var man efter Lancian.   

*

Dubbelt familjen Sørensen i tyska ”Rallye Buten un Binnen”, där pappa Michael och Line Lykke Jensen körde hem segern i klassen för Rally5-bilar. T

Foto: privat

våa kom så sonen Emil Sørensen/Claus Armstrup, 26,6 efter pappa. Sista plats i klassen blev det dock för Oliver och Frederik Glad Bülow, alla körde Renault Clio Rally5. Michaels tid räckte även till sjätte plats totalt och då bara tre minuter efter en betydligt mer hästkraftstinn Citroën C3 Rally2 i händerna på erkänt snabbe Nico Knacker.

*

I går hade 22-års firande Bilsport Rallycup sin årliga prisutdelning hos Albinsson&Sjöberg i deras bilmuseum i Karlskrona. Runt 130 gäster och som vanligt när BRC- General Roger Rooth och Bilsports Mikael Johansson håller i trådarna blev det mycket skratt under de två timmar det tog innan alla priser hittat hem.

Ett speciellt pris tilldelades Calle Carlberg, Nässjö som den i cupen som nått allra längst i sin karriär. Efter att startat i Ungdomsrally nu ska köra för Opel Motorsport i ERC Juniors.

Ett helt nytt pris ”Bilsport Rallycup Reward” på 10 000 kronor som tilldelas någon som börjat i BRC och därefter lyckats att klättra i karriären, förklarar Roger Rooth.

Foto: Bilsport Rallycup

Nu är det om en knapp månad kvar till det är dags att inleda årets upplaga av ”Rallysportens mest populära budgetserie” vilket sker med Rally Anderslöv den 6 april.

*

När det var licenskurs i Uråsa hos Drive VXO fick man finbesök då SVT Nyheter Småland hade uppmärksammat det annorlunda greppet. TV-teamet följde mor och dotter Nina och Inez Bjurenstedt som nu har fått sin licens.

– Vi hade en kurs till att välja på men då blev man inte komplett på en dag så då tänkte vi att det var bättre att köra lite längre, säger Nina som åkt från Habo i Jönköpings län.

Rallyklubbarna som tillsammans låg bakom arrangemanget var Asarums MS, Olofströms MK, Karlskrona AK, Ryds MK, Gullabo RC, Nybro AC, Mönsterås MK och Wäxjö MS.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *