Victor H. ny tvåa i EM-tabellen, Rådström hoppas på bättre flyt i Värmland, norsk seger i ”LM”, mycket tv från ERC i Karlstad, Carlberg tog första ”e-segern”, Klara A:s formkurva pekar uppåt, omöjlige Kristoffersson vann igen, ”Standard” bör vara kvar i SM och noter med ”giraffer”…

Foto. Henrik Åkeson

Säkerligen en skön natts sömn som väntade för Victor Hansen Motorsport efter ett helt perfekt genomfört TET ERC Rally Liepaja. Formkurvan pekar också uppåt för SMK Hörby-åkaren, trea i Polen, tvåa i Lettland och man kan bara undra vad som väntar när nästa EM-stopp sker i Värmland i början av juli?

Foto. Henrik Åkeson

Norrmannen Ola Nore jr. tog nu andra raka segern med Renault Clio Rally4 och blir så klart en tuff utmanare för Victor Hansen/Victor Johansson. I Lettland laddade Ola dessutom upp med att sätta WRC/ERC-rutinerade Torstein Eriksen i högerstolen. Helt klart skänkte detta stabilitet hos den annars lite mer ”nervöst körande” 22-åringen, och därmed var andra segern ett faktum. Med detta så leder Ola klassen ERC Juniors på 60 poäng (full pott) medan Victor Hansen är delad tvåa med belgaren Norbert Major med 45 poäng.

Foto. Henrik Åkeson

Både Mille Johansson och Simon Andersson hade återigen en tuff EM-helg men ändå kom båda i mål efter att ha bitit ihop och aldrig gett upp. Mille har nu sju poäng och är 13:e i tabellen medan Simon håller 15:e plats med sina fyra poäng.  Mille hade hoppats på mer i Lettland men två punkteringar dessutom en på två hjul, innebar att ett svårt läge för honom och Johan Grönval. Ändå var Mille inte helt missnöjd efteråt och speciellt andra dagen var bra.  

Foto: FLAT-OUT media agency

–  Vi provade en annan inställning för att minska risken för punkteringar och är nöjd med avslutningen att vara fjärde snabbast på sista sträckan, trots att vi blev hindrade av ett hjul som låg mitt i vägen.

Med två ”strultävlingar” i bagaget står nu hoppet till ”tredje gången gillt” som då blir i Värmland den 7-8 juli.

– Då vill vi göra ett bra resultat framför alla våra partners och supportrar, avslutar Mille.

*

Även Dennis Rådström/Johan Johansson med Ford Fiesta Rally2 från GN Motorsport vill helst glömma Rally Liepaja där det blev en16:e plats till slut. Istället vill Torsby-sonen blicka fram mot hemmavägarna i BAUHAUs Royal Rally of Scandinavia. I helgen funkade inte mycket för honom berättar han.

Foto. Henrik Åkeson

Vi gjorde t ännu en bra tävling, men det räcker inte till i detta tuffa mästerskap. Det är som att gå i dimma, vi går åt olika håll med inställningarna och körstilen, men hittar inte riktigt fram. Det känns tufft nu, men tävlingen gav många mil i ryggen, så nu får vi göra en rejäl analys och komma tillbaka starkare på hemmaplan i Värmland!

I Värmland väntar den sista av de tre planerade EM-starterna med GNM Fiestan.

*

I Rally Liepaja ingick även det inhemska mästerskapet som alltid lockar många utländska juniorer som ännu inte uppnått körkortsålder. Av de 13 i LRC 4-klassen hade åtta annan nationalitet än Lettland i rallyt som delades i två dagar. Första dagen blev Even Management-föraren Karl Peder Nordstrand med Jørn Listerud som kartläsare tvåa medan det blev seger under söndagen. Duon körde Peugeot 208 R2 från SRT. Skånske Adam Grahn med Ditte Kammersgaard vid sin sida i GNM:s Fiesta körde in som sjua under lördagen medan det tråkigt nog blev ”off road” på söndagen.

*

Idag skickades mediaackreditering för mig in till BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia så får vi se om den passerar ”nålsögat”?

Om inte får jag väl nöja mig med att skriva hemifrån där det visar sig att SVT sänder från två sträckor och detta båda gångerna dessa körs. Första dagen (fredag) sänds från SS3/7 Änebäckstorp och på lördagen är det Colins Crest som är i fokus för  Johan Ejeborg och Jonas Kruse.

Vill även passa på att berömma Sportkanalen som i helgen återigen sände från ERC. Nu hade man lite oflyt då lördagens sträcka fick strykas på grund av problem med damm, men sändningen från söndagens två sträckor fick mycket bra betyg. Både Stefan Klemetz och Emil Bergkvist gör ett mycket bra jobb i studion, speciellt kul är att man även nämner hur det går för juniorerna som tråkigt nog nästan aldrig kommer i bild. Dock inget att lasta Stefan och Emil för, som är helt i händerna på materialet från promotorns egen produktion. Hur Cmore och Sportkanalen sänder under rallyt från Karlstad är ännu inte publicerat.

*

I helgen klaffade allt för Calle och Torbjörn Carlberg vilket gav första segern i ADAC Opel Electric Rally Cup. I ”Rallye Vosges Grand-Est” vann smålänningarna före Max Reiter och Luca Pröglhöf. Reier fortsatt i cupledning men Calle är nu väldigt nära, bara en enda poäng skiljer.

Äntligen vi vinner med 25,2 sekunder och fulla poäng på powerstage, jublade Calle efteråt.

Stort tack till alla som gör detta möjligt! 

Foto: ADAC

Helgens rally kördes i Frankrike och nästa blir i Österrike med välkända ”Rally Weiz” den 14-15 juli. Detta blir deltävling fyra och därmed halvtid i cupen som avslutas i samband med WRC Central European Rally i slutet av oktober.

*

Utvecklingskurvan för SMK Hörbys RX-ess Klara Andersson går absolut åt rätt håll med sin gula PWR-bil i CE Dealer Team. I Portugal blev det en femte plats i finalen och i helgens World RX i Norge och Hell slutade 22-åringen fyra.

Foto: CE Dealer Team

Då hade hon dessutom en jobbig morgon bakom sig och var glad över att överhuvudtaget ta sig till final.

Här fick jag en bra start men blev så påkörd, inte bara en utan två gånger, berättar Klara.

Efter detta pekade hjulen på hennes bil åt olika håll så det var inte lättkört avslöjar hon.

Vi hade inte turen på vår sida den här helgen och nu hoppas vi komma tillbaka ännu starkare till Höljes! 

Foto: Red Bull Content Pool

Om Klara hade det jobbigt så var det tvärtom för Johan Kristoffersson i Volkswagen Dealerteam BAUHAUS även om han tyckte att det varit svårt. 

 – Det var riktigt svåra förutsättningar ute på banan och väldigt lätt att göra ett misstag. Det var en av de gånger under helgen då jag inte var helt nöjd med hur bilen var anpassad!

Ole Christian Veiby hade de jobbig helg och där den stora snackisen var hans ”date” med en efteråt, mycket upprörd Timmy Hansen under lördagen. Detta gjorde att han missade final medan Veiby bestraffades med nedflyttning till andra startled i semifinalen.  I söndagens final tog sig Kristoffersson helskinnad genom första svängen genom att hålla sitt spår längst in.

Därifrån var det sedan ganska kontrollerat in mot mål. En fantastisk start på året. Pojkarna i teamet gör ett strålande jobb, så nu ser jag fram emot Höljes, berömde Johan. 

Veiby var i finalen åter inblandad i tuffa närkamper och förlorade sin baklucka längs vägen. Han körde i mål som femma. 

Utan baklucka och vinge blev det hopplöst att försöka hänga på dem framför. Tyvärr lite för dåligt betalt för bra körning även den här gången… 

Foto: Qnigan

Veiby plockade ändå elva poäng och tillsammans med Kristofferssons 23 innebär det utökad ledning i teammästerskapet. KMS har där nu 69 poäng mot 56 för andraplacerade CE Dealer Team. I förarmästerskapet har Kristoffersson seglat ifrån till ledning med tretton poäng före Niclas Grönholm. Trea är Kevin Hansen med bara en poäng mer än Klara Andersson. Veiby är kvar som femma med 23 poäng inför kommande Höljes.

*

Har tidigare fått lite av en stämpel på mig som att inte gilla rally med ”standardbilar” och inget kan vara mer fel. Tvärtom är jag helt övertygad om att utan VOC/Grupp E och numera även Grupp F, hade rally som breddsport varit mer eller mindre utplånat. Det jag vände mig mot var att till varje pris ge ”billighetsklasserna” SM-status något som sedermera luckrades upp till RM i Sprint-delen. Att detta inte lockade alls så många tävlande som promotorn SRM och flera med dom hoppades, stod tämligen klart direkt. När dessutom landets största enhetsklass VOC inte fick fick vara med och leka ”SM-leken” var det ingen större överraskning att intresset var svalt. Det var då jag menade om det verkligen var lönt att ha med ”Standard” i SM. 

Foto: Kristian Lindberg

Men redan ifjol skedde ändå en viss förbättring och i år har klassen tagit sig och haft totalt 39 startande i de tre körda SM-rallyna. Dessutom en ökande kurva från Limas elva till SSR:s 15 bilar. Har nu fått höra ett väldigt löst och obekräftat rykte att när SBF från 2024 själv tar över ansvaret för Rally-SM blir det utan klassen ”Standard”. Någon anledning till detta har jag inte lyckats utröna mer än att man vill sålla i SM-klasserna, vilket i och för sig är förståeligt. Men frågan är om ”Standard” är klassen som ska stryka på foten? Som jämförelse har FIA-klassen ”Internationell 2WD” samtidigt lockat runt hälften eller mer exakt 19 ekipage till start, dessutom på ett sluttande plan med åtta bilar i Lima och så bara fem i helgen. Skulle jag få förslå något så är det att behålla ”Standard” istället slå ihop ”Int. 2WD” och ”Nat. 2WD”. Om jag är riktigt sugen att få på tr-ten, så slå ihop alla 4WD till en enda klass och ha enbart tre klasser i SM, ”2WD-4WD-Standard”. När jag ändå har hakan ute, kanske ”Standard” borde marknadsföras ännu hårdare i SM som ”instegsklass” för yngre förare? Kanske skulle Junior-SM vara öppet enbart för standardbilar och då med reducerad startavgift…

Mer SM och i går stängde anmälan till Svedala MK:s ”Sturups Sprinten”, näst sist ut i Asfalt SM. Gränsen var satt till minst 40 SM/RM-åkare för att tävlingen ska genomföras och ditt nådde man inte, men nästan. Totalt 39 anmälda men då inräknat sju ”icke SM-värdiga” ekipage så egentligen är man åtta bilar för lite enligt inbjudan. Nu tror jag ändå inte utan att både SRM och klubben är angelägna att köra ”Skånska Mästerskapet” (28 anmälda från Skåne) den 1 juli så tävling lär det bli. 

*

På torsdag är det tid för ”71th Safari Rally Kenya” med målgång på söndag klockan 13.15 vår tid. En enda svensk i startlistan och det är Oliver Solberg med Elliot Edmondson vid sin sida i Skoda #20. Den här gången kör Oliver utanför poäng i WRC2 utan starten är ett led i utbildningen till fullfjädrad WRC-förare. Första testerna är gjorda på den afrikanska savannen och enligt uppgift ska det vara en nöjd värmlänning så här långt.

Nu har även reken startat och där fick Ott Tänak och Martin Järveoja sällskap av en flock giraffer. På Twitter skämtade Tänak till det.“30m.. sharp left, 3 giraffes, don’t cut..”.

*

Kan med stor tillfredsställelse berätta att min mail: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se återigen är med i matchen. Detta är också min ”huvudmail” men det lär även fungera med motorbloggen@telia.com

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *