Toyota-bas tror mer på vätgas i WRC än el, ”Standard” i Rally-SM engagerar, ERC ger även juniorerna uppmärksamhet, Timmy H. fick FIA-böter och Helin ensam svensk i ”DM3”.

Medan många ser elbilar som enda räddningen för motorsport i framtiden delar inte Toyotas styrelseordförande Akio Toyoda samma uppfattning. Istället menar japanen att vätgas är den rätta vägen och en bit på väg är att det i Le Mans 2026 ska köras en klass för bilar med detta drivmedel. Redan har Toyoda själv kört en racingbyggd Toyota Corolla med detta drivmedel plus en Yaris som förbil i Ypres Rally i fjol. Efter detta tryckte han på en för fansen viktig fråga och förklarade för DirtFish. 

För motorsport är ljudet ett av de element som skapar spänning!

– När du väntar lång tid i skogen för att titta på varje bil, kan jag inte föreställa mig att plötsligt se på damm, snö eller sand att en tyst rallybil närmar sig, menade Toyoda och fortsatte.

Han utvecklar detta med att dela upp motorsport i två delar, rally och arena och där han menar att i racing/rallycross är ljudet inte lika viktigt som i rally.

Jag tror att i rallymiljön är ljudet väldigt viktigt, det är en del av det som får fansen att njuta av motorsport. Inte buller utan ljud och jag vet att alla inte tycker lika, men för mig är det som en vaggvisa!

Just nu funderar FIA och WRC på vad som ska hända när dagens reglemente utgår. En del vill göra hybridbilarna ännu starkare genom mer elektrisk kraft, andra vill se helsyntetiska bränslen och enligt rykten finns även de som vill följa World RX och göra sporten helt elektrisk. Att köra på ”konstgjord” bensin innebär enligt de som kan, astronomiska summor för drivmedlet plus att det krävs massor av energi att tillverka. Något som knappast passar in i miljöprofilen, då är så klart elbilar ett bättre alternativ. I deras negativa vågskål ligger ”tystnaden” och att de är dyra och i rally det största problemet, begränsad räckvidd. Vätgasen är ännu i sin linda i motorsport och även här är det dyra prylar plus att vad jag vet, enbart Toyota, Hyundai och Honda som har den här typen av bilar i sitt program. Med i diskussionen finns även att stanna upp och fundera ännu mer på vilken väg WRC ska ta framöver då dagens hybridreglemente inte alls blev den framgång som FIA trodde. När detta presenterades  såg man framför sig att fler tillverkare skulle komma in i WRC, men som bekant ”bidde det inte ens en tumme”. Argumentet för mer märken i VM skulle vara ”hybrid” som då många tillverkare hade på programmet och som man då genom rally skulle marknadsföra. Men i dag är det faktiskt en tillverkar mindre än före hybrid-tiden, Citroën finns inte längre med i Rally1-klassen.

*

Mitt inlägg igår om ”Standard v.s Rally-SM” gav en hel del reaktioner och om jag lite partisk så klart tolkar rätt, är de allra flesta inne på min linje. En linje som menar att ”Standard” inte bara fortsatt ska ingå i SM utan även medges möjlighet att växa och utvecklas.

Foto: Tommy Svensson

En som satte fingret klockrent på vad det handlar om är Nässjös Calle Carlberg, SM-vinnare i ”Int.2WD” 2021 (bilden) men som numera enbart tävlar i tyska ADAC Opel eRallye Cup. Calle kommenterar: ”Kan med egen erfarenhet berätta att mitt SM-guld 2021 var i pengar värda noll kronor, inte en krona i prispengar och av erfarenhet, väldigt lite påverkan på att hitta nya sponsorer osv.Jag som inte har möjligheten att köpa mig en egen Rally 4 behövde hyra och landade någonstans runt 100 000 kr/tävling i budget med noll kronor tillbaka. Detta då i ”junior nybörjarklassen”. Nä då satsar jag hellre utomlands och betalar ungefär samma pengar/tävling där vi i Opel cupen har prispengar på ungefär 1 miljon som delas ut under året. Dessutom får vinnaren ett bra fabriksstöd av Opel inför en EM-satsning året efter.”.

Patrik Sundberg med stor inblick i speciellt rally på andra sidan Östersjön, svarade lika klockrent: Erfarenhet från utländska rallyn är nåt du behöver om tanken är att få ett yrke av rally. Så fortsätt där att köra om det finns möjlighet. Svenska förare är välkomna att köra nåt finskt rally i FM-serien tex. Vem satsar på unga förare i Sverige?? 

10 miljoner svenskar får inte förare till WRC eller ERC  men 1,5 miljoner ester får fram 10 förare.”.

Fotot: Tommy Svensson

Jag kan väl också tillägga att plocka bort Standard ur SM, vore ännu ett bevis på något svensk motorsport annars är specialister på, att skjuta sig själv foten. Istället borde man ta ett riktigt omtag på hela frågan för att få till ännu fler tävlande i klassen. Något som jag tror skulle stärka grunden för både arrangörer och övriga klasser med större sponsor möjligheter. Ett förslag som framförts är förutom lägre anmälningsavgift, att även skifta startordning så att ”Standard” kör först. Fördelarna skulle bland annat vara ur publiksynpunkt, att förväntningarna skruvas upp i rallyskogen med allt vassare bilar ju längre ner i startlistan man kommer. Då skulle säkerligen inte heller Standard-bilarna upplevas som ”pysbilar” vilket en del misstänker jag, av ren okunnighet anser. Med dagens upplägg får också tävlande med de ”minst stryktåliga” bilarna köra under de sämsta vägförhållanden. Det logiska borde så klart vara tvärtom, att dessa istället startar först och överlämnar sträckorna till mer potenta klasser där lösgruset är bortkört och med minimalt vägslitage, lite ”win-win”…

*

Vad gäller Rally-SM 2024 är det mesta dolt i dimmor och jag har inte hört något alls om hur SBF:s ”SM-ansvariga” tänker sig sitt debutår. Trots allt bara sex månader innan SM-säsongen ska dra igång och då borde nog lite information släppas kan jag tycka. Till exempel hur SM-kalendern ska se ut, vilka klasser som ska köras och om det även till nästa år blir tre olika SM-serier som det varit under SRM:s paraply… 

*

Något jag tycker är sympatiskt med ERC i jämförelse med WRC är att man även låter en del uppmärksamhet riktas mot klasserna vid sidan av ”huvudklassen” med Rally2/R5-bilar.

I dag till exempel låter man även juniorerna som inte nådde ”pallen” komma till tals via erc.com och detta pryds med en bild på Eslövs Simon Andersson med Hörby-kartläsare Jörgen Jönsson. I texten står att läsa att Simon kom med en ersättningsbil för den Peugeot 208 Rally 4 han kraschade i  Polen och med vilken han slutade 12:a.

En förtroendevinnande erfarenhet, kommenterar Simon till erc.com

Att det sedan blev en sträckseger på Liepāja City Stage” med häftigt regn förstärkte ytterligare. Då hade ”Simpan” som bekant redan haft en lättare avåkning, punktering  och vindrutetorkare som inte fungerade. Även Mille Johansson/Johan Grönvalls tre punkteringar nämns.

*

Inte utan att man fick lite ”flash back” till forna tider när  Per Eklund och Martin Schanche var i toppform på rallycrossbanorna efter att i efterhand sett hur Timmy Hansen reagerade på Ole Christian Veibys ”tuffa” körning på lördagen i Hell. Några som dock inte gillade hur Timmy reagerade var ”The Stewards” som bötfällde honom för dåligt uppförande vilket kostade 1 000 euro. Det hjälpte inte att Timmy i efterhand bad om ursäkt och skyllde på ”känslor i stridens hetta”. Även Veiby drabbades av FIA:s förlängda armar och diskvalificerades i söndagens final efter att fått sin baklucka bortkörd. Med detta blev Polon för lätt…

*

På lördag är det dags för ”DM3” med ”Skoda Ejby Rally Aalborg”. Start redan 08.06 på morgonen och efter tio sträckor har klockan blivit 15.00 vilket ändå måste anses som ”rally i rekordfart”.

Då har man ändå kört 12 mil varav då 78 kilometer utgör ”special” på en mycket komprimerad bana där fyra sträckor avgörs i ”Byen”.

Foto: Michael Eisenberg

Ett lite mindre antal startande än i tidigare ”DM-tävlingar”, 46 ekipage där Ib Kragh går ut som första bil därefter Kenneth Madsen, Simon Valentin innan första 2WD dyker upp, Jacob Leutenberger Madsen.  Ditte Kammersgaard har precis hunnit hem till Danmark från Rally Liepaja och nu sätter hon sig i Steen Johannesens Skoda R5. Ett enda ”S” i anmälningslistan och bakom detta döljer sig Tibros Lucas Helin/Mikael Kjellgren med sin lite udda Opel Astra Bertone. 

Foto: Privat

Ett svar på “Toyota-bas tror mer på vätgas i WRC än el, ”Standard” i Rally-SM engagerar, ERC ger även juniorerna uppmärksamhet, Timmy H. fick FIA-böter och Helin ensam svensk i ”DM3”.

  1. Egentligen behöver jag inte yttra mig i ”Standardfrågan”. Alla birde vid det här laget veta var jag står.
    Enklast uttryckt. RU har de senaste 10-15 åren blivit totalt fartblinda.
    Samma med inflationen av SM tecken.

    Hur man ska få till begreppet ”status” är för mig en gåta. Detta har jag o många med mig oavbrutet påpekat. Men numera har jag gett upp.
    Dyker sndra mojligheter upp så kommer jag hugga direkt. Men his SBF lär det aldrig ske.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *