Var finns Volvon Fredrik Ekblom och för mesiga straff i rally!

Överraskad helt klart! Jag snackar om Fredrik Ekbloms avhopp från STCC och Team Biogas.se till Polestar racing och TTA. Trodde faktiskt att Kristoffersson hade full koll på sina förare när man bestämde sig för STCC även 2012, uppenbarligen hade jag fel.
Ekblom uttalade sig så här i ett pressmeddelande:
– Det ska bli fantastiskt kul att få jobba med Volvo Polestar Racing. Att som svensk få tävla för Volvo med deras enorma kunskaper och meriter inom motorsport känns mycket motiverande.
Förstår inte hur han och Volvo får ihop det på slutet ” få tävla för Volvo”? Är det inte en hög järnrör, en Nissanmotor som täcks av en plastkaross som ”liknar” en Volvo. Var i denna röra hittar man Volvon…
Noterar att Simrishamns Osborn Eklund i helgen lastar Subarun och styr kosan mot Tyskland och ADMV Lausitz Rallye. Osborn får sällskap av ytterligare fem förare bland dessa Ramona Karlsson som jag tror har störst möjligheter att vara med i toppstriden. Övriga svenskar är Bengt Abrahamsson, Eric Johansson och Jacob Jansson alla i Grupp N-klassen. Vittbereste Hasse ”Gas” Gustavsson är ensam klassiker med Toyota Starleten.
Noterar att Calle Ward ingalunda gett upp trots den misslyckade WRC-Academy satsningen. Huvudsponsorn gick i konkurs och där stod stackars Calle som nu dessutom tvingas betala ur egen fick för att han inte fullföljde serien. Tufft!
Nu siktar värmlänningen antingen på en karriär borta i Kina/Asien eller kanske det blir banracing, han verkar öppen för allt. Go for it Calle!
Skrev om ”Joges böj” i Askersund där elva bilar rullade. En hätsk debatt pågår i diverse Forum där allt från notfel till odugliga förare/co-drivers hängs ut. Har ingen lust att kasta mig in i denna pajkastning, det enda jag undrar är följande, ” hur kunde alla toppåkare klara den lömska vänstern”? Eller fanns bara notfelet i vissa exemplar av arrangörsnoterna…
Var inne och kollade på Volvo Originals gästbok om där var några reaktioner på Alexander Cruses ”straff” från SBF. En enda kommentar fanns, signaturen ”Erik” jämställde straffet med att stänga av en skidåkare under juni-juli. Kan inte annat än hålla med.
Fick ett samtal från välkände burbyggaren Åke Wickström i Värmland. Åke hade bättre koll på burar än hur man skulle göra för att skriva ett inlägg i min blogg, så vi tog det via telefon. Han menande att det måste vara straff som känns när man bryter mot reglerna. Som exempel tog han tävlande som inte stannar när det visas larmflagga. För mig hördes det helt otroligt, men Åke hävdar att detta förekommit flera gånger som han kände till. Självklart har jag då ingen anledning att tvivla, Åke menade så här.
-Den som struntar i larmflagg ska stängas av minst ett år!
Ord och inga visor…

2 svar på “Var finns Volvon Fredrik Ekblom och för mesiga straff i rally!

  1. Straffet är ju inget straff, bara löjligt.
    Man måste tänka på vilka signaler det skickar ut till övriga förare, inte att det är ok att köra med diff, utan att det i praktiken inte händer något om man skulle bli ertappad med det.

    Jag/vi har varit med om att ligga på taket och se en bil susa förbi i tävlingstempo, detta när jag hade krupit ut med halva kroppen ur bilen. Inte stannades det för att kolla om vi var ok, vi hade ingen ok-skylt ute (naturligtvis eftersom vi inte hade kommit ut ur bilen än). Detta anmäldes till tävlingsledningen på den aktuella tävlingen, men inget hände den förare som struntade i att stanna. Till saken hör dessutom att vi var näst sista bil ut på sträckan. Tur att vi inte var skadade utan kunde komma ut ur bilen för egen maskin.

    1. Hej.
      Håller med dig i delen om straffet eller rättare sagt ickestraffet. Förstår inte SBF och även cupansvariga, vilka tokiga signaler de skickar ut till framförallt de yngre förarna.
      Märkligt är också att straffbeslutet kom en dryg vecka efter att finalen i Sverige-Serien körts. Hade man åtminstone varit så rakryggade att bestraffningen kommit före finalen, kanske man kunnat överse med längden på blott två månader.
      Vad gäller det andra så häpnar man. Är det verkligen så här det går till i rallyskogen? Ännu värre, vad är det för slapp tävlingsledning som låter det passera? Nej, här gäller Wickströms beska medicin, avstängning minst ett år!
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *