En rallyprofil har lämnat oss och Cruse ”straffas” av SBF!

En stor rallyprofil har lämnat oss. I måndags avled Saabåkaren och klassikerentusaisten Anders Johansson, Kristianstad/Bromölla hastigt, passande nog när han höll på med ett motorbyte på en Saab.
Anders, ursprungligen från Fagersta kom till Skåne och SMK Hörby i slutet av sextiotalet. Redan då var Anders känd som en hårdsatsande förare, först med Volvo Amazon sedan Saab V4. Ett kort gästspel med en skör pilgrön hårdtrimmad VW 1302 i början av sjuttiotalet bar vidare till högerstolen i dåvarande Volvostjärnan Sören Skanses 142:a.
Anders var initiativtagare till South Swedish Rally och var mer än nöjd när han 1976 fick se det första startfältet dra i väg. I några år var han sedan en av de som såg till att rallyt utvecklades till dagens stora sydsvenska rally.
Sista åren har Andes helt ägnat sig åt klassiskt rallytävlande med den orange Saaben döpt till ”Saabina” samtidigt som han var med och utvecklade ett nytt säkerhetssystem med hjälp av GPS för rally.
Inte helt nöjd med hur det klassiska tävlandet skötes i södra Sverige drog han även igång en egen cup för klassiker, Rallycup Öresund där årets serie ännu inte är färdigkörd.
Även om jag och Anders inte alltid var överens om hur saker och ting borde vara, är det bara att konstatera att rallyvärlden har mist en stor färgstark profil. Anders fyllde 69 år bara några dagar före sin bortgång och sörjs närmast av hustru Britt, dotter Eva och sonen Mats.
Så kom då ”domen” mot Alexander Cruse för fusket i samband med Sverige-Seriens deltävling i Växjö. SBF dömde honom till två månaders avstängning med början den 20 september. Så här skriver man:
”Disciplinnämnden finner Alexander Cruse skyldig och dömer till två månaders avstängning från tävling och uppvisning inom bilsport sanktionerat av SBF från den 20 september 2011 till den 20 november 2011. RF´s 14 kap. 2§ 14p.”
Vad säger man om den här domen? Eller vad säger Per-Arne Sääw och Kristian Johansson som åkte dit för ungefär motsvarande fusk på sina Kit-car Golfar för några år sedan. Här drämde man till med storsläggan och spolierade deras SM-säsong utan pardon. En bagatell som gjorde att Golfmotorerna gav sämre effekt, dessutom varit godkänt och klassat året före…
Nu är frågan avgjord av högsta instans och beslutet kom lagom till att säsongen håller på att avslutas. Två månaders avstängning nu innebär i praktiken inget straff alls…
Till nästa år föreslår jag att SBF ändrar skrivningen från ”Tekniska Regler” till det mera passande ”Tekniska Rekommendationer”!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *