Vänd ”Ouninpohja” blir ”nasty”, Kreim byter av Tidemand, Opel Danmark kan, åtta A4 från rallymöte och dubbfritt på sommaren är livsfarligt!
Även om det är i runda slängar fyra månader kvar till att WRC-cirkusen ska ta sig an Neste Rally Finland som i år kör med delvis ny bansträckning så är intresset redan på topp. Ingen tvekan utan att Finlands deltävling är det rally som det snackas allra mest om både här i Norden och även bland de tävlande. Att vinna ”Tusen Sjöars Rally” är oerhört prestigefyllt och den som lyckas med detta är för alltid inskriven i rallysportens ”Hall of fame”. Hitintills är det bara fyra svenskar som lyckats med detta under de 64 gånger tävlingen körts, Eric ”Carlsson på taket”, Gunnar Callbo, Stig Blomquist och så senast Mikael Eriksson, som 1989 tog en Mitsubishi Galant till vinst.
I år har arrangören vänt klassiska ”rollercoaster” Ouninpohja, detta är första gången sedan 2008 och då var det bara halva sträckan som kördes. Dessutom var det den smala ”långsamma” delen som användes, den breda med ”fast wide road” är därför okörd i modern tid. Senast sträckan kördes med samma sträckning som ska användas sista helgen i juli var 1994. I fjor var Ouninpohja snabbaste sträckan med en snittfart på 125 km/t över de 32 kilometerna. En snittfart som kommer att bli lägre i år om man ska tro Jari-Matti Latvala.
– Kanske också det som är arrangörens mening, konstaterar de två senaste årens vinnare.
Latvala är mest bekymrad över hoppet vid det berömda ”gula huset” som med nya riktningen blir ännu tuffare.
– Bilen kommer efter hoppet att falla ner på vägen, ”It can be the nasty one.”!
I WRC-reglerna finns ingen begränsning på snitthastighet även om man ville instifta en på 130km/t, men detta skrotades av FIA. Är det inte dom som borde tycka att säkerhet för både tävlande och publik borde ha högsta prioritet…
*
Det blev tyska asfaltlöftet Fabian Kreim, 23 år som tar över Pontus Tidemands plats i Team MRF/Skoda Motorsport och FIA Asia-Pacific Rally Championship. Kreim kommer att köra alla sex deltävlingarna med rutinerade co-drivern Frank Christian vid sin sida och detta med ŠKODA Fabia R5.
*
Opel Sverige, hallå har ni någon aning om vad era kollegor i Danmark sysslar med? Om inte, så kan jag berätta att dom förstått potentialen med marknadsföring genom motorsport. I dag presenterades Jacob Madsen med Line Lykke som kartläsare i den helt nya Opel Adam R2 där målet är seger i Danska Mästerskapet 2016. Därefter är planen en satsning på att göra en ”Emil Bergkvist” och vinna FIA ERC Junior 2017.
Som en liten upplysning till Opel Sverige så finns där två bra kandidater som skulle kunna göra samma sak men med blå/gula förtecken, Tom Kristensson och Pontus Åhman. Båda med Opelgen i kroppen och nu aktiva i ADAC Opel Adam Cup. Ska väl även nämna Mats Andersson i Eslöv som hämtade hem en likadan bil som Madsen mer eller mindre samtidigt. Även om Mats helt klart har förarkvaliteten som krävs, blir det ändå svårt att ”homologera” in elektrikern som junior….
*
Åtta fullskrivna A4-sidor blev det vid SGA-mötet helgen före påsk i Stockholm och det lilla jag skummade av anteckningarna, tycker jag det kändes positivt. Mest glädjande är att man (vågar jag skriva för första gången?) även tog upp saker ur arrangörens synpunkt. Då allra mest om hur man ska minska vägskador och därmed också förhoppningsvis få tillång till fler vägar. Sedan på slutet kom en grej som en kompis till mig påpekat åtskilliga gånger. Hur ser man som publik skillnad på om en Volvo 240 tävlar i Grupp E, VOC, Grupp H eller Appendix K? Han föreslog precis som det också diskuterades på mötet, att bilarna skulle ha en form av väl tydlig ”ID-märkning” på sidan för att undvika missförstånd…
*
Då är anmälan stängd för Simrishamnsmixen den 9 april och antalet tävlande slutade på 164 bilar plus debutanter och förbilar. En av de sista att anmäla sig var Bengt Abrahamsson med den nya Mitsubishi Mirage R5. Därmed fick tävlingen en extra färgklick på slutet. En som saknas är så klart hemmahoppet Joachim Grahn med WRC-Focusen men detta visar att han menade vad han sa, att 2016 blir ett mellanår.
*
I dag visade Seat Sverige och PWR Racing Team upp bilen som ska jaga poäng i årets STCC. Bilen kallas Seat Leon STCC och det som förvånar mig är hur det kan ta 2500 timmar och 10 designers/ingenjörer att ”sy en ny kostym” till järnsängen? Inte så konstigt att racing kostar skjortan…
*
I helgen är det dags för premiär i 2016 TCR International Series i samband med Formel 1 och Bahrain Grand Prix. På plats finns Halmstadbaserade WestCoast Racing med en uppgraderad version av Honda Civic TCRs. Förare är unge finnen Aku Pellinen som vid sin sida i teamet har Gianni Morbidelli och amerikanen Kevin Gleason.
TCR är framtiden enligt temachef Gregor Petersson och räknar med att serien blir ännu mer spektakulär i år. TCR kommer 2016 att köras i flera olika europeiska mästerskap och Petersson tror att även i Skandinavien skulle klassen fungera. Kanske läge för STCC-gänget att kolla in vad som händer?
*
Häromdagen var jag på besök på en däckfirma och noterade att nästa i kö var en bil som skulle få nya vinterdäck. Du läser rätt, nya vinter däck i slutet av mars så även om det var dubbfritt, ändå anmärkningsvärt. Anledningen till däckbytet var det vanliga helkorkade ”att året runt däck” är perfekt, då behöver man aldrig tänka på däck byte på höst och vår.
Läser i dagens Aftonbladet om fenomenet som Rober Collin avrättar totalt och menar att förarna med sådana däck ”utsätter både sig själv och medtrafikanter för livsfara. Oavsett hastighet förlängs bromssträckan med 20 procent – och olycksrisken ökar rejält.”.
Collin fortsätter, ”När bra sommardäck på torrt väglag har bromsat ned bilen från 80 km/tim till 25 km/tim så har motsvarande däck på vått väglag en träffhastighet av 34 km/tim och en skaderisk på ca 0,15. För vinterdäck på vått underlag är motsvarande träffhastighet 46 km/ tim och skaderisken ca 0,28, dvs nästan en fördubbling av risken”.
Michelin gjorde för några år sedan en undersökning som visade att sju procent av bilisterna eller 310 000 bilar behåller de dubbfria däcken på även under sommaren. VTI har också konstaterat att fordon med dubbfria däck under sommarmånaderna är överrepresenterade i olycksstatistiken.
Visst är det bra med ”året runt däck”!