Vädret sätter stopp i SM, Brynhildsen siktar på tredje raka och fränast på isen, Kadett A!
Nästa helg den 27-28 februari är det dags för deltävling två i Rally-SM, Östersund Winter Rally. Tråkigt nog har arrangören råkat ut för samma problem som i premiären i Sandviken. Blidväder gör att man tvingas ställa in SS2 som är publiksträckan fredagskväll inne på Östersund Skidstadion.
– Istället är det ordnat så att det blir en häftig publikplats på SS 1 vid gamla skjutbanan på I5. Där blir det speaker, rallyradio och försäljning av fika och hamburgare, hälsar arrangören som tillägger.
– Gratis parkering vid Jämtkraft Arena och trafikplats Rannåsen efter väg E 45.
*
Strax över hundra anmälda om man tar med både SM, J-SM och RM är ungefär samma siffra som i Sandviken för två veckor sedan. En siffra som antagligen kommer att ligga fast under hela säsongen, möjligtvis kan South Swedish Rally få lite fler anmälda. Men upp till fjolårets deltagarantal lär man inte nå upp till.
Även om där är hyggligt med snö i Jämtland så har de senaste dagarnas blidväder gjort att vallarna sjunkit ihop lite grann. Men nu ska vädret vända till helgen och i nästa vecka lovas det snö måndag, tisdag och allra viktigast, minusgrader hela veckan.
*
Anmälningslistan innehåller inget nytt och spännande ungefär samma namn och bilar som i Sandviken. Dock är det nog både min, Robin Friberg (bilden) och Thomas Thunströms stora förhoppning att man flyttat fram positionerna med de nya DS3 R5:orna efter de många nyttiga milen Rally Sweden. Att man på allvar redan nu ska kunna utmana Jerker Axelsson i WRC-Subarun är kanske lite för mycket begärt, men nog ska en pallplats kunna vara realistisk målsättning?
Tyvärr verkar det inte bli någon R5-Mitsubisbishi premiär den här helgen som kan oroa i Trimmat 4WD. Victor Henriksson i nya DS3 R3 blir mest spännande i Trimmat 2WD och den här gången är väl alla nya franska skruvar åtdragna så att han kommer ut på sträckorna. Väl där blir han en tuff motståndare för Toyota och Golf-gänget…
*
Samtidigt med Östersund kör man Norska Mästerskapet med Numedalsrallyt och där siktar säkerligen Eyvind Brynildsen på tredje raka segern med RRC-Fiestan. Andra platsen i Rally Sweden och WRC2-klassen med den DMACK-sponsrade bilen stärker så klart självförtroendet, både hos Eyvind och svenske Co-drivern Anders Fredriksson.
*
Lite kul i anmälningslistan är att rallycrossaren Johan Kristoffersson startar i Norge med en Skoda Fabia Super 2000. Troligen samma bil som även Pontus Tidemand använt några gånger och för säkerhets skull använder han även Pontus f.d kartis Patrik Barth. Först ska dock Johan delta i FIS Nordic World Ski Championships i Falun som ”testförare” för skidmärket Fischer och vallan Guldmakeri. Johan har en bakgrund som skidåkare och det är på den vägen han nu står i Falun och vallar skidor.
*
Missade helt dramatiken kring norrmannen Frank Tore Larsen i Rally Sweden där han nu gjorde WRC-debut med sin R5-Fiesta. Efter ett halvt års förberedelser började bilen bråka redan på shake dow sträckan vid Råda, växellådan ville inte som Frank Tore. Felet fixades trodde man, men direkt på Superspecialen på Färjestadstravet återkom problemet. Man hankade sig över mållinjen bara 8,6 sekunder bak vinnaren Pontus Tidemand men sedan var det slutåkt. Nu laddar Larsen om med Numedalsrallyt och nu måtte väl ändå Fru Fortuna le mot Ford-åkaren.
*
Har fått många frågor om fortkörningarna under reccen (träningen på svenska ) i årets Rally Sweden som totalt uppgick till en bit över 40 överträdelser, värst var ryssen Protasov (bilden) med 22 noteringar. Nu är det inte så att man står ute på sträckorna med laserpistol och mäter hastigheten, utan detta sker via bilens GPS-enhet direkt in till HQ i Karlstad.
Det som ställde till det den här gången var Rally Swedens unika fartgräns på 70km/t. På asfaltrally är gränsen 90km/t, på grus 80 km/t och när hastigheten överskrids larmas det inne i hytten. Förklaringen till de många överträdelserna enligt en insatt källa vara enkel.
– Koncentrerar man sig på en speciellt ”tricky” del av sträckan, headset på och kanske även spelar in noterna samtidigt är det lätt att missa larmet.
Ingen av ”fortkörarna” har överklagat beslutet och kommer säkerligen att vara betydligt mer uppmärksamma framöver. Att börja rallyt med två minuters tidstilägg för att gasfoten varit för tung, kan inte vara speciellt inspirerande. För att inte tala om nästa steg på straffskalan, ett års avstängning…
*
Har varit lite dåligt med riktigt fräna Opel-bilder på ett tag, men när nöden är som störst då är hjälpen som närmast och den här gången i form av Peter Nyberg. Han skriver,” Hej Tommy!
Här kommer ytterligare en bild på Enar Hemmings i den Kadett han delade med Gunnar Dandenell (som skickade in den andra bilden).
Bilderna är från samma tävling men den här från uppvärmningen, så huvudbonaden är stickad keps istf hjälm. Hjälm var f.ö. enda kravet på utrustning – standardstolar, trepunktsbälten och vanliga gångkläder var OK. Isdäcken tog vi i kofferten och i baksätet.
Till och från tävling för egen maskin. Enkelt!
När det gäller biltävling så gäller min devis – det var bättre förr, ju förr
desto bättre.”.
Är faktiskt böjd att hålla med om din sista mening och kan det bli mycket tuffare än så här med en garanterat ”Laupiz-blau” Kadett. Har sett både Volvo, Golf och Toyota i modern tappning men upp till en Kadett A, dit når man aldrig…