Inställt i Dalarna, åskådare risk för rallystopp, R5-nytt, Ola funderar och Gulf-trauma!

BloggOgierEn liten bemärkelsedag, i dag är det sju år sedan dagens WRC-kung Sebastien Ogier tog sin allra första stora seger när han vann JWRC i Rally Mexico. Bilen var en Citroén C2 och innebar första steget mot det som hitintills gett VM-titlar. Motorbloggen gratulerar.

*
Tråkigare är att blidvädret i Dalarna ställer till det och morgondagens Dan Andersson Minne i regi av Grangärdes RRC tvingas ställa in i sista stund. Kraftiga vindar, regn och många plusgrader gick för hårt åt vägarna. Till Dala Demokraten säger tävlingsledare Leif Andersson.
Det är fruktansvärt tungt beslut men det går inte att köra!
Det som hade varit hård is på vägen hade blivit till sörja så klockan sju på fredag morgon tog tävlingsledningen beslut om att ställa in rallyt.
– Jättetråkigt. Vi hade 137 anmälda och skulle bli det största vinterrallyt i Sverige vid sidan om Svenska rallyt. Vi har redan dragit på oss stora kostnader som vi inte kommer undan, påpekade tävlingsledaren.
För klubben skulle rallyt säkra ekonomin under resten av året och då ter sig Suzuki-Cupen eller som den heter egentligen 1300 Rallycup, fina gest att efterskänka en del av startavgiften som högst hedervärd. Ola Strömberg berättar.
Vi anmälda i 1300 Rallycup beslutade omgående med hjälp av vårt fantastiska nätverk att efterskänka en del av vår inbetalda startavgift till klubben som ett symboliskt tecken på förståelse och medlidande. Är stolt vara del i ett sånt gäng!

*
En annan arrangör som också tvingades ställa in var Mönsterås och Oknörundan, något som ställde till det lite extra för Klassiska Rallycupen. Nu har man dock löst problemet och tävlingen ersätts av Götenerundan på samma datum den 23 maj.

*
BloggUKMedan säkerhetsfrågorna i rally här hemma lever ett enligt mig ganska anonymt liv är man betydligt aktivare i Storbritannien. Kanske inte så konstigt då man i höstas hade två uppmärksammade olyckor med dödlig utgång varav den ena där tre åskådare fick sätta livet till. Olyckorna fick de skotska myndigheterna att reagera och kräva bättre säkerhet i rally. Nu har detta spritt sig till hela öriket där man kräver att åskådarna själva även tar ett mycket större ansvar för sin egen säkerhet.
I need to remind all spectators of the fact that they are ultimately responsible for their own personal safety, skriver ordföranden Rob Jones för MSA som sköter rallytävlandet i GB.
Jones är mycekt irriterad, för att inte säga förbannad på den lilla klick åskådare som ständigt ignorerar allt vad funktionärer och avspärrningar gäller. Känns inte detta igen även här hemma?
Det som fått bägaren att rinna över var scener som utspelades förra helgen i Wyedean Forest Rally.
Såg en bild i Motosport News där en åskådare låg platt på magen i utgången av en kurva uppenbarligen för att fotografera bilarna i en tuff vinkel, berättar Jones.
Absolut fullständigt vansinne och visar inte bara på totalt ointresse för sin egen säkerhet utan även mot andra åskådare, funktionärer och inte minst de tävlande!
Jones skräder inte heller orden när han förklarar vad som kommer att hända framöver.
Ändrar inte dårarna sin inställning och uppför sig finns det ingen framtid överhuvudtaget för rallysporten hör i landet.
Jones fortsätter.
Jag pratar inte om nästa år, eller året därpå utan det är nu och omedelbart det kan bli stopp!
MSA-bossen avslutar med en vädjan.
Snälla för rallysportens skull, kan alla ni åskådare i fortsättningen ta fullt ansvar inte bara för er egen säkerhet utan för era kamraters och inte minst för sporten, som vi alla älskar!
Känns faktiskt som att Rob Jones ord även kan vara nyttiga att höra för vissa åskådargrupper här hemma, eller…

*
BloggMitsubishiHar som bekant varit lite oklart om vad som händer med det spännande svenska Mitsubishi R5-projektet som stoppades inför SM-premiären i Sandviken. Idag kom SBF med ett officiellt förtydligande, ”I samband med Rally Sweden hölls ett möte i Hagfors mellan företrädare av Mparts i Örebro och representanter från Svenska Bilsportförbundets organisation.
Vid mötet diskuterades nuvarande status och framtiden på projektet Mitsubishi R5. En tidsplan upprättades i samråd mellan parterna som kan anses vara realistisk. Tekniska detaljer såväl som regelmässiga frågor diskuterades.
Mötet fördes i en konstruktiv anda och samtliga parter var överens om att projektet framskrider enligt plan för start i SM senare under våren 2015.”.
Känns väl bra för alla kan jag tycka och följer man så Janne Lorentzons idé om hur bilen ska strajpas blir den dessutom riktigt snygg.

*
BloggCorsaVet inte var när eller hur den här bilden är tagen men det är första gången som jag ser Emil Bergkvists kommande (?) Rallyopel, nämligen nya Opel Corsa R5. Vad är det Citroén har för slogan ”Back in the race” eller? Vad gäller Opel så känns ”We will win the race” bättre….

*
BloggKraghLite mer R5, nu har den första Citroén DS3 R5 sålts till Danmark och det är ”topkjørern” Ib Kragh som ska köra fransyskan i årets Danmarks Mesterskab. Målet är ytterligare ett DM-guld han har fyra tidigare och i fjor var han ytterst nära att ta sitt femte med en Super 2000 Peugeot.
Allra första gången som jag får en helt ny rallybil i garaget, berättar Ib och fortsätter
Den kommer säkert att skapa uppmärksamhet kring vårt team när vi tävlar både här i Danmark och utomlands.
Det dröjer dock ett tag innan Ib och co-driver Mie Petersen får prova bilen.
Bilen ska hämtas i Frankrike den här veckan men då i byggsats. Att sätta ihop delarna är inget stort problem, värst är tiden…

*
Ramona Karlsson jobbar på med sin rallycrossatsning och siktar på att bli första kvinnliga föraren i världen att driva ett team i Supercar, rallycrossens högsta klass. Nu vänder hon sig till sina fans för att lyckas hela vägen fram och hennes målsättning 2015 är att starta och driva ett eget team i Rallycross-EM och VM i Höljes. För att drömmen ska bli verklighet träffar nu Ramona Karlsson företag för att se vilka som delar hennes vision och vill sponsra satsningen. Samtidigt vänder hon sig till sina fans som alltid stöttat henne. Genom crowdfunding -företaget FundedByMe bjuder hon in alla att ta del av satsningen och hjälpa till att få ihop den sista delen av budgeten.
– Jag bjuder in mina fans och alla andra som känner att de vill vara en del av Ramona RX. Ett rallycross-team som både vill vinna och göra skillnad. På min kampanjsida finns mer information om hur man kan stötta satsningen, säger Ramona Karlsson.
Har hållit på med motorsport större delen av mitt liv och älskar det jag gör.  Men sporten har alltid präglats av en machokultur, vilket stundtals kan vara ganska tufft för tjejer att komma fram.

Crowdfunding-kampanjen startar fredag den 20:e februari och pågår i 30 dagar. Man kan vara med och stödja satsningen på olika nivåer, från 10 kronor till 9 560 kr. Målsättningen är att få ihop de resterande 300 000 kronor som saknas.

*
Sukka-profilen Ola Strömberg brukar lägga ut sina ”fredagsfunderingar” på FB, så även i dag och dessutom funderingar som jag delar fullt ut. Ola funderar,”Min fundering denna fredag väcktes av det jag upplevde i Sandvikens SM tävling, Rally Sweden, mitt eget Sukkaåkande och att jag blev påmind av en god vän.
I Rally Sweden tävlade man på vinterdäck som är strikt reglerade (inga enhetsdäck). Enbart 15″ och bredare än dem vi är vana att tävla på här i Sverige och med ett begränsat dubbutstick (kanske inte så begränsat som man nationellt skulle önska sig för längre hållbarhet). Nu vet vi från Sandviken att de är ca 2-2,5 sekunder långsammare per kilometer än de vi tävlar på. Men inte tyckte jag då att det gick för sakta i Rally Sweden. Istället var det väl så att det bjöds på fler uppställ och längre sladdar än vanligt pga det sämre greppet.
I vår lilla 1300 RallyCup hade vi i Lima fler startande i en vintertävling än vad vi haft efter 2004. En av anledningarna till det är säkert att vi alla åker på ett regummerat enhetsdäck vi kunnat köpa till halva priset mot tidigare. Leverantören har lovat och sett till att dubbutsticket inte överstiger 4,5 mm. Visst går det lite saktare mot tävlande i andra klasser. Men vad gör det. Det är precis lika kul att åka på dessa. Jag själv är övertygad om att detta även går att applicera på sommardäcken.
Ska vi minska kostnaderna för oss själva och framförallt arrangörerna så tycker jag detta med däck ska ha prio Ett om vi snackar framtid och kostnadsjakt. ”.

*
I går var en jobbig dag, inte bara för att jag inte hann med att skriva någon Motorblogg, fallet med mamman som höll sina tre döttrar ”fånge” i Bromölla fick mina chefer att ”go bananas”. Istället för att blogga satt jag och häckade i min bil utanför huset där familjen bodde. Ganska trist kan jag säga…
BloggGulfMen allra värst var att jag tvingades fylla i en kontoansökan för att få ett ”Gulf-kort” så att jag även i fortsättningen kan fylla på drivmedel hemma i Hörby. Anledningen är att min Shell-mack skyltas om i nästa månad, istället för snäckan och gult/rött blir det cirkeln med ljusblått/orange. Ett nästan traumatiskt tillstånd då jag varit Shell trogen sedan 1972. Har flera gånger hånfullt kommenterat när Esso, BP, Texaco och inte minst Gulf försvunnit eller bytt namn. Shell däremot har varit stabilt som en klippö, fram tills nu vill säga.
BloggBPNär jag fick körkort fanns det i Hörby mackar med BP (bilden), Esso, Gulf, Texaco och så Shell. De flesta ungdomar och inte minst rallykillarna tankade BP hos Agne och Claes så gjorde även jag på den gröna Saab V4:an. Men när Shell övertogs av min kartis Stefans pappa dröjde det inte länge förrän den gul/röda snäckan slukat mig med hull och hår och så har det förblivit fram till nu. Kommer att kännas konstigt att tanka Gulf även om man förr alltid fick höra ”tanka Gulf så slipper du Shell”…
Trevlig Helg.

*
PS. I morgon inträffar det som Sportchefen euforiskt kallar ”superlördag” medan jag väljer beskrivningen”helveteslördag”. Detta betyder förutom fullt med vanligt lördagsjobb så tillkommer Svenska Cupen i fotboll, Kristianstad-Hammarby och så en timme senare, 17.00 kvalmatch i hockey Kristianstad -Helsingborg. En krock som kan och mest troligt, innebär att Motorbloggen uteblir…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *