Hotellgnäll, WRC-tvåan duktig i traktorn, Hyundai-Paddon och Volvo-Servin är lika!
Har fått stor återkoppling på detta att Rally Sweden vinnaren Sebastien Ogier var lite gnällig (gnällig fast han vann, hur hade det då sett ut om han slutat trea istället för etta…). Seb gnällde mest på dålig startposition och att de historiska bilarna som spårade fel. Vad gäller standarden på boendet i Hagfors var det inte Ogier som var mest irriterad. Här var det Hyundai-teamet som gnällde till FIA enligt dagens Värmlands Folkblad sedan man inte fått till en bra egen lösning. Vad är problemet egentligen, kan ni bygga en hel bilverkstad/restaurang på flygplatsen i Hagfors kan ni väl bygga ett hotell också?
*
Att däremot ändra startordningen som Ogier önskar lär inte bli lätt då till och med hans egen boss Jost Capito (bilden) är överens med FIA/WRC om detta. Den klassiska delen utgör nu ett så populärt inslag i rallyt att även dessa lär bl svåra att göra något åt. Båda problemen verkar ändå enklare att fixa än att bygga ut med ett antal nya ”lyxhotell” i Hagfors för bara två rallyveckor februari. Lyckas man med detta trolleri är det lämpligt att som nästa uppgift ta sig an Syrienfrågan, ungefär lika enkelt att fixa…
*
En av de som tänkt till är Clemens Andersson som skriver, ” Start och slutmål i Karlstad, två nattuppehåll i Falun/Borlänge, där finns både hotell och stora områden för service. Avstånden norra Värmland-Karlstad eller norra Värmland-Falun/Borlänge går väl på ett ut. Hotellen räcker till skid-VM så…..?
Då kan många av dom så högt älskade sträckorna såsom Sågen, Larsbo, Skog, återkomma!.”
Kollade in avståndet Karlstad-Falun och fick detta till runt 23 mil som då kan jämföras med cirka hälften mot dagens till Hagfors. Utgår från att Hagforsborna och kommunen inte tycker detta är en speciellt bra idé?
*
När jag ändå är inne på detta med hotellbristen i norra Värmland så framgick det inte i gårdagens blogg att rallyts vd Glenn Olssons uttalande citerades från Värmlands Folkblad och Nya Wermlands Tidningen vilket det självklart borde stått. Ber om ursäkt för detta!
*
Oavsett vad man än tycker, Rally Sweden 2015 är nu historia och nästa stopp för cirkusen blir i mexikanska Leon och Rally Guanajuato México 5-8 mars. Nu är det inte så att WRC-teamen får lite semester fram till dess utan det är ”flat out” även mellan tävlingarna. Hyundai med nytt råg i ryggen efter Värmland drog till Spanien för halvhemlig ”Mexico-test. Hyundai-dirigenten Michel Nandan och hans kompisar måste vara alldeles till sig efter Neuville, Paddon och Abbrings fina insatser i helgen? Det mest synliga beviset är andra platsen i Märkes-VM bara 13 poäng bak dominanten Volkswagen, men hela 23 poäng före M-Sport-Fiestorna. Deppigast är det nog hos Citroén som med ny förbättrad DS3WRC förväntades skugga Mattons Polo-gäng. Men icke sa Nicke, futtiga 20 poäng och en fjärde plats har ”vinklarna” fått ihop efter årets två inledande rallyn.
*
I Spanien är det inte riktig sommar ännu vilket Hyundai-teamet fick erfara när man körde fast med en av sina enorma lastbilar. Nu är Thierry Neuville inte bara ” en dj-el på att gasa med i20:an” han är inte heller oäven bakom spakarna på en traktor. Belgaren fixade loss den strandade lastbilen på noll tid rapporteras det på Twitter.
*
Att hantera framgång är inte helt lätt alla gånger. Finns ju oräkneliga exempel där hybrisen stigit och nästan nuddat molnen men så finns det även motsatsen. Blev nästan lite rörd av unge nyazeeländaren Hayden Paddons tankar inifrån WRC-Hyundaien, ”You don’t wait for fans to come to you, you reach out to them and let them know you better.”. Ett tips Hayden, springer du på Kimi Räikkönen någon gång så ta upp detta. Finns en anledning att han kallas ”Sur-Kimi”…
*
Inte alls svårt att hitta en övergång från WRC-Paddon i Värmland till SMK Hörbys f.d ordförande Lars Servin. Om än skilda världar så finns där många beröringspunkter. Paddon kör Hyundai medan Servin sköter servicen på koncernkollegan Kia. Ödmjukheten mot fansen känner jag också igen hos numera ”Mr Vice-president”. Största skillnaden mellan de båda profilerna är nog att Paddon inte kan beskyllas för att tycka att Volvo 240/940 är skapelsens krona.
Nu har även SBF insett Servins storhet och förärat honom ”Silverratt nr 337” och jag säger, inte en dag för tidigt. Övriga mottagare: Silverratten: Nr. 336 – Tina Lennartsson, Tomelilla Motorklubb, Nr. 337 – Lars Servin, SMK Hörby, Nr. 338 – Carl Victor Sjöstrand, Falkenbergs Motorklubb, Nr. 339 – Bengt-Åke Bengtsson, Falkenbergs Motorklubb.
Guldratten: Nr. 470 – Ronney Jonsson, Bollnäs Motorklubb, Nr. 471 – Pierre Ellison, Säffle Motor Club, Nr. 472 – Kenneth Thorén, Motorklubben Rimo, Nr. 473 – Jan-Åke Hallerstedt, Värmdö Motorklubb.
Svensk Bilsports Resestipendium: 2014 – Mats Sebom, Haninge Motorklubb
Bertils Kanna (årets arrangör)2014: Trelleborgs Motorklubb
Bilsportens Miljöpris: 2014 – Hästveda Folkraceclub.
*
Lördagens final i VOC Mekonomen Rallys ”Vinterserie” i Vännäs passerade lite i skuggan av det som hände i Värmland. Slutresultatet blev att Thomas Lathi, Boden vann A-klassen på 115 poäng medan Tom Kristensson, Hörby kom tvåa på 108 poäng. Trea slutade Erik Karlström, Nässjö som avstod långtrippen till Västerbotten. Fyra kom tysken Jochen Walther och så som femma, en ny ”halvskåning”, Skillingaryds Christer Westerdahl.
I B-klassen var Krokoms Fredrik Johansson värst och där står vi upp och applåderar trean, generalen själv Roger Fransson. I C-klassen var det föga förvånade efter succéinledningen i Torsby, att underbarnet André Nygren, MK Ratten vann.
*
Om man lämnar snö och vinter ett tag så skummade jag igenom kommande sydsvenska tävlingars anmälningslistor. Än så länge är det tag till, först kommer Express-Specialen i Hörby den 22 mars och Simrishamnsmixen den 28 mars, asfalt respektive grus. Till Hörby är det ännu tunt med namn medan det rinner till bättre i Simrishamn, nästan fyrtio anmälda idag. Noterar att hemmaföraren Jonas Söderholm är anmäld med en Mitsubishi EVO i B-förare 4WD. Senast vi såg Jonas i en rallybil så var det med en Grupp E-Volvo 940 så nog har han taggat upp. Lite kul är också annonseringen efter co-driver, skriver helt enkelt där kartläsarens namn normalt står i anmälningslistan, ”Kartläsare sökes”…
Mest tryck är där till Hässleholms GP trots att detta inte körs förrän första lördagen i maj. Kul för firma Wilke & Co är att fjolårsvinnaren Rune Danneborg återkommer till Garnisonen med sin vassa Mini-WRC. Sonen Viktor Løsch Danneborg hänger på med sin helt nya Citroèn DS3 R5.
*
Från plus fyra grader, Mads Östberg och sol på Rämmen till nollgradigt, irriterande snålblåst och sportlovskul med nyheten ”Blokart” . Sådan är min verklighet…