Vad händer i WRC 2016, Silver ”Baby Veiby”, bilbyte hos SM-åkare, MAS driver Rally-SM och V8-gänget bryter med STCC!

Med WRC Rally Wales GB precis avslutat är det inte utan att det känns lite tomt och fram till premiären 2016 , Rallye Monte Carlo är det nästan exakt två månader. Frågetecknen är många, hur och om teamen kommer att omorganisera inför nästa år. Volkswagen och Jost Capito sitter säkerligen lugnt i båten och behåller sin uppställning med Ogier, Latvala och Mikkelsen intakt även 2016. BloggLatvala
Finns ett litet, pyttelitet frågetecken kring Latvala som uppenbarligen har svårt att få till det över tid. Segrar varvas med oturliga (någon skulle säkert säga oskickliga) bottennapp (bilden) som nu i Wales. För finnen måste det kännas oerhört frustrerande att trots samma förutsättningar aldrig riktigt kunna utmana suveräne Ogier. Vem vet allra minst jag själv, hade det kanske varit bättre för honom att slå ur underläge utan denna ständiga press att vara snabbast i världsmästarteamet? Med att slå ur underläge menar jag, att kanske ett bilbyte till en ”sämre” bil varit den injektion som gjort att Latvala konstigt nog kommit närmare ett VM-guld. Är ganska säker på att Malcolm Wilson mer än gärna sagt ”welcome back” till Jari-Matti om han fått möjlighet…

*
M-Sport är nog annars  det team som har allra mest att fundera över inför nästa säsong. Ott Tänak måste man ändå erkänna har varit en besvikelse, fem ”nollor” och en tredje plats i Polen som bästa resultat gav en slutlig tionde plats i VM-tabellen. Inte på långa vägar vad esten förväntades åstadkomma när han fick en andra chans av Malcolm. Elfyn Evans har presterat bättre med två pallplatser, Argentina och Korsika, verkar på något vis bli både snabbare och säkrare i takt med SS-milen han kör. Tror att Evans finns kvar 2016 men med ny teamkompis, kanske Thierry Neuville kan vara ett tänkbart namn.

*
Denne Neuville som verkar vara helt ur fas och försöket att hitta sig själv i Wales skogar blev inte alls lyckat. Hyundai har redan klart med Hayden Paddon och tror inte heller man har några planer på att kicka Dani Sordo, åtta i tabellen och bara två nollor i resultatraden. Värre är det för belgaren som inledde året bra men tappade totalt mot slutet. Av hundra möjliga VM-poäng i de fyra sista tävlingarna lyckades ”Unhappy-Thierry” bara köra ihop tio. Något varken han eller Hyundai kan vara nöjda med, inte direkt någon språngbräda inför en ny säsong. Blir absolut inte förvånad om det blir bilbyte för Mr Unhappy…

*
Yves Matton ska inom kort lämna besked hur Citroéns WRC-line up ser ut 2016. Helt ärligt tror jag inte på någon förändring, Mads Östberg fyra och Kris Meeke som femma i VM är nog egentligen det bästa Matton kan begära. Att killarna dessutom under hård press, säkrade silvret i Märkes-VM borde räcka för nya kontrakt.

*
BloggKnutstorpTittade igår på SVT:s utmärkta eftersändning från Wales och för mig är det som visades det ultimata rallyt. Skitväder, regn, lera och så mörkersträckor precis såsom jag upplevde nästan allt rally i min ungdom. Den skånska motsvarigheten till Wales var Hyllinge MS hårding ”Knutstorpsvängen” som alltid kördes i november. Har inget minne utan att väderkriterierna infriades varje år och 1975 där bilden på mig och kartläsare Kjell Gulin är hämtad, var inget undantag. Började med dimma och regn som sedan övergick till nattfrost. Ingen bra tävling, SS1 inleddes med en lång raksträcka som slutade med en ”vänster tvåa” detta var före noternas tid och för mig innebar detta krökt bakaxel som jag fick dras med hela tävlingen igenom…

*
BloggIngramMen även om det oftast var skitväder på Söderåsen så var det inte så illa som den här gången i Wales där till exempel hemmaföraren Chris Ingram fick bryta på en transport sedan Cittran fått stopp på en översvämmad transportsträcka (bilden) mot avslutande power stage. Då låg Ingram trea i WRC 3 där istället Ole Christian Veiby dominerade totalt. Nu räckte helgens seger inte till ”mer än” silver i såväl WRC3 och J-WRC totalt. BloggVeibyDröjer dock inte länge innan Mikkelsen och Östberg får se sig om över axeln för att undvika att bli överkörda av ”Baby Veiby”!

*
BloggWillenLämnar nu WRC-scenen och noterar att på hemmaplan sker där även där lite nyheter på rallyfronten. Tillexempel verkar det som att J-SM-vinnaren Pelle Willén köpt Leif Petersons Toyota Corolla och nu lag ut ”Vinnar-Golfen” till försäljning. Vad Peterson ska syssla med 2016 är oklart.

*
BloggTelehagenVäxjös Erik Telehagen har gjort av med Hondan som bar honom till silver i Junior-SM och presenterade igår guldvapnet för 2016, en Peugeot 208 R2.
2016 tar vi guld, hälsar Erik.

*
När jag i veckan som gick läste pressmeddelandet om Rally-SM:s regler för 2016 och såg att dessa kommenterades av Degebergaboende Lars Mattson förstod jag ingenting. För mig och som där även stod i texten har Lasse enbart en koppling till South Swedish Rally, men i dag kom så förklaringen officiellt (Lasse förklarade för mig redan i förra veckan…). Rally-SM ska till nästa år drivas av SM-arrangörerna själva genom nybildade föreningen Motorsportarrangörer i Sverige, MAS och där då Mattson är vald till ordförande. BloggSMPå bilden skakar Lasse hand med SBF:s förbundsdirektör Thomas Jansson efter att avtalet signerats. Nu öppnar MAS upp för ännu fler att engagera sig i Rally-SM som verkligen är i stort behov av utökat sådant.
Alla som är intresserade av att arrangera Rally-SM är välkomna att vara med, till exempel klubbar som vill åka vartannat år, säger Lars Mattsson.
Tidigare har ansvaret för Rally-SM legat hos olika konstellationer.
Många har försökt driva mästerskapet, vilket visat sig svårt för viljorna är många och svåra att ena. Nu har vi en lösning med erfarna arrangörer som verkligen kan det här. Det känns väldigt bra, säger Thomas Jansson.
Styrelsen för MAS ser ut som följer: Ordförande Lars Mattsson (SSR), vice ordförande Stefan Thaleman (ESR) och sekreterare Stefan Magnusson (ÖWR). Ledamöter är Kalle Andersson (Vinterpokalen), CG Wilke (Snapphanerallyt), Anders Norstedt (Rally Uppsala), Erik Wahlqvist (Kolsvarundan) samt Andreas Haraldsson (Rally Askersund).

*
Mitt upprop igår ”Ropen skalla, Märkescuper åt alla” tände en gnista hos Harry Joki, närmare presentation känns överflödig. På facebook skriver nu rallyprofilen ,” Ja, Tommys upprop är helt riktig att vi bör få ordning på Rally-sporten bl.a. genom att arrangera Märkes-cuper. Vem börjar med detta av oss?”.
Precis, vem blir först att införa en modern enhetsklass i Sverige? Kanske Opel ligger bra till med sitt danska försök med Opel Corsa Rally cup…

*
BloggHongÄr inte säker men tror att detta är första gången som jag ser att ett svenskt Generalkonsulat gått ut officiellt och gjort PR för svensk motorsport. Men konsulatet i Hong Kong berättar nu och med osvensk stolthet om Felix Rosenqvists start kommande helg i ”Formula 3 Champion Title at Macau Grand Prix”. Stort!

*
BloggV8En liten knall levererades i dag från gänget bakom succén V8 Thunder Cars där årets mästare finns i Vankiva och heter Mattias Lindberg. Till nästa år lämnar man samarbetet med STCC, väljer att bryta ny mark och köra mästerskapet på en egen plattform. Promotorn PMR planerar för en SM-kalender med flera intressanta racedagar tillsammans med olika motorarrangemang.
– Vi kommer att köra inför en större publik än vad vi har gjort under de senaste åren tillsammans med STCC. Responsen från arrangörer och banor på att vi nu går vår egen väg har varit övervägande positiv och en ny och yngre publik får nu chansen att se V8 Thundercars, säger Tony Bryntesson, Performance Automotive och PMR.
Att inte längre köra ihop med den allt tunnare ”Kungaklassen” STCC kommenterar man med
Det tycker vi är tråkigt inte minst för den publik på STCC-evenemangen som har uppskattat vår närvaro både på banan och i depån, men V8 Thunder Cars har alla ingredienser som behövs för att kunna utvecklas på ett sätt som inte hade varit möjligt som supportklass i STCC, menar Rickard Berggren som basar för Åhusbaserade mästarteamet Memphis Racing och tillägger.
Min kristallkula säger att 2016 blir rekord i både publik och TV-tittande för klassen!
V8 Thunder Cars hade i år ett startfält på 17 bilar, en siffra som förväntas växa till nästa år.
Många av årets team och förare har redan aviserat sitt deltagande under nästa säsong och i helgen blev en ny förare och team klara för nästa säsong, säger Tony Bryntesson.
Den stora frågan är nu vad STCC ska koppla för nytt grepp för att locka tillbaka publiken till de svenska racingbanorna? Själv tror jag nu som tidigare att ”järnsängarna” har passerat bäst före datum…

*
Snabbe Golfåkaren Ebbe Nilsson, Hässleholm led nog som ett djur när han på plats i helgen som gick bevittnade tuffa asfaltrallyt Rallye de MaspalomasKanarieöarna från åskådarplats. Med runt hundra startande är detta det näst största rallyt på ”svenskön” bara Rally Islas Canarias ”El Corte Ingles” är större och också detta som 2016 ska ansvara för ERC-deltävlingen på ön.BloggEbbe2BloggEbbe1
Precis som jag hade Ebbe svårt att hitta/läsa resultatlistan men vi tror båda att Porscheåkaren Martin Modesta vann före Eduardo Dominguez i en Fiesta R5. Båda fångade Ebbe på sista servicen på ett som han låter hälsa ”väldigt varmt och soligt Gran Canaria”. Varmt och soligt stick den någonstans, här är plus sju grader och regn….

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *