Tänak osäker på WRC 2016, B-team hos M-Sport, rally eldsjäl ger upp, välgörenhet i Safarirallyt och vad är det för fel på människor?

BloggOtt kopia 3Precis som jag berättade igår så är M-Sports ”försteförare” Ott Tänak högst osäker på sin framtid under Malcolm Wilsons vingar. Idag berättar han själv för wrc.com om sin situation och om den osäkerhet han känner inför 2016.
Vet inte vad som händer 2016 eller om jag uträttat tillräckligt i år!
Tänak utvecklar sina tankar.
Personligen menar jag att det varit en bra läroår. Jag har bitvis visat lovande ”speed” efter Portugal. På grus har vi varit konkurrenskraftiga och senast i Spanien var vi även bra med på asfalten…
Mr Wilson har ännu inte sagt något i saken men medger att både Tänak och Elfyn Evans finns med som tänkbara förare även 2016. Men enligt brittiska källor finns där även flera andra intressanta förare, några dessutom med penningstarka sponsorer i ryggen. Om jag får spekulera lite, ryssen Alexey Lukyanuk, ukrainaren Yuri Protasov och polske ERC-vinnaren Kajetan Kajetanovicz har alla gjort bra ifrån sig i R5-Fiestor. Dessutom verkar det vara väldigt lätt att få ihop budget för f.d öststatsförare vilket säkerligen vore välkommet hos M-Sport.

*
I samma ämne så berättar Ericsson Motorsport idag att italienaren Lorentzo Bertelli som med berömda familjeföretaget Prada i ryggen kuskar jorden runt med sin militärlackade WRC-Fiesta, att också han är intresserad av att liera sig ännu hårdare med Wilson & Co. I Bertellis fall skulle det i så fall röra sig om att bilda ett B-team och då spekuleras det i att även Robert Kubica skulle kunna ingå. Polacken har ju klart deklarerat att något radikalt måste hända 2016 för att han ska stanna kvar i WRC-klassen. Detta kan kanske vara svaret på hans bön…

*
BloggNeuville kopia 15Läser på Twitter att fransk media pressar Yves Matton på besked vad som händer med Citroén och WRC till nästa år. Matton är dock ståndaktig och avslöjar inte hur tankarna går, inte ens om man tänker stanna kvar i WRC. Allt är just nu oerhört krampaktigt och det som behövs är att något team vågar ta första steget med ny förare. Själv tror jag att Thierry Neuville är knuten som behöver lösas upp till 2016, bryter han med Hyundai och väljer Citroén eller Ford så öppnar allt upp sig. Då kan till och med Kris Meeke våga hoppas ”på ett liv efter jul” då han bevisligen i stor hemlighet redan varit och kikat på Hyundais anläggning i Alzenau.

*
BloggÅhlinIdag kom där ett pressmeddelande från Fredrik Åhlin efter helgens WRC2-insats i Wales. Det mesta som Fredrik berättade där har redan berättats i Motorbloggen, kanske inte att han sista dagen var absolut snabbaste Ford i WRC2-klassen. Tycker ändå att hans avslutning av meddelandet är allra bäst och visar vilket dj-lar anamma där finns i vasse Opel-åkaren Rune Åhlins barnbarn. Fredrik skriver ”Det är aldrig kul att bryta ett rally, men tack vara reglerna får och kan man starta om till nästa dags etapp. Det medföljer självklart tidsstraff men det var viktigt för mig och Morten att få visa både för oss själva, men självklart också för våra samarbetspartners, att vi är med där framme när tekniken är med oss. Nu väntar hårt arbete för att kunna sätta en budget inför nästa års Rally VM.”.
Så det som i mina ögon bådar gott för framtiden.
Vi blickar inte bara framåt – vi siktar framåt!

*

Sebastien Loeb i Rally Sweden

Kan inte utan att undra hur pass lycklig Sebastien Loeb är med sitt racingåkande? På Twitter är Loeb väldigt flitig både före, under och efter WRC-tävlingarna med egna inlägg. Innerst inne inbillar jag mig att han hellre klafsat runt i den walesiska leran än ”snobba” runt i racingdepåerna. Tänk tanken att Yves Matton lyckats övertala Loeb till full säsong i WRC med en Citroén. Då hade nog suveräne Ogier fått det svårt att åtminstone så totalt dominera som han gjort, efter att ”Kungen” frivilligt abdikerat.

*
För de allra flesta i sporten som är mer än 20 fyllda är Åke Lavén ett välkänt namn och då inte bara som duktig rallyfotograf utan även som banläggare i SMK Uppsala. Under massor av år har Åke varit ansvarig för klubbens ”rallyvägar och sprintsträckor” men nu är den tiden förbi, eldsjälen har har helt enkelt tröttnat och känner sig motarbetad av bland annat sitt eget distrikt. Därför går idag Åke ut och förklarar, ”Ett tungt beslut som jag tagit efter mycket grubblande!!
Sedan SMK-Uppsala startade om sin verksamhet på rally sidan har jag varit den som haft ansvar för rallyvägar och sprint sträckor. Men nu är det slut på mitt ideella arbete när det gäller rally. Jag hade från början C-licens men uppklassade mig till B för att sedan gå kurs för att uppklassa mig till A-licens då detta krävs för att vara Banchef på Rally SM. Det första året som Banchef så fick jag dispens av Rallyutskottet men fick order att klassa upp mig, för att få A-licens krävdes en kurs som jag mfl. gick i Linköping. Jag ansökte då hos Upplands bilsportförbund om A-licens men fick till svar av den ansvariga (Margareta Johansson) att det inte räckte utan jag skulle ha varit tävlingsledare i x antal år. Jag talade då om för henne att jag suttit med i tävlingsledningen sedan vi startade i början på 2000 talet men fick till svar att det var inte tillräckligt. Jag ringde då till Bilsportförbundet som ordnade så att jag fick min A-Licens eftersom mina ambitioner inte var annat än att vara banchef och se till att vi hade vägar att åka på när det gäller Rally.
2014 var det inga problem men så i år så överklagade Upplands Bilsportförbund( Margareta Johansson och Magnus Grönqvist)min uppklassning. Dom ringde från SBF och förklarade situationen varvid jag svarade att för min del så fogar jag mig efter det. Jag fick en ny B-Licens samt påtalade för den ansvarige att förbundet måste göra om reglerna för licenserna och se till att det finns en A-licens för banchef och övriga funktioner inom tävlingledningar på rally. Detta lovade man att titta på.
På årets rally-SM så var jag biträdande Banchef men med samma uppgifter som tidigare och den som stod som Banchef (med dispans) ingick i bangruppen. Detta förfarande samt att jag från andra hört att dom blivit nekade en A-licens har fått mig att från och med att jag gjort klart mitt jobb i år är att sluta med att vara funktionär på allt vad rallytävlingar heter! Jag kommer att i fortsättning bara ägna mig åt att fota.
Med detta som bakgrund så undrar jag kommer vi att ha några funktionärer om 5-10 år? Det är nog dags att tänka om!
Det som sedan stör mig är att man inte får till ett nytt däckreglemente. Det verkar som dom styrande sitter i knät på däckleverantörerna! Jag kan säga att ½ kostnaden för vägarna i årets rally SM ligger på att återställa vägbankar med grävmaskin då dom flesta genar och trycker sönder dessa. Det kommer att bli svårt att hålla startavgifterna på samma låga nivå som idag om detta får fortsätta. Vilka skall betala? Jo det är ni aktiva som får ta på er hela kostnaden.
Jag vill tacka alla i SMK-Uppsala för den tid vi haft tillsammans och lycka till i framtiden.
Hälsningar Åke Lavén”.”.
Behöver jag säga att jag delar Åkes farhågor inför framtiden?

*
PÅ torsdag drar East Africa Safari Rally igång och då med massor av svenskintresse på plats i Mombasa. Exakt som i fjor gör Team Tidö en ambitiös välgörenhetssatsning under namnet Race 4 health anfört av Stig Blomqvist och Richard Göransson. Med i teamet finns även meriterade kartläsaren Emil Axelsson, nybliven mästare i Asia-Pacific Rally Championship tillsammans med Pontus Tidemand, samt de framgångsrika juniorerna Robin Friberg och Mattias Adielsson.
När Race 4 Health körde samma rally 2013 lyckades man under tävlingens gång samla in drygt två miljoner kronor till välgörenhet, absolut värt att applådera. I årets upplaga är fem organisationer företrädda: Alzheimerfonden, Project Playground, Drying-Little-Tears by Sixt, Riders samt Zelmerlöw & Björkman Foundation. Donationer sker huvudsakligen på www.Race4Health.com.
Årets insamling genomförs under parollen ”Tribute 2 Björn Waldegård”, i en hommage till 1979 års rallyvärldsmästare Björn Waldegård. Den mycket populäre upplänningen gick tragiskt bort i augusti 2014 och körde för en av teamets Porschar 2013.
Totalt sju svenskar kör årets upplaga och de är:
3: Stig Blomqvist / Stéphane Prevot, Porsche 911. (Race4Health)
6: Richard Göransson / Emil Axelsson, Porsche 911. (Race4Health)
15: David von Schinkel / Per Björkman, Porsche 911. (Race4Health)
16: Christer Johansson / Mattias Adielsson, Porsche 911. (Race4Health)
17: Joakim Roman / Jorgen Fornander, Porsche 911. (Millbrooks World Rallyt Team / Tuthill)
18: Roger Samuelsson / Robin Friberg, Porsche 911. (Race4Health)
20: Jan Hagman / Philip Clarke, Ford Escort MK2. BloggHagman
Friskusen Jan Hagman är en tuffing inte nog med att han betvingat svår sjukdom och kommit tillbaka till rallysporten, han vågar dessutom bryta mönstret och kör under parollen ”Våga vägra Porsche”. Du som är intresserad av att följa svenskarnas öden och äventyr kan med fördel använda Ericsson Motorsport som skapat en specialsajt för East African Safari Rally. Gå in på deras sida och följ länken!

*
BloggGrönI den dagliga Motorbloggen rutinen ingår att skumma innehållet i såväl Facebook som Twitter förutom alla andra nyhetssidor som berör motorsporten. Då hittar jag ett inlägg från Svalövs Motorsportgymnasium som håller till på Ring Knutstorp. Här har under ett antal månader eleverna jobbat med att växa fram en Grupp H Volvo 940 som framöver ska köras av min klubbkamrat Mikael Larsson. Redan när jag såg bilen första gången som nylackad tomkaross reagerade jag över färgvalet, eller rättare sagt det obefintliga färgvalet. Bilen var lackad sprallig ”öststats grå” och varken nu eller tidigare har den delen av världen varit någon favorit hos mig, inte heller deras färgkulörer. Bilägaren lugnade mig dock med att detta bara var lite av en grund, där skulle komma att läggas på en läcker strajpning lovade Mikael.
Nu är 940:an klar och på Facebook berättar skolan nu stolt om den stora händelsen och vad ser man dom lagt på utanpå det pigga öststatsgråa, jo ilsket gröna sjok. Självklart borde jag så kunnat förutse detta då en av lärarna på skolan heter Lars ”Jag älskar grönt” Mårtensson och kör själv en 940 med allt för mycket gröna inslag.
Vad är det för fel på mänskligheten, grått och grönt…

*
BloggDäckPasserade en däckhandlare i dag och fick än en gång ett handgripligt bevis på hur korkade människor det finns i vår värld. Två helt blanka däck på en nästan ny bil ger mig kalla kårar och sådana möter man varje dag på regndränkta vägar…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *