Paris la sordi på Ogiers WRC-triumf, Åhlin kom starkt på slutet, Berglund sjua och varför inga Märkes-Cuper i Sverige?

Så var WRC 2015 över och att Sebastien Ogier skulle ta sin tredje raka seger i Rally Wales GB var väl ingen större överraskning. Redan före start var konkurenterna överens om att världsmästarens startposition längst fram var den optimala placeringen om man siktade på att vinna i leran. Bäste föraren i bästa bilen plus en stor portion tur utgör alltid en oslagbar kombination.
Detta var ett svårt rally för oss, konstaterade Sebastien som hade svårt att hitta den rätta segerglädjen efter det som hände i Paris.
Vill tillägna den här segern åt offren för den fruktansvärda attacken i Paris. För oss personligen är det här en symbolisk gest att vi inte få ge upp för de här onda krafterna!

WRC Rally Great Britain 2015

För att ytterligare understryka Ogiers känslor hölls en tyst minut vid målet där alla team deltog i hop med publiken.
Han medgav även att han inte var så sugen på att riskera något på power stage i likhet med Spanien.
Med tanke på de ”tricky” förhållandena i dag var det rätt beslut!
Ändå imponerar Kris Meeke mer på mig genom att bara var 26 sekunder efter WRC-Polo #1. Kan tänka mig att han varit sugen på att prova att öka för att ta in sekunderna för att avsluta med seger på hemmaplan. Otvivelaktigt något, om det hade lyckats vill säga stärkt hans aktier inför 2016. Men jag tror att Yves Matton blev minst lika glad över att Meeke behöll kylan och inte gjorde något ”stupid mistake” som kunde riskerat Citroéns andra plats i Märkes-VM.
Trea blev Andreas Mikkelsen, tio sekunder bak Meeke. Stabil körning, inga misstag trots den dåliga uppladdningen med läkarbesök i Tyskland dagen före start.

*
BloggNeuvilleDet hjälpte inte att Thierry Neuville kuggade ner och gick in i Hyundais B-team för ”att hitta sig själv”. Först bortslaget bakhjul och som avslutning en rejäl rullning, tar nog lite tid för Thierry att hitta rätt…
Bättre gick det för teamkompisarna Dani Sordo, fyra och Hayden Paddon femma. Även de hade sin beskärda del av problem under det händelserika rallyt, men inte på långa väga lika många som ”Förste-förare Neuville”.

*
BloggEvansFör M-Sport gick det mesta i moll där Ott Tänaks krasch med bara någon sträcka kvar att åka bör ha gett bossen Malcolm Wilson ännu några gråa hår. Elfyn Evans slutade sexa, vilket jag tror var en klar missräkning. Mads Östberg kör in placeringen efter vilket känns väldigt orättvist då Mads var fint med fram till en tidig punktering dag två. Trots detta höll han fjärde platsen fram till SS11 då som Mads säger, ”ett dumt misstag” ställde till det.
– När jag försökte förhindra att vi snurrade i en kurva gled vi istället nästan i slow motion ner i diket och fick ha hjälp för att komma upp, förklarar Mads.
En fjärde plats i VM-sammandraget, precis bakom sin landsman Mikkelsen måste ändå betecknas som fullt godkänt.

*
I WRC2 hade Toni Gardemeisters skyddsling Teemu Sunninen verkligen turen på sin sida. I startfältets tamaste bil, finnen kör en Super 2000 Skoda skuggade han det franska jättelöftet Eric Camilli fram till power stage. Då hade hans motor börjat gå allt sämre och efter ”kraftsträckan” var så plötsligt Sunninen i ledning med Camilli som tvåa. Medan finnen jublade ihop med resten av TMG-teamet deppade fransmannen.
Jag ville verkligen ha den här segern men det har varit en riktig skitdag i dag. Men sånt är livet, det är tufft!

BloggåhlinTråkigt för Fredrik Åhlin som inte hade något flyt i Wales, när väl bilen fungerade mot slutet visade värmlänningen vilken duktig chaufför han är och satte topptid på topptid i WRC2-klassen. Nu blev det bara en blygsam elfte plats för Fredrik. Ändå snäppen bättre än Eyvind Brynildsen som fick nöja sig med att köra in som 15.e i WRC-debuten med nya R5-Skodan.BloggVeiby2
Bättre gick det för landsmannen Ole Christian Veiby som vann både WRC3 och J-WRC och detta ljusår, eller åtminstone flera minuter före tvåan.

*
BloggBerglundGick betydligt bättre mot slutet för Gävles Martin Berglund med nya R5-Mitsubishi Mirage mot slutet av den nationella delen, Network Q WRGB National Rally. Efter SS2 lossade en turboslang och Martin fick ge upp dagen men kom tillbaka på lördagen. Radade upp flera sträcksegrar och fortsatte på den inslagna vägen på söndagen. Två sträckvinster och en andra plats visar att den svenskbyggda Weng-maskinen har kapacitet, gäller bara att knyta ihop säcken och få det att lira ihop från start till mål. Med tidstillägget för de icke körda sträckorna blev resultatet ändå helt OK, sjua totalt, drygt åtta minuter bak vinnaren Mike Faulkner, i en ”vanlig” Mitsubishi EVO9. Martins teamkompis hos Spencer-teamet, britten Jukes tvingades bryta på allra sista sträckan, orsak okänd.

*
Europa fortsätter att förvånas över Emil Bergkvist och Joakim Sjöbergs 4WD-debut med den inhyrda R5-Peugeoten. Även om man är ”lite” av Opel-vän så måste man ändå medge att detta var vassare än den Opel Adam som paret körde hem J-ERC-titeln med. Nu ställs frågan från ERC.com till co-driver Sjöberg vad det är som gör Emil så bra? Vem skulle veta detta bättre än den som sköter kontoret? Här avslöjas även att ”Bergkvist has received a number of extremely interesting offers for 2016” och enligt sajten finns han på plats i Wales för att diskutera framtiden.
”The boy”, har en otrolig förmåga att anpassa sig till vilken bil som helst, förklarar Jocke.
Vi satsade inte alls speciellt hårt och tog inga risker eftersom vi ville köra så många kilometer som möjligt och skaffa oss erfarenhet. Ändå blev det så bra resultat…
Jocke avslutar inte med något skrälluttalande precis, utan istället något som de allra flesta redan förstått.
Emil är född till att köra rally, han är unik!
Det där med ”extremt intressanta erbjudande” låter spännande, får vi se honom och Jocke i WRC2 till nästa år, eller gör man kanske först ett ”drive thruu” i ERC:s värstingklass R5?

*
Häromkvällen zappade jag runt lite på tv:n och kom så till brittiska kanalen ”Motors” och blev plötsligt inkastad i en summering av ”Rumänska Rallymästerskapet 2015”. Det första som slog mig var hur pass många nya rallybilar det kördes med i detta som jag tror är EU:s fattigaste land. En flock R5:or, Mitsubishi och Subaru i tyngsta klassen följt av R3-Citroen och Suzuki i 2WD-klassen. Men det som förvånade mig allra mest var att man i den här ur svensk synvinkel, avkroken var att det kördes två Märkes-cuper i ”RM”. Att det körs en Dacia Logan Rallycup i Dacians hemland är kanske inte så förvånande men att det även finns en Suzuki Rallycup fick mig att höja på ögonbrynen. Då snackar vi ingen kopia på vår egen 1300 Rallycup utan här tävlades det med senaste årsmodellerna av Swiften.
Kollade upp det hela lite och hittade då att Dacia Logan Rallycup körs inte bara i Rumänien, utan även i Ryssland, Tyskland och Frankrike. Har dessutom för mig att det körs en variant i Spanien. Cupen är ungefär uppbygd med samma regelverk som VOC Mekonomen Rally, alltså mycket ”basic” och med samma målsättning som i Ola Strömbergs skötebarn, ”mycket rally för lite pengar”. Med 90 hästkrafter är detta så klart ingen bil man slåss om totalsegrarna med, men nog skulle man kunna ha mycket kul i en Logan så länge man tävlar mot likvärdigt motstånd. Visst är det märkligt att man runt om i världen kör många olika enhetscuper, medan vi i Sverige bara kör två och detta med bilar som med god marginal passerat bäst före datum. Nej upp till kamp för märkescuper för Dacia, Suzuki, Opel, Ford, Renault, Peugeot, VW, Hyundai, ja listan kan göras hur lång som helst, så vad väntar importörerna och SBF på?

*
BloggPorscheKänns det som att en lång urtråkig vinter väntar runt hörnet och där tristessen slår sina grova klor i dig? Kanske skulle då ett litet renoveringsobjekt sitta bra att fördriva tiden med. I Beverly Hills, Californien finns den här ”lättfixade” Porsche 912 till salu för det facila priset av 6950 USD, alltså knapp t femtitusen. Den mörklbå Porschen anges som ”Short Wheel Base Coupe” med ”matching numbers” och säljes helt komplett med rester av såväl inredning som motor/växellåda. Säljaren skriver försiktigt mot slutet av annonsen också att Porschen kräver ” omfattande renovering och vem säger emot på detta? Är du ändå intresserad så kan jag fixa telefonnummer…

*
I går kväll hade SMK Hörby sin ”berömda” årsfest med prisutdelning för klubbens allra mest framgångsrika utövare. Till exempel fick VOC-fantomen Tom Kristensson för tredje året i rad ta emot priset som ”Årets Förare” och får därmed behålla priset för alltid. Som mottagare av ”Årets Kartläsare” utsågs Victor Hansen. Blir nog lite svårare att ta hand om det vandringspriset för alltid, då Victor har en helt annan målsättning med sitt rallytävlande än att nöta högerstolar, redan framgångsrik i Ungdomsrally som han är.
Som sagt det var fest men till skillnad från en del av festdeltagarna körde jag egen bil både dit och hem (kom direkt från jobbet och anslöt i höjd med snapsvisa 4-5). Försökte genom ”prissarna” lite senare på kvällen få lite information från ”Rallymöte för alla” i Hässleholm som hölls på förmiddagen. Men så seriösa frågor var svårt att avhandla vid det laget även om någon försökte förklara för mig. Jag gav dock upp när denne svamlade något om att det föreslagits att RS-DM i Södra BF 2016 skulle köras med 13 deltävlingar.
Tretton tävlingar i DM, nej grabben den går jag inte på tänk på att jag är spiknykter till skillnad från dig, så drick inte mer nu, rådde jag kompisen i sitt lyckorus.
Tretton DM-tävlingar å nej, något så dumt ska dom inte försöka lura mig med…

*

Traktorrace i Nävlinge, Emil Sjödal, Växjö
Traktorrace i Nävlinge, Emil Sjödal, Växjö

För att komma till jobbhelgens femton fotojobb har det krävts totalt 74 mil i bil. Av dessa 74 mil var helt klart de knappa sex milen till Nävlinge och lördagens Traktor Race de absolut bäst investerade. En bra bit över tusen personer bevittnade ”Traktorpiloternas” kamp på den blöta leråkern där man körde två och två i en slalombana. Fastnade för Emil Sjödal från Växjö som kom med sitt hembygge, ursprungligen en Volvo T22. Men med en Volvo Turbo motor på 250 hästkrafter var T22:an betydligt piggare än när den en gång lämnade fabriken.
Nu visar det sig att Nävlinge GP bara är en kopia, originalet finns i Vedum berättar eldsjälen där Conny Hansson, Conny skriver ” Jag ser att du noterar traktorrace. Här utanför Vedum, i Sa Lundby, avgjordes det första traktorracet för ca 20 år sedan. Det har sedan dess körts varje år och sedan andra året i dess nuvarande form, som parallellslalom med Le Mans start. Detta brukar locka runt 4000 besökare, oavsett väder, en fredag kväll  sista helgen i juli och krockar ibland med Kullingstrofèns förberedelser. Toppnoteringen för ett par år sedan är över 5500 besökare. Detta evenemang har fått en del efterföljare och kallas därför S Lundby Traktorrace,  Originalet.   ”Efterrace”  avgörs  i närliggande bygdegården.
Hälsningar Conny”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *