Uppdaterad WRC-Cittra till Mikkelsen, Åhlin sexa med tappad BRC-ledning, ”knald eller fald” lovar Adam-Madsen och folkfest väntar i Vimmerby!

BlogCitroenTrots att Citroën har det mer än lite motigt i WRC så är det ändå kring fransmännen som det snackas mest. Så klart inte konstigt med tanke på att Yves Matton ”vilar” försteförare Kris Meeke i kommande Rally Poland. Istället blir där lite press på Andreas Mikkelsen med att bryta teamets nedåtgående spiral och ett viktigt steg i den riktningen, är två nya uppgraderingar som blir godkända till helgens WRC.
Då får Citroën C3 WRC en ny bakdiff plus ett system för att kunna justera vridmomentet mellan fram och bakaxel. Att Citroën och Matton tror på Mikkelsen ger man bevis på då det bara blir hans bil som blir uppgraderad. Förseningar i produktionen gör att Craig Breen och Stephane Lefebvre får fortsätta med ”gamla” utförandet.
Nu går vår säsong in i ett nytt skede, berättar Matton för Martin holmes.
Vi kände att vi behöver ta ett steg tillbaka och inse att viss teknik varit för riskabel att utveckla och som inte alls betalat sig…
Matton konstaterar att visserligen är C3 WRC snabb men hålet där den fungerar perfekt är alltför smalt. Därför har man även börjat möblera om bland ingenjörer och arbetssätt.
Med en mer tillförlitlig bil som Andreas hjälper oss att utveckla kommer våra förare att kunna sikta på resultat som matchar Citroëns höga förväntningar.BloggMeeke
Nu spekuleras det i vad Matton menar när han säger att man ”börjar möblera om” och där i synnerhet brittiska röster läser in att Kris Meekes tid som Citroën-förare kan vara på väg att avslutas. Att det krävs stordåd i hans nästa framträdande Rally Finland är nog mer eller mindre en förutsättning för att stanna kvar. En ny katastroftävling och Mikkelsen lär få avsluta som permanent förare under Mattons vingar.

*

Fredrik Ahlin / Torstein Eriksen Skoda Fabia R5
Fredrik Åhlin och Torstein Eriksen genomförde Ypres Rally på ett helt godkänt sätt om det inte varit för den förargliga dikeskörningen på fredagens sista sträcka. Trots att man var borta från allt vad toppstrid hette malde Fredrik på och satte många fina sträcktider på de luriga belgiska asfaltvägarna. Försöket att knipa lite bonuspoäng på sista sträckan gick dock om intet och istället tappade LeoVegas-Skodan en bit över minuten på power stage. Nu blev det ändå lite värdefulla poäng närmare bestämt åtta, med sjätte platsen i BRC-delen av tävlingen. Men utan sina tio straffminuter för avåkningen hade det blivit besök på pallen för den svensk/norska duon.

Nu blev det Keith Cronin som blev bäste poängplockare och detta minuten före Matt Edwards medan Osian Pryce gick in som trea. Något Pryce säkerligen var belåten med då detta betydde att han är ny ledare i BRC på 66 poäng medan Åhlin ligger tvåa på 63. Trea är helgens vinnare Cronin på 14 poäng färre än Åhlin. Det som är lite oroväckande är att Fredrik redan spelat ut sitt ”Joker card” med extra poäng, medan ettan och trean har sina jokers kvar.
Nästa tävling i BRC är redan om två veckor i Nicky Grist Stages i Wales.
Oscar Solberg/Patrik Barth försvann i ett dike på lördagen men kom så småningom upp igen och fullföljde som sist i Junior-klassen. Efter detta ligger Oscar fyra i Junior-BRC.

*
Ypres Rally behåller sitt rykte som ett av de allra tuffaste asfaltrallyna vilket många av de tävlande säkert skriver under på. Mycket avåkningar blev det och när inte ens hemtame WRC-åkaren Thierry Neuville klarade av alla hinder förstår man att det var tufft. BloggAbbringEn som dock klarade alla blindskär var holländaren Kevin Abbring som tog den belgiska Peugeot-importörens R5-Peugeot till en tung seger. Men bara åtta sekunder långsammare var Bryan Bouffier som oftast kört Fiesta men nu satt i en Skoda R5. Större gap till trean Vincent Verschueren, 47 sekunder.
Neuville kom i mål och tog flera sträcksegrar men till ingen nytta efter rullningen på fredagen. Bästa Hyundai kördes istället av Giandomenico Basso på sjätte plats.

*
BloggMadsenMåste säga att jag blev imponerad av att Jacob Madsen och Line Lykke Jensen lyckades hålla heta ledaren av ADAC Opel Rallye Cup, Tom Kristensson bakom sig i comebacken efter den våldsamma kraschen för tio veckor sedan. En krasch där Jacob fick ryggskador medan Line Lykke klarade sig undan med mindre blessyrer. Att direkt hitta vinnartempo och åka utan misstag i ADAC Rallye Stemweder Berg visar att det kommer att bli en jämn svensk-dansk uppgörelse resten av året. Madsen har dock målet klart.
Vi ska vinna varje gång från och med nu, det är allt eller inget som gäller!Bloggtom
Nu hjälper inte ens detta om Tom och Henrik Appelskog lyckas komma i mål i samma tävlingar som Jacob vinner, vilket han är mycket väl medveten om.
Som sagt det ” er knald eller fald hver gang fra nu” …
Om min poängberäkning stämmer har nu Tom och Henrik 205 poäng medan tvåan Calvin Beattie står på 143 Adam-poäng. Madsen ryckte upp till tredje plats på 98 tunga poäng, två segrar och två andraplatser på power stage där Tom istället vunnit samtliga.
To be contuined…

*
Under helgen har det skruvats en hel del på Silver-Kadetten för att få ihop allt till KAK Midnattssolsrallyt som drar igång på onsdag. Utan att ropa hej eller sälja björnskinn innan något skott ens avlossats, börjar vi ändå ana ljuset i slutet av tunneln. Nu återstår ”bara” att byta bälten och att få dit en fungerande oljetrycksgivare plus lite småfix. Lite tufft att köra utan varken oljelampa eller mätare som fungerar tycker jag vilket uppenbarligen föregående ägare tyckte var helt okej. En annan petitess i vår resa där vi nu nått till ”Y:et” i Vimmerby, var att den ”startklara” bilen i stort sett var bromslös. Ja jag vet att jag är petig men tycker ändå det är skönt att kunna bromsa…
Om nu allt går i lås så väntar 83 mil i nordöstra Småland med Vimmerby som centralort, detta för andra året. Rallyt inleds med en publikvänlig sträcka i Hultsfred under onsdagskväll medan man på torsdagen kör söderut med lunchuppehåll i Oskarshamn. Fredagens sträckor körs västerut med lunchuppehåll i Eksjö och en passerkontroll i Kisa.
Därefter börjar ett intensivt dygn på serviceplatsen i Vimmerby. Från fredag eftermiddag till målgången på lördag eftermiddag kommer det att vara en ständig ström av rallybilar, påpekar Lars Jonsson, KAK Midnattssolsrallyt.
De som startar sist lämnar serviceplatsen ungefär samtidigt som de första startande kommer tillbaka. Räkna därför med liv och rörelse utöver det vanliga och en riktig folkfest inte bara på sträckorna utan även på serviceplatsen.

????????????????????????????????????
Jonsson är också enig med mig när han pekar ut förhandsfavoriter men där han också menar att det finns hela 20-30 vinnarkandidater.
Mats Jonsson och Patrik Flodin (bilden) är några av förhandsfavoriterna, men räkna även med förare som Mats Thorszelius, Harri Joki och kanske även argentinaren Jorge Perez-Companq.BloggStrid
Tror inte heller att man ska räkna bort min klubbkompis Peter Strid med Ulf Lind vid sin sida i en äkta fabriksbil, en Opel Manta 400 från Russelsheim. Låt vara att Peter har många års rattrost att fila bort men man ska absolut inte räkna bort ”Den flygande bonden” som han benämndes under glansdagarna på 80 och 90-talet.

*
BloggJimmyDet hjälpte inte att Jimmy Eriksson var snabbaste Mercedes-förare i det stora 1000-kilometersloppet på franska Paul Ricard under lördagskvällen. Istället slutade kvällen med en poänglös Jimmy när bilen gav upp med motorfel.
Det är alltid tråkigt när man tvingas bryta på det här sättet, och särskilt den här gången när vi faktiskt var med i kampen om pallen i högsta grad, konstaterar Jimmy.
Jag lyckades i alla fall sätta det snabbaste Mercedes-varvet och vi hade jämna och fina varvtider med ett stabilt däckslitage, så vi får helt enkelt ta med oss det positiva och komma tillbaka starkare nästa gång.

*
Inte heller Gustav Malja hade lyckan med sig i helgens Formel 2-tävlingar i Azerbajdzjans huvudstad Baku utan fick lämna poänglös. Han slutade precis utanför poänggivande topp tio när han klassificerades som 11:a i det första av helgens två race, och avslutade sedan vistelsen på stadsbanan med 14:e plats i söndagens kortare sprintrace.

En tuff helg, konstaterar Malja.BloggMalja

Vi hade inte farten på den här banan, och utöver det fick vi dessutom dras med en hel del problem som inte gjorde saken enklare. Vi gjorde vad vi kunde, men den här gången fick vi inte med oss det resultat vi hade siktat på.  
FIA Formula 2 Championship fortsätter närmast vid Österrikes Grand PrixRed Bull Ring den 7-9 juli.

*
Som bekant firar inte danskarna midsommar utan kör istället Sankt Hans vilket infaller i dag om jag har rätt för mig. Detta till trots kördes i dag Yokohamamesterskabet Vest deltävling 2 i Ringkøbing. En tävling utan svenskt deltagande och där Ib Kragh i sin R5-Cittra dominerade och vanna cirka 50 sekunder före Johnny Pedersen med BMW M3:an. Även på tredje plats blev det BMW men en M1:a i händerna på Kim Boisen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *