Tom K. tvåa i helgens Adam-Cup med utökad ledning, Audibossen förklarar RX-beslut, tufft i Ypres Rally med Åhlin långt bak och så behöver en WRC-Polo rehab…
Just nu har Tom Kristensson och Henrik Appelskog nått slutmålet för Rallye Stemwerder Berg och då med vetskapen att helgens placering blev tvåa i ADAC Opel Rallye Cup. Den som var ännu snabbare än SMK Hörby-föraren var inte direkt överraskande vinnaren av premiären dansken Jacob Madsen och Line Lykke Jensen. Han och Tom har kivats om sekunder och tiondelar redan från sträcka ett och där ur svensk synvinkel tyvärr oftast Madsen haft stolpe in. Men på sista sträckan som ger bonuspoäng tog Tom i allt han förmådde och då fick den danska Opeln se sig slagen.
I mål skiljer nu futtiga 11,7 sekunder mellan de båda. Trean, dessutom cuptvåa, Calvin Beatie var rejält avhängd och var över minuten efter Madsen.
Nu vet jag inte om Tom och Henrik varit så kyliga att man låtit Madsen ”dra”, väl medvetna om att en andra plats innebär inte bara fortsatt, utan även utökad ledning i cupen. Eftersom Madsen redan missat två tävlingar efter sin krasch är han chanslös på cupseger så länge bara Tom och Henrik behåller sitt fokus. Ett fokus som innebär att Madsen kan vinna resten av cuptävlingarna till ingen nytta, så länge som Adam Cup-bil #50 skuggar placeringarna strax bakom. Alla bilder från Adam-cup är från Henrik Åkeson.
Nu tror jag inte heller att Madsen/Jensen lyckas vinna alla resterande tävlingar utan Kristensson/Appelskog kommer garanterat att bita tillbaka. Närmaste chans att ta en tugga ”dansk mörbrad” blir i dubbeltävlingen WRC Rallye Deutschland i mitten av augusti.
Elias Lundberg/Jim Hjerpe avslutade sin första Adam Cup-tävling med en tionde plats i klassen. Absolut en framgång för den unge STAR-talangen som nu gjorde utlandsdebut och dessutom med ny bil och nytt underlag, asfalt har inte Elias provat på tidigare. Att sedan gapet upp till vinnar-Madsen blev nästan tre minuter är inget att bry sig om…
*
För dansken Lasse Murmann Sørensen och Mette Jensen blev det taklägg i stället för målgång med deras R2 Opel Adam. Vid en inbromsning sprack en bromsskiva och då klarade inte Sørensen att hålla bilen kvar på vägen utan det blev en rullning. Då låg paret fyra i klassen av elva startande men med alltför stora skador blev det ingen omstart.
Rallyt vanns av Skoda Tysklands Fabian Kreim, nio sekunder före Rene Mandel i en R5-Fiesta.
*
Att inte Mattias Ekström kör World RX i Höljes är säkert svårsmält för den svenska storpubliken. För Mattias chef på Audi Motorsport Dieter Gass var det nog ett lätt beslut att prioritera DTM med Audi R5:an även om han hävdar motsatsen.
– Det var ett väldigt svårt beslut eftersom vi fortfarande är tidigt på säsongen och Mattias har titelchansen i båda mästerskapen, säger Gass och tillägger.
– Men fabrikssatsningen i DTM är prioriterad för oss.
Mattias kontrar lite kryptiskt med.
– Jag är glad att min chef tog beslutet åt mig!
Därmed är det svårt att riktigt få grepp om bakom vilken ratt han helst velat tillbringa kommande helg, i EKS-Audin eller i DTM-versionen. Dieter Gass däremot vet vilken och konstaterar.
– Mattias kan vinna sin tredje DTM-titel i år och har alltid varit väldigt stark på Norisring. Dessutom är Norisring vår hemmabana och vi behöver honom där.
Nu är beslutet tagit vilket ger PG Andersson en chans att visa upp sig inför de beräknade dryga fyrtiotusen åskådarna i nordvästra Värmland. Nog ingen tvekan utan att Mattias försökt lösa problemet och han beärttar också.
– Jag hade gärna åkt båda men tyvärr är det inte möjligt rent logistiskt…
*
Sent ikväll går Ypres Rally i mål och då är första deltävlingen i BRC utanför Great Britain avslutad. Nu är 16 av de 20 sträckorna körda och tyvärr blev det ett kostsamt misstag för Fredrik Åhlin/Torstein Eriksen på fredagens sista sträcka som förstörde helgen. Fredrik råkade ut för samma sak som mången annan rallyförare gjort före honom på asfaltrally, grus på vägen. Fram till ”högertrean” på SS7 hade allt gått helt perfekt och Leovegas -Skodan var bäste ”BRC-bil” på en stark åttonde plats totalt. Men på ”kullagergruset” släppte baken på Skodan och det blev dikesparkering med skador på fronten.
Under natten har mekanikerna hos CA1-Sports jobbat hårt och i morse kunde Fredrik och Torstein starta om men så klart helt borta från segerchans. Nu vet jag inte riktigt hur BRC-poängen delas ut, om alla får poäng eller om dessa bara fördelas mellan BRC-förarna? Just nu ligger Fredrik runt 35:e plats men vid en snabb koll, så har han bara sex-sju BRC-förare framför sig.
Än värre gick det för skyhöga favoriten Thierry Neuville som rullade flera varv på sträcka sex men även här lyckades mekanikerna väcka liv i vraket så att belgaren kunde starta om i dag.
Nu leder från Hyundais WRC-team petade Kevin Abbring med sin Peugeot R5. Holländaren har en stenhård fajt, där sekunder byts hela tiden med asfaltsspecialisten Bryan Bouffier. Nu skiljer 7,2 sekunder mellan de två och då har dessutom Bouffier haft problem med kopplingen och bland annat stått stilla på en transportsträcka. Vincent Verschueren avslutar topptrion och är 19,6 sekunder bak Abbring.
Oscar Solberg och Patrik Barth låg efter 14 körda sträckor femma i Junior-klassen men så på SS15 finns där ingen tid på ”Skruvat-Fiestan” längre?
Det gick inte så bra för unge dansken Simon Valentin och Ditte Kammersgaard i sin hyrda R2-Opel Adam som hade så svårt att få ihop budget för Ypres. Redan första dagen gick det överstyr när parets Opel landade snett efter ett litet hopp. I diket låg något hårt och höger framhjul pekade efteråt i en inte helt frisk riktning. Paret lyckades reparera under natten men ligger nu bland de allra sista i resultatlistan.
Inte ens detta kan Jeannette ”Kvicken” Kvick skryta med sedan drivningen sagt upp sig i hennes holländaren Henk Bakkeners Mitsubishi.
*
Det ville sig inte för Raimund Baumschlager som är den enda utanför Volkswagen Motorsport som fått möjlighet att tävla med en WRC-Polo 2016 när det var deltävling i Österrikiska Mästerskapet. Redan på andra sträckan i Schneebergland Rallye där det gick i runt 190 km/t blev där ett notmissförsånd mellan Baumschlager och co-driver Pirmin Winklhofer.
– Jag fick noten lite för sent, förklarar Baumschlager.
– Fick ner farten till runt hundra men kurvan kunde klaras i maximalt 50-60 och därmed var vårt öde beseglat…
Co-driver Winklhofer tog på sig skulden helt och hållet och beklagade.
– Har hållit på med den här sporten i 15 år och aldrig tidigare gjort ett sådant här dyrbart misstag!
Polon mådde efter luftfärden inte så värst bra och måste in på ”rehab”…