Turbulens i SBF-toppen, Loix siktar på femte raka i Ypres, Theorin vann i Taxinge, Sandell hade inget flyt och gott om förbilar i Snapphanerallyt!
Under hösten har jag fått ett antal mail och telefonsamtal där man berättat att det i Svenska Bilsportförbundets styrelse inte verkar fungera helt gnisselfritt. Till en början var jag inte säker på att uppgifterna stämde. När detså i slutet november presenterades ett nytt Rallyutskott som bara tre månader senare upplöstes, då började saker och ting klarna.
Redan i mitten av december samlades förbundets tolv Distriktsordföranden till ett möte där Upplands BF ställde frågan om mötet hade förtroende för vice ordförande Pierre Ellison, Säffle. En fråga som enligt mina källor besvarades med nej av flertalet distrikt (nio av tolv) och med detta mistroende begärdes att Ellison borde lämna styrelsen. En av källorna berättar, ” Uppgifterna rörande Pierre Ellison är att rörelsen, d.v.s alla distrikt med dess rådsdelegater, inte har förtroende för Pierre E. i hans roll som styrelseledamot i SBF.
Distrikten meddelade sitt misstroende till Pierre E i slutet av januari och bad att han skulle avgå ur styrelsen.Tyvärr och helt obegripligt så vägrar Pierre att avgå då han har ett år kvar av sin mandattid. Att han väljer att sitta kvar, trots att han är medveten om att han inte har medlemmarnas förtroende är synnerligen anmärkningsvärt och djupt tragiskt.
Även styrelsens ordförande Kenneth Thorén har blivit informerad om rörelsens misstroende. Anledningen till misstroendet är inte en enskild händelse utan många olika händelser över tid. Till slut så går det inte längre och det är vad som skett. Att då inte avgå är ju oerhört arrogant mot rörelsen”.
När jag ber Pierre Ellison om en kommentar till kravet på hans avgång från uppdraget som vice ordförande i SBF svarar han.
” Den fråga skrivelsen behandlar om är utredd inom rörelsen, och lagd till handlingarna.
Sedan frågan första gången togs upp har ett förbundsårsmöte avhållits där rörelsen med samtliga distriktsordföranden samt distriktens röstberättigade delegater deltog. Ingen av dessa företrädare hade frågan aktuell över huvud taget.
Jag har för säkerhets skull varit i kontakt med distriktsordförande Claes Elofsson Södra Bilsportförbundet, som bekräftar att frågan är utagerad och föranleder inte något krav från distrikten.
Det är med förvåning jag tar del av dessa uppgifter, men som tidigare sagts så är ärendet utrett och färdigt.
Med vänlig hälsning
Pierre Ellison. ”.
Att frågan är utagerad bekräftar via mejl också Södra BF:s ordförande Claes-Göran Elofsson. ” På uppdrag av distriktsordförandegruppen (DOG) återkopplar jag med anledning av vårt telefonsamtal sistlidna tisdag.
Diskussioner om Pierre Ellison och händelse kring honom har absolut förekommit, men ärendet och frågeställningen är för DOG utredd och därmed lagd bakom oss, vilket inträffade före förbundsmötet i april 2016.
På förbundsmötet fanns möjlighet att aktualisera ärendet, men ingen av de 41 förbunds-mötesdelegaterna gjorde så.
Ärendet är således utagerat och DOG arbetar i föreningsdemokratisk anda vidare för Svensk Bilsports bästa.
Skall i sammanhanget sägas att Göteborgs Bilsportförbund deklarerat avvikande uppfattning än ovanstående. Ej heller agerade Göteborgs förbundsmötesdelegat på förbundsmötet. ”.
Oavsett om nu verkligen frågan är utagerad eller ej tycker jag ändå att hela saken känns lite olustig. Kan också tycka att SBF och dess styrelse borde ha betydligt viktigare saker att lägga krut på än interna stridigheter. Till exempel att jobba ännu hårdare för att få myndigheterna att lätta på restriktionerna så att rallyåkarna får lättare att använda allmänna vägar. Även Fortifikationsförvaltningen måste pressas till att upplåta militära övningsområden, områden som är perfekta för just rally.
*
När vi firar midsommar så kör man ERC i Belgien sin årliga stortävling Kenotek by CID LINES Ypres Rally, 23-25 juni. En klassiker som kördes första gången 1965 och sedan1974 ingår i ”Rally-EM”. Startfältet är stort, över hundra bilar är anmälda och dessutom extra tufft när ett par WRC-åkare fanns anmälda. Fanns, då tråkigt nog DMACK:s Ott Tänaks R5-Fiesta enligt honom själv på Twitter inte är i tävlingsdugligt skick och man därför tvingas avanmäla. Nu är det därför enbart Citroëns framtidshopp Stephane Lefevbre med erfarenhet från årets WRC-som kör en R5-DS3. Under allra mest favorittryck är ändå belgaren Freddy Loix som med en R5-Skoda vunnit rallyt de senaste fyra åren. ”Fast Freddy” eller ”Lucky Freddy” har hitintills vunnit alla belgiska mästerskapstävlingar och jag är säker på at han gärna vill ta fem i rad på Ypres-hemmaplan.
ERC-ledaren Kajetan Kajetanwicz finns dock inte med i anmälningslistan vilket varit planerat sedan länge. Därför får tvåan Alexenader Lukyanuk nu ett gyllene tillfälle att gå upp i ledning, men då krävs et felfritt ”Ypres” vilket inte alltid tillhör vanligheterna når ryssen tävlar…
Andra toppförare är Citroën-åkarna Bryan Bouffier och David Botka. Snabba hemmahopp är Patrik Snijers, Peugeot och Peter Tsjoen, Fiesta.
Norrmannen Petter Kristiansen tävlar sporadiskt i ERC med en Skoda Fabia Super 2000 men nu är det dags och då med kartläsarproffset Torstein Eriksen vid sin sida. Allra sist i anmälningslistan finns gamle storåkaren Marc Duez som nu kör en Porsche 997 GTS. Dock bara i delen som innefattar Belgiska Mästerskapet.
Även norskt bland R2-bilarna, Steve Røkland som med Patrik Barth i högerstolen får förnyat förtroende av den polska delen av M-Sport att köra deras Fiesta.
*
Stort intresse i Flandern knyts till premiären för Hyundais nya R5-i20 som i helt ny design kommer att köras som förbil. En bil som är mycket viktig för Hyundai enligt basen Michel Nandan. Inte bara ekonomiskt utan bilen är ytterligare ett sätta att föra ut Hyundai till en ännu bredare publik än genom enbart WRC-tävlandet. Nandan valde Ypres för att han menar att ERC är nyckeln till R5-köpare. Spär samtidigt på den kritik som tidigare riktats mot bland annat Skoda som ersatt ERC med WRC2-tävlandet.
Bilen kommer att köras av Kevin Abbring.
*
Hade lite svårt att få in allt tävlande från i helgen i gårdagens Motorbloggen bland annat försvann Skillingaryds utflyttade Mitsubishi-pilot Marcus Theorins seger i tredje deltävlingen av ”7-klubbars” i Taxinge. Ett ihärdigt regn innebar att den 3,7 kilometer långa sträcka blev både lerig och hal. Med de här förutsättningarna var det ingen överraskning att det blev 4WD i topp. Theorin som satt Helen Nordbäck till höger var nästan fem sekunder före Gnestas Michael Holmgren.
I 2WD-klassen var det jämnare och där Jens Branteström, Rasbo tog sin udda Nissan Sunny till seger men detta bara en styv sekund före ”Volvo-sladdande” Opelföraren Tommy Högström från Rimo.(bilden). Han i sin tur var bara tre tiondelar före Stefan Hanhela, Golf och Eskilstuna. Nämnas kan också at VOC-fantomen Elias Lundberg tog ännu en seger när han valde bort Dackefejden och Sverige-Serien. Istället satsade Elias i par med Robert Lundberg på SWEROC-Sprinten och vann klassen, 2,8 sekunder bättre än Marcus Johansson.
Tävlingsledaren Thord Söderberg tyckte det hela rullade på utan några incidenter.
– Det roliga var att det blev 92 anmälda när vi räknade med kanske 60 bilar, konstaterade Thord.
– Våta skor och strumpor och skitig bil blev ett faktum, men det är det värt Det finns väl inte någon publikskara som är så trogen sin sport som Rallypubliken…
För bilderna svarar Pierre Skytt.
*
Daytona blev inte någon succé för Patrik Sandell, bröt i lördagens final efter krock med Tanner Faust. Samme Faust som stod som vinnare på söndagen med reparerad VW Beetle. Även på söndagen råkade Sandell ut för att konkurenterna inte hade riktig ordning på körningen. I finalens omstart körde någon på honom bakifrån med punktering som följd och därpå en åttonde plats. Finalen vanns av Faust före lördagens vinnare Scott Speed och med Sebastian Eriksson, tre med Hondan.
I Litesklassen blev det omvänt mot lördagen när Oliver Eriksson slutade tvåa och Tanner Whitting etta.
Tanner Faust leder nu Global Rallycross medan Sandell åkte hiss neråt i listan till tredje plats och ett gap på 23 poäng upp till ledaren. Sebastian Eriksson håller sjätte platsen. Oliver Eriksson ligger tvåa i Lites efter Cabot Bigham. Nästa tävling är New River Marine Corps Air Station i Jacksonville, North Carolina.
*
Inte heller för de skånska GP2-åkarna Gustav Malja och Jimmy Eriksson var det klackarna i taket. Borta i Baku körde Malja in som tia under lördagen och dagen efter fick han bryta efter en omdiskuterad omstart med åtföljande krascher.
Även för Tomelillas Jimmy Eriksson gick Baku i moll. Blev elva i första racet när han sedan bedömdes ha orsakat en krasch på söndagen. Ett beslut som innebär tre platsers nedflyttning på gridden till nästa tävling i Österrike om två veckor.
*
Ulf Nilsson med ett förflutet som Volvo 142-åkare i Appendix K-klassen reagerade på Nisse Schöns undran i går angående startordning. Ulf skriver, ” Det är helt klart att start ordningen är en viktig aspekt man tar hänsyn till när vi anmäler oss till tävling Det är tyvärr inte bara i Småland som appendix bilarna får starta sist för ser man startordningen i tex Snapphanerallyt kör Appendix K sist även där.
Mycket märkligt med tanke på att tävlings ledaren själv är aktiv kartläsare i Appendix K.
Det är inte så lätt att hitta kaross delar på skroten till dessa gamla bilar, därför är det inget svårt val att avstå start när startordningen är som den är.
Detta är också ett samtalsämne som kommer upp allt som oftast bland oss appendix utövare
Hälsningar från Ulf o Ulfva i Team Återfall”.
Kan inte annat än hålla med Ulf.
*
På tal om Snapphanerallyt, nästa deltävling i Rally-SM och RM så har man idag 20 anmälda men då återstår ännu en hel månad innan man drar snöret. En sak är dock redan klar och det är att rallyt är på väg att sätta nytt rekord i antalet ”Förbilar”. Nio av de 20 anmälda finns i Klass 30, ”Förbilar”. Med andra ord lär funktionärerna vara rejält varma i kläderna när första tävlande kommer, nio förbilar…