Tunnt i Supercupen och hur tackade Saab för tre SM-guld!

På lördag är det dags för första grustävlingen i Supercupen, Rally Österlen. Tråkigt nog verkar inte konceptet ha fallit Supercup-åkarna på läppen då bara ett drygt trettiotal kommer till Tomelilla på lördag. Vad är det som händer, har Supercupen börjat tappa popularitet eller är det så enkelt att timingen inte är så bra med South Swedish Rally väntande nästa helg?
Hur som helst känns det lite trist att inte fler har anmält sig till Rally Österlen och det är tur att tävlingen även ingår i Sydsvenska Rallycupen och DM, annars hade det bara blivit för tunt. Nu har man totalt 126 anmälda vilket är en hygglig siffra men jämfört med Kong Christian Race, är det nästan hundra bilar färre!
På plats på Svampabanan som är tävlingens hjärta med besiktning, högkvarter, service och två specialsträckor finns ” MR Oslagbar” Mats Jonsson från Forshaga. Frågan är om han är oslagbar, för leder Supercupen efter de tre vintertävlingarna gör Eddie Hörbing nio poäng före Mats.
En kul grej är att 1980 slutade Mats trea i Rally-SM:s Klass Special med sin Volvo 142:a. Trettio år senare dominerar han, det gjorde han visserligen inte 1980 då Stig Blomquist vann SM, fortfarande Rally-SM. Kan man av detta dra slutsatsen att Mats vet hur man hanterar ratt och pedaler bättre än de flesta?
Ett sidospår apropå 1980, ett år då Saab dominerade svenska rallysport totalt. Då vann Stig Blomquist Klass Special med sin Saab 99 Turbo. Standard A klassen kördes hem av Ola Strömberg i en Saab 99 EMS medan Kalle Grundel vann Standard B i en Saab V4:a. Snacka om Grand Slam!
Hur tackade då Trollhättedirektörerna Stig, Ola och Kalle för den här magnifika insatsen? Jo genom att lägga ner tävlingsavdelningen på hösten. Är det någon som undrar varför det har gått med Saab som det har gjort? Jag har aldrig undrat…
Åter till Österlen. Brukar försöka tippa topp fem och gör väl ett nytt försök efter debaclet i Lille Mats.
Supercupen 4WD:
1.Mats Jonsson Forshaga MC Ford
2.Eddie Hörbing Degerfors MC Ford
3.Henrik Persson Kullings MS Mitsubishi
4.Per-Arne Sääw VÖMK Skoda
5.Fredrik Åhlin Värmlands KC Subaru
Supercupen 2WD:
1.Joakim Rydholm Dals Mk Golf
2.Mattias Jirvelius SMK Örebro Toyota
3.Tobias Ytterbring Kolsva MS Golf
4.Jonas Johansson MK Ran Toyota
5.Tommy Ström Härnösands MK Toyota
I ” DM-klasserna” är det lite lättare, där har jag stenkoll…
4WD:
1.Stoffe Nilsson Hässleholms MK Subaru
2.Åke Jacobsson Emådalens MK Ford
3.Joachim Grahn Simrishamns MK Mitsubishi
4.Osborn Eklundh Simrishamns MK Subaru
5.Ingvar Andersson Hässleholms mK Subaru
2WD:
1.Kjell Fransson Vimmerby MS Volvo
2.Christoffer Holmberg Karlskrona AK Opel
3.Daniel Halldén Skillingaryds MK Volvo
4.Jonas Olsson Hässleholms MK Ford
5.Jonas Åkesson Karlskrona AK Opel
Nu återstår bara att grabbarna kör som jag tippar. Tyvärr verkar det inte alltid som de läst Motorbloggen innan start!

5 svar på “Tunnt i Supercupen och hur tackade Saab för tre SM-guld!

  1. Visst har Supercupen tappat men sen är det nog många som hoppar Österlen p.g.a sträckornas karaktär och att det bara är korta sträckor, 52km på 10 SS är inget jag skulle åka 25+ mil för, särskilt inte med SSR helgen efter.

  2. Vi som är rätt galna och åker på de flesta större rallytävlingar runtom i sverige räknade ut i början på året att skulle man åka tur och retur från älmhult till alla tävlingar i supercupen skulle man behöva köra 680mil. Vilket jag tror e anledningen att många väljer bort supercupen iår.
    Förr om åren har längsta resan varit stugun för nästan alla deltagare (de flesta bor söder om gävle).
    Nu är båge stugun, jämtland och rally österlen arrangörer. Bara dessa 3 resorna är mycket över det normala i avstånd för en serie.
    Ska supercupen bli vad det en gång varit. Välj fler tävlingar i mellansverige. Varför inte Kongen som den tävling som är längst söderut. Och Limas snötävling den som är mest norrut.
    Bara mina tankar om varför det är så tunnt.

    1. Hej.
      Det är inte lätt att vara rallyarrangör i Skåne, för visst har det en viss betydelse att förlägga rikstäckande mästerskap hit. Men jag tror inte detta är hela sanningen, för Supercupen har alltid lockat många åkare även ner till Skåne. TV-Svängen har körts som final två gånger om jag inte minns fel och då har vi haft betydligt fler än drygt trettio SC-åkare.
      Att göra cupen till en mellansvensk angelägenhet tycker jag vore trist, för rallysporten måste få leva i hela landet. Visst har vi kortare sträckor här nere än vad man har i Norrland. Men det är väl detta som är en del av tjusningen med rally, olika förutsättningar varje gång.
      Då tror jag mer på att SSR ligger för nära.
      Tommy

  3. Tommy//
    Jag hade också trott det om jag inte sett startlistorna i de övriga tävlingar som har gått. Kollar man igenom dessa så är det ca 40 åkare som är regelbundna supercupen åkare. De övriga är förare som har haft tävlingen nära inpå eller haft sin dm-tävling i rallyt. Tror och hoppas mycket på att supercupen blir lika bra som 2009 nästa år igen. Men det kan likaväl vara SSR som skrämmer bort några.

  4. 4WD
    Mister 100% Vinner alltså Mats Jonsson
    Tätt följd av Eddi 0.2 sekunder p.g.a snurr i vägbyte som vanligt, tycker synd om eddi..

    J2 har chansen att visa hur snabb han är när det gäller om nerverna håller i 2 Wd… Jocke får har en helg utan lång skägg och kort skägg så har han en chans. Hoppas mekararna håller ordning på Jocke

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *