Tung test på Kanarieöarna för ”Kvick”, Tom K. fann att nya C3 Rally 2 är ” fin asfaltbil”, SSR med över hundra anmälda och MSR fokuserar på klasser istället för totalt…

”ERC Rally Islas Canarias” började på sämsta tänkbara sätt för danska co-drivern Jeannette Kvick-Andersson som gör andra EM-starten i år med tysken Norman Kreuter. I andra körningen under gårdagens ”Pet” vid Artenara släppte bakvagnen på #32 Peugeot 208 Rally4 vilket  slutade med en kraftig deformerad bil. 

Foto: OKänd

En hänsynslös sport och nu jobbas det hårt för att hitta en bil att hyra så vi kan starta rallyt, meddelar ”Kvicken”.

 Båda klarade sig helt utan skador vilket dock inte gällde deras Peugeot…

*

Bättre gick det för Tom Kristensson och Andreas Johansson som för första gången fick känna på hur deras nya Citroën C3 Rally2 fungerade på asfalt. Tom blev långt ifrån besviken berättar han.

Som förväntat, en riktigt fin asfaltbil, lugn och riktigt fin att växla mellan att ta sig runt kluriga svängar med. 

Foto: Tagai RT

Inget är dock så bra att det inte går att få bättre så Tom gjorde en del förändringar som visade sig göra skillnad åt det ännu mer positiva hållet. Inte bara Tagai Racing Technologies Citroën som Tom är nöjd med, även gummit på fälgarna gillas berättar han.

Pirelli-däcken fungerar perfekt! 

Under testet var vädret soligt och enligt Tom ”varmt men inte olidligt”.

Asfalten blöder visserligen lite  på eftermiddagen när solen står på men inget större problem…

Vädret som fjolårsvinnaren Nil Solans varnade för är lite upp och ner under rallydagarna, men enligt meteorologerna förväntas en del regn till helgen. Speciellt kring lunch på fredag kan det komma blöta från den då molniga himlen. Även lördageftermiddag kommer regn, men varvas då med lite mer sol.

Idag är det rek på de sju sträckorna (sex körs två gånger) innan det är dags för shake down klockan 13.00 på torsdag och med rallystart senare på kvällen. 

Rekognoseringen (notskrivande) är viktigt, det gäller att få till noterna och sedan ser vi fram emot starten på torsdag kväll. Vi skall göra vårt allra bästa i det här tuffa sällskapet, lovar ”Smiling Tom” och gör tummen upp.

*

Några planer på att försvara segern i South Swedish Rally fanns inte hos Tom Kristensson som har fullt sjå med att få ihop budget för ERC-säsongen. Men om man ser till antalet anmälda till den 47:e upplagan, klarar sig numera Millebygden-baserade ”SSR” ändå fint. Så fint att man sprängde maxgränsen redan innan anmälan stängde i går kväll. Fredrik ”Fritte” Johansson är ny på posten som tävlingsledare och har hela tiden haft sin målbild klar och är således inte förvånad över intresset.

Att vi skulle få fullt startfält var jag rätt säker på. SSR är en tradition som många vill köra. 

Maxtaket var satt till 90 startande och när anmälningstiden stängde stannade fältet på 108 bilar där Sandvikens Jari Liiten är en. Trots detta tror ”Fritte” alla anmälda kommer att få plats 19-20 maj.

Foto: Tommy Svensson

Som jag ser det kommer vi inte att gallra, för cirka 10 procent brukar lämna återbud. Många ska tävla i Götene innan vi kör Kristi Himmelsfärdshelgen, och med en materialsport som rally faller alltid några ifrån, Den nya basen avslutar med.

Det är mycket glädjande att vi i mina ögon får hit Sveriges bästa startfält!

Nytt är att rallyt flyttar från centrum av Älmhult till välkända Millebygden någon kilometer utanför ”stan”. Här ute kommer allt att hända bland annat utgår fredagens två sträckor härifrån. Så även avslutande ”powerstage”, där de fem snabbaste i varje klass får extra SM-poäng.

För första gången har både mekaniker och tävlingsledning möjlighet att se upplösningen, då målgången är framför fötterna på samtliga, konstaterar ”Fritte” belåtet.

*

Med två dagar kvar innan anmälan stänger för Midnattssolsrallyt finns där idag 111 anmälda i de 14 klasserna. Tre av dessa har dock noll anmälda, en av dessa är för bilar äldre än 1961, en annan är klassen 1970-1975 med motorer under 1600 kubik. Den tredje är samma klass men för bilar nyare än 1975. Drar man ett streck vid 60-talets utgång är bara 25 procent av startfältet från den tid som jag egentligen klassar som ”riktiga klassiker”.

Foto: Tommy Svensson

Resten av startfältet är förvillande likt Grupp H-klassen i en DM-tävling. Volvo av olika modeller är klart dominerade vilket inte alls är så konstigt då rallyt körs i Sverige. Hade det varit i Storbritannien hade det varit Ford som innehaft samma position. Att som tidigare lyfta fram ”segraren i Midnattssolsrallyt” känns lite orättvist mot de som kör t.ex Saab Sport som är bilar som på allvar bär på samma DNA som rallyt.

Foto. Tommy Svensson

Bland de senaste med sin anmälan är Kristianstads Magnus Johannesson som med Hässleholmaren Matts Andersson gör debut med nyköpt VW Golf GTI MK2. Inte bara sen med anmälan utan nu får paret också försvara de skånska färgerna i hop med Hässleholms Lars Nilsson/Per Malmström, Ford Escort. En välkommen nyhet levererades från tävlingsledningen under gårdagen, ”Ökat fokus på klassvinnarna”. Tillsammans med ”Förarådet” har man beslutat ”att begreppet totalsegrare tonas ner i KAK Midnattssolsrallyt 2023. Detta till förmån för ökat fokus på hela startfältet och samtliga klasser.” 

Vi har en utmaning i den stora spännvidden mellan äldre historiska bilar och modernare historiska bilar i vårt startfält. Oavsett klass ska alla känna sig lika välkomna, uppmärksammade och prioriterade, säger Simon Johansson, koordinator för tävlingen.

Detta har jag efterlyst under nästan alla år som rallyt körts så i min ögon är det inte en dag för tidigt att man inser att en Saab Sport har mycket svårt att hävda sig totalt mot en fullmatad Volvo 240. Får jag drömma så kommer det inte heller att presenteras någon totallista alls för rallyt utan enbart resultat för klasserna. Sedan blir jag inte riktigt klok på skrivningen i inbjudan, Seedad startordning där den som är snabbast startar sist. Omseedning sker mellan varje etapp.”. Får en känsla av att det är totalseedning som åsyftas, men förhoppningsvis har jag fel så att det enbart är omseedning inom klasserna som gäller. Något som styrker mitt hopp är,Prisutdelningen kommer också att ske klassvis”….

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *