Favoritkrasch på ”Q-stage”, Tom K. fick nionde kvaltid när ERC inleddes, ”Byttebil” för Neubauer/Kvick, Fulton åter i ”Breens-bil”, ”Götenerundan” blir nog svårslagen, snudd på halverat SM/RM-fält i Kungälv, KMS ändrar inget och Tierp bjuder på mycket motorsport i helgen.

Det blev dramatiskt direkt i ”ERC Rally Isla Canarias” när det i eftermiddags var tid för ”Q-Stage”. Med #3 på sin Skoda Fabia RS Rally2 startade Europamästaren och lite av favoriter, Efren Llarena/Sara Fernandez. I EM-premiären ”Fafe” fick paret inte alls till det och nu fanns kanske därför lite extra press på spanjoren.

Med en kilometer kvar till mål släppte plötsligt framändan på Skodan och plöjde rakt fram upp i en jordvall. Med trasig hjulupphängning parkerades MRF-Skodan med #4 Tom Kristensson/Andreas Johansson startande direkt bakom.

Vi blev lite hindrade av Lllarena men inte så farligt utan sträckan kändes OK, förklarade Tom belåtet vid målet.

Foto: erc.com

Där gav han skäl för smeknamnet ”Smiling Tom” när ERC-reportern stack in mikrofonen i hans röda Citroën C3 Rally2.

Kan inte bli bättre än att få köra rally med den här bilen och på denna vackra ö, förklarade Tom brett leende.

Foto. Tom Kristensson Motorsport

Han berättade även att han inte var nära det tempo som han hoppas kunna hålla när rallyt väl startar ikväll klockan 21.00.Någon anledning att vara missbelåten med tiden på sträckan fanns inte, då han fick till en nionde tid av de knappt 30 Rally2-bilarna som körde ”kvalet”. Min egen misstanke efter att ha sett in-car-film att Llarenas parkerade bil innebar en halv sekunds tidstapp visade sig vara korrekt.

-Nu har tävlingsledningen korrigerat tiden min tionde tid är nu ändrad till nionde, alltid något, berättar Tom. Därmed är WRC-rutinerade Hayden Paddon som vann EM-premiären bara ett par snabba andetag bättre med sin åttonde tid.

Foto. Tom Kristensson Motorsport

Kraschen innebar att startfältet efter en handfull bilar stoppades och märkligt nog verkade sträckan ha blivit snabbare för de som startade efter Tom. En bra värdemätare för Hörby-föraren är att han var halvsekunden snabbare än teamkompisen Mads Østberg/Patrik Barth som fick till 15:e tid. Alla snabbast var hemmaföraren Jose Antonio Suaréz med Skoda några tusendelar före WRC2-ledande Yoann Bonato, Citroën.  Ikväll kommer så förarna att få välja startposition i den tur som man fick till placeringarna i eftermiddags. ”Experter” hävdar att fyra-femma på vägen är idealiskt så det blir spännande att se vad Tom och Andreas väljer? Man kan nog misstänka att det blir någonstans på övre ”tiohalvan” i alla fall…

Foto. Tom Kristensson Motorsport
Foto. Tom Kristensson Motorsport

*

Idag satte ERC.com ljuset på Junior-Världsmästaren 2020   i den ” Pirelli-utrustade Bilteknik TRT Citroën Rally Team”. Första frågan från dom var vad han hade för minne av förra starten på Gran Canaria för fem år sedan. 

Jag pressade hårt och lärde mig verkligen att det är omöjligt att både pressa och vinna eftersom det handlar om racingkörning. Man måste vara försiktig, mer exakt i körningen, ta hand om bilen, däcken och bromsarna, förklarade Tom.

Då körde han Opel  Adam R2 och nu Citroën med 4WD vilket är stor skillnad.

Bilarna är helt annorlunda och det var också ganska länge sedan men jag har kvar kunskap om underlag och körning. Sträckorna har också förändrats ganska mycket så där har jag har inte så mycket att gå på!

Att han gillar hur ”Cittran” uppför sig har han inte hymlat med, men nu blir det asfalt för första gång men den positiva känslan kvarstår.

– Jag är helt säker på att det är en bättre bil på asfalt än grus och jag är ärligt talat ganska lugn och litar verkligen på bilen.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Erfarenheterna från Polen i fjol tror Tom också kan innebära en postiv sak.

Visst är det lättare om du har mycket erfarenhet, men från det polska mästerskapet förra året med mycket asfaltrally  känner jag mig ändå ganska säker.

*

Det blev ändå rallystart för Jeanette Kvick Andersson och tysken Norman Neubauer som kraschade tungt med sin Peugeot 208 Rally4 vid tisdagens första test på Gran Canaria.

”Djungeltrumman” gick varm och plötsligt stod en ”byttebil” klar för race. Samma sorts Peugeot men med annan strajpning vilket säkert det tysk/danska paret kan stå ut med… 

*

När Kris Meeke fick förtroendet att köra Team Hyundai Portugals i20 N Rally 2 i andra deltävlingen i mästerskapet valde man att sätta Ola Fløene vid notblocket. En kombination som slutade med seger men nu återtar James Fulton sin plats i den bil som han och Craig Breen skulle ha kört hela säsongen. Vid Meekes seger hade det bara gått någon vecka efter olyckan och då kände sig inte Fulton redo vilket han är nu menar han.

Foto. Hyundai Motor Sport

Det var ett väldigt tufft ögonblick, men jag känner mig nu redo att återvända, inget lätt beslut men jag vet att det är vad Craig skulle ha velat.

När han återvänder till kartläsarstolen blir det i WRC Vodafone Rally Portugal nästa helg som även ingår i Portugisiska Mästerskapet.

*

Mer Hyundai och det har spekulerats i hur teamet kommer att göra med tredjebilen som Breen skulle ha delat med Dani Sordo. Spanjoren har tidigare sagt sig inte vara sugen på full säsong i WRC men nu har man i övertalat honom att köra även på Sardinien. Nu tror jag inte den nyblivna 40-åringen var svår att övertala då han redan har två tidigare segrar på den italienska  ön. 

*

Trots att grussäsongen precis kommit gång så tror jag att premiären av Svenska Rallycupen på lördag med ”Götenerundan” blir svårslagna när det kommer till antalet startande. Över 200 bilar kommer till Götene med första start tidiga klockan 09.30. Därefter ska de tävlande köra fyra sträckor på 35 kilometer, två av sträckorna öster om Götene och två runt Skara.

Totalt 30 4WD-åkare fördelade på hälften i ”Int.4WD” och andra hälften i ”Nat 4WD” för att använda SM-beteckningar. En av dessa är så klart regerande SRC-mästaren Christoffer Haglund och fjolårsvinnaren i Götene med ny Polo.

Foto:Tommy Svensson

Andra topptippade namn är Kalle Gustafsson, Stig Andervang (bilden), Thomas Thunström, Kenny Stavbom och lokale uppstickaren David Nattsson. Intressant comeback för Västerås Kent Andersson med Johan Johansson till höger i sin f.d Adielsson Fiesta Rally2. I ”GruppH 4WD” kommer troligen cuptvåan från i fjol  Mikael Hallqvist bli svår att komma till tals med. Men ingen tvekan utan att Kim Nydén, Mikael Jirvelius, Magnus Engelbrektsson, David Dannevall och Roland Eliasson kommer att göra vad de kan. Som vanligt är ”Nat. 2WD” störst med totalt 70 bilar i de tre förarklasserna. I A förväntas enligt arrangören André Nygren, Robert Eriksson, Hampus Jakobsson och Emil Karlsson ha störst favorittryck på sig. I mina ögon tror jag ännu mer på Vimmerbys Victor Karlsson. Tummarna hålls även för mina klubbkompisar i SMK Hörby Pontus och Peter Berglund i Volvo 940, ”köör så de ryger pågar”. I Appendix K med 30-talet ekipage finns nog mest  favoritskap hos värmländska familjen Rådström. Den här gången sköter pappa Arne ratten och Dennis kontoret i deras orangea Volvo 262. Vimmerbys segervane Kjell Fransson kommer åter och med sig har han snabbe klubbkompisen Morgan Olsson i startfältet. 

*

I den asfaltintresserade södern är läget i Asfalt SM ett ständigt återkommande ämne. I SMK Hörbys premiär för två veckor sedan fanns 48 anmälda i SM/RM-fältet som sedan kompletterades med dryga dussinet DM-åkare. Redan i deltävling två ”Rollsbo City Race” den 13 maj har antalet ekipage som tävlar om medaljer nästan halverats eller exakt 29 bilar tar sig till Kungälv. Ingen kan heller skylla på arrangören Älvbygdens MK som verkligen bjudit till med varvlopp om totalt cirka 22,5 km, varav 19,5 km är SS. Anledningen till det bleka antalet deltagare får sökas någon annanstans men var?

Vi kommer kunna bjuda på en spännande bana där vi lagt mycket fokus på att få flyt i körningen. Det går att hålla ett bra tempo och på de ställen vi fått lägga in fartdämpare, har vi försökt att inte förstöra rytmen för förarna, förklarar tävlingsledare Martin Edlund.

Tävlingen brukar dra en del publik och tidigare har det lockat drygt 2 000 personer! 

Foto: Tommy Svensson

Totalt har 15 2WD-tävlande anmält sig inklusive topparna i Hörby, Simon Andersson (bilden)och Joacim Kristiansson. I 4WD med bara sex anmälda återfinns Stefan Kristensson, Rolf Grybb och Micael Jakobsson som ska försvara sina pallplatser från premiären.  I Standard med åtta deltagare har SMK Hörbys Kalle Ingesson störst tryck på sig i kraft av segern på hemmaplan.

*

Ingen blev väl förvånad över att KMS/ Volkswagen Dealerteam BAUHAUS med två VM-titlar i bagaget kör med samma World RX-uppställning som ifjol, det vill säga Johan Kristoffersson, Ole Christian Veiby och Gustav Bergström som alla rattar helelektriska VW Polo.

Foto. KMS

Vi är väl förberedda. Det finns inget annat mål än att kämpa om båda gulden, säger teamchefen Tommy Kristoffersson och Johan fyller i. 

Vi har gjort vad vi kan för att optimera våra bilar ytterligare, men jag är helt säker på att de andra teamen också har gjort det. Det ska bli spännande att se vilka som har gjort hemläxan bäst.

Nu är det fjärde gången Johan kommer till start som regerande mästare och är därmed den som alla kommer att jaga.

Det ska bli kul och det var tuff konkurrens redan förra året och nu kommer även en sån som Sébastien Loeb som alla vet vad han går för… 

Ole Christian Veiby har varit flitigare med rallyframträdanden, med en imponerande andraplats i Rally Sweden som kronan på verket. 

Rallyuppladdningen har varit perfekt. Visst, det är skillnad på rally och rallycross, men det blir många mil i kroppen, säger Ole Christian, som gjorde comeback i RX förra året.

Gustav Bergström är den tredje teamet och övertygade under sin debutsäsong i VM med smart körning och överraskande fina resultat. 

Det gick bra förra året, men jag siktar på att göra ännu bättre ifrån mig i år, säger Gustav.

KMS-teamet har alltså samma föraruppställning även 2023, men också oförändrad personalsammansättning i övrigt. En styrka menar stallchefen.

Det är samma ingenjörer och mekaniker  – ett otroligt starkt gäng. De räddade oss flera gånger förra året med sin enorma kompetens och arbetsvilja, säger Kristoffersson berömmande.

*

Premiären i Danmark för KMS i RallyX gick inte alls som förväntat och nu är man revanschsugna till den andra tävlingshelgen i Tierp.

Ur träningssynpunkt var det en bra helg i Nysum och jag fick trots allt med mig många poäng, säger Johan Kristoffersson, som ligger tvåa i Supercar-klassen.

Precis som i Danmark är det “doubleheader” som gäller i den uppländska motormetropolen, en tävling på lördag och en på söndag. Dessutom visar flera andra motorsportgrenar upp sig under RallyXTream-helgen. Bland annat kommer Kristoffersson att gästspela i SXS. 

Men huvuduppgiften är förstås att försöka ta hem årets första rallycrosstriumf och att ta sig förbi ledande Kevin Eriksson i sammandraget. Kristoffersson lyckades trots svårigheter och strul ändå summera en andra och en femteplats under första tävlingshelgen. Värre var det för stallkamraten Ole Christian Veiby som efter tekniska problem missade båda finalerna. 

Det var allt på en gång. Vi hoppas på mer tur den här gången, säger Ole Christian. 

Foto: Tommy Svensson

På plats i Tierp finns även flitige skåningen Stefan Kristensson som kör RallyX med Ford Fiesta Supercar. Men upp från Östra Grevie har Stefan även sin snabba Ford Fiesta WRC som han kör i ”Rally Sprint Tierp”. Även här får han möta Kristoffersson och Veiby. Totalt är 19 förare anmälda för ”Tävling” medan 17 enbart kör ”Uppvisning”. Bland de sistnämnda finns Marcus Grönholm med Ford Fiesta som har Adam Backström i sin gul/gröna Volvo PV direkt bakom sig. Snacka om kulturkrock… 

Foto: JC Raceteknik

Med på Tierp är även Mikaela Åhlin-Kottulinsky som i par med Daniel Thoren är anmälda i RallyX av JC Raceteknik. En bana som Thorén har dålig erfarenhet av då han senast kraschade här våldsamt men hoppas i helgen på bättre lycka med sin av JC Raceteknik nyinköpta Audi S1 Supercar. Mikaela kommer att köra i Nordic SXS i hop med Martin Johansson.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *