Tom K./Andreas J. laddar för ERC på Gran Canaria, Fiesta Rally3 EVO är klar för start, Rollsbo City Race klarade minimigränsen, SM på Sturup Raceway kräver minst 40 SM/RM-åkare och SSR måste gallra…

I helgen firade Tom Kristensson sin 32-årsdag genom att med sambo Catherine sitta på balkongen i Puerto Rico och misstänker jag, kolla in-car-film inför deltävling två i ERC, ”Rally Islas Canarias”.

Foto: privat

På torsdag inleds rallyt med shake down där startpositionerna avgörs med tre kilometer långa ”San Mateo”. På kvällen med start klockan 22.05 drar det knixiga asfaltrallyt igång med SS1 ”Las Palmas de Gran Canaria-Disa”. Knappt två kilometer lång inledning innan man går inomhus i stadens basketarena och gör en donut före service som väntar på närliggande Estadio de Gran Canaria. Fredagen inleds med ”SS2 Gáldar1”, 15 kilometer lång och med första bil på startlinjen klockan 11.28 svensk tid. Efter detta följer ytterligare två sträckor som alla körs dubbelt, alltså totalt sex sträckor med målgång strax efter 18.00. Lördagen följer i stort sett samma upplägg och där målet nås efter ”SS13 San Mateo-Valsequillo 2” (power stage) med början klockan 18.05. Då har totalt 19 mil asfaltsträcka körts. 

Foto: Rally Islas Canarias

Tom har kört här en gång tidigare (2018) men då med Opel Adam R2 och med notläsning av Henrik Appelskog vilket resulterade i en fjärde plats i ERC Juniors u.27. Nu är det Andreas Johansson som tagit över den uppgiften i Tagai RT:s Citroën C3 Rally2. 

Foto. Tom Kristensson Motorsport

I fjol vann spanjoren Nil Solans rallyt men har i år ingen ratt att hålla i då han som så många andra, fått svårt att få ihop budget till fullsäsong i ERC. Inför rallyt har dock Solans delat med sig lite nyttiga råd om man har för avsikt att komma i mål och allra helst då som segrare, vilket troligtvis de allra flesta av de 82 anmälda har för avsikt. I Tom och Andreas klass ”RC2” finns 36 ekipage där topptrion förväntas bli Hayden Paddon/John Kennard (Hyundai), Mads Østberg/Patrik Barth (Citroën) och Efren Llarena (Skoda). Men i ”Entry list” kommer så SMK Hörby-åkaren direkt efter med #4 på sin med Østberg likvärdiga C3 Rally2.

Foto. Tom Kristensson Motorsport

Till dessa och övriga har Solans ett viktigt råd.

Var inte dum utan lyssna på lokalbefolkningen uppe i bergen!

Då syftar han på det nyckfulla vädret vilket är lite av rallyts signum.

Det här är kanske det svåraste, du är i serviceparken och tittar på himlen som är helt blå och du ser inte ett enda moln. Men på sträckan kanske bara tre mil bort är det fullt regn, förklarar Solans.

Då startar du med hårda däck för torrt väglag när du verkligen behövt däck för regn…  

Annars skiljer sig rallyt från många andra på asfalt, det är väldigt få ställen som det går att gena i kurvorna och sprätta upp grus på vägen. Asfalten är också speciell på Kanarieön menar Solans, med mycket sämre grepp än på fastlandet.

Dessutom är det få ställen du kan gena på, kanske bara en handfull under hela rallyt. Viktigt är också att köra på vägen då det i vägkanterna ofta ligger små vassa vulkaniska stenar som lätt orsakar punktering…

Han avslutar med att rallyt ställer stora krav på bra noter, själva körande är inte så svårt det är tuffare för kartläsarna. –Det här rallyt är inte lätt och i slutet är skillnaderna mellan förarna väldigt små, det är ofta noterna som gör skillnaden!

Foto. Tom Kristensson Motorsport

I dag har Tom och Østberg kört de första testerna som i Toms fall innebär första gången med C3:an på asfalt.

*

Kanarieöarna gör också M-Sport Polands uppdaterade Ford Fiesta Rally3 debut med britterna Jon Armstrong/Cameron Fair som besättning i den orange Fiestan. En uppdatering som säkerligen är välbehövlig med tanke på att helt nya Renault Clio Rally3 nu blivit homologerad och är därmed ”race ready”.

Bland det som förbättrats på Rally3-bilen är ny bakvinge liknande den på Fiesta Rally2, 60 procent mer luftintag i fronten, lättare backspeglar och förbättrad kylning av bromsarna fram. Ny utväxling erbjuds också vilket förbättrar acceleration och bättre utnyttjar motorns vridmoment i lägre farter. 

Visserligen återstår några minuter av den förlängda anmälan till Asfalt SM och ”Rollsbo City Race” den 13 maj men ändå har gränsen för tävling eller icke tävling, nu passerats. Älvbygdens MS har satt 20 bilar i SM/RM-fältet som gräns som nu är den passerad med sju bilar och som kompletteras med ytterligare fem i ”Inbjudningsklasserna”. Finns så klart ingen anledning för ”glass o ballonger” som Jonas Kruse brukar säga, när det redan i deltävling två är halverat startfält gentemot premiären ”Bilmånsson Rallysprint”. Vågar inte tänka på hur det kommer att se ut i kommande ”LEAB: Asfaltsprint” då det i trakterna av Gullabo inte finns tillstymmelse till samma RS-traditioner som trots allt gav ett anständigt startfält i Hörby-premiären?

*

I helgen släppte även Svedala MK sin inbjudan till ”Sturupssprinten”, deltävling fyra i SM den 1 juli. Här chansar dock tävlingsledare Bengt Persson på ett ökat intresse och satt att minst 40 SM/RM-bilar måste anmäla sig för att tävlingen ska genomföras, låter lite optimist med tanke på hur det sett ut hittills…

Foto. Tommy Svenson

Något som jag inte tror Bengt och kompisarna i Svedala MK behöver oroa sig för, är att maxantalet 90 ekipage för hela tävlingen kommer att sprängas. Nu har man precis som i Hörby även öppnat för RS-DM i tävlingen vilket måste ge extra draghjälp. En bonus som saknas i både Kungälv och Gullabo…

*

Klockan 18.00 i kväll stänger anmälan för Rally-SM:s gruspremiär South Swedish Rally och här har man faktiskt lyckats att få fler anmälda än vad som kommer att få starta. Åtminstone om man ska följa inbjudan där det skrivs: Tävlingsledningen förbehåller sig rätten att begränsa antalet deltagare genom gallring, då det totala antalet deltagare i 47:e South Swedish Rally inte får överstiga 90”. Om detta följs tvingas tävlingsledningen till det ändå lite positiva men samtidigt tråkiga, att gallra bland de för tillfället 99 anmälda. Nu kanske det löser sig med automatik då det troligtvis faller ifrån någon anmäld som även kör i Svenska Rallycup-premiären ”Götenerundan” men där inte får uppleva någon målgång…  

.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *