Tung ERC-helg för svenskarna, Paddon i princip klar Europamästare, SM-helgen i Millebygden gick i blått, ”Levinarna” i egen klass i Tierp, 2WD jagade nästan i kapp 4WD-vinnaren, ”Tur-Kalle” i WRC-genrep, Latvala gör hybrid-debut och Johan Kristoffersson byter till RX2e i Belgien.

Det var långtifrån svenskarnas helg i ”ERC Roma di Capitale” och varken Victor Hansen/Victor Johansson eller Mille Johansson/Johan Grönvall hittade den riktiga farten på asfaltsträckorna kring Fiuggi, förstad till Rom. Bäst gick det till en början åtminstone, för Mille och Johan som efter åtta sträckor kört upp sig till åttonde plats. Utan 20 sekunders tidstillägg hade tiderna  räckt till sjunde plats men så kom en olycklig punktering på näst sista sträckan vilket gjorde över fyra minuters tidsförlust.

Foto: Flat Out Media Agency

Tack vare detta smet ”2xVictor” förbi och slutade därför på nionde plats medan Katrineholmaren blev tia. För SMK Hörby-åkaren innebar helgen att man förlorade tredje platsen i ERC Juniors och är nu, med två tävlingar kvar på fjärde plats. Att på dessa plocka in 16 poäng för att återta tredje platsen blir tufft, men så klart långtifrån omöjligt. Värre för Mille som står på 31 poäng medan klassledaren och helgens fyra, Ola Nore Jr/Roger Eilertsen har fått ihop 94 poäng.

Foto: Red Bull Content Pool

Vinnare i Italien blev belgaren Robert Dapra som med detta har 13 poäng upp till norrmannen. 26 sekunder efter sig hade Dapra tysken Timo Schultz som dock inte har något med toppstriden i klassen totalt att göra. Här är istället trean från Rumänien Norbert Major inblandad och är sju poäng bak Nore.

Foto: Red Bull Content Pool

Utanför juniorernas uppgörelse körde Norman Kreuter med danskan Jeanette Kvick Andersson i klassen ERC4  (Juniorerna ingår även här) och där klämde man sig mellan  de båda svenskarna med en 10:e plats. I klasen ERC4 har paret åtminstone en teoretisk chans på tredje platsen md 28 poäng upp från sin femte plats. Nästa stopp för juniorerna är stentuffa ”Barum Czech Rally” den 19-20 augusti för att sedan låta Ungern och ”Rally Hungary” avsluta säsongen i början av oktober.

*

I totallistan var det italienskt i toppen sedan Andrea Crugnola/Pietro Ometto vunnit med Citroën C3 före landsmannen i Skoda, Giandomenico Basso/Lorenzo Granai.

Crugnola må stå som vinnare men den store vinnaren i Rom var utan tvekan nyzeeländaren Hayden Paddon med kartläsare John Kennard. Nästan en minut efter med Hyundai i20 Rally2 men vad viktigare är, ”The Kiwi” säkrade i princip EM-segern sedan värste konkurrenten Martins Sesks rullat och brutit. Med 70 poäng kvar att köra  om måste Sesks köra in 55 poäng och räknar man bort en tävling som är obligatoriskt, är ändå Paddon 34 före.

Foto: Red Bull Content Pool

*

Även om numera Team Nybes Jonas Åkesson/Maja Bengtsson har mest grått på sin Skoda kan man ändå konstatera att lördagens SM-tävling ”BILAM Mästarmöte” gick i blått. Jonas och Maja fick en gruvlig revansch för oturen i Värmland och vann nu med 1,3 sekunder före teamkompisen Albin Nordh/Mathias Bengtsson.

Foto: Team NYBE

Att Adam Backström är en hejare på att köra Volvo PV är välkänt men att han skulle vara så här vass i sin R5-debut var mer än lite överraskande. Att bara tappa 18 sekunder till Åkesson med många mil i Skodan imponerade och likaså att hålla erkänt snabbe Stig Andervang/Lars Andersson bakom sig imponerar än mer. 

Foto: Kristian Lindberg

Inför deltävling fyra, ”Hårdingen” i Vara den 28 augusti leder Åkesson efter en seger och två andra platser vilket ger 69 poäng. 11 poäng efter är Stig Andervang med ny smålänning som trea, Arvid Johansson sex poäng efter Andervang.

Foto: Mattias Adielsson Motorsport

I 2WD-klassen dominerar Mattias Adielsson/Bosse Holmstrand med den gula Toyotan och knep på Millebygden sin tredje raka seger i SM-serien för grussprint. Knappt nio sekunder långsammare var Opel-åkaren Daniel Röjsel/Mikael Johansson medan trean och den glada överraskningen Robert Karlsson/Filip Henningsson från Ljungby behövde ytterligare fem sekunder. Överraskade lite gjorde också Emrik Smedberg/Emil Devell som tog den udda Citroën DS3 R3 till fjärde plats en sekund före femman Johan Green. Johan hade i sin Toyota återigen gamle bisittaren Kevin Athley med sig. Både Johan och Emrik är fortfarande med i slutstriden om medaljer precis som SMK Hörbys Joacim Kristiansson/Roger Clausson som just nu är trea. Imponerade stort gjorde ”junioren” Wille Gad med pappa Magnus som kartläsare. Med Ford Fiesta Rally4 slutade paret sexa i klassen, 21, 5 sekunder efter Adielsson. 

Foto: Kristian Lindberg

22:a totalt och etta i ”Standard” blev resultatet för Hörbys Karl-Johan Ingesson med Tobias Pettersson vid sin sida i BMW:n. Bara 6,8 sekunder efter slutade Robin Liljegren och SMK Hörbys alerta och ambitiösa Ebba Larsson i Volvo 240. Trea i helgen blev Älmhults Rasmus Bengtsson/Torbjörn Ivarsson men håller fortsatt ledningen i klassen. Sju poäng efter är Linus Larsson/Olivia Kristensson, Arlöv med BMW. Före start trodde jag mycket på blekingen Carl Ryke men för honom och Joakim Amar blev det en blygsam sjunde plats. Trots detta håller man tredje platsen i RM-klassen men bara två poäng efter jagar Älmhults Markus Svensson/Havanna Forsell.

Foto: Kristian Lindberg

Eftersom jag inte hade möjlighet att vara på plats får jag lita på uppgifter från mer lyckligt lottade kamrater som samstämmigt gav Älmhults MK toppbetyg för sin insats i Grus SM. Även om tävlingen på grund av ändrat upplägg blev utdraget tidsmässigt, var det inget som märktes ute på Millebygden då det var bilar och action hela tiden utan några döda punkter. Med andra ord tog Rally SM avsked av anläggningen med flaggan i topp… 

*

Tierp MK:s nya inspel ”Rally Uppland” rönte också mycket uppskattning på sociala medier, bra arrangerat och med fina sträckor där Tierps Arena var navet. Precis som i MSR valde man bort att kora totalseger för klassikerna (helt rätt vill jag tillägga). Därmed är jag tveksam till uppdelning med ”Utan och med  noter” blir onödigt komplicerat både för tävlande och publik. Eftersom ”Utan noter” är mest klassiskt väljer jag att lyfta fram det gänget och i stora ”Volvo-klassen” var Östhammars Lars Eriksson/Johan Engström 47 sekunder före Eskilstunas Antti Johannesson/Niklas Berglund. Båda med 240 precis som trean, Eric Ericsson/Henric Gustafsson från Enköping. Inte ofta som Spanien-boende Ola Strömberg/Brittmarie Ålund kör rally här hemma men i helgen skedde det. Att deras Suzuki är svårt handikappad gentemot konkurrenternas vassare bilar är ingen hemlighet. Nu blev ikonen sist i klassen vilket troligen en viss rattrost var skulden till…

*

Foto: privat

Volvo Euro Cup hade även dom valt ”Rally Uppland” som en del av sin serie. Återigen visade SMK Hörbys Henrik och Ida Levin sin klass och den turkos Volvo 940:an formligen flög fram på de elva sträckorna. Ett tempo som gjorde ett start gap (1.19,8) bakåt till tvåan, Roger Karlson /Josefina Hellkvist, VÖMK. Än större till trean Patrik Jonsson/Hanna Fridhamre Jonsson, en bra bit över tre minuter.

I C-klassen  eller VEC2 blev det bara bilar i mål och där Krister Olsson/Cecilia Johansson, Katrineholm var snabbare än generalen själv Ted Malm. Den här gången med Anders Östberg i högerstolen.

*

”Supercupen” använde bara lördagen av ”Rally Uppland” och då fyra sträckor . Här hade Ludvikas Mitsubishi-familj Mattias och Jonna Nyström fullt sjå att hålla 2WD-vinnarens Volvo 242 bakom sig. I denna satt Films Tobias Johansson/ Roine Andersson och körde in bara 13 sekunder bakom japanen. Överhuvdtaget var 2WD-åkarna på hugget, tvåan klassen Erik Brodin/Henrik Olsson, Honda och Sandviken var futtiga 2,1 efter den vinnande 240:an.  Arrangörsklubbens Johannes Joons/Johan Uppman som haft ett stort finger med i förberedelserna, körde in som fyra, bara 9,2 sekunder bak vinnaren. En placering bättre lyckades Jonas Björnvad/Elina Svensson bli med sin VW Polo.

*

Såg ett filklipp på Kalle Rovanperä från lördagens regntunga Rally Finland-uppladdning ”HYAcenter Ralli”. Med fullt påslag understyrde Kalles Yaris Rally1 ner i ytterdiket men efter ett antal meter i gropen kom han åter upp på vägen utan någon tidsförlust. Finns det någon som tror att till exempel Elfyn Evans eller Thierry  Neuville skulle haft samma flyt? Jag tror det inte, utan det hade säkerligen istället resulterat i tvärstopp mot en stor sten, rullning eller annat dj-lskap…

Nu vann Kalle och Jonne Halttunen programenligt men faktiskt bra 11,6 sekunder före Elfyn Evans/Scott Martin. Inget lyckat genrep för M-Sport Fords Pierre-Louis Loubet som fick problem på fjärde sträckan och ”maxtid”. Slutade på  tionde plats. Senaste fixstjärnan Roope Korhonen/Anssi Vilnikka körde sin kommande WRC2-bil, Polo R5 till klasseger före Jari Huttunen/Antti Haapala. Men här hade Roope tur, för utan de 20 sekundernas tidstillägg för Huttunen hade det istället blivit Skoda-seger.

Foto: Patrik Sundberg

En kanonkörning i Tampere svarade Fredrik Grahn och  Stefan Ahl för. Femma totalt med R5 Skoda och trea i Rally2/R5-klassen måste vara Grahns bästa i karriären.

Foto: Patrik Sundberg

Trea i klassen slutade även värmlänningen Thomas Hansson/Savela Petri med Volvo 940. Klassen var verkligen en mix av olika bilar där vinnaren körde Fiesta R2 och därefter var det Golf, BMW, Honda och Ford Escort.

*

Kommande helg startar ”Finlands GP” eller ”WRC Secto Rally Finland”från klassiska Jyväskylä. Ett rally som hela rallyvärlden verkar se som årets höjdpunkt medan jag själv är mer tveksam. Tycker helt enkelt att det går alldeles för fort på de finländska berg och dalbana liknande sträckorna. 

Foto. Toyota Gazoo Raicng

67 anmälda och för en gångs skull ett nytt namn i Rally1-klassen. Nytt och nytt, Jari-Matti Latvala är väl inget direkt nytt namn men faktum är att detta blir premiär för honom med en ”hybrid-racer”. Toyota Yaris Rally1 med #97 har en lite annorlunda ”livery” än fabriksbilarna men ändå går det att känna igen att Jari-Matti och Juho Hännninen har kopplingar till Toyota Gazoo Racing

*

Ingen blev väl direkt överraskad över att World RX efter branden på Lydden Hill väljer att ställa in helgens deltävling i belgiska Mettet. Efter branden i depån har ett intensivt utredningsarbete pågått för att försöka hitta orsaken till händelsen, där Special One Racings båda World RX1-Lancia brann upp. 

Vi har haft en tät dialog hela tiden och blivit informerade om alla steg som har tagits. Eftersom man ännu inte har hittat ett tillfredställande svar har vi tagit ett gemensamt beslut att inte köra i Belgien, säger Volkswagen Dealer Team BAUHAUS Tommy Kristoffersson.

I väntan på vidare besked söker teamet nya vägar.

The show must go on! Vi började genast jobba för att hitta alternativ. 

Alternativet blev start i ”lillebror” elbils-världen, RX2e för Johan Kristoffersson och Ole Christian Veiby.

Det blir en ny dimension, en stor utmaning för hela teamet, menar Kristoffersson.

Anledningen till att inte stanna hemma och peta naveludd heter ansvar, menar Tommy.

Vi har ju ett ansvar gentemot våra sponsorer, de mediekanaler som bevakar oss och inte minst våra fans. 

Efter diverse turer gav promotorns Emil Axelsson grönt ljus för klassbyte och nu väntar en annorlunda utmaning menar dominanten i World RX Johan Kristoffersson.

Jag ser verkligen fram emot det här, men det blir ingen lätt match att ställa om till RX2e. Framför allt är det ju väsentligt mycket mindre effekt än i RX1e. Jag har kört en sån bil vid två tillfällen, men har förstås inte mycket att gå på ändå.

Även Timmy och Kevin Hansen kommer att köra RX2e i Mettet. 

Ett svar på “Tung ERC-helg för svenskarna, Paddon i princip klar Europamästare, SM-helgen i Millebygden gick i blått, ”Levinarna” i egen klass i Tierp, 2WD jagade nästan i kapp 4WD-vinnaren, ”Tur-Kalle” i WRC-genrep, Latvala gör hybrid-debut och Johan Kristoffersson byter till RX2e i Belgien.

  1. Bara en undran tror du att problemen med WORLD RX Rallycrossen och branden på Lyden Hill kommer att ha någon pverkan på STCC

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *