Glad Latvala rekar inför Rally Finland, stort publiktryck väntas, SVT sänder enbart sammandrag, Oliver vill ha revansch, 170 bilar till Kullingstrofén, sista tävlingen i Asfalt SM och Taylor ansluter till RX2e.

Nu har reken inför WRC Secto Rally Finland startat och frågan är om någon i startfältet är gladare än Jari-Matti Latvala över att vara tillbaka i hetluften? Ett stort leende är vad som möter mannen som  vad jag vet, fortfarande är den med allra flesta WRC-tävlingar bakom sig. Under sina aktiva år 2002-2020 han 38-åringen med 209 VM-rallyn, som gav 18 segrar och 67 pallplatser. Dock blev han aldrig världsmästare däremot tvåa tre gånger, 2010-14 och-15. De två sista med VW Polo WRC och allra första var det med Ford Focus WRC.

Foto. Toyota Gazoo Raicng

Nu blir det debut med Rally1 Yaris för honom och Juho Hänninen, något som båda verkligen ser framemot. Att man tänker sig toppstrid är så klart helt uteslutet, utan starten som sker under beskydd av högsta Toyota-basen Toyoda och har ett enda syfte berättar Latvala.

To have great fun!

Foto. Toyota Gazoo Raicng

*

På plats i Jyväskylä är så klart ”WRC-freak” Jens Johansson i full gång med sin ”åskådar-rek”.

Planen är att detaljkolla lite färre platser och då titta ut riktigt bra ställen, förklarar Jens.

Foto: Jens Johansson

Ett sådant lär ”Myhinpää” bli som är något alldeles extra  med massor av krön på den ”idiotsnabba” vägen, berättar Jens.

Den kanske är i snabbaste laget men en helt sagolik sträcka. Krön, tjuvnyp, fullgas och så vidare men inte lätt att åtkomlig för publik och egentligen skulle jag vilja se varenda sväng!

Välkänt i Finland är det enorma publiktrycket vilket då även innebär att det är svårt att komma så pass långt fram på de populära ställena, så att man verkligen får se något.

Dessutom är många ”ambitiösa” funktionärer i tjänst vilket oftast inte underlättar för den publik som vill hitta egna utsiktspunkter. Arrangören trycker även på förbudet att beträda vägen senare än 30 minuter före start. 

*

Av någon anledning verkar SVT ha tappat lite intresse för WRC. På något annat sätt kan jag inte tolka det som när man trots det enorma svenska rallyintresset för Finland, inte sänder mer än ett sammandrag i SVT2 på söndagskväll klockan 18.00. Istället får de rallyintresserade förlita sig på C More/Sportkanalen där C More sänder live från alla 18 sträckorna medan Sportkanalen enligt tablån, nöjer sig med totalt sju sträckor. I studion som vanligt utmärkta duon Stefan Klemmetz och Emil Bergkvist medan ”Emil vikarie” PG Andersson nu helt kan fokusera på kommande SM-rally i Hässleholm.

*

I Finland körs WRC2-klassen utan Oliver Solberg/Elliot Edmondson som valt bort rallyt för att istället försöka ta mer poäng i någon av de återstående tävlingarna. Nu blev Estland lite av en besvikelse med den knäckta bakvagnen och därmed troligen också chansen på seger totalt i WRC2. Nu ska han istället försöka få revansch i rallyt som de två senaste åren slutat med krascher för hans del. 

Foto: Oliver Solberg Motorsport

Ingen hemlighet att Rally Finland tidigare inte varit så snällt mot mig. Nu är jag förväntansfull över att få komma tillbaka till dess legendariska sträckor, berättar Oliver och lägger till.

– Förhoppningsvis hittar vi samma rytm och känsla som vi hade i Estland för att få mer positiva minnen…

WRC2 är trots att Oliver saknas ett veritabelt getingbo med totalt 27 ekipage. Hela klasstoppen är anmälda och den av dessa som placerar sig bäst, har med stor sannolikhet redan ena handen på VM-guldet. Återkommer i slutet på veckan för tips med mera.

*

Återvänder till hemmaplan där helgen stora begivenheter är finalen för ”Asfalt SM” med ”EMC-Sprinten” i Enköping och så Kullings klassiker ”Kullingstrofén”. Här kan jag rekommendera att besöka ”Ericsson Motorsport” som erbjuder sträckbeskrivningar och andra tips för publiken som ämnar sig till Herrljunga och Folkets Park på lördag. Kullings MS med sin egen västgötska variant av ”Duracell-kanin”, Conny Hansson kan glädjas åt runt 170 startande i rallyt som ingår i Svenska Rallycupen men även DM för både Västergötland och Småland. För de sistnämnda tog det sig på slutet och totalt 15 smålänningar tar sig nu till Herrljunga. Noterar att Falköpings David Nattsson kör med sin ”gamla” Mitsubishi vilket jag tolkar som att den nya men i ”Slottssprinten” så  brutalt rullade Skoda, ännu inte är helt kurant. 

*

I år det tredje året som Asfalt SM körs och tråkigt nog så har aldrig serien lyft, utan har haft tämligen tunna startfält och av många upplevts som ett snudd på renodlat Skånskt Mästerskap. När det på lördag är avslutning i Enköping så befarar jag dessutom på goda grunder, att detta också blir sista stopp innan serien går i graven. Att det också blir skåningar som tar hand om merparten av SM/RM-medaljerna är också lite mer än bara en chansning utan ett faktum. I 2WD står guldstriden mellan Eslövs Simon Andersson och Hörbys Joachim Kristiansson. Teoretiskt kan även Grännas Tobias Pettersson blanda sig i leken men då krävs att de båda skåningarna i stort sett bryter. Samma öde måste även drabba Stefan Kristensson från Östra GrevieSöderslätt för att han ska missa SM-guldet. Precis som Simon så är det tre raka segrar och oavsett utgången på lördag så är båda onekligen de moraliska vinnarna i sista Asfalt SM. Silvret går till Micael Jakobsson, Nyköping med Polon medan det blir skånskt brons genom Hörby-föraren Peter Blomquist.

Foto: Tommy Svensson

Om det rent teoretiskt kan bli annat skånska SM-guld i 2/4WD så är det garanterat att det blir så i RM-klassen ”Standard”. Först på femte plats i tabellen kommer första icke-skåning, Älmhults Björn Nilson. Däremot är det mer öppet om fördelningen av valörer då kvartetten Oliver Larsson, Linus Larsson från Arlöv och Hässleholmarna Thomas Pettersson (bilden) och Morgan Green alla har mer eller mindre chans på guld. Enköpings MK har valt ett mot tidigare SM-tävlingar annorlunda koncept där det handlat om en enda sträcka som körts flera gånger. I finalen däremot är det enligt inbjudan tre unika sträckor på totalt 9,3 kilometer.

*

Kan tyckas lite märkligt för den som jag oinvigde, att World RX-essen Johan Kristoffersson, Ole Christian Veiby, Timmy och Kevin Hansen väljer att köra i ”lilla elbils-klassen RX2e istället för med ”riktiga”bilar i Euro RX i helgens tävling i Mettet? Finns så klart en logisk förklaring och så klart blir de stora namnen en rejäl boost för lillebror. 

Ett nytt namn i Mettet blir f.d australiensiska rallymästaren Molly Taylor som anmäls i röd bil men ändå under svenska ”Yellow Squad” där Kevin Hansen är ansvarig. En person 35-åringen känner väl då båda tävlar ihop i Veloce Racing och Extreme E.

Foto: CE Dealer Team

Med både Volkswagen Dealer Team BAUHAUS och Hansen Motorsport på plats i Belgien är det enbart CE Dealer Team med svensk intresse som avstår. Istället väljer Klara Andersson och Niclas Grönholm med team att ladda extra inför Tyskland den 19-20 augusti. Efter denna återstår bara två tävlingar, Sydafrika den 7-8 oktober och så nya finalbanan i Hong Kong 11-12 november.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *