Tufft Rally Sweden med minimal service, 225 kom med i Örebro, kartinglöftet Ohlin testade Formel Renault och final för Mikaela!

Till nästa år bjuder Rally Sweden WRC-deltagarna på en till stor del ny bansträckning, där mer än en fjärdedel är nya sträckor. Till detta ska även läggas till att ”the service park” flyttas från Hagfors till Karlstads hamn.
Som vanligt inleds tävlingen på FärjestadsTravbana torsdagkväll innan man sedan tidigt fredag morgon drar till Torsby för första ”riktiga” sträckan. Sedan är det tre sträckor i Norge som väntar och som dessutom körs två gånger. Sträckorna ”Röjden”, ”Kirkenaer” är välkända medan ”Svullrya” är helt ny med sina dryga två och en halv mil. Fredagen avslutas så med Torsby 2.BloggSordo
Nytt är också att det blir en etapp helt utan service så när som på däckbyte i Kirkenaer. Därmed har förarna 133 kilometer SS utan möjlighet för reparation, blir nog till att köra lite med insidan och inte som Dani Sordo gjorde i Cittran
Lördagen blir Rally Swedens längsta etapp med 134,8 kilometer specialsträcka och detta runt Hagfors. Inte heller på lördagen är det någon service förutom ”tyre change” i Hagfors. Sista dagen, söndag innehåller bara två sträckor, ”Lesjöfors” och ”Värmullsåsen” som körs två gånger. Power stage blir som vanligt med avslutning i skidbacken ovanför Hagfors. Totalt innehåller Rally Sweden 2016 som körs den 11-14 februari innehåller totalt 21 sträckor på sammanlagt 332 kilometer.

*
Nu följer Martin Prokop, den tjeckiske WRC-åkaren i Mikko Hirvonen, Carlos Sainz och Sebastien Loebs fotspår och är anmäld till Dakarrallyt 2016. Prokop kommer att köra Toyota Hilux V8 för belgiska Overdrive Racing som även driver en bil i WRC 2 för Yazeed Al Rajhi.
Tack vare detta missar också tjecken premiären i Monte Carlo Rallyt om nu WRC och teamen kommer överens om att tävlingen ska ingå i WRC ?).

*
SMK Örebros ”Traditionstävling” Rikspokalen satte tror jag, svenskt rekord i antalet anmälningar med 288 åksugna förare i listan när repet drogs i fredags. Lyckligtvis avanmälde sig nio och sedan försvann sju som inte betalat avgiften så det blev 272 namn som kom med i slutdragningen. Sedan tummade arrangören lite på maxgränsen 200 och lät 225 köra på nu på lördag.
Helst skulle vi vilja att alla hade fått åka, men vi måste också tänka på markägare och boende efter sträckorna som välvilligt ställer upp och inte minst på våra duktiga och ideellt arbetande funktionärer som ändå får en lång dag i rallyskogen, menar man från arrangörshåll.BloggSuzuki
Det finns skäl till det stora startfältet, med fyra olika cuper, 1300 Rallycup med 16 deltagare, VOC Mekonomen Rally, både Sommarserien och Sverigeserien med totalt 76 tävlande. Sedan Klassiska och Historiska Rally-Cupen med 57 ekipage samt Västra Bilsportförbundets Rallymästerskap vilket till största delen fyller ut resterande platser i startfältet.
Starten har flyttas fram en timme till klockan 11.00 men ändå blir det en lång dag i Örebro, sista bil ger sig inte i väg förrän strax före klockan15…

*
Inte så ofta som motorsporten lyfts fram i riksdagsarbetet men Sverigedemokraten Josef Fransson har nu lämnat in en motion i syfte att stimulera vår av makthavare alltid styvmoderligt behandlade fritidsaktivitet. Josef föreslår, ” Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att värna motorsporten och tillkännager detta för regeringen.
Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om trafiksäkerhet kopplat till motorutövande och tillkännager detta för regeringen.
Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om teknikutveckling, entreprenörskap och kompetensutveckling kopplat till motorhobby och tillkännager detta för regeringen.
Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om veteranfordonshobby och tillkännager detta för regeringen.
Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om motorhobby för ungdomar och tillkännager detta för regeringen.”.
Som motivering till förslaget skriver SD-ledamoten från Uppsala, ” Värdet av motorsport och motorhobby är stort men många gånger motarbetas utövarna från andra intressen i samhället. Därför anser jag att det är finns stor anledning att lyfta fram och visa på alla de goda sidor och den samhällsnytta som den för med sig. Motorintresse är en gemenskap som delas av gamla såväl som unga och män såväl som kvinnor av olika bakgrund. Få verksamheter kan visa upp en sådan mångfald och gemenskap som hos motorentusiasterna. Det är en arena där människor från olika generationer kan mötas och där många unga får en tydlig koppling till vuxenvärlden.”.
Okej, vad väntar ni på i Riksdagshuset, sluta käbbla och börja snacka om ”viktiga” saker …

*
Årets pristagare i Prins Carl Philips Racing Pokal samlades under tisdagen på Karlskoga Motorstadion, totalt tio åksugna ungdomar. De äldsta fick möjlighet att prova på såväl Clio Cup som Formel Renault 1,6-bil medan de yngre, från Junior 60-klassen fick åka med Prins Carl Philip Bernadotte runt banan.
14-årige Simon Ohlin från Kristianstads KK (sittande andre från höger) åkte direkt från succén på hemmabana med seger i Grande Finale var en av pristagarna i KF3-klassen och var nöjd med dagen.
Hur kul som helst. Jag litade mer på bilen för varje varv och självklart är det här en klass jag skulle kunna tänka mig nästa år, sa han sedan han fullbordat fem varv i den Formel Renault 1,6 som stod till pristagarnas förfogande.BloggOhlin

Pristagarna som testade i Karlskoga var: Dino Beganovic, 11 år- Linköpings MS (Junior 60)-Gabriel Nord, 12 år, Jönköpings KC (Junior 60)-Viktor Andersson, 12 år, Åtvidabergs MK (Junior 60)-Simon Ohlin, 14 år, Kristianstads KK (KF3)-Isac Blomqvist, 14 år, Rasbo MK (KF3)-David Bergqvist, 15 år, Wäxjö MS (KF3)-Freddie Carlsson, 21 år, Åmåls MK (KZ2)-Philip Hall, 16 år, KS Klippan (KZ2)-Emil Skärås, 17 år, SMK Västerås (KZ2)Förhindrad att delta på grund av testkörning i Italien var Viktor Gustavsson, 11 år, Kristianstads KK (Junior 60).

*
Flitige Volvo 850 -åkaren i Riksmästerskapet Robert Bertilsson har en lite udda vinterhobby, bygger snygga modellbilar istället för skruva på bilar skala 1:1-bilar. BloggKruse1Nytt projekt har han på gång, en modell av Jonas Kruses gråmetallic Volvo 240. På facebook efterlyser han nu bilder och jag bidrar med en. Robert skriver: ”Höst projekt inlett, tom 240 kaross, tanken att bli en Jonas Kruse kopia,, så söker bra bilder på hans 240 både utvändigt å om någon har från insidan..”.BloggKruse
Själv bidrar jag med en bild från ett Snapphanerally ingående i SM, året minns jag inte, men bör vara i slutet av 80-talet, eller? Förresten, inget fel på attacken från dagens tv-kommentator…

*
BloggMikaela kopia 5I helgen är det dags för final i Audi TT Cup för Mikaela Åhlin Kottulinsky på anrika Hockenheim. Inför sista deltävlingen ligger Mikaela på en tionde plats i serien.
Det har slitits en del däck och även en del hår under säsongen. Jag har blandat min pallplacering på Norisring med mindre bra insatser, bland annat har jag inte levt upp till mina krav under en del av kvalen, erkänner Mikaela inför finalen.
Är det något jag tar med mig så är det att jag måste höja min lägsta nivå vad det gäller kvalen. Jag har ett bra race pace, som jag självklart också ska försöka förbättra, men jag ska fila extra hårt vad gäller min koncentration och prestation under kvalen.
Under finaldagarna kommer många av hennes fans och samarbetspartners att vara på plats.
Jag är självklart supertaggad och jag är så glad att även min pojkvän Max Verstappen kommer att vara på plats, det betyder mycket för mig, berättar Mikaela.
Det blir ytterligare en start av svenskintresse på Hockenheim. då freestyleåkaren Jon Olsson kommer att vara en av gästförarna i Audi TT Cup.

*
Med exakt två timmar kvar av anmälningstiden till SSRC-finalen nästa lördag är där nu 71 anmälda, nio kvar till taket på 80. Forfarande saknas trean i Prispottlistan Stoffe Nilsson, men han brukar vara bland de sista att trycka ”Enter” så inget att oroa sig för.

*
BloggOrdspråkDagens ord kommer från Volkswagen Motorsport.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *